Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Een 2e hands auto uit Duitsland importeren... hoe ?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Die hebben pech.
    Niet btw-plichtig (dus geen btw afdragen op uw facturen) is ook geen btw recupereren bij aankoop.
    Lijkt me nogal evident.
    MY 2011 Lexus IS250 Aut.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door thor Bekijk Berichten
      Dat wil ik ook wel eens weten, heb medisch beroep in een vennootschap, doch geen BTW nummer!
      zelfde situatie hier, dus je kan mij als praktijkvoorbeeld gebruiken..

ik heb de BTW betaald in Duitsland, als niet BTW-plichtige.. (prijs all-in) nu op de douane zeggen ze mij dat ik de BTW toch in België moet betalen anders krijg ik geen vignet om hem in te schrijven

ik toon dat de BTW al voldaan is maar dat doet er niet toe volgens hun, 't moet in België zijn. ze zeiden ook nog iets over 'groep 4' maar dat kwam werkelijk zeer vaag over..

maar ik verwacht dat ik de BTW die ik in Duitsland betaald heb mag terugeisen...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
        Die hebben pech.
        Niet btw-plichtig (dus geen btw afdragen op uw facturen) is ook geen btw recupereren bij aankoop.
        Lijkt me nogal evident.
        't feit dat ik de BTW niet kan terugeisen heeft toch geen relatie met 't feit dat die in Duitsland betaald is? bij particulieren is dat toch ook zo?

Comment

• Er moet expliciet op de factuur staan dat de btw voldaan is.
          Is dat niet zo, dan moet je de verkoper maar een nieuwe factuur laten opmaken.

Voor een niet btw-plichtige maakt het niks uit als hij bij een handelaar (met aftrekbare btw) of bij een particulier (niet aftrekbare btw) koopt.
          Voor een btw-plichtige wel.
          MY 2011 Lexus IS250 Aut.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichten
            ik toon dat de BTW al voldaan is maar dat doet er niet toe volgens hun, 't moet in België zijn. ze zeiden ook nog iets over 'groep 4' maar dat kwam werkelijk zeer vaag over..
            Ze kennen er daar niks van. Welk btw-kantoor is dat?
            MY 2011 Lexus IS250 Aut.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
              Er moet expliciet op de factuur staan dat de btw voldaan is.
              Is dat niet zo, dan moet je de verkoper maar een nieuwe factuur laten opmaken.

Voor een niet btw-plichtige maakt het niks uit als hij bij een handelaar (met aftrekbare btw) of bij een particulier (niet aftrekbare btw) koopt.
              Voor een btw-plichtige wel.
              Op de factuur staat duidelijk dat de BTW betaald is. Wij zijn zelfstandigen, medisch beroep in een BVBA vennootschap zonder BTW nummer en dus niet BTW-plichtig (wij kunnen geen BTW terugvorderen bvb)

Met die redenering heb ik de BTW op de factuur laten zetten. Juist of fout?

Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
              Ze kennen er daar niks van. Welk btw-kantoor is dat?
              In Gent.. dicht bij de Weba en dat rondpunt

edit: Gewestelijke directie der douane en accijnzen
              dienst inlichtingen
              Port- Arthurlaan 14
              9000 GENT
              Tel. : 09/251.01.30
              Last edited by ; 23/11/2009, 20:44.

