Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Een 2e hands auto uit Duitsland importeren... hoe ?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Hoe zit het met de btw als je in Nederland een wagen koopt?
    Phantomschwarz Audi A3 2.0 TFSI quattro S-Line

    Comment


    • vw garage in de buurt grens

      Dag,

      Kan er iemand een vw garage en opel garage aanbevelen of erkende verdeler in duitsland die niet verder dan een 200- 400 km van de grens met belgie ligt. Kwestie dat ik geen zin heb om meer dan 400 km te gaan rijden voor een wagen.

      En is er een firma in belgie die voor jouw een tweedhands wagen in het buitenland zoekt en ze invoert?

      alvast bedankt

      Comment


      • BMW : duitsland of Belgie ?

        Ik zoek een BMW 320D (of eventueel 2003’), zwart metallic 4 deurs mét chromé lijsten (!)
        Max 70.000 km + onderhoudsboek (eventueel ook een 318D , maar moet common-rail zijn
        Mijn budget is 15.000 euro, hier in belgie lukt dit moeilijk (en zeker voor een 320D) , verschillen de prijzen in duitland in die mate dat dit ginder wel lukt?
        Tips? Sites? ?

        Ik heb hier weet van een 318D bij een garagist maar die heeft 115.000 km en dat is mij wat te veel, ik doe er 20.000 op een jaar
        Het zou de bedoeling zijn die wagen ‘op te rijden’ of toch bijna ..
        Ik heb mij laten wijsmaken dat BMW prima is maar wel niet kopen met veel km’s - graag jullie raad


        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door KIREDERF Bekijk Berichten
          Ik zoek een BMW 320D (of eventueel 2003’), zwart metallic 4 deurs mét chromé lijsten (!)
          Max 70.000 km + onderhoudsboek (eventueel ook een 318D , maar moet common-rail zijn
          Mijn budget is 15.000 euro, hier in belgie lukt dit moeilijk (en zeker voor een 320D) , verschillen de prijzen in duitland in die mate dat dit ginder wel lukt?
          Tips? Sites? ?
          http://www.mobile.de/SIDZfho.Hxex30G...11111284530155&,
          maar om die te vinden met choom, good luck. site: mobile.de, autoscout.de

          Comment


          • incl. of excl. btw

            Ik heb een vraag i.v.m. de prijs van wagens waar ik naar op zoek ben.
            op autscout24.de vind ik verschillende bmw coupes met interessante prijzen.

            dit is hier een voorbeeld:


            is deze prijs nu inclusief of exclusief btw?
            (dus is dit de echte prijs die je zal moeten betalen)

            alvast bedankt

            Comment


            • BTW

              Hallo iedereen,

              Ik heb dit topic van voor naar achter gelezen en tevens de informatie op fgov.be bekeken. Super interessant allemaal maar ik moet zeggen dat fgov.be mij serieus in de war heeft gebracht...

              Kan er iemand aub nog eens een samenvatting geven hoe het nu exact met de BTW zit ?

              nieuw vs nt nieuw, kopen van een particulier of van een zaak, aankopen privé of als zaakvoerder

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door kurt001 Bekijk Berichten
                Dag,

                Kan er iemand een vw garage en opel garage aanbevelen of erkende verdeler in duitsland die niet verder dan een 200- 400 km van de grens met belgie ligt. Kwestie dat ik geen zin heb om meer dan 400 km te gaan rijden voor een wagen.

                En is er een firma in belgie die voor jouw een tweedhands wagen in het buitenland zoekt en ze invoert?

                alvast bedankt
                Heb in oktober een passat opgehaald bij Potthoff te Hamm. Eerste keer dat ik daar kwam moest ik effe slikken. HONDERDEN jonge tweedehands en directiewagens te koop. ZEER vriendelijk en professioneel. Moet maar eens kijken op www.potti.de Ligt op ongeveer 200 km van Belgische grens. Wagen kan zonder probleem afgehaald worden met transitplaten waar zij allemaal voor zorgen.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door vanisher Bekijk Berichten
                  Hallo iedereen,

                  Ik heb dit topic van voor naar achter gelezen en tevens de informatie op fgov.be bekeken. Super interessant allemaal maar ik moet zeggen dat fgov.be mij serieus in de war heeft gebracht...

