Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Een 2e hands auto uit Duitsland importeren... hoe ?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • ja ik denk dat je best in belgie koopt dan spaar je véél problemen uit.kijk maar eens op bmw.de of bmw.be die prijzen van die tweedehandse voertuigen verschillen toch niet zoveel

    Comment


    • heb jij zelf een bmw?(als ik vragen mag)

      Comment


      • ja hoezo?

        Comment


        • zomaar, ik wil graag een 525D automaat. Occasie wel te verstaan, heb al verscheidene auto's zien staan. Sommige zijn ZO duur en andere zijn dan weer TE goedkoop volgens mij. Ik wil er wel wat geld aan geven maar wil niet bedot worden. Begrijp je?

          Comment


          • Voor een liefhebber is Duitsland zéér zeker nog altijd interessant. Voor hetzelfde geld of minder (tot 10% verschil) heb je een auto die doorgaans véél beter uitgerust is, wat het verschil minimum 5% en vaak zelfs 15 tot 20£ groot maakt.

            Hoezo, niet interessant ?



            Enkele voorbeelden van karren die ik de laatste jaren naar België haalde.
            - BMW E65 730d Individual : vind maar 'es eentje in België
            - Mercedes-Benz E 270 CDI met AMG Pack in 't blauw met beige leder : idem
            - BMW 328CiA Coupé pre-facelift met sportzetels in 't lichtgeel nappaleder : idem
            - ...

            In Duitsland heb je keuze zat. Voor zij die geen liefhebber zijn en voor wie een grijze auto met 'n zwart stofje en airco voldoende is, is 't inderdaad de moeite niet waard. Voor al de rest : zeer zeker wel.

            Da's pure ervaring (van nog steeds zo'n 6 tot 8 auto's per jaar). Keer op keer op keer.

            Comment


            • @gta: heb jij dan platen beschikbaar om er hier door de controle mee te gaan? want dat is voor mij nu het grote struikelblok geworden
              '16 Peugeot 308 SW blueHDI
              '15 Volvo XC60 D3

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef
                @gta: heb jij dan platen beschikbaar om er hier door de controle mee te gaan? want dat is voor mij nu het grote struikelblok geworden
                Vragen of een garage wilt gaan met z-platen. (Kost ons 50 euro).

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door d_s
                  Vragen of een garage wilt gaan met z-platen. (Kost ons 50 euro).
                  Als ge vanuit Duitsland wilt exporteren, moet ge een tijdelijke verzekering met nummerplaat aanvragen. Dat duurt terplaatse zo'n 5 minuten. Anders kunt ge de grens bijna niet overraken, tenzij met z-platen.
                  Zo'n tijdelijke verzekering voor de wagen kunt ge kiezen van 5 dagen tot enkele maanden. Zodanig dat ge der al meteen mee in Belgie mee kunt rondrijden.
                  Als ge de wagen dan inschrijft in Belgie moet ge zorgen dat ge op de keuring zeker die platen bijhebt (indien ze reeds verlopen zijn + die tijdelijke duitse verzekering) , en anders hangen ze natuurlijk nog op de wagen als ze nog niet verlopen zijn.

                  Zo van die tijdelijke platen vanuit duitsland ziet ge wel soms in Belgie: dat zijn zo van die witte met zwarte letters, en aan de zijkant in het rood de datum tot wanneer ze geldig zijn.

                  Comment


                  • @ d_s : maar dan moet je dus een garage vinden die dat wilt doen en komt er een deel extra papierwerk bij

                    @hanz : zo hebben we het vorig jaar ook nog gedaan en zelfs gekeurd op deze duitse platen maar dit zou nu niet meer kunnen

                    vorig jaar hebben we dus op 1 dag de wagen gaan kopen en de invoer gedaan aan de grens en door de keuring gegaan, nu zou dit dus niet meer lukken op 1 dag en komt er meer bij kijken met onder andere een garage die erbij betrokken wordt
                    '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                    '15 Volvo XC60 D3

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef
                      @ d_s : maar dan moet je dus een garage vinden die dat wilt doen en komt er een deel extra papierwerk bij
                      Zo zijn er garages genoeg (niet de merkgarages), en ik zou niet weten welk extra papierwerk er bij komt.

                      Comment


                      • "Zonder geraak je bijna de grens niet meer over."

                        ?!?



                        De laatste pakweg 20 auto's die ik de grens overhaalde, waren correct verzekerd (dekking en groene kaart op chassisnummer) maar niét ingeschreven. Ik reed ze de grens over onder de platen van mijn auto of die van een familielid. Ik had wél het roze formulier van die auto (waarop de platen horen) bij.

                        Ik heb nog nooit énige moeite gekend om de grens over te rijden. De dag van vandaag zijn die grensposten onbemand, en hoef je daar niet meer te stoppen om je auto aan te geven.

