Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Een 2e hands auto uit Duitsland importeren... hoe ?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • ma:
    replied
    Waar ik me nu wel wat zorgen over maak:
    Ik ga dan aan de garage vragen om transit platen voor me te regelen voor 5 dagen. Maar daarmee is de wagen enkel BA verzekerd... Garage is 600+ km ver dus het moest maar eens gebeuren dat er een ongeval gebeurt met mij in fout, of dat ik in slaap van ofzo?

    Daarom leek met het idee om hem in Belgie te laten inschrijven en met de Belgische nummerplaten naar Duitsland te rijden, op de wagen te hangen en terug te rijden een goed idee...

    Iemand een idee of je de wagen ook omnium kan laten verzekeren via die transit platen?

    Leave a comment:


  • Erendriel
    replied
    Oh oke, ik twijfelde dat het mss enkel was bij +6k km/6maand oud.

    Dat scheelt dan wel een serieus smak geld. De wagen die ik wil, staat met 5 km op de teller in duitsland voor 24k. Hier kost die nieuw (zonder korting weliswaar) 31,5k (en dan nog eens lange levertermijn).

    Bedankt voor de info!

    Leave a comment:


  • bt.
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Erendriel Bekijk Berichten

    en wat als je een btw nummer hebt?

    BTW betalen in duitsland en dan ook bij invoer in België?

    Maar die duitse BTW krijg je niet terug, of wel?
    Als je een BTW nummer hebt ben je niet BTW plichtig in DE. Dan moet je de BTW in BE regulariseren in je periodieke aangifte.
    Je koopt de auto in DE dus netto, zonder BTW.
    Het kan wel zijn dat de verkoper vraagt de BTW mee te betalen als 'waarborg' op de intracommunautaire verwerving, die wordt dan later gewoon teruggestort als je attesteert dat de auto in BE is ingevoerd. Dit komt omdat de Duitse verkoper aan de Duitse fiscus de BTW verschuldigd is als jij uiteindelijk toch zou beslissen om de auto buiten de EU te exporteren.

    Leave a comment:


  • Erendriel
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten

    2 keer btw betalen (DE+BE) en daarna 1 keer terugvorderen (BE)
    en wat als je een btw nummer hebt?

    BTW betalen in duitsland en dan ook bij invoer in België?

    Maar die duitse BTW krijg je niet terug, of wel?

    Leave a comment:


  • bt.
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door ma: Bekijk Berichten
    Ik heb een vraag. Ik heb vorige week een auto gekocht in Duitsland. Het gaat om een wagen van 1 jaar oud bij een officiele Mercedes-Benz garage.
    Nu stelde de persoon voor om na het betalen van het voorschot, de documenten van de wagen op te sturen. Ik zou daarmee:
    - naar de verzekening/DIV/duane gaan
    - mijn nummerplaten krijgen
    - daarmee naar Duitsland gaan
    - nummerplaten op de wagen hangen
    - met de verzekerde wagen naar Belgie rijden.

    Maar nu las ik dat wanneer ik een auto koop in het buitenland die ouder is dan 6 maand,
    ik met die wagen naar de technische keuring moet gaan in Belgie om mijn roze formulier te krijgen, wat dan weer nodig is om mijn nummerplaten aan te vragen.

    Dus ik vermoed dat de enige mogelijkheid is om in Duitsland transit platen aan te vragen en de wagen daarmee naar Belgie te rijden?
    Nadelen hiervan zijn:
    - die platen kosten geld
    - ik dacht dat je daarmee enkel BA verzekend bent. Dus als je een ongeval hebt in fout met de wagen onderweg je zelf opdraait voor de kosten?

    Is mijn redenering correct of is er toch een mogelijkheid om in Belgie de nummerplaten aan te vragen zonder eerst de technische keuring van de wagen te passeren?
    U redenering is correct
    Tenzij het een wagen betreft die nog niet eerder werd ingeschreven, dan wordt die mogelijks als 'nieuw' beschouwd en dient er geen keuring te gebeuren.

    Leave a comment:


  • ma:
    replied
    Ik heb een vraag. Ik heb vorige week een auto gekocht in Duitsland. Het gaat om een wagen van 1 jaar oud bij een officiele Mercedes-Benz garage.
    Nu stelde de persoon voor om na het betalen van het voorschot, de documenten van de wagen op te sturen. Ik zou daarmee:
    - naar de verzekening/DIV/duane gaan
    - mijn nummerplaten krijgen
    - daarmee naar Duitsland gaan
    - nummerplaten op de wagen hangen
    - met de verzekerde wagen naar Belgie rijden.

    Maar nu las ik dat wanneer ik een auto koop in het buitenland die ouder is dan 6 maand,
    ik met die wagen naar de technische keuring moet gaan in Belgie om mijn roze formulier te krijgen, wat dan weer nodig is om mijn nummerplaten aan te vragen.

    Dus ik vermoed dat de enige mogelijkheid is om in Duitsland transit platen aan te vragen en de wagen daarmee naar Belgie te rijden?
    Nadelen hiervan zijn:
    - die platen kosten geld
    - ik dacht dat je daarmee enkel BA verzekend bent. Dus als je een ongeval hebt in fout met de wagen onderweg je zelf opdraait voor de kosten?

    Is mijn redenering correct of is er toch een mogelijkheid om in Belgie de nummerplaten aan te vragen zonder eerst de technische keuring van de wagen te passeren?

