Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Een 2e hands auto uit Duitsland importeren... hoe ?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Hi everybody,

    I'm a German in Belgium and have ordered and bought a new BMW via an independent German dealer (not BMW) for my Belgian company.
    The car was bought without BTW and the "Fahrzeugbrief" or "Teil I" (which proves that it's my car) will be on my name but it will not be registered in Germany, so without the "Fahrzeugschein" or "Teil II". The dealer will send me the Fahrzeugbrief, invoice and the COC.

    Can I:
    1. go to the Belgian Douane with the invoice, Fahrzeugbrief and COC, pay the BTW and get the "aanvraag tot inschrijving"
    2. go to the DIV with Fahrzeugbrief, COC and aanvraag tot inschrijving, register the car and get Belgian licence plates
    3. go to Munich, put the Belgian licence plates on the car and drive to Belgium

    As it is a new car (but imported into Belgium), would I need a keuring?

    Many thanks and sorry for the language mix!
    NM
    Last edited by ; 22/01/2010, 16:03.

    Comment


    • AANDACHT ! Dit verhaal haalt alle common sense van dit topic overhoop ! Lees ...

      Het volgende ongelofelijke verhaal overkomt mij voor het ogenblik ... Graag jullie reacties en relevante tips ...

      Het gaat over een wagen die ik meer dan een jaar geleden ben gaan afhalen in Duitsland voor een vriend van me, een ondernemer die me wegens tijdsgebrek die taak had toevertrouwd.

      Wat afhalen van auto's in DE betreft was ik zeker niet aan mijn proefstuk toe. De hele procedure met transitplaten heeft dus geen geheimen meer voor mij. Mijn ondervinding leert me dat de regels in Duitsland nogal verschillen per zulassungsstelle. Zo ook die ene keer : ik was zoals steeds gewapend met alle formaliteiten : een volmacht/opdracht ondertekend door de koper (die ik hierna voor het gemak EW zal noemen), zijn originele identiteitskaart, aankoopfactuur, FZbrief, COC, transit-verzekering voor 3 maanden,etc... De bedoeling was dus om transitplaten te nemen op het voertuig op naam van de koper EW, wat me in gelijkaardige gevallen voorheen steeds gelukt was. Wat bleek nu bij die bepaalde Zulassungsstelle ? Men schrijft er geen transitplaten uit op naam van eender welke persoon op papier. Enkel diegene die fysiek aanwezig is kan de platen op zijn naam krijgen. Ik zie geen probleem en handel de hele winkel af, met de transit-aanmelding op mijn naam.

      Veilig terug naar Belgie, de dag nadien de auto ongeschonden en spic en span afgeleverd aan de nieuwe eigenaar. Met de transitplaten heeft hij nu een vork van 3 maanden om de inschrijving bij ons in orde te maken...

      ... tot hij een tweetal weken later aan de kant gezet wordt door een gemotoriseerd lid van de verkeerspolitie. Er ontstaat een discussie omdat een en ander niet reglementair blijkt te zijn. EW meldt mij dit, maar ik heb geen idee waar het over gaat.

      Tot ik een maand of twee terug een brief krijg van Douane en Accijnzen. Ondertussen heb ik reeds met die diensten gebeld en heb ik deze week hun definitief standpunt aangetekend ontvangen, dus ik laat die paar tussenstappen hier even vallen.

      Wat is het verdict ? De douane schrijft dat gezien ik gebruik maakte van het bewuste voertuig op Belgisch grondgebied, ingeschreven op mijn naam met Duitse transitplaten, maar niet reglementair ingeschreven in Belgie, en gezien ik daardoor de eigenaar ben, ze van mij de BIV voor zo'n auto eisen (een kanon van een auto, dus de hoogste schijf, net geen 5000 euro). Ze schrijven er ook bij dat je DUITSE TRANSITPLATEN NIET MAG GEBRUIKEN OP BELGISCH GRONDGEBIED. Aldus de dossierbeheerder moet je als brave Belg met je pas aangekochte Duitse auto tot aan de grens met ons land rijden, daar je vehikel op een aanhanger laden, zo huiswaarts keren, en geen meter meer rijden tot jouw Belgische platen erop hangen ! Bovendien is de bewuste auto binnen de eindtermijn van de transitplaten ingeschreven geraakt bij ons, en dit op naam van het bedrijf van EW, waarop ook de Duitse aankoopfactuur van de auto was opgemaakt.