                  Kan er iemand aub nog eens een samenvatting geven hoe het nu exact met de BTW zit ?

                  nieuw vs nt nieuw, kopen van een particulier of van een zaak, aankopen privé of als zaakvoerder
                  - Nieuwe auto van bedrijf : altijd netto te krijgen, zowel privé als zakelijk
                  - Nieuwe auto van privé : btw betalen in buitenland EN Belgie, en hem dan
                  in het buitenland terug vorderen bij buitenlandse btw-dienst.
                  (niet simpel en kan tot 3 maanden duren vooraleer ge uw centjes ziet)
                  - 2de hands van bedrijf : netto levering mogelijk als ge hem zakelijk koopt, privé incl buitenlandse btw.
                  - 2de hands van privé : prijs is altijd incl. dus geen btw meer te betalen in Belgie.

                  De Belgische omschrijving van een nieuwe auto (jonger dan 6 maanden en minder dan 6000 km) geldt niet in het buitenland. Een auto met bijv. Tageszulassung en 0km is daar een tweedehands wagen. Die kunt ge particulier wel kopen, btw in het buitenland betalen EN ook weer in Belgie en dan de btw terugvorderen van de handelaar. Dus NIET via buitenlandse douane, en normaal gezien geregeld binnen 2 à 3 weken.

                  Ik hoop dat het een beetje duidelijk uitgelegd is.

                  Succes

                  Comment


                  • verkoop ervan

                    Iemand ervaring met de verkoop van een in Duitlsand aangekochte wagen, als particulier, korte tijd na aankoop...?
                    Met de verandering van BTW tarief naar 19% in Duitsland en kosten van inschrijving, tijdelijke verzekering, verkeersbelasting, rijtax e.d. Biedt dit nog een meerwaarde?
                    Zijn er zaken waar men dient rekening mee te houden enz..

                    B.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                      Heb in oktober een passat opgehaald bij Potthoff te Hamm. Eerste keer dat ik daar kwam moest ik effe slikken. HONDERDEN jonge tweedehands en directiewagens te koop. ZEER vriendelijk en professioneel. Moet maar eens kijken op www.potti.de Ligt op ongeveer 200 km van Belgische grens. Wagen kan zonder probleem afgehaald worden met transitplaten waar zij allemaal voor zorgen.

                      Thanks !!!

                      Als je zegt "netto levering mogelijk" dan bedoel je dat je de wagen in Duitsland zonder BTW kan aanschaffen maar.... dat je hem in België nadien moet voldoen aan 21 % BTW ?

                      +

                      Als je zakelijk een wagen koopt uit Duitsland van een bedrijf maakt het dus niet uit of het een nieuwe of 2de handse is qua BTW en heb je hem altijd "netto" uit Duitsland ?
                      Last edited by ; 31/12/2007, 12:00.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                        Heb in oktober een passat opgehaald bij Potthoff te Hamm. Eerste keer dat ik daar kwam moest ik effe slikken. HONDERDEN jonge tweedehands en directiewagens te koop. ZEER vriendelijk en professioneel. Moet maar eens kijken op www.potti.de Ligt op ongeveer 200 km van Belgische grens. Wagen kan zonder probleem afgehaald worden met transitplaten waar zij allemaal voor zorgen.
                        OMG
                        Amai, die hebben wat staan... Daar een Passat Variant 170pk gezien met 5000kms en individual uitrusting (individual leder, donker chromé, de 18" chicago velgen, xenon...) die nog goedkoper is dan de prijs waaraan ik vorig jaar de mijne kocht... Zo vet!

