Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Een 2e hands auto uit Duitsland importeren... hoe ?
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Iemand ervaringen hiermee ? of zou dit te vertrouwen zijn ?
(de bedragen zijn precies toch wat lager dan hier voorheen in dit topic)
(wat kost die transitplaat eigenlijk op zichzelf ? of is die verzekering altijd inclusief ? )
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Dimas Bekijk BerichtenKerel, ga eens een pagina terug en herlees vanaf post 550
Al en toe eens merci zeggen voor de shared knowledge mag ook altijd
De laatste weken op verschillende fora, verschillende informatie gelezen ... Daarom is het niet altijd duidelijk.
Dus in feite:
Met de platen met een gele band kan ik enkel in Duitsland rondrijden ? (maar die zijn wel goedkoper als de platen met de rode band ? )
Dus ik kan eerst een maandje in Duitsland met een plaat rondrijden met een gele band, en dan op het moment dat ik de wagen wil inschrijven kan ik een plaat aanvragen met een rode band ?Last edited by fredoo; 17/11/2008, 14:08.
Comment
-
Met de platen met een gele band kan ik enkel in Duitsland rondrijden ? (maar die zijn wel goedkoper als de platen met de rode band ? )
Je kan dit niet verlengen, maar niets belet u om een nieuw aan te vragen.
Dus ik kan eerst een maandje in Duitsland met een plaat rondrijden met een gele band, en dan op het moment dat ik de wagen wil inschrijven kan ik een plaat aanvragen met een rode band
deckungskarten.eu is perfect betrouwbaar. Ik werk daar al een paar jaar regelmatig mee, stukken goedkoper dan Adac
graag gedaan
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Dimas Bekijk BerichtenDat klopt gedeeltelijk, gele band (Kurzzeitkennzeichen) is max. 5 dagen geldig.
Je kan dit niet verlengen, maar niets belet u om een nieuw aan te vragen.
Klopt ook
deckungskarten.eu is perfect betrouwbaar. Ik werk daar al een paar jaar regelmatig mee, stukken goedkoper dan Adac
graag gedaan
Nog 1 vraag: zitten er eigenlijk beperkingen op het gebruik van zo'n plaat in België?
Mag je deze enkel gebruiken om naar de keuring te gaan enz ? ... Of mag je daar ook gewoon voor alle gebruik een maand mee in België rondrijden ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Dimas Bekijk BerichtenZulassungsstelle (vergelijkbaar met DIV antennes hier)
uw pas, verzekeringsbewijs (Deckungskarte), keuringsbewijs (Tüv), Zulassungsbescheinigung (de vroegere Fahrzugbrief, equivalent van roze kaart bij ons), aankoopfactuur kan soms ook handig zijn, centjes
in principe niet, tenzij het voertuig nog niet 'Abgemeldet' (uitgeschreven) is, dat kan enkel de vorige eigenaar doen (die moet dan ook zijn platen inleveren)
geen idee eerlijk gezegd
in principe zou het niet mogen uitmaken
Heel weinig kans.
De Zulassungsstelle is helemaal geen DIV !!!
De uitgifte van nummerplaten gebeurd in duitsland door de gemeente
en dus moet je naar het gemeentehuis van de stad waar de auto is ingeschreven om je auto uit te schrijven, of transitplaten te kopen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door carman Bekijk BerichtenEven deze bullshit aanpassen !!
De Zulassungsstelle is helemaal geen DIV !!!
De uitgifte van nummerplaten gebeurd in duitsland door de gemeente
en dus moet je naar het gemeentehuis van de stad waar de auto is ingeschreven om je auto uit te schrijven, of transitplaten te kopen.
Als dit uw 'bijdrage' is, kruip dan maar rap terug in uw hol
Comment
-
Kraftfahrzeuge, die von Ihrer Konstruktion so beschaffen sind, dass sie nicht schneller als 6 km/h sind, dürfen zulassungsfrei am öffentlichen Straßenverkehr teilnehmen. Alle anderen Fahrzeuge müssen zur Teilnahme am Straßenverkehr eine Betriebserlaubnis haben und durch Zuteilung eines amtlichen Kennzeichens bis auf wenige Ausnahmen von der Zulassungsstelle zum Verkehr zugelassen sein.