      De geinteresseerde lezer zal begrijpen dat dit een twist is uit zeer onverwachte hoek, wat het ook moeilijk maakt om op de juiste manier en met gepaste argumentatie te reageren.

      Daarom graag jullie feedback.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Turbofles Bekijk Berichten
        Wat is het verdict ? De douane schrijft dat gezien ik gebruik maakte van het bewuste voertuig op Belgisch grondgebied, ingeschreven op mijn naam met Duitse transitplaten, maar niet reglementair ingeschreven in Belgie, en gezien ik daardoor de eigenaar ben
        Ah zo, een transitplaat is een titel van eigendom Dat is zeer een bijzondere stellingname van de FOD Financien.

        Wie zegt dat jij niet tot de Duitse grens bent gereden en vandaar met een aanhanger tot aflevering aan EW? Jij bent toch niet tegengehouden in Belgie met die plaat maar EW de eigenaar, die de eigenaar is omdat de faktuur op zijn naam is uitgesteld door de verkoper. Ik neem ook aan dat de douaneformaliteit door EW is gedaan?

        Volgens mij rammelt de beslissing van de FOD Financien een beetje.
        Last edited by ; 30/01/2010, 01:10.

        Comment


        • Dat is juist het rotte aan de Belgische wet. Rond transitplaten heerst een gedoogbeleid, maar als ze slechtgezind zijn kunnen ze je daar idd voor pakken, want die dingen worden nergens in de wet benoemd.

          In principe moet je auto dus op een trailer vanaan de grens naar de keuring

          Nuja, als je kan aantonen dat de auto ondertussen is ingeschreven op firma X enzovoort zal het wel zo een vaart niet lopen.

          Ik versta de reactie wel want er wordt veel gefoefeld met transitplaten, en als ze dan iemand tegenhouden met zo een platen op een dikke bak, en de naam op de platen komt niet overeen met de persoon die het voertuig bestuurt ruikt het nogal snel naar fraude.

          Comment


          • tweedehands keuring op ingevoerde lichtevracht

            Help,
            Ik heb een camion (max 3,5T) ingevoerd uit Nederland. Het is eigenklijk een marktwagen, dus met opbouwkas van Alko. Ik heb gelukkig een gelijkvormigheidsattest kunnen verkrijgen bij Alko. Volgende stap is een tweedhands keuring, ik ga naar de keuring: het gewicht klopt niet: 300kg te veel. Geen probleem, ik ga naar huis en maak alles los wat kan, de camion gaan wegen bij kennis, gewicht is nu ok. Hier komt het: de camion is eerst in de garage geweest voor klein onderhoud en klaar maken voor technische controle, de garagiste zegt dat een dubbel as is, maar ik heb maar 4 wielen (in totaal).
            De vraag is: wat gaan ze nu zeggen op de technische controle?? DA MAG NIET!!
            De vorige eigenaar heeft een nieuwe as laten plaatsen, blijkbaar een zwaarder dan voordien...
            Weet iemand of ze dat kunnen afkeuren, ik heb ten slotte een gelijkvormigheidsattest gekeurd door het ministerie!!

            Comment


            • Het staat waarschijnlijk al ergens in dit topic, maar heb geen zin om alles door te zoeken.

              Hoeveel kosten transitplaten in DE, en welke mogelijkheden zijn er naar termijnen toe?

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door brjefs Bekijk Berichten
                Het staat waarschijnlijk al ergens in dit topic, maar heb geen zin om alles door te zoeken.

