Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Een 2e hands auto uit Duitsland importeren... hoe ?
Dat zou inderdaad onwettig zijn, BTW betaal je maar in het land waar je je 'goed' verbruikt. Tenzij je auto minder dan 6 maand en/of(?) 6000 km heeft dacht ik.
Heb dit weekend voor het eerst een Duitse wagen ingevoerd. Heel wat info heb ik van dit forum gehaald, dus bij deze wil ik jullie ook wel wat info teruggeven.
Welke procedure? (ik heb het wel over particuliere aankoop)
Met de hele papierboel (fahrzeugbrief / erstzustellung / passpoort) ga je naar de lokale dienst die inschrijvingen / nummerplaten regelt. De site staat op dit forum
Je vraagt aan een loket voor transitplaten (met de rode band), voor 2 weken verzekering + platen betaal je 65€. Je kan kiezen voor minimum 2 weken tot een jaar) LET WEL: op het belgisch paspoort en rijbewijs staat geen adres, om de auto op jou naam te zetten hebben ze een officieel bewijs nodig van je adres. Dit los je op door een aan jou geadresseerde brief mee te nemen. VB. een factuur van proximus in mijn geval, waar duidelijk jou naam + adres staan ingevuld.
Dan worden jou gegevens op de erstzustellung ingevuld en betaal je nog een 33€
mevrouw controleert dan chassisnummer van het papier met die in de wagen
nummerplaten erop en klaar is kees, je mag nu naar Belgie rijden, je bent verzekerd tot de datum die op je nummerplaten staat.
Douane
Je gaat met je papieren naar de douane inclusief de factuur waar duidelijk de totaalprijs / eerste inschrijvingsdatum + btw nummer verkoper staat (als je bij een handelaar koopt tenminste). Bij mij stond er geen BTW nummer op maar toch roze formulier gekregen. PS zorg ook dat er duidelijk FAKTUR staat, bij mij stond er dit ook niet op maar na wat burocratisch gedoe toch ok.
Je krijgt roze formulier en betaalt 0.50€
Keuring
Nu ga je naar de keuring waar je aanschuift bij keuring voor verkoop. Hier krijg je, indien de auto ok is, een carr pass mee + de stempel op het roze formulier van keuring
je betaald 62€ en je auto is klaar om in te schrijven
Ik wou de mijne eerst zelf houden maar ik heb hem om te kijken eens op kapaza gezet en ik denk dat ik hem al terug ga verkopen en dan weer naar Duitsland.
Ik heb ook een vraag. Hoeveel auto's mag je zelf invoeren zonder dat je handelaar bent?
Vandaag met een klant aan't babbelen geweest en die mens heeft enkele férme sportwagens. Inschrijven doet die niet, maar hij zet ze op duitse transitplaten. Ter info: op een belgische wagen. Ik snap niet hoe dat kan...
En hoe meer ik rondhoor hoe minder ik ervan kan geloven
Daarom wou ik je vragen welke documenten jij hebt voorgelegd....
Dan is dat een sjoemelaar die ofwel liegt ofwel die vroeg of laat tegen de lamp loopt.
Verzekering gekoppeld aan Duitse transitplaten is pokkeduur en de plaat zelf is bovendien max. 12 maanden geldig en niet verlengbaar. Je moet na 3 maanden ook Duitse verkeersbelasting betalen dus je ontsnapt er niet aan.
Enige wat kan is dat je de auto probeert te verpatsen voor de transitplaten aflopen, dan heb je effectief de BIV uitgespaard.
Er gaat in uw geval een verrekening (clearing) komen.
Je zal de 19% buitenlandse btw terugtrekken maar wel 21% Belgische moeten afdokken
Dus hou rekening met die 2% extra
Er gaat in uw geval een verrekening (clearing) komen.
Je zal de 19% buitenlandse btw terugtrekken maar wel 21% Belgische moeten afdokken
Dus hou rekening met die 2% extra
Bedankt! Hoe kan ik dat geld terug claimen zonder BTW nummer? Dat vraag ik mij af.. of is dat voorzien?