                        Comment


                        • Idd, de btw is dan te betalen in Belgie. (Altijd zo in beide gevallen, prive of zakelijk) Dat is niet zo als een Duitse handelaar een wagen verkoopt die van een particulier was. In dat geval hoef je geen btw meer te betalen in Belgie.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Ugeken Bekijk Berichten
                            OMG
                            Amai, die hebben wat staan... Daar een Passat Variant 170pk gezien met 5000kms en individual uitrusting (individual leder, donker chromé, de 18" chicago velgen, xenon...) die nog goedkoper is dan de prijs waaraan ik vorig jaar de mijne kocht... Zo vet!
                            Yep, heb daar een Passat 2.0 tdi Highline 4motion gekocht. Eind 2006 en met 4500 km. Nieuwprijs was 37500€. Nu staat hij te koop op kapaza en autoscout voor 26900€.
                            Ge kunt daar werkelijk ferme bakskes kopen voor de prijs van een fatsoenlijk uitgeruste golf hier.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                              Idd, de btw is dan te betalen in Belgie. (Altijd zo in beide gevallen, prive of zakelijk) Dat is niet zo als een Duitse handelaar een wagen verkoopt die van een particulier was. In dat geval hoef je geen btw meer te betalen in Belgie.
                              Bedankt voor de info, het wordt duidelijk nu. M.a.w. het is super interessant om te weten waar de Duitse handelaar die wagen vandaan heeft. Heb je dan één of ander attest nodig waaruit blijkt dat die particulier de BTW reeds voldaan heeft ? Is er een manier om zo'n wagens vlot op te sporen ? Ik neem aan dat er Duitse handelaars in gespecialiseerd zijn in onze grensstreek. Ik zal je adres eens checken dat je hierboven gepost hebt.

                              Nogmaals dank

                              Comment


                              • Meestal heeft een particulier nog wel de aankoopfactuur en als je een particuliere auto van een duitse handelaar koopt staat er altijd volgende vermeld op de factuur : differenzbesteuerung gemass § 25a UStg. Dan weet ge dat daar ook alles in orde is ivm btw. Je kan bij mobile.de specifiek zoeken naar wagens die te koop worden aangeboden door particulieren.

                                Comment


                                • Even nog 'ns samenvatten:

                                  1. Douane
                                  Neem mee:
                                  • aankoopfactuur met duidelijke beschrijving van aankoop (incl. chassisnr auto)
                                  • Duitse Fahrzeugbrief
                                  • roze formulier

                                  En je krijgt vignet 705


                                  2. Keuring
                                  Neem mee:
                                  • auto op garageplaten of originele Duitse platen
                                  • Europees gelijkvormigheidsattest
                                  • Fahrzeugbrief

                                  En je krijgt een "vernietigde" Fahrzeugbrief terug, en een keuringsattest


                                  3. DIV
                                  Neem mee:
                                  • Volledig ingevuld roze formulier (met vignet 705 en fiscale zegels)
                                  • Europees gelijkvormigheidsattest
                                  • Keuringsattest
                                  • "vernietigde" Fahrzeugbrief
                                  • Groene kaart (die je ondertussen bij de verzekering bent gaan halen)

                                  En je krijgt nummerplaat en Belgisch inschrijvingsbewijs


                                  Correct?


                                  Heb nog enkele additionele vragen:

                                  Welke zaken bekijken ze op de tweedehandskeuring (dezelfde zaken als op een periodieke keuring)?
                                  Wat doet de DIV met die "vernietigde" Fahrzeugbrief? Worden die teruggestuurd naar Duitsland?
                                  Als je als particulier een auto gaat halen die nog ingeschreven is in Duitsland, is het best die op de originele Duitse platen naar hier te halen, niet? Want transitplaten hebben geen zin, aangezien ze je hier toch niet kunt gebruiken om te keuren, evenmin voor de platen van een bestaande Belgische wagen.