                        Ik heb zo de indruk dat sommigen nog denken dat we in de DDR van de jaren '70 leven, precies.
                        • Voor je om de auto vertrekt naar Duitsland, ga je met de gegevens van de te importeren auto naar je verzekeringsmakelaar. Je laat 'm een tijdelijke dekking aanvragen voor enkele dagen. Normaal kan je binnen het kwartiertje met een voorlopige groene kaart buitenwandelen (je makelaar vraagt de tijdelijke dekking telefonisch of per email aan, jij betaalt de eventuele bijpremie contant en hij maakt jou de groene kaart aan).
                        • Daarna schroef je de beide nummerplaten van een rechtsgeldig in België ingeschreven auto af (als het even kan neem je 't best een auto met dezelfde kenmerken, al is dat enkel nuttig bij minder oplettende of menselijke en door de vingers ziende politiemensen). Vergeet ook niet om een Belgische nummerplaathouder mee te nemen voor de achterste nummerplaat : niet alleen valt het enorm op als je met een te kleine Belgische achterplaat op een te grote Duitse nummerplaathouder rijdt (als de flikken je zien heb je zeker controle, dan), maar 't is ook handiger. Neem ook het roze formulier mee van de auto waarvan je de nummerplaten gebruikt ; als je zélf de eigenaar bent van dat voertuig, staat ook jouw naam daar dus op, en dat is eigenlijk 't handigste.
                        • Je gaat om de auto naar Duitsland.
                        • Je rijdt dus gewoon ons land binnen met die kar, en als je in ons Belgenlandje geen controle krijgt door de politie (je hebt meer kans om de Lotto te winnen dan zo'n controle tegen 't lijf te lopen), dan rijd je je auto gewoon tot thuis in de garage.
                        • Ga met de aankoopfactuur van de auto en alle papieren die je ervan hebt, naar een DIV-kantoor op het tijdstip waarop de douanier aanwezig is. Check de website van de DIV voor meer informatie daarover, of bel gewoon de dichtbijzijnde AK op en vraag waar en wanneer je daarvoor moet zijn. Voor West-Vlaanderen weet ik dat er in Harelbeke en in Oostende op bepaalde voormiddagen een douanier aanwezig is.
                          Hij zal jou een groene sticker (vignet 705) afleveren, die je op de "Aanvraag tot Inschrijving van een Motorvoertuig" kleeft, daar waar anders de witte sticker hangt afgeleverd door de constructeur van een nieuw voertuig. Het vignet 705 kost niks.
                          Waarom je aankoopfactuur meebrengen ? Dit is van belang voor de BTW. Voor auto's geldt er een uitzondering op de algemene regel dat er op elk verkocht goed slechts één maal BTW mag worden geheven, waar dat ook gebeurt in de EU : als een auto jonger is dan 6 maanden of minder dan 5.000 km heeft, moet er BTW betaald worden in het land van inschrijving. Om te checken of er dus nog BTW in België betaald moet worden, zal de douanier je aankoopfactuur bekijken.
                        • Daarna laat je je auto keuren (in datzelfde station). Dat kan je laten doen op de platen van het voertuig dat door deze "nieuwe" auto wordt vervangen (of zogezegd zal worden vervangen), of op garageplaten. Een bevriende garagist leent jou z'n garageplaten voor niks of een paar pintjes. Nadat het voertuig werd gekeurd, wordt de Fahrzeugbrief (de Duitse variant van onze "roze formulier") afgestempeld.
                        • Met die vernietigde Fahrzeugbrief, het Europees Gelijkvormigheidsattest, een ingevulde aanvraag tot inschrijving voertuig met daarop vignet 705, € 31 fiscale zegels en wat geduld ga je terug naar de DIV-balie (indien mogelijk ook dezelfde dag, maar dan moet je al je groene kaart meehebben, dit is b.v dezelfde tijdelijke groene kaart als waarmee je de auto naar hier haalde). Daar laat je je auto inschrijven. Enige dagen later ontvang je per post je nieuwe Belgische roze formulier.

                        That's it. Er moet dus maar twee stappen méér gedaan worden dan bij 't inschrijven van een wagen op jouw naam die niét uit een ander land komt : je moet de auto zelf laten keuren, en je moet zo'n vignetje 705 ophalen. That's it.

                        No big deal dus.

                        Comment


                        • Slecht nieuws :


                          Duitsers betalen straks een hogere BTW
                          do 10/11/05 - In Duitsland zijn de twee grote partijen CDU en SPD het eens geworden om de BTW van 16 naar 19 procent te verhogen.

                          De discussie over de BTW was nog het grootste struikelblok bij de onderhandelingen voor een nieuwe regering.

                          De christen-democraten waren voor de verhoging van de BTW om zo het gat in e begroting te dichten. De sociaal-democraten zagen meer in een vermogensbelasting.