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Dag
    En ook iemand een idee van kostprijs van transitplaten? Evt zonder verzekering daar ik die van eigen wagen kan omzetten, tijdelijk.
    Groeten

    Leave a comment:


  • decat
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door DD Bekijk Berichten
    Ik ben ook bezig met een VW uit Duitsland; maar de Duitse VW garage vroeg mij of ik geen Duitse tussenpersoon heb ? Vond dit nogal vreemd... Iemand ervaring ? Is een VW Golf GTD van 7 maand oud dit ik wil kopen.
    Wij hebben onze, ook een GTD, via een tussenpersoon laten ophalen. Onze wagen was juist in panne gevallen en alles moest redelijk snel gaan. Die tussenpersoon heeft alles geregeld, zijn broer heeft een transportfirma en is de wagen na rechtstreekse betaling aan de verkoper gaan halen. Keuring en inschrijving werden ook door hem geregeld. Bij het ophalen van de wagen hebben we enkel de nummerplaat op de wagen moet plaatsen, hem betaald voor zijn diensten (850 ex btw) en terug vertrekken.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Dag ,

    ik ben bezig met aankoop wagen in duitsland , wagen is van jaar 2003 . volgens verkoper is er geen coc attest of ubereinstimmungbescheinigung bij.
    moet de verkoper hiervoor zorgen , of ik ?en dan hier in belgie aanvragen ? heb ik dit nu nog nodig , daar de europese wet zegt van niet ?

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Ik ben ook bezig met een VW uit Duitsland; maar de Duitse VW garage vroeg mij of ik geen Duitse tussenpersoon heb ? Vond dit nogal vreemd... Iemand ervaring ? Is een VW Golf GTD van 7 maand oud dit ik wil kopen.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oke, zal dit dan dinsdag proberen dat alles zo snel mogelijk in orde is
    Ik zie dat mechelen een van de beste is, stel nu dat ik naar daar ga zouden ze moeilijk doen en mij naar aalst sturen? Of gewoon het simpel houden en naar aalst gaan

    Leave a comment:


  • Schussboelie
    replied
    De auto moet inderdaad sowieso niet.
    Als je tijd hebt zou ik toch zelf proberen langsgaan, dan gaan de papieren niet verloren en heb je nog kans dat ze het meteen in orde brengen.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Heb gebeld naar mechelen, ze sturen me naar aalst met dat ik in sint niklaas woon, moet de papieren via mail sturen en zij gaan dan een mail sturen als alles oke is

    Hier de mail

    "U hoeft niet langs te komen met de auto.

    U stuurt volgende documenten door naar dit mailadres:

    - Duitse kentekenbewijzen deel I en deel II

    - aankoopfactuur

    - uw identiteitskaar voor -en achterkant




    Van zodra het vignet klaar is wordt u op de hoogte gebracht dat dit kan afgehaald word"

    Leave a comment:


  • Haddock
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door D-Ace Bekijk Berichten
    Zijn er veel dingen verandert ivm 1ste post
    Heb wa gelezen dat hier en daar wa regels verandert zijn maar zou graag weten wat nog klopt van de puntrn en wat niet of wat aangepast is nu in 2016/2017
    Ik ga mijn auto van duitsland deze maandag gaan halen en zou graag weten hoe of wat zodat ik alles vlot kan regelen, de douanes, welke zijn goede om te gaan?
    Mvg
    Tegenwoordig moet je op transitplaten ook pro rata Duitse verkeersbelasting betalen (staat niet in de openingspost). Vroeger was dat enkel bij looptijden van langer dan 3 maand

    Leave a comment:


  • Schussboelie
    replied
    Jawadde!!

    Leave a comment:


  • Namaz
    replied
    3 maand geleden was het een heel ander verhaal.
    Gent -> afspraak binnen 1.5 maand
    Antwerpen -> Ja meneer, er zijn al 10 mensen geweest, we doen niet meer op een dag
    Mechelen -> Geen probleem

    Leave a comment:


  • Schussboelie
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Namaz
    Beste kantoor is in Mechelen qua openingsuren. Al de rest is op afspraak ( tot twee maand) of max 10 mensen per dag...
    Ik denk dat dat nogal meevalt hoor.
    Kameraad heeft een maand geleden nog ne moto ingevoerd uit Duitsland (zelfde procedure).
    Die stond na een halfuur terug buiten aan de douane in Antwerpen (Ellermanstraat) met alle juiste documenten op zak.

    Leave a comment:


  • Namaz
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door D-Ace
    Ah oke thanks, heb al met de verkoper geregeld voor die zolkenzeichen dus dat is ib principe geen probleem, zie wel dat ik dan met de wagen in principe niet in Belgie mag rijden met die platen. Klopt dit? Als dit klopt hoe moet ik dat dan regelen stel nu dat ik 1 week zou wachten als ik bv naar gent zou moeten gaan?
    Mvg
    Met de rode transit mag je wel rijden in België.



    Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

    Leave a comment:


  • Namaz
    replied
    Douane mag je wel nog kiezen... Alleen doen ze er alles aan om het u zo lastig mogelijk te maken. Beste kantoor is in Mechelen qua openingsuren. Al de rest is op afspraak ( tot twee maand) of max 10 mensen per dag...

    Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Ah oke thanks, heb al met de verkoper geregeld voor die zolkenzeichen dus dat is ib principe geen probleem, zie wel dat ik dan met de wagen in principe niet in Belgie mag rijden met die platen. Klopt dit? Als dit klopt hoe moet ik dat dan regelen stel nu dat ik 1 week zou wachten als ik bv naar gent zou moeten gaan?
    Mvg

    Leave a comment:

Working...
X