Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Een 2e hands auto uit Duitsland importeren... hoe ?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door SPEEDMAN Bekijk Berichten
    idd

in hoeverre is een duitse auto fiscaal aftrekbaar 1

en 2 : wat met de BTW ? moet ik dan een factuur vragen ZONDER btw op mijn zaak bv ?

is het dan TOCH interessant van een auto te kopen waar de BTW niet aftrekbaar is ? mehrwertsteur nicht ausweisbar ?

kan iemand dit verduidelijken aub ?
    Alles hangt af van de prijs hé

Een 'MwSt. ausweisbar' is niet per definitie interessanter dan een 'nicht ausweisbar'

Als privé-persoon maakt het dus geen zak uit.

Als btw-plichtige (eenmanszaak of vennootschap) telt voor u het bedrag zonder MwSt. en in Duitsland is dit 19%. Let wel: BTW op voertuigen is in België maar voor de helft recupereerbaar.

Dus concreet maakt de verkoper een factuur zonder MwSt. (dus bedrag min 19%) en bij de volgende BTW-aangifte (maandelijks of op kwartaalbasis) moet jij of uw vennootschap op dit bedrag 10,5% (de helft van het tarief in België, zijnde 21%) afdokken aan de BTW.

Enfin, zo is het bij mij toch allemaal gegaan. Er zijn ook boekhouders die een andere manier toepassen. Zo kun je het bedrag toch inclusief BTW betalen in Duitsland en nadien de helft recupereren. Dit laatste heeft als voordeel dat je dan maar 9,5% (19%/2)betaalt maar het nadeel is dat hier veel papieren aan te pas komen en je soms heel lang moet wachten voor je dit terug krijgt (intracommunautaire verwerving heet dit...)

Comment

• Een vraagje.

Zijn de prijzen op Mobile.de btw inclusief?

Comment

• Ja, uitgezonderd als er expliciet staat excl btw of invoerprijs...
        2009 BMW E91 320d
        2002 BMW E46 M3
        2013 ALPINA F11 D5 Biturbo Touring
        2010 MINI R56 Cooper S Mayfair

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door B3noît Bekijk Berichten
          Ja, uitgezonderd als er expliciet staat excl btw of invoerprijs...
          Danku. Dat dacht ik wel.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door sam7 Bekijk Berichten
            Ik sta op het punt naar een bmw te gaan kijken van 1998. Welke documenten moet hij kunnen voorleggen en is er een manier waarop ik kan verifiëren dat de wagen echt zoveel km heeft?

Nog tips waar ik moet op letten?
            Car-Pass. De kilometerweter. Bezoek nu de officiële website.

Comment

• in hoeverre is een auto importeren uit Duitsland als je geen Duits kent haalbaar? ken je de meeste papieren ook in het Engels krijgen? ik denk in het bijzonder aan het contract. maken de meeste garages daar een probleem van?

Comment

• Je kan ook altijd op z'n Jean-Marie Pfaff's duits spreken!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Kenno Bekijk Berichten
                  in hoeverre is een auto importeren uit Duitsland als je geen Duits kent haalbaar? ken je de meeste papieren ook in het Engels krijgen? ik denk in het bijzonder aan het contract. maken de meeste garages daar een probleem van?
                  Ik zou dan toch iemand in vertrouwen nemen die wel duits kan, je weet maar nooit wat er in de kleine lettertjes staat...
                  2009 BMW E91 320d
                  2002 BMW E46 M3

Comment

• Ik heb gisteren een Porsche gekocht in Duitsland bij http://www.krieft-automobile.de. Nu op de factuur schrijft hij geen btw bedrag. Gewoon de verkoopprijs.

Hoe kan ik in BE bewijzen dat die btw in Duitsland al betaald is?
                    Porsche 997 S

Comment

• Gebeld ... auto was van een particulier. Bij het contract bij afhalen van de wagen komt een stempel (paragraaf 26 ofzoiets) waar staat de BTW in DE is voldaan.
                      Porsche 997 S

Comment

• Naiz, nu nog een preview van de aangekochte wagen?!

EDIT: staat al onder mijn duitse wagen heb ik gezien; proficiat!
                        Last edited by B3noît; 04/06/2008, 17:13.
                        2009 BMW E91 320d
                        2002 BMW E46 M3

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Catscratch Bekijk Berichten
                          Ik heb gisteren een Porsche gekocht in Duitsland bij http://www.krieft-automobile.de. Nu op de factuur schrijft hij geen btw bedrag. Gewoon de verkoopprijs.

Hoe kan ik in BE bewijzen dat die btw in Duitsland al betaald is?
                          Mooi! Is het nu een 997 Carrera 2 geworden?

Comment

• Problemen zegt mijne verzekeringsagent.

De verzekering verwittigen dat een auto van Duitsland naar België wordt gereden is geen probleem. Maar als je door politie wordt tegen gehouden, nemen ze je wagen in beslag. Waarom? Omdat die auto nergens in BE en Duitsland is ingeschreven.

Wat moet ik doen nu?

Überführungs platen? Of zoiets?
                            Last edited by Catscratch; 05/06/2008, 17:13.
                            Porsche 997 S

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Catscratch Bekijk Berichten
                              Problemen zegt mijne verzekeringsagent.

De verzekering verwittigen dat een auto van Duitsland naar België wordt gereden is geen probleem. Maar als je door politie wordt tegen gehouden, nemen ze je wagen in beslag. Waarom? Omdat die auto nergens in BE en Duitsland is ingeschreven.

Wat moet ik doen nu?

Überführungs platen? Of zoiets?
                              Aanhanger of die platen inderdaad. Er staat hier ergens op het forum welke je nodig hebt, ik geloof deze met de rode rand.
                              '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                              '15 Volvo XC60 D3

Comment

• Inderdaad, of anders gewoon met garageplaten...
                                2009 BMW E91 320d
                                2002 BMW E46 M3

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door B3noît Bekijk Berichten
                                  Inderdaad, of anders gewoon met garageplaten...
                                  En waar haal je die? Kun je die huren ofzo?

Comment

• De verkoper gaat me voorzien in platen + verzekering
                                    120 EUR
                                    Porsche 997 S

Comment

• BEste,

Ik heb die topic met veel interesse gelezen. (grote lijnen)
                                      Wat ik me nu toch afvraag. Zijn er sites (buiten mobile.de) waar jullie erg tevreden van zijn.
                                      Handelaren lijkt mij toch iets makkelijker dan at random in Duitsland een auto te gaan halen ivm afstand, betrouwbaarheid etc..

Met name een Audihandelaar...

Ik hoop dat jullie me kunnne helpen.

Met vriendelijke groeten

Jody

Comment

• Op mobile.de staan nochtans ook heel wat aanbiedingen van handelaars hoor.

Comment

• DUS:

Je gaat de wagen bij de verkoper halen.
                                          Daar staat dan een nummerplaat op, die maar even geldig is.
                                          Dan ga je naar de douane, betaald de BTW, de wagen wordt goedgekeurd.
                                          Endan gewoon nummerplaat ect regelen zoals normaal ?
                                          2018 BMW M2 LCI - Mperformance exhaust/diffusor/spoiler

Comment

Working...
                                          X