Seit dem 1. März 2007 gibt es neue rechtliche Regelungen für die Zulassung von Kraftfahrzeugen. Lesen Sie hier die wichtigsten Änderungen!
Kraftfahrzeuge dürfen nur mit einer Zulassung im öffentlichen Straßenverkehr betrieben werden. Im Zulassungsverfahren wird geprüft, ob das Fahrzeug den technischen Vorschriften der Fahrzeugzulassungsordnung und den ergänzenden Bestimmungen entspricht, ob der notwendige Versicherungsschutz besteht und welche Haltereintragungen in die Fahrzeugpapiere vorzunehmen sind.
Die Zulassung eines Fahrzeugs ist bei der nach § 46 örtlich zuständigen Zulassungsbehörde zu beantragen. Dem Antrag sind zur Speicherung in den Fahrzeugregistern folgende Halterdaten nach § 33 Abs. 1 Satz 1 Nr. 2 des Straßenverkehrsgesetzes anzugeben und auf Verlangen nachzuweisen.- bei natürlichen Personen:
Familienname, Geburtsname, Vornamen, vom Halter für die Zuteilung oder die Ausgabe des Kennzeichens angegebener ordens- oder Künstlername, Datum und Ort der Geburt, Geschlecht und Anschrift des Halters.
Seit dem 01.03.2007 können Fahrzeuge nur noch auf den Hauptwohnsitz einer natürlichen Person zugelassen werden.
- bei juristischen Personen (GmbH, KG AG, u.w.) und Behörden:
Name oder Bezeichnung und Anschrift, Handelsregisterauszug;
- bei Vereinigungen und Einzelfirmen:
benannter Vertreter mit den Angaben nach Nummer 1 und gegebenenfalls Name der Vereinigung. Der Name der Vereinigung ist entsprechend nachzuweisen. Bei einer GbR ist z.B. die Gewerbeanmeldung vorzulegen.
Mit der Zulassung entsteht in aller Regel die Verpflichtung, Kraftfahrzeugsteuer zu zahlen. Diese wird vom Finanzamt festgesetzt, die die notwendigen Daten auf automatisiertem Weg von der Zulassungsstelle erhält.
Abweichend vom üblichen Sprachgebrauch gibt es nicht nur „eine Zulassung“, sondern sehr unterschiedliche Zulassungsformen. Im Folgenden ist nur eine Auswahl dargestellt:- Saisonkennzeichen (Zulassung von Fahrzeugen nur für bestimmte Zeitabschnitte eines Jahres)
- Kurzzeitkennzeichen (für Probe- und Überführungsfahrten)
- Internationale Zulassungen (bei der geplanten Ausfuhr eines Fahrzeuges)
- Oldtimerkennzeichen
- Rote Dauerkennzeichen
Notwendige Unterlagen
Für die sehr verschiedenen Dienstleistungen im Zusammenhang mit der Zulassung und Außerbetriebsetzung von Fahrzeugen werden sehr unterschiedliche Unterlagen benötigt. Einzelheiten entnehmen Sie bitte den nachfolgend aufgeführten Einzelbeschreibungen.
Übrigens: Wenn Sie die Zulassung eines Importfahrzeugs ohne deutschen Fahrzeugbrief beantragen wollen, sollten Sie vorab Kontakt mit Ihrer Zulassungsstelle aufnehmen, um in Ihrem speziellen Fall zu erfahren, welche Unterlagen hierfür notwendig sind. Die Darstellung der vielfältigen Unterschiede würde diesen Rahmen sprengen.
Rechtsgrundlagen
Straßenverkehrsgesetz (StVG)
Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung (StVZO)
Fahrzeugzulassungsverordnung (FZV)
Fahrzeugregisterverordnung (FRV)
Pflichtversicherungsgesetz (PflversG)
Kraftfahrzeugsteuergesetz (KraftStG)
Gebührenordnung für Maßnahmen im Straßenverkehr (GebOSt)
Comment
- bei natürlichen Personen:
-
Oorspronkelijk geplaatst door fredoo Bekijk BerichtenBedankt.