                Hoeveel kosten transitplaten in DE, en welke mogelijkheden zijn er naar termijnen toe?
                Ik bestel de mijne altijd hier :
                http://deckungskarten.eu/shop/catego...aram=cid%3D%26

                Heb er goede ervaringen mee. Je kan kiezen uit looptijden van 15 dagen, over 30, 60, tot 90 dagen. Langer gaat ook, maar dan moet je wel verkeersbelasting betalen in Duitsland dacht ik.

                En nog opgelet : volgens de Belgische interpretatie mag je dus met je Duitse transits rijden tot aan de Belgische grens, maar niet verder. Daar moet je je auto op een aanhanger vervoeren over Belgisch grondgebied tot ie ingeschreven is, zie een paar posts hiervoor ...

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Turbofles Bekijk Berichten
                  Ik bestel de mijne altijd hier :


                  Heb er goede ervaringen mee. Je kan kiezen uit looptijden van 15 dagen, over 30, 60, tot 90 dagen. Langer gaat ook, maar dan moet je wel verkeersbelasting betalen in Duitsland dacht ik.

                  En nog opgelet : volgens de Belgische interpretatie mag je dus met je Duitse transits rijden tot aan de Belgische grens, maar niet verder. Daar moet je je auto op een aanhanger vervoeren over Belgisch grondgebied tot ie ingeschreven is, zie een paar posts hiervoor ...
                  Bedankt voor de info, daar kan ik mee aan de slag.

                  Ik had je post reeds gelezen, maar zover ik weet doen ze daar in mijn omgeving niet moeilijk over.

                  Comment


                  • Wat is de kans dat ze in België moeilijk doen als je met je Transitplaat naar de keuring etc. gaat?
                    Als je een beetje normaal doet en probeert niet te opvallend te rijden gaan ze toch geen problemen maken als je gepakt wordt?
                    Nu is een andere oplossing aan een garageplaat geraken. Of mag dit ook niet in het buitenland?
                    Trouwens ooit eens tegengehouden door de douane met garageplaten tijdens een testrit, dus ze pakken je er wel effectief uit tijdens een controle.

                    Comment


                    • ik ben geweest naar de keuring met 'rode' transitplaten zonder problemen.. zorg gewoon dat alle documenten in orde zijn

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichten
                        ik ben geweest naar de keuring met 'rode' transitplaten zonder problemen.. zorg gewoon dat alle documenten in orde zijn
                        Dat is wat ik dacht.
                        Als je nu effectief een aanhangwagen moet gaan huren wordt het toch een pak oninteressanter om je wagen in DE te gaan halen.

                        Comment


                        • geen kat die dat doet..

                          de Belgische wet slaat toch ook op niks.. toen ik bij de douane was zijn ze ook komen kijken naar de wagen.. stond geparkeerd met transitplaten op hun parking allemaal geen probleem..

                          Comment


                          • Transitplaten zijn idd. een grijze zone.
                            In de meeste politiezones laten ze je met rust als de rest van de papieren in orde zijn.
                            Sommigen voeren zelfs expliciet een gedoogbeleid

                            "Met deze Duitse transitplaat kan je het voertuig naar België rijden, maar dien je je zo snel mogelijk in orde te stellen met de Belgische wetgeving inzake de inschrijving van het voertuig."

                            Ik heb ook al veel met transitplaten gereden (Duitse, Nederlandse en zelfs Zweedse ) en nog nooit last gehad. Maar het kan dus 9 keer goed gaan en de tiende keer hang je.
                            Als je een regelneef van de WPR (federale wegpolitie) tegenkomt die zich baseert op

                            Koninklijk besluit van 20 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen.

                            Artikel 3

                            §1. De personen die in België verblijven schrijven de voertuigen die zij wensen in het verkeer te brengen in in het repertorium van de voertuigen bedoeld in artikel 6, zelfs indien deze voertuigen reeds in het buitenland zijn ingeschreven.

                            dan zit je met een probleem want met transitplaten ben je dus strikt gezien in overtreding.

                            Echter, dit artikel uit de Belgische wegcode is in strijd met de Europese regelgeving die het rijden met tijdelijke kentekens van een andere lidstaat wél toelaat.

