Het klopt dat de wagen een tweedehandskeuring moet doorlopen.
Ik denk dat het een goedkopere optie is om eens op 2dehands en kapaza te zoeken naar Z-platen. Normaal vind je die wel voor 60-70 euro. Rode transitplaten incl. verzekering e.d. zit je al snel op 160+ euro. Geen idee of je die via internet kan regelen maar dan zal je inderdaad nog eens een extra som moeten betalen voor de tussenpersoon.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Een 2e hands auto uit Duitsland importeren... hoe ?
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Guest repliedHoy allen, zoals je ziet ben ik nieuw op dit forum, spijtig genoeg, ik had beter de tijd genomen om me beter te informeren vooraleer een wagen te importeren.
Vorige week slk 200 van 2005 gekocht in duitsland van een handelaar, gezien de wagen laatst was ingeschreven in luxemburg had ik heel wat vragen en bedenkingen. Maar hij kon me overhalen dat alles wel ok was hij verkocht immers 300 auto's per jaar waarvan het merendeel werd geëxporteerd. Dus toen hij uiteindelijk gele exportplaten monteerde stelde ik me geen vragen meer.
De rest van het verhaal kennnen jullie wel denk ik , wagen geweigerd op de keuring. Gezien ik geen andere nr platen op mijn naam heb een garage moeten aanspreken voor keuring prijs 185 euro!!
En van een visuele keuring had de garage en de keuring nog niet gehoord, het werd dus een volledige tweedehandskeuring, tot zover mijn ervaring. Mijn vraag is nu wat kosten die rode platen? ik kan dit nergens vinden tenzij via tussenverkoper en die bieden pas aan voor een periode van 30 dagen (245 euro) voor de gele betaalde ik 76 + 16 voor 5 dagen. Alvast bedankt voor jullie reactie Gr Dirk
ps Ik heb ook nog wat feedback over een handelaar in Hamburg, dit kan jullie de rit van 600km besparen maar dat is voor een ander topic dacht ik.
Leave a comment:
-
Dit topic gaat over Duitsland maar hoe zit dat uit een ander land? Is dat ongeveer hetzelfde of net veel duurder?
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk BerichtenLees de link eens, het gaat over particulieren.
Leave a comment:
-
Guest replied
Leave a comment:
-
is de eerste post nog steeds up to date? want ik zie dat de laatste aanpassing al van 2008 geleden is
Leave a comment:
-
Ik ben hier in m'n papieren aan het rommelen van m'n duitse bmw e39 en ik heb hier wel een zulassungsbescheiningung (Teil I & II) maar die Übereinstimmungsbescheinigung vind ik niet.
Ik ben wel al langs de douane geweest en die zeiden er niks van. Op die Teil I & II staat toch eigenlijk ook al de info al ?
Wat nu doen ?Last edited by CaliforniaDream; 08/08/2015, 17:49.
Leave a comment:
-
Guest repliedVan de 21% BTW die je in België betaalt, recupereer je daarvan (als zelfstandige) 35% of 50% (ik lees dat daarover de laatste jaren blijkbaar discussie bestaat).
Leave a comment:
-
Guest repliedIk heb uiteindelijk een wagen (mazda mx5) uit Nederland geïmporteerd. Omdat hij pas in november oldtimer wordt, en ik hem ook dan pas zal inschrijven, ben ik niet gehaast om alles in orde te brengen.
Ik zou wel willen weten binnen de hoeveel tijd ik naar de douane moet gaan? Ik heb van de RDW een 'kentekenbewijs deel II' gekregen, reeds op mijn naam, waarop staat dat ik voor 18/8 de wagen naar het buitenland mag rijden.
Wanneer moet ik dan op z'n laatst naar de douane gaan?
Ik heb trouwens ook geen COC, ik heb een duplicaat opgevraagd bij Mazda Benelux, maar omdat hij uit de US komt ben ik doorgestuurd naar Mazda US...ik heb een gevoel dat dat nog even kan duren.
Leave a comment:
-
Guest repliedOk bedankt! In dat geval lijkt mij het rijden op de eigen platen naar huis een doenbaar risico, verzekerd ben je zowiezo, je kan enkel een boete krijgen maar hoe vaak word je gestopt voor een spontane controle....
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door volvo940 Bekijk BerichtenPraktische vraag ivm oldtimerkeuring, stel dat ik de wagen ga halen door m'n eigen platen erop te vijzen (heb een op het oog die niet zo ver van hier is). Als ik nu naar de oldtimerkeuring ga, kan dit dan niet op diezelfde platen? Ik had gehoord dat voor een oldtimerkeuring de platen waarop de wagen staan bij keuring er niet toe doen...(vind het topic niet direct terug).
Bedankt!