Comment

• Ik vrees dat ze gelijk hebben daar aan de Port Arthurlaan.
                De "groep van vier" is een beetje een speciale situatie bij intracommunautaire verwerving (ICV dus een aankoop buiten België maar binnen de EU).
                Komt erop neer dat er voor die 4 groepen een specifieke regeling is wanneer het bedrag van de ICV boven een bepaalde grens komt. Ik meen dat dit 11200 of 11300€ is.
                Niet btw-plichtige rechtspersonen (jullie geval dus) zijn 1 van die 4.
                Het zit al redelijk ver want het is al een tijd geleden dat ik nog eens zo'n situatie meegemaakt heb dus wat ik nu schrijf is zo'n beetje onder voorbehoud.
                Toch ga je er volgens mij niet onderuit kunnen om in België nog eens btw te betalen en dan de al betaalde buitenlandse btw terug te vorderen. Dit kan via een bijzondere (eenmalige) btw-aangifte.
                Ik weet niet of jullie boekhouder op de hoogte was van jullie aankoop? Indien wel is dit iets wat je op voorhand had kunnen (moeten) weten.
                Ik wil het best eens in detail opzoeken voor u (als je tot zondag kunt wachten tenminste want k vertrek morgenvroeg naar het buitenland).
                Anders, neem eens die boekhouder bij zijn haren. Succes!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Dimas Bekijk Berichten
                  Ik vrees dat ze gelijk hebben daar aan de Port Arthurlaan.
                  De "groep van vier" is een beetje een speciale situatie bij intracommunautaire verwerving (ICV dus een aankoop buiten België maar binnen de EU).
                  Komt erop neer dat er voor die 4 groepen een specifieke regeling is wanneer het bedrag van de ICV boven een bepaalde grens komt. Ik meen dat dit 11200 of 11300€ is.
                  Niet btw-plichtige rechtspersonen (jullie geval dus) zijn 1 van die 4.
                  Het zit al redelijk ver want het is al een tijd geleden dat ik nog eens zo'n situatie meegemaakt heb dus wat ik nu schrijf is zo'n beetje onder voorbehoud.
                  Toch ga je er volgens mij niet onderuit kunnen om in België nog eens btw te betalen en dan de al betaalde buitenlandse btw terug te vorderen. Dit kan via een bijzondere (eenmalige) btw-aangifte.
                  Ik weet niet of jullie boekhouder op de hoogte was van jullie aankoop? Indien wel is dit iets wat je op voorhand had kunnen (moeten) weten.
                  Ik wil het best eens in detail opzoeken voor u (als je tot zondag kunt wachten tenminste want k vertrek morgenvroeg naar het buitenland).
                  Anders, neem eens die boekhouder bij zijn haren. Succes!
                  Zo (ongeveer) hebben ze me het verteld, boekhouder treft geen schuld.. eerder ik. Vind het een ongelofelijke kutregel die werkelijk op niks slaat..

Enfin, nog niet zo'n ramp.. alleen wil ik mijn buitenlandse BTW zo snel mogelijk terug..

Comment

• Willy, heb jij die transitplaten zelf gaan halen of deed de verkoper het?

Comment

Zo (ongeveer) hebben ze me het verteld, boekhouder treft geen schuld.. eerder ik. Vind het een ongelofelijke kutregel die werkelijk op niks slaat..

Enfin, nog niet zo'n ramp.. alleen wil ik mijn buitenlandse BTW zo snel mogelijk terug..
                      Je hebt gelijk, alleen kan ik u nog zo'n 183 regels opnoemen die nergens op slaan
                      Recuperatie buitenlandse BTW is formulier 447 (zorg dat je dit meekrijgt anders mag je nog eens terug).

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door DéGioke Bekijk Berichten
                        Willy, heb jij die transitplaten zelf gaan halen of deed de verkoper het?
                        verkoper heeft dat geregeld, waarom?

Oorspronkelijk geplaatst door Dimas Bekijk Berichten
                        Je hebt gelijk, alleen kan ik u nog zo'n 183 regels opnoemen die nergens op slaan
                        Recuperatie buitenlandse BTW is formulier 447 (zorg dat je dit meekrijgt anders mag je nog eens terug).
                        en hoelang duurt dat grapje? mogen ze mij dat niet in cash teruggeven en een nieuwe factuur opstellen zonder BTW?

om dat formulier te bekomen, moet ik eerst de BTW betalen in België? als 'bewijs'

Comment

en hoelang duurt dat grapje? mogen ze mij dat niet in cash teruggeven en een nieuwe factuur opstellen zonder BTW?
                          Neen, die buitenlandse btw-plichtige mag enkel netto (zonder btw) verkopen als de koper over een geldig btw-nummer beschikt (wat jullie dus niet hebben wegens niet btw-plichtig).
                          Hoelang het duurt, geen flauw idee, heb er geen ervaring mee.

om dat formulier te bekomen, moet ik eerst de BTW betalen in België? als 'bewijs'
                          Ik vrees van wel, ja (onder voorbehoud + Ik hoop voor u dat ik het verkeerd voor heb).

Comment

Neen, die buitenlandse btw-plichtige mag enkel netto (zonder btw) verkopen als de koper over een geldig btw-nummer beschikt (wat jullie dus niet hebben wegens niet btw-plichtig).
                            Hoelang het duurt, geen flauw idee, heb er geen ervaring mee.

Ik vrees van wel, ja (onder voorbehoud + Ik hoop voor u dat ik het verkeerd voor heb).
                            Dus als ik het goed versta kon de verkoper niet anders dan mij de BTW in Duitsland aanrekenen? Dus eerst nog eens betalen in dit apenland en dan terugvorderen in Duitsland?

Allez seg, op wat slaat dat nu? Persoon die die wetten heeft uitgevonden mogen ze tegen de muur zetten...

Comment

Dus als ik het goed versta kon de verkoper niet anders dan mij de BTW in Duitsland aanrekenen? Dus eerst nog eens betalen in dit apenland en dan terugvorderen in Duitsland?
                              Volgens mij wel, ja. Maar neem mijn woorden zeker niet voor evangelie. Ik ken wel de basic stuff rond btw-wetgeving maar het is zeker mijn specialiteit niet. Check zeker nog eens bij uw boekhouder.