                            Er is hier al jurisprudentie rond in België (ook in NL) en telkens werd de staat in het ongelijk gesteld. Alleen moet je dan wel bereid zijn om via de gerechtelijke molen "all the way" te gaan maar de meeste "gedupeerden" verkiezen om gewoon de onmiddellijke inning te betalen om ervan af te zijn (is meestal ook goedkoper).

                            Comment


                            • Leve België

                              Comment


                              • Daar ga ik nu echt eens niet van wakker liggen.

                                Dat ze er eerst maar eens werk van maken om alle voertuigen die met gestolen platen rondrijden uit het verkeer te filteren.

                                Comment


                                • Voor de Diablo zei de keuringsmeester gewoon dat ik op de engelse platen moest komen.
                                  Normaal is dat ook niet zo'n probleem, je moet immers geen gekeurde wagen hebben om van/naar het keuringsstation te rijden.
                                  ----------------------------------------------------------------------------------
                                  2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
                                  2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
                                  Pictures here: BMW 7 Series
                                  1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
                                  Pictures here: Diablo

                                  --------------------------------------------------------------------------------------------
                                  It's like being in command of the Battlestar Galactica:
                                  It might need half a starsystem to turn around,
                                  but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
                                  Cylons have respect for it...

                                  --------------------------------------------------------------------------------------------

                                  Comment


                                  • moet je voor een recente auto (2008 ) ook gelijkvormigheidsattest vragen aan duitse handelaar?
                                    Of is dat niet nodig voor recente auto's?
                                    2011 Porsche Boxster S Black Edition

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door stekki Bekijk Berichten
                                      moet je voor een recente auto (2008 ) ook gelijkvormigheidsattest vragen aan duitse handelaar?
                                      Of is dat niet nodig voor recente auto's?
                                      Reeds geruime tijd hebben de meeste courante auto's die verkocht worden op de Europese markt een zogenaamd Europees C.O.C. (Certificate of conformity). Elke auto heeft zijn eigen document, afgeleverd door de constructeur/invoerder, en zit in principe bij de boorddocumenten van de auto.

                                      Er is dus geen sprake van dit document speciaal te moeten aanvragen, tenzij het natuurlijk verloren gegaan is ofzo.

                                      Dit document heb je natuurlijk wel nodig om je auto in België te kunnen inschrijven.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Turbofles Bekijk Berichten
                                        Reeds geruime tijd hebben de meeste courante auto's die verkocht worden op de Europese markt een zogenaamd Europees C.O.C. (Certificate of conformity). Elke auto heeft zijn eigen document, afgeleverd door de constructeur/invoerder, en zit in principe bij de boorddocumenten van de auto.

                                        Er is dus geen sprake van dit document speciaal te moeten aanvragen, tenzij het natuurlijk verloren gegaan is ofzo.

                                        Dit document heb je natuurlijk wel nodig om je auto in België te kunnen inschrijven.

                                        Bedankt Turbofles!
                                        2011 Porsche Boxster S Black Edition

                                        Comment


                                        • Wanneer je transitplaten aanvraagt moet je in de nabije toekomst gaan opletten. Ik ben zonet bij het lokale politiebureau geweest om een attest van verlies van gelijkvormigheidsattest aan te vragen en heb daar navraag gedaan naar het gedoogbeleid op dat gebied.

                                          Het parket van Turnhout treedt hier blijkbaar zeer streng in op, en men vertelde me dat men hoe dan ook zal verbaliseren voor het rijden met een niet verzekerd voertuig, met alle gevolgen van dien. Na het horen van de ganse uitleg van de agent in kwestie moet ik wel zeggen dat ze daar een heel sterk punt in hebben, tenminste wat de Belgische regelgeving strikt naleven betreft.

                                          Ik ben dus al bij al nog opgelucht dat ik geen transitplaten mee heb gekregen afgelopen weekend. Reden daarvoor was dat ik geen officieel document kon voorleggen waar mijn adres opstaat, waarvoor dank aan de bedenker van onze elektronische identiteitskaart.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X