Leave a comment:
-
Guest repliedrode platen heb je nodig om mee naar de keuring te rijden, ivm die keuring heb ik ook nog een vraag, sinds 2014 zijn we door Europa veroordeeld omdat we een herkeuring vragen, ik dacht dat de keuring in DE maximaal 2 maanden oud mocht zijn...
Maar idd, zelfde vraag, hoe zit dat met een wagen die recent gekeurd geweest is in DE, kan je hiermee de wagen inschrijven, hoe zit dat nu juist?
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenAangepast op 26/11/2008 aan de vernieuwde situatie. All credits go to Salokin!
Hoe wagen importeren vanuit Duitsland?
A. Verkoper dient te bezorgen
1) Gelijkvormigheidsattest = Europees Certificaat van Overeenstemming afgekort COC = (Übereinstimmungsbescheinigung) = Certifacte of Conformity.
2) Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief
⇨ Equivalent van roze kaart, bestaat uit twee delen (Teil 1 und 2)
3) Keuringsbewijs (Tüv)
4) Factuur
B. Transporteren naar België
1) Nummerplaat losschroeven en op aan te kopen wagen vijzen
a. Verzekering verwittigen (en vragen op om chassisnummer te verwittigen)
b. Is niet legaal (rijbewijs + mogelijkheid invorderen voertuig)
“U rijdt in feite met een niet-ingeschreven voertuig rond. In principe heeft oom agent het recht om u nummerplaat en voertuig in te vorderen (in de praktijk zal dit zelden gebeuren maar neem toch het risico maar niet)
2) Transitplaat met rode band (Zollkennzeichen)
a. Vraag aan de verkoper dat hij hiervoor zorgt dan moet je zelf niet zorgen voor een verzekeringsbewijs (=Deckungskarte) om vervolgens naar een Duitse DIV antenne te gaan (=Zulassungsstelle)
b. Indien je toch zelf je transitplaten regelt dien je dus
i. Verzekering te hebben (Deckungskarte) http://www.deckungskarten.eu
ii. Duitse DIV antenne (Zulassungsstelle) te bezoeken waar je in het bezit dient te zijn van
1. Identiteitskaart
2. Verzekeringsbewijs (Deckungskarte)
3. Keuringsbewijs (Tüv)
4. Duitse Roze kaart (Zulassungsbescheinigung)
5. Aankoopfactuur
6. Geld
7. Vergewis je dat de vorige eigenaar het voertuig reeds uitgeschreven heeft (Abgemeldet). Indien hij dus zijn nummerplaten nog niet heeft ingeleverd zal je geen transitplaat ontvangen.
“ Vroeger was dit een apart document (de zgn. Abmeldungschein)
⇨ mogelijks is dit nog zo in sommige Zullassungsellen.
⇨ meestal zetten ze nu een stempel Abgemeldet op uw Fahrzeugbrief.
3) Wagen ophalen met een transporteur.
C. Welkom in België → ga naar de douane
1) Waar is het dichtstbijzijnde douanekantoor? http://ec.europa.eu/taxation_customs...g=NL&Country=%
a. Je belt best op voorhand want mogelijks is niet iedere ambtenaar bedreven in deze materie!
2) Welke documenten dien je mee te nemen?
a. Aankoopfactuur
b. Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief
c. Gelijkvormigheidsattest = Übereinstimmungsbescheinigung
d. Duits keuringsbewijs (Tüv)
e. Identiteitskaart van persoon die vermeld staat op factuur
f. Indien je koopt via vennootschap zal je allicht statuten van vennootschap + eventuele publicatie in Belgisch Staatsblad nodig hebben. → Contacteer zeker de douane hiervoor!
3) Wat zal de douane je bezorgen?
a. Roze formulier = document aanvraag inschrijving voertuig waarop ze een douanevignet C705 kleven (Kost 10 cent)
D. Laat je wagen keuren
1) Waar is het dichtstbijzijnde keuringscenter?
Als onafhankelijk platform draagt GOCA Vlaanderen bij tot netwerkvorming, expertise-ontwikkeling,gegevensuitwisseling en opleiding voor de autokeuring- en rijbewijssector.
a. Je belt best op voorhand
2) Welke nummerplaten?
a. Transitplaten
⇨ Dit moeten wel die met een rode band zijn de zgn. Zollkenzeichen. Indien de verkoper hiervoor zorgt vraag dit dan zeker na!
⇨ Dus NIET die met een gele band de zgn. Kurzzeitkennzeichen
b. Z-platen (In principe dient iemand van de garage je te vergezellen)
3) Wat neem je mee
a. Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief
b. Roze formulier voorzien van vignet die de douane je eerder bezorgd heeft
c. Gelijkvormigheidsattest = Europees Certificaat van Overeenstemming afgekort COC = (Übereinstimmungsbescheinigung)
d. Check of je je PVG nummer terugvindt op je COC, zoniet neem je best contact op met invoerder (Bornem voor BMW – D’Ieteren voor AUDI. VW)
4) Wat doen ze?
a. Keuring die verder gaat dan de klassieke jaarlijkse keuring van tweedehandswagens. Deze bevat een volledige technische keuring, milieukeuring, opstelling van een tweedehandsrapport en aflevering van de Car-Pass.