Nog 1 vraag: zitten er eigenlijk beperkingen op het gebruik van zo'n plaat in België?
Mag je deze enkel gebruiken om naar de keuring te gaan enz ? ... Of mag je daar ook gewoon voor alle gebruik een maand mee in België rondrijden ?
Groene verzekeringskaart is identiek als bij een gewoon voertuig.
Soms zijn er wel een aantal landen in Europa uitgesloten (meestal Albanië, Servië en Montenegro,...)
Met rode platen rijden kan soms zelfs voordelen hebben bij verkeersovertredingen hier (behalve bij heterdaad uiteraard).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Dimas Bekijk BerichtenRode plaat heeft geen enkele beperking, behalve dan de geldigheidsduur.
Groene verzekeringskaart is identiek als bij een gewoon voertuig.
Soms zijn er wel een aantal landen in Europa uitgesloten (meestal Albanië, Servië en Montenegro,...)
Met rode platen rijden kan soms zelfs voordelen hebben bij verkeersovertredingen hier (behalve bij heterdaad uiteraard).
Dan kan ik zonder zorgen rondrijden in België, Duitsland en Tsjechië
Comment
-
Omdat ik door het bos amper nog de bomen zat, heb ik voor mijn eigen een overzicht gemaakt stap per stap; hoe een wagen vanuit Duitsland importeren? Met dank aan Dimas.
Hopelijk hebben jullie er iets aan:
Hoe wagen importeren vanuit Duitsland?
A. Verkoper dient te bezorgen
1) Gelijkvormigheidsattest = Europees Certificaat van Overeenstemming afgekort COC = (Übereinstimmungsbescheinigung) = Certifacte of Conformity.
2) Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief
⇨ Equivalent van roze kaart, bestaat uit twee delen (Teil 1 und 2)
3) Keuringsbewijs (Tüv)
4) Factuur
B. Transporteren naar België
1) Nummerplaat losschroeven en op aan te kopen wagen vijzen
a. Verzekering verwittigen (en vragen op om chassisnummer te verwittigen)
b. Is niet legaal (rijbewijs + mogelijkheid invorderen voertuig)
“U rijdt in feite met een niet-ingeschreven voertuig rond. In principe heeft oom agent het recht om u nummerplaat en voertuig in te vorderen (in de praktijk zal dit zelden gebeuren maar neem toch het risico maar niet)
2) Transitplaat met rode band (Zollkennzeichen)
a. Vraag aan de verkoper dat hij hiervoor zorgt dan moet je zelf niet zorgen voor een verzekeringsbewijs (=Deckungskarte) om vervolgens naar een Duitse DIV antenne te gaan (=Zulassungsstelle)
b. Indien je toch zelf je transitplaten regelt dien je dus
i. Verzekering te hebben (Deckungskarte) http://www.deckungskarten.eu
ii. Duitse DIV antenne (Zulassungsstelle) te bezoeken waar je in het bezit dient te zijn van
1. Identiteitskaart
2. Verzekeringsbewijs (Deckungskarte)
3. Keuringsbewijs (Tüv)
4. Duitse Roze kaart (Zulassungsbescheinigung)
5. Aankoopfactuur
6. Geld
7. Vergewis je dat de vorige eigenaar het voertuig reeds uitgeschreven heeft (Abgemeldet). Indien hij dus zijn nummerplaten nog niet heeft ingeleverd zal je geen transitplaat ontvangen.
“ Vroeger was dit een apart document (de zgn. Abmeldungschein)
⇨ mogelijks is dit nog zo in sommige Zullassungsellen.
⇨ meestal zetten ze nu een stempel Abgemeldet op uw Fahrzeugbrief.
3) Wagen ophalen met een transporteur.
C. Welkom in België → ga naar de douane
1) Waar is het dichtstbijzijnde douanekantoor? http://ec.europa.eu/taxation_customs...g=NL&Country=%
a. Je belt best op voorhand want mogelijks is niet iedere ambtenaar bedreven in deze materie!
2) Welke documenten dien je mee te nemen?
a. Aankoopfactuur
b. Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief
c. Gelijkvormigheidsattest = Übereinstimmungsbescheinigung
d. Duits keuringsbewijs (Tüv)
e. Identiteitskaart van persoon die vermeld staat op factuur
f. Indien je koopt via vennootschap zal je allicht statuten van vennootschap + eventuele publicatie in Belgisch Staatsblad nodig hebben. → Contacteer zeker de douane hiervoor!
3) Wat zal de douane je bezorgen?
a. Roze formulier = document aanvraag inschrijving voertuig waarop ze een douanevignet C705 kleven (Kost 10 cent)
D. Laat je wagen keuren
1) Waar is het dichtstbijzijnde keuringscenter?
Als onafhankelijk platform draagt GOCA Vlaanderen bij tot netwerkvorming, expertise-ontwikkeling,gegevensuitwisseling en opleiding voor de autokeuring- en rijbewijssector.
a. Je belt best op voorhand
2) Welke nummerplaten?
a. Transitplaten
⇨ Dit moeten wel die met een rode band zijn de zgn. Zollkenzeichen. Indien de verkoper hiervoor zorgt vraag dit dan zeker na!
⇨ Dus NIET die met een gele band de zgn. Kurzzeitkennzeichen
b. Z-platen (In principe dient iemand van de garage je te vergezellen)
3) Wat neem je mee
a. Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief
b. Roze formulier voorzien van vignet die de douane je eerder bezorgd heeft
c. Gelijkvormigheidsattest = Europees Certificaat van Overeenstemming afgekort COC = (Übereinstimmungsbescheinigung)
d. Check of je je PVG nummer terugvindt op je COC, zoniet neem je best contact op met invoerder (Bornem voor BMW – D’Ieteren voor AUDI. VW)
4) Wat doen ze?
a. Keuring die verder gaat dan de klassieke jaarlijkse keuring van tweedehandswagens. Deze bevat een volledige technische keuring, milieukeuring, opstelling van een tweedehandsrapport en aflevering van de Car-Pass.
E. Nu je wagen gekeurd is, kan je hem inschrijven
1) Vul je roze formulier zo volledig mogelijk in en ga naar het dichtsbijzijnde DIV
F. Wat met de BTW, indien van toepassing.
1) Particulier: Aangezien de BTW in Duitsland goedkoper is dan in België zijnde 19%, betaal je best BTW in Duitsland.
⇨ Zorg dat er op je contract de vermelding staat dat de BTW in DE is voldaan!
⇨ Zorg dat de auto ouder is dan 6 maand en meer dan 6000km heeft anders moet je zowel in BE als in DE BTW betalen
2) Zelfstandige: De BTW zal je in België in het douanekantoor dienen te betalen, deze BTW zal je vervolgens voor 50% kunnen aftrekken.
⇨ Check of de wagen wordt aangeboden MwSt ausw (= BTW aftrekbaar)
⇨ Bel vooraf de douane en meldt dat je de BTW nog moet betalen of kan ook via je kwartaalaangifte geregeld worden.
Comment
-
GELD
Nog een vraagje:je bent overeengekomen, alles is in orde,papieren in orde,alles.
Hoe gaat dat dan in z'n werk qua betaling,moet je daar dan gewoon toekomen met bv 50.000€casch,om de wagen te betalen,stel dat ze je daar overvallen?Kzou toch zeker niet op m'n gemak zijn zulle.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten@Salokin: als zelfstandige, als je in orde bent met de BTW kan je ook de BTW regelen via je kwartaalaangifte en moet je deze niet ter plaatse betalen bij de douaneOorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten@gTa: met alle respect voor uw epistel in de eerste post, kunt ge die editten en die post van Salokin daar zetten, is net iets overzichtelijker
Comment
-
Ja dat van die BTW heb ik ook proefondervindelijk ontdekt.
Ik stond daar met mijne bankcheque van 7000€ en da madammeke "jama voor een firma kunde da via de aangifte doen hoor, ge moet da ni afgeven". En die was wa ambetant da k absoluut wou betalen, want aja, dan moest ze een extra papier opmaken
En als ge lol wilt beleven: ga met uw ingevoerd Duits voertuig met COC in dezelfde taal naar een Waals douanekantoor. Lachen gieren brullen als ze uw roos formulier moeten invullen
Comment
Comment