                                  En hoe zit het nu met auto's voor 1996, die geen Europees gelijkvormigheidsattest hebben? Waar vraag je het Europees gelijkvormigheidsattest best aan: bij de invoerder in België of bij de invoerder in Duitsland?
                                  Last edited by Wutputt; 06/01/2008, 13:08.
                                  The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Wutputt Bekijk Berichten
                                    Even nog 'ns samenvatten:

                                    1. Douane
                                    Neem mee:
                                    • aankoopfactuur met duidelijke beschrijving van aankoop (incl. chassisnr auto)
                                    • Duitse Fahrzeugbrief
                                    • roze formulier
                                    En je krijgt vignet 705


                                    2. Keuring
                                    Neem mee:
                                    • auto op garageplaten of originele Duitse platen
                                    • Europees gelijkvormigheidsattest
                                    • Fahrzeugbrief
                                    En je krijgt een "vernietigde" Fahrzeugbrief terug, en een keuringsattest


                                    3. DIV
                                    Neem mee:
                                    • Volledig ingevuld roze formulier (met vignet 705 en fiscale zegels)
                                    • Europees gelijkvormigheidsattest
                                    • Keuringsattest
                                    • "vernietigde" Fahrzeugbrief
                                    • Groene kaart (die je ondertussen bij de verzekering bent gaan halen)
                                    En je krijgt nummerplaat en Belgisch inschrijvingsbewijs


                                    Correct?


                                    Heb nog enkele additionele vragen:

                                    Welke zaken bekijken ze op de tweedehandskeuring (dezelfde zaken als op een periodieke keuring)?
                                    Wat doet de DIV met die "vernietigde" Fahrzeugbrief? Worden die teruggestuurd naar Duitsland?
                                    Als je als particulier een auto gaat halen die nog ingeschreven is in Duitsland, is het best die op de originele Duitse platen naar hier te halen, niet? Want transitplaten hebben geen zin, aangezien ze je hier toch niet kunt gebruiken om te keuren, evenmin voor de platen van een bestaande Belgische wagen.



                                    En hoe zit het nu met auto's voor 1996, die geen Europees gelijkvormigheidsattest hebben? Waar vraag je het Europees gelijkvormigheidsattest best aan: bij de invoerder in België of bij de invoerder in Duitsland?
                                    Bij een keuring van verkoop bekijken ze alles (toch de verlichting van het handschoenkastje toe) de zgn Car-pass.

                                    Gelijkvormigheidsattest aanvragen bij de invoerder in België.

                                    Fahrzeugbrief hebben ze enkel nodig op de DIV.

                                    Comment


                                    • Bedankt


                                      Oorspronkelijk geplaatst door d_s Bekijk Berichten
                                      Bij een keuring van verkoop bekijken ze alles (toch de verlichting van het handschoenkastje toe) de zgn Car-pass.
                                      Remmen, schokdempers, en lichten worden ook gekeurd? Net zoals bij de gewone periodieke keuring?
                                      The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Wutputt Bekijk Berichten
                                        Bedankt



                                        Remmen, schokdempers, en lichten worden ook gekeurd? Net zoals bij de gewone periodieke keuring?
                                        Ja,het is eigenlijk enerzijds de gewone keuring en daarbij komt dan nog die extra keuring van verschillende onderdelen zoals verlichting, maar ook verbanddoos, werking ramen, ....

                                        Comment


                                        • Mobilhome merk Hymer in Duitsland aankopen

                                          Beste forumleden.

                                          Ik ben sinds heden ingeschreven omdat ik dit een zeer leerzaam forum vind. Om meteen van start te gaan heb ik al een vraag en dat is wij willen in Duitsland een mobilhome kopen van het merk Hymer, een geintregeerde dus zonder alkoof. Hij is van 1991, heeft 68 KW en een nieuwe motor met garantie.
                                          Wij zijn al een tijd aan het zoeken en eerlijk gezegd voor het geld wat wij hier in Belgie moeten neertellen zouden wij bijna passen.

                                          Mijn vraag is heeft er iemand ervaring met het invoeren van mobilhomes vanauit Duitsland ? Waar moet ik op letten, welke papieren zijn voor de invoer nodig, wat is de ingebruikstellingsbelasting en wegenbelasting per jaar. Wat als de mobielhome maar 2 of 3 maanden per jaar wordt gebruikt.

                                          Heel vriendelijk bedankt voor jullie ervaringen en wegwijs in deze.

                                          vr gr John56

                                          Comment

                                          Working...
                                          X