                          Het is de bedoeling dat de formatiegesprekken dit weekend worden afgerond. Angela Merkel zou dan op 22 november als bondskanselier kunnen aantreden.

                          bron : http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...nd/index.shtml

                          Comment


                          • Als de wagen in Belgie niet gekeurd is heeft de groene kaart geen enkele waarde wat u verzekeringsagent u ook vertelt geloof het niet.
                            Als je een ongeval krijgt trekt de verzekering zich 100 % zeker terug.
                            Houden ze je aan in Belgie nemen ze je auto in beslag (niet ingeschreven,geen keuring dus ook geen geldige verzekering en geen Belgische papieren) en dat kost je een aardige duit plus rijverbod.
                            Het beste is een transitplaat nemen in Duitsland en hier in Belgie zo snel mogelijk invoeren en keuren en zo weinig mogelijk mee rijden tot 'm ingsechreven is.

                            Comment


                            • Da's pure theorie, en de facto onjuist.


                              Ik vraag keer op keer dekking aan voor b.v. twee dagen, en m'n maatschappij weet dat 't is om een niet in België gekeurde auto van Duitsland naar hier te halen. En daarvoor wordt dekking verleend, alleen moet je er wel voor willen betalen (als je de pro rata bijpremie uitrekent naar een jaarpremie is het werkelijk onwerelds duur). Op aanvraag levert de maatschappij mij zelfs een groene kaart op chassisnummer van die auto (maar ik maak die wel zelf op), dus hoezo geen dekking ?

                              Bovendien had ik al controle door de Politie, met een auto die niét in België ingeschreven was, met nummerplaten van een andere auto, met een groene kaart op 't chassisnummer van die geïmporteerde auto. De vriendelijke agent begreep de realiteit, wetende dat ik correct verzekerd was en dat 'ie blijkbaar geen zin had om per sé een boete uit te schrijven, kon ik gewoon verder rijden. Hoezo inbeslagname ? Hoe rijverbod ?

                              En tot slot : als een maatschappij een groene kaart uitgeeft, dan is de BA-dekking verworven, wat je ook doet. Achteraf zullen ze in bepaalde gevallen wel terugvorderen, maar de verzekeraar zal wél de schade aan de derden-schadelijders betalen. Hoezo groene kaart geen enkele waarde, hoezo de verzekeraar zich terugtrekken ?




                              Okay, 't is niet wettelijk. De énige correcte manier waarop 't kan gebeuren is transitplaten aanvragen incl. BA-dekking, in Duitsland. Ze kosten wel wat, dus 't hangt ervan af of je die kosten wil dragen of niet.

                              Eens je 'n tijdelijke Duitse nummerplaat hebt inclusief dekking, maakt 't niet uit of je veel rijdt of niet. Dus "zo weinig mogelijk rijden tot je 'm inschrijft hier" is ook fout, soms zelfs het tegenovergestelde is nodig : als je quasi nieuwe auto naar hier haalt is 't ons al gebeurt dat we 'm nog op een weekendje een kleine 1.000 km mochten rijden tot 'ie z'n vereiste kilometeraantal had om niét als "nieuwe wagen" te worden aangezien (zoniet mocht de inschrijver in België BTW betalen). En met een andere auto heeft m'n vader ooit nog een kleine drie maand op tijdelijke Duitse platen rondgereden (reden : de wagen moest ouder worden dan 6 maand om niet als "nieuw" te worden aangezien + 'ie wou wachten tot 't 1 januari was geworden omdat de auto dan voor 't eerst een jaartje later was ingeschreven en dus een jaartje jonger werd). Perfect legaal, nergens verboden. Alleen moet je dan wel tijdelijke platen voor 3 maand halen ginder, en die kosten deftig veel geld.

                              Afin. Theorie vs. realiteit.

                              Comment


                              • Op een ander forum (waar veel agenten zitten) ben ik ooit eens in discussie getreden over het fenomeen transitplaten. (Zelf hebben wij dit toegepast voor de invoer van onze Chevy, een aantal jaar geleden, dus ik kende het systeem uit eigen ervaring). Die agenten bleven bij hoog en laag beweren dat je als Belg niet met buitenlandse nummerplaten mag rijden, zelfs als het transitplaten zijn. En ze hebben daar dan een hoop wetsartikels bijgesleurd om dat zogezegd te staven. Uiteindelijk heb ik de discussie opgegeven, aangezien er geen discussiëren meer aan was. Op zo'n moment denk je dan : zijn dat diezelfde agenten die "kennis" zouden moeten hebben van het verkeersreglement en ons beboeten als we iets verkeerd doen? ('t trieste eraan was dat het geen hulpagentjes waren die nog in opleiding zijn)
                                BMW E46 318d '05

                                VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

                                Comment


                                • Huh, je bedoelt toch met transitplaten de rode platen met witte letters ?