Paar vragen, moet die duitse keuring ? En zo ja waarom ? Je moet de auto toch laten keuren in B dus ...?
Anderzijds, waarom mag die gele plaat niet en de rode wel ?
Leave a comment:
-
Guest repliedPraktische vraag ivm oldtimerkeuring, stel dat ik de wagen ga halen door m'n eigen platen erop te vijzen (heb een op het oog die niet zo ver van hier is). Als ik nu naar de oldtimerkeuring ga, kan dit dan niet op diezelfde platen? Ik had gehoord dat voor een oldtimerkeuring de platen waarop de wagen staan bij keuring er niet toe doen...(vind het topic niet direct terug).
Bedankt!
Leave a comment:
-
Guest repliedLijkt idd wat overzorgd.
Lijkt me ook gewoon dat die garagist zich niet veel moeite heeft getroost (zie bv het muntstuk ).
Qua features dacht ik wel dat dit een degelijke wagen was (zeker ivm de prijs hier in België).
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Nieuwsbrief Bekijk BerichtenHallo,
Mijn interesse werd gewekt door deze tweedehands golf op Mobile.de (http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/de...4&pageNumber=1).
Ik ben zelfstandig.
Als ik al de informatie over dit onderwerp goed begrijp, impliceert dat het volgende: ik koop de wagen in Duitsland aan zonder BTW (i.e. 6.714 EUR) --> ik betaal 21% BTW in België (i.e. 1.409,94) --> ik recupereer 10,5% BTW (i.e. 704,97).
Ik betaal zo in totaal 7.418, 97 EUR (aankoop + invoer).
Klopt dit?
Eerlijk gezegd vind ik het interieur er wel slecht uitzien, zeer vuil en onverzorgd...
Leave a comment:
-
Guest repliedHallo,
Mijn interesse werd gewekt door deze tweedehands golf op Mobile.de (http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/de...4&pageNumber=1).
Ik ben zelfstandig.
Als ik al de informatie over dit onderwerp goed begrijp, impliceert dat het volgende: ik koop de wagen in Duitsland aan zonder BTW (i.e. 6.714 EUR) --> ik betaal 21% BTW in België (i.e. 1.409,94) --> ik recupereer 10,5% BTW (i.e. 704,97).
Ik betaal zo in totaal 7.418, 97 EUR (aankoop + invoer).
Klopt dit?
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gtske Bekijk BerichtenAls je naar de douane gaat, wordt er dan gevraagd naar bv het betalingsbewijs of zo?
Ik weet dat factuur of aankoopbewijs nodig zijn en inschrijvingskaart van de vorige eigenaar.
Bvb Auto via overschrijving betalen de week voor afhalen (auto is dan 5 maand en 3 weken); de week daarop ga je hem halen (is tegen dan zeker betaald); auto is dan 6 maand + 2 dagen => factuur/aankoopbewijs op datum van 6 maand en 2 dagen. => OK voor douane? Of effectief wachten met betalen tot hij 6 maand is waardoor terug 4 dagen later gaan halen... (tijd dat overschrijving/geld effectief op zijn rekening staat).
Leave a comment:
-
Guest repliedHallo,
Ik heb afgelopen week een auto in Duitsland gekocht van een privé persoon, het betreft een schade wagen die gerepareerd is heb de auto mee naar België genomen met mijn eigenplaten en de verzekering gebeld. Het oude Duitse kenteken staat nog op bedrijfsnaam (Duits warenhuis). Nu ben ik naar de douane geweest en die doen daar moeilijk over betreft de BTW gezien ik geen factuur van het bedrijf zelf heb alleen verkoop overeenkomst van prive persoon. De auto staat al in België, nu wou ik een export kenteken halen in Duitsland Heinsberg zodat ik nieuwe papieren krijg.
Nu was mijn vraag of ik dan nieuwe kenteken papieren krijg met mijn naam erop ?
En zou ik de papieren krijgen zonder verzekering ? aangezien het mij alleen om de papieren gaat ik hoef er niet mee te rijden en heb garage platen geregeld voor de keuring.
En moet het voertuig mee naar Duitsland of kan ik dat daar zo regelen met alleen de papieren ?
EDIT:
Nou hoop drama om niks, ik heb een ander douane kantoor gebeld en daar was het allemaal geen probleem. Dus inmiddels het roze formulier binnen morgen naar de keuring.
Leave a comment:
Leave a comment: