Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Een 2e hands auto uit Duitsland importeren... hoe ?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Ik heb zonet een auto gekocht in nederland en ben samen met de verkoper naar het rdw kantoor geweest om export te regelen. Daarna hebben we ook een verzekering afgesloten die 2 weken geldig is.

Nu komen wij in België en worden tegengehouden door de politie en mochten niet doorrijden. Volgens de politie moet je auto ingeschreven zijn in BE om er mee te mogen rijden.

Om onze documenten van de rdw staat duidelijk dat we internationaal verzekerd zijn. En anders snap ik het nut niet van die transitplaten! :s

Kan iemand wat meer info geven aub?

Mvg
    Dimitri

Comment

• Transitplaten zijn blijkbaar verboden om mee rond te rijden in BE. Hoe doen jullie dit dan? (als je geen aanhangwagen hebt voor een auto)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk Berichten
        Transitplaten zijn blijkbaar verboden om mee rond te rijden in BE. Hoe doen jullie dit dan? (als je geen aanhangwagen hebt voor een auto)
        De meeste mensen hebben het geluk om niet tegengehouden te worden, maar strikt gezien mag je NIET met een buitelandse wagen rondrijden in België als je hier woont (zie lager).
        Je hebt 3 opties (eigenlijk 4 maar die is niet legaal):

1) Je zet de wagen op een aanhangwagen/takelvoertuig
        2) Je zorgt dat iemand de wagen ophaalt
        3) Zoek iemand met een nederlandse (of andere buitenlandse) kennis die je wagen even naar huis rijdt.

4) Je arrangeert met je verzekering dat je de wagen verzekerd op chasisnr en zet daar een eigen plaat op om hem naar huis/keuring te rijden, heeeel soms wordt dit gedoogd maar meestal plak je er ook aan als er controle is (net zoals met buitenlandse platen rondrijden).

Het wetsartikel in kwestie (even van ander topic gekopieerd):

Koninklijk besluit van 20 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen zegt het volgende:

(B.S. 08.08.2001)

HOOFDSTUK I: Algemene bepalingen.Afdeling 3: Voertuigen in het verkeer gebracht door personen verblijvend in België Artikel 3
        §1. De personen die in België verblijven schrijven de voertuigen die zij wensen in het verkeer te brengen in in het repertorium van de voertuigen bedoeld in artikel 6,zelfs indien deze voertuigen reeds in het buitenland zijn ingeschreven.

Het verblijf in België houdt in dat deze personen voldoen aan één van de volgende voorwaarden :

a) ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters van een Belgische gemeente;

b) ingeschreven zijn in de Belgische Kruispuntbank van Ondernemingen als rechtspersoon;

c) als rechtspersoon opgericht zijn door of krachtens het internationaal of buitenlands recht en beschikken over een vaste verblijfplaats in België waar het voertuig beheerd of gebruikt wordt.

Comment

• De rode laten die ik had dienen enekl om naar de douane te fietsen en naar de keuring en verzekering , als ze u tegenhouden zien ze ook wel dat je juist een wagen gekocht hebt aan de datum , ik heb de platen 1 dag nodig gehad . gekocht door de dealer in duitsland met enkel mijn paspoort en zijn gegevens . als ze u tegen houden kunde ee nadministratieve boete krijgen maar het lijkt me sterk , trouwesn handig om de wagen even uit te testen op de belgiche boemelweg

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Torchus Bekijk Berichten
            In de eerste post staat:

2) Welke documenten dien je mee te nemen?
            a. Aankoopfactuur
            e. Identiteitskaart van persoon die vermeld staat op factuur

Is dit de factuur die je zelf opstelt om de tweedehandswagen te kopen? En bijgevolg mijn identiteitskaart.
            Of is dit de originele factuur afgeleverd aan de oorspronkelijke eigenaar? En dus de oorspronkelijke eigenaar zijn identiteitskaart.
            Uwe pas en uwe naam op de verkoop papier zo simpel is da .
            particulier wordt er een papier opgemaakt met een speciale stempel erop ( duitsland) daarmee is de btw ook van de baan bij de douane , daar vroegen ze gewoon 2 x of het particulier is en dus ok .
            bij handelaar is er BTW apprt nodig , MwSt 19 %

Comment

• Een dringende vraag aangezien ik morgenochtend reeds in DE ben. Hoeveel mag je maximaal betalen voor de rode transitplaten ? Kwestie dat de dealer me niet in't zak zet....

Thx

Comment

• nog maar eens een vraag

ik koop een wagen bij een garage van 1j oud en 15 000 km . Ik zelf zal deze wagen op de zaak kopen.
                Nu zit ik hier met de btw . ik betaal in DE geen btw wss dan .
                moet ik hier in belgie dan de btw betalen die voor de helft aftrekbaar is ?
                of moet ik btw betalen als ik de wagen laat ons zeggen binne 5j verkoop ?
                of betaal ik gewoon 50% btw omdat deze voor de helft aftrekbaar is ?

kort samen gevat hoe zit het met de btw als ik hem op de zaak koop.

voor de snuggere mense mijn boukhouder is gistere voor 3dagen er even tussenuit
                die kan ik ook pas maandag berijken.

thanks mvg raydox

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door raydox Bekijk Berichten
                  nog maar eens een vraag

ik koop een wagen bij een garage van 1j oud en 15 000 km . Ik zelf zal deze wagen op de zaak kopen.
                  Nu zit ik hier met de btw . ik betaal in DE geen btw wss dan .
                  moet ik hier in belgie dan de btw betalen die voor de helft aftrekbaar is ?
                  of moet ik btw betalen als ik de wagen laat ons zeggen binne 5j verkoop ?
                  of betaal ik gewoon 50% btw omdat deze voor de helft aftrekbaar is ?

kort samen gevat hoe zit het met de btw als ik hem op de zaak koop.

voor de snuggere mense mijn boukhouder is gistere voor 3dagen er even tussenuit
                  die kan ik ook pas maandag berijken.

thanks mvg raydox
                  Intracommunautaire leveringen tussen ondernemingen/rechtspersonen zijn vrijgesteld van BTW.
                  Of dit anders zit voor de aankoop van rollend materieel zou ik om eerlijk te zijn niet weten (ik ben dan ook geen boekhouder).