                                  Daar rijden wij (broer en ik) al meer dan een jaar mee en ook al geregeld gecontroleerd geweest (die dingen zijn agent-magneten ), maar nooit een probleem gehad

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Mbman
                                    Huh, je bedoelt toch met transitplaten de rode platen met witte letters ?

                                    Daar rijden wij (broer en ik) al meer dan een jaar mee en ook al geregeld gecontroleerd geweest (die dingen zijn agent-magneten ), maar nooit een probleem gehad
                                    Jep idd. Een van die agenten was (en ik veronderstel nog steeds) hoofdinspecteur bij één van de Antwerpse politiezones. Zo iemand moet dan respect afdwingen bij de burgers
                                    BMW E46 318d '05

                                    VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2
                                      Op een ander forum (waar veel agenten zitten) ben ik ooit eens in discussie getreden over het fenomeen transitplaten. (Zelf hebben wij dit toegepast voor de invoer van onze Chevy, een aantal jaar geleden, dus ik kende het systeem uit eigen ervaring). Die agenten bleven bij hoog en laag beweren dat je als Belg niet met buitenlandse nummerplaten mag rijden, zelfs als het transitplaten zijn. En ze hebben daar dan een hoop wetsartikels bijgesleurd om dat zogezegd te staven. Uiteindelijk heb ik de discussie opgegeven, aangezien er geen discussiëren meer aan was. Op zo'n moment denk je dan : zijn dat diezelfde agenten die "kennis" zouden moeten hebben van het verkeersreglement en ons beboeten als we iets verkeerd doen? ('t trieste eraan was dat het geen hulpagentjes waren die nog in opleiding zijn)
                                      Dus met andere woorden : als zij gelijk hebben, is er geen énkele legale manier om een auto zélf uit het buitenland naar hier te halen, tenzij op een trailer.

                                      Goe bezig.




                                      - edit -

                                      Meer nog, dan zijn al die mensen die een vennootschap in 't buitenland hebben (vermogensvennootschap of een échte business, maakt niet uit), en daarop een auto in dat land hebben ingeschreven, dus illegaal bezig ?

                                      Ik zal maar snel aan enkele vrienden van me zeggen dat ze die auto's in 't buitenland verkopen, je weet maar nooit dat mijnheer de Antwerpse Politiechef ('t is weer toevallig dat 't de chef is van de stad waar die ene politieke partij juist zo hoog scoort ... zou er een verband zijn ?) ze tegenkomt.
                                      Last edited by ; 15/11/2005, 22:02.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door gTa
                                        1) Dus met andere woorden : als zij gelijk hebben, is er geen énkele legale manier om een auto zélf uit het buitenland naar hier te halen, tenzij op een trailer.

                                        Goe bezig.




                                        - edit -

                                        2) Meer nog, dan zijn al die mensen die een vennootschap in 't buitenland hebben (vermogensvennootschap of een échte business, maakt niet uit), en daarop een auto in dat land hebben ingeschreven, dus illegaal bezig ?
                                        1) Inderdaad, volgens hen is dat de enige illegale manier

                                        2) As a matter of fact, dat kwam ook ter discussie. Het antwoord : (kwam niet van diezelfde man, maar van een andere)

                                        De basisregel is: verblijf je in België => voertuig ook ingeschreven in B.

                                        Uitzondering: voertuig <48uur 'huren' van buitenlandse verhuurder.
                                        Uitzondering: voertuig gebruikt voor uitoefening beroep + voertuig ingeschreven op naam van buitenl eigenaar waarmee bestuurder verbonden is met arbeidsovereenkomst + BTW-attest aan boord.

                                        Indien niet wordt voldaan aan de voorwaarden kan bij een politiecontrole PV worde opgesteld (vanaf 01/03/2004: zware overtreding 2° graad !), eventueel kan ook een fiscaal PV worden overgemaakt aan de douane (ontdoken belasting + 300%) enz...


                                        M.a.w. puntje 2 is beperkt toegelaten, nl enkel tijdens de uitoefening van het beroep. (waarbij de burger natuurlijk zou moeten bewijzen dat hij bezig is met het uitoefenen van zijn beroep, aangezien een politierechter eerder zijn agenten zal geloven dan een gewone burger)
                                        BMW E46 318d '05

                                        VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

                                        Comment


                                        • Dus als ik het goed begrijp is het illegaal voor mij om 2maanden rond te rijden met de wagen van mijn luxemburgse grootmoeder op het moment dat zij met haar dikke kont in een strandstoel hangt op de bahama's....

                                          En de hoop die ik had om constant met een wagen van mijn bomma rond te rijden is al helemaal verwerpbaar ofwat?

                                          Comment

                                          Working...
                                          X