Comment

verkoper heeft dat geregeld, waarom?
                                Vandaag met een klant aan't babbelen geweest en die mens heeft enkele férme sportwagens. Inschrijven doet die niet, maar hij zet ze op duitse transitplaten. Ter info: op een belgische wagen. Ik snap niet hoe dat kan...
                                En hoe meer ik rondhoor hoe minder ik ervan kan geloven

Daarom wou ik je vragen welke documenten jij hebt voorgelegd....

Comment

Volgens mij wel, ja. Maar neem mijn woorden zeker niet voor evangelie. Ik ken wel de basic stuff rond btw-wetgeving maar het is zeker mijn specialiteit niet. Check zeker nog eens bij uw boekhouder.
                                  Ma enfin hoe achterlijk is dat nu Ik moet de BTW niet betalen in Duitsland maar de verkoper kan mij geen factuur opstellen zonder BTW omdat ik geen BTW nummer heb Dus ik betaal ze nogmaals in België om ze dan te kunnen terugeisen in Duitsland (hoe gaat dat dan?)

Welk kalf stelt die wetten op

Oorspronkelijk geplaatst door DéGioke Bekijk Berichten
                                  Vandaag met een klant aan't babbelen geweest en die mens heeft enkele férme sportwagens. Inschrijven doet die niet, maar hij zet ze op duitse transitplaten. Ter info: op een belgische wagen. Ik snap niet hoe dat kan...
                                  En hoe meer ik rondhoor hoe minder ik ervan kan geloven

Daarom wou ik je vragen welke documenten jij hebt voorgelegd....
                                  Dat zal niet 100% zuiver zijn..

Comment

• Eigenljk weten we het nu nog niet precies hoe het zit in onze situatie, allee vooruit aan alle boekhouders en deskundigen hier.

Want eerst BTW betalen, daarna terugvorderen en in Belgie betalen is te gek voor woorden

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door thor Bekijk Berichten
                                      Eigenljk weten we het nu nog niet precies hoe het zit in onze situatie, allee vooruit aan alle boekhouders en deskundigen hier.

Want eerst BTW betalen, daarna terugvorderen en in Belgie betalen is te gek voor woorden
                                      Douane heeft me net teruggebeld dat alle papieren perfect in orde zijn, dat ik nu nog juist de BTW in België moet betalen en ik kan hem keuren en inschrijven.

Recuperatie van buitenlandse BTW

BTW-plichtigen kunnen niet alleen Belgische BTW recupereren via hun maand- of kwartaalaangiften, zij kunnen ook de in het buitenland betaalde BTW terugvragen via een aparte procedure geregeld in de achtste BTW-Richtlijn van de EU. Hoe werkt het?

Let wel, het betreft niet de BTW op goederen die u van een Franse leverancier koopt. Op deze intracommunautaire verwerving mag immers geen buitenlandse BTW gerekend worden. Waar het wel om gaat, is bijvoorbeeld de BTW op kosten voor opleiding in het buitenland, voor hotels of beurzen,…

De buitenlandse BTW dient door middel van een speciaal formulier bij de buitenlandse fiscus teruggevraagd te worden. De formulieren zijn in elke staat ongeveer hetzelfde en in de meeste landen wordt, naast de landstalen, ook Engels gebruikt op het formulier.

Opdat u de buitenlandse BTW zou terugkrijgen, dient de betaalde BTW op jaarbasis wel een minimumbedrag te overschrijden. In de meeste EU-landen ligt die grens echter op slechts 25 €. Er geldt ook een termijn: het verzoek om teruggave heeft betrekking op maximaal één kalenderjaar en moet binnen de 6 maanden na het einde van dit kalenderjaar worden ingediend.

Tenslotte dient u een attest van onderworpenheid in België (attest 820) alsook de originele facturen (met volledige identificatie en uw Belgisch BTW-nummer) mee te sturen. Deze laatste zullen u nadien terugbezorgd worden

Voor adressen en specifieke drempels per land kan u de volgende website raadplegen: klik hier(oranje balk: BTW-Teruggaaf – EU) of de website van de Europese Commissie: klik hier

Voor fiscaal advies, contacteer ons accountantskantoor.
                                      Ik heb geen BTW nummer!!

Straks boekhouder eens bellen

Comment

• Hou ons op de hoogte, is niet direct nu van toepassing voor mij, maar in de toekomst wil ik ook een jonge tweedehandse in Duitsland halen.

Comment

• ik ga ontploffen als ik 2 keer BTW ga moeten betalen..

Comment

Working...
                                          X