Edit:

Volgens beginpost moet je de BTW eerst volledig betalen aan de douane en daarna voor 50% aftrekken
                  Last edited by ; 21/08/2012, 19:12.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door T190 Bekijk Berichten
                    De rode laten die ik had dienen enekl om naar de douane te fietsen en naar de keuring en verzekering , als ze u tegenhouden zien ze ook wel dat je juist een wagen gekocht hebt aan de datum , ik heb de platen 1 dag nodig gehad . gekocht door de dealer in duitsland met enkel mijn paspoort en zijn gegevens . als ze u tegen houden kunde ee nadministratieve boete krijgen maar het lijkt me sterk , trouwesn handig om de wagen even uit te testen op de belgiche boemelweg
                    idd de duitse nummerplaten met rode band dienen enkel voor al het nodige te regelen. Dus zomaar eens een ritje gaan doen is verboden
                    2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
                    2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
                    2023 Skoda Enyaq SUV Coupé

Comment

• Als ik in Duitsland een auto ga kopen, hoe moet die dan betaald worden?
                      Met een cheque?
                      Cash, maar lijkt mij onwaarschijnlijk?
                      Overschrijving?
                      ...??

Comment

• Ze geven de voorkeur aan cash, alhoewel ge officieel niet met zoveel geld de grens over moogt. Wat ik ook al eens heb gedaan is een versnelde internationale overschrijving. 's Morgens voor het afhalen van de wagen ff naar de bank en tegen dat ik daar was stond het bedrag op hun rekening. Versnelde overschrijving kost ongeveer een 25€ maar dat was het me wel waard. Met een hoop cash op zak voel ik me niet op m'n gemak.

Comment

• ik denk dat je met cash ook makkelijker een korting kan bedingen

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door PABLO GOVAERTS Bekijk Berichten
                            idd de duitse nummerplaten met rode band dienen enkel voor al het nodige te regelen. Dus zomaar eens een ritje gaan doen is verboden
                            Dus met die rode band nummerplaten mag je naar de keuring en laten keuren?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door rifwachter Bekijk Berichten
                              Dus met die rode band nummerplaten mag je naar de keuring en laten keuren?
                              klopt
                              2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
                              2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
                              2023 Skoda Enyaq SUV Coupé

Comment

• Dit kan misschien interessant zijn voor dit topic: http://www.hln.be/hln/nl/927/Auto/ar...lidstaat.dhtml

Comment

• Iemand die een goeie Garage weet net over de grens lands de kanten vn Aachen? Het zou voor een A5 / Q5 zijn. Liefst zonder BTW te moeten betalen, dus oug genoeg en met genoeg kilometers
                                  Hier stond eens mijn auto vermeld.

Comment

• Hoe zit het als je tvoertuig nadien nog wil laten ombouwen tot lichte vracht?
                                    Het gaat om een model MB vito die dubbele cabine moet krijgen.
                                    Eerst keuren, laten ombouwen, homologeren, nog es keuren?

Comment

• Wij zijn op zoek naar Beetle uit DE. Iemand ervaring met goede dealers/tweedehandsverkopers nabij Belgische grens? Thx!
                                      Peugeot 508 SW 2015 - Allure - 2.0 HDI 180 EAT6 - m'n eerste fransoos
                                      VW Passat Variant 2013 - 1.6 TDI 105

Past: Audi A4 Avant 2003 (1.9 TDI) - VW Passat Variant 2010 Bluemotion 1.6 TDI - Audi 80 quattro 2.3 1992 - Opel Astra Break Cosmo 1.7 CDTI Ecoflex 2009 - Opel Astra Break Enjoy 1.3 CDTI 2006 - Opel Corsa Cosmo 1.7 CDTI 2004 - Opel Corsa City 1.2 1992

Comment

• Vraagje: Ik breng vrijdag een wagen mee voor een bevriende garagist in België.

De factuur (is bij een garage, betreft wel een margewagen) laat ik opstellen op naam van zijn zaak.

Nu is mijn vraag als volgt: Ik zou bij de zullasungsstelle de exortplaat afhalen en laten opmaken op mijn naam.

Geeft dit nu problemen bij de douane als we de wagen invoeren?
                                        Ik heb dan de wagen gefactureerd op zijn bedrijf en neem ook de statuten mee van zijn bedrijf en de volmacht.

Maw, geeft het een probleem als op de fahrzeugbrief dan mijn naam vermeld staat?

Ik veronderstel ook dat ik bij de douane geen btw moet betalen aangezien de wagen 3 jaar oud is en het een margewagen betreft?

Comment

• Een nog niet gestelde vraag :

Als je een schadewagen in duitsland kan kopen ( bvb een uitgebrande of volledig beschadigde wagen ), kan je deze dan in belgie herstellen, en daarna ook invoeren ? of hoe werkt dit ?
                                          Off is het zo dat je een uitgebrande wagen niet meer kan inschrijven?...

Kan iemand hier een antwoord op geven?

thanks

Comment

Working...
                                          X