Ondanks mijn 'fout', had dit op een andere manier kunnen opgelost worden? Ik dacht dat ze in DE weigeren om een factuur op te stellen zonder BTW als je geen BTW nummer hebt..
Ik versta er eerlijk gezegd nog altijd niets van, kan iemand voor bovenvermelde situatie, dus een bvba die een wagen aankoopt in Duitsland, doch niet Btw plichtig, wegens geen btw nummer, uitleggen waar de BTW nu moet betaald worden??
Ik versta er eerlijk gezegd nog altijd niets van, kan iemand voor bovenvermelde situatie, dus een bvba die een wagen aankoopt in Duitsland, doch niet Btw plichtig, wegens geen btw nummer, uitleggen waar de BTW nu moet betaald worden??
PLEASE
Als het meer is dan 11.000 euro en een klets moet je de BTW in België betalen. Om te vermijden dat 'we' te veel profijt kunnen maken om in andere landen te kopen met een lager BTW tarief.. typisch België.
Bij mij is er dus ten onrechte BTW aangerekend en die zal ik terugkrijgen Via een creditnota hoogstwaarschijnlijk.
Mijn verkoper zal ook logisch gehandeld hebben en de Duitse BTW aangerekend hebben daar er een BTW nummer ontbreekt maar blijkbaar is dit dus fout. Tenzij je een auto koopt onder die 'grens'.
Bedankt! Hoe kan ik dat geld terug claimen zonder BTW nummer? Dat vraag ik mij af.. of is dat voorzien?
Ondanks mijn 'fout', had dit op een andere manier kunnen opgelost worden? Ik dacht dat ze in DE weigeren om een factuur op te stellen zonder BTW als je geen BTW nummer hebt..
Nogmaals bedankt voor de hulp
Fout is veel gezegd.
Eigenlijk had jij moeten weten van die groep van 4 regel en dat vooraf aan de verkoper melden. Maar zoiets weet je normaal niet tenzij je boekhouder dat influistert.
Ik ben akkoord met Dimas dat die boekhouder hier niet vrijuit gaat (tenminste indien hij wist van jullie buitenlands avontuur)
Als jij geen btw-nr. aan hem kunt voorleggen, is het normaal dat hij deze aanrekent. dus verkoper valt in deze niets te verwijten.
Als het via een creditnota geregeld kan worden, des te beter.
Maar vooraleer je uw stempeltje zult krijgen bij de douane zul je hoedanook toch eerst de 21% BE btw moeten betalen
Fout is veel gezegd.
Eigenlijk had jij moeten weten van die groep van 4 regel en dat vooraf aan de verkoper melden. Maar zoiets weet je normaal niet tenzij je boekhouder dat influistert.
Ik ben akkoord met Dimas dat die boekhouder hier niet vrijuit gaat (tenminste indien hij wist van jullie buitenlands avontuur)
Als jij geen btw-nr. aan hem kunt voorleggen, is het normaal dat hij deze aanrekent. dus verkoper valt in deze niets te verwijten.
Als het via een creditnota geregeld kan worden, des te beter.
Maar vooraleer je uw stempeltje zult krijgen bij de douane zul je hoedanook toch eerst de 21% BE btw moeten betalen
I know..
Ik tref zeker ook schuld, dat weet ik maar al te goed..
wie kan me vertellen hoe het zit met de btw als je als belg een auto koopt als particulier aan duitse particulier?
dank bij voorbaat
uw zin klopt niet volledig denk ik . Tussen particulieren is er in elk geval geen sprake van BTW.
The shark is BACK! BMW 635csi
BMW E24 635csi 1985 BMW F10 520da 2012
MINI Clubman Cooper 2017
2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold
Zondag ga ik mij normaal een EVO 5 gaan halen in UK...
Dus ik zal ook deze lange weg moeten afleggen om aan papieren te geraken
Denk dat de volgende toch ook een EVO 8 zal zijn
Aangezien deze veel makkelijker te keuren is...
Moet de EVO 5 eigenlijk uitgerust zijn met een katalysator ?
Of kan deze ook zonder gekeurd worden als de CO goed zit ?
Comment