Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Een 2e hands auto uit Duitsland importeren... hoe ?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
    @gTa: met alle respect voor uw epistel in de eerste post, kunt ge die editten en die post van Salokin daar zetten, is net iets overzichtelijker
    Salokin PM'de me om dat te doen. Take note : die post dateert van eeuwen geleden, en ondertussen zijn bepaalde dingen misschien ook al niet meer correct, I wouldn't know want eerlijk gezegd volg ik dit topic al in geen jaren meer. Ofzo.

Ik pas 't aan.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
      Salokin PM'de me om dat te doen. Take note : die post dateert van eeuwen geleden, en ondertussen zijn bepaalde dingen misschien ook al niet meer correct, I wouldn't know want eerlijk gezegd volg ik dit topic al in geen jaren meer. Ofzo.

Ik pas 't aan.
      Merci, t is maar gewoon dat als mensen hier komen voor die concrete info, dat het gewoon mooi overzichtelijk staat in de eerste post, ipv 50 pagina's door te moeten worstelen

Comment

@Salokin: als zelfstandige, als je in orde bent met de BTW kan je ook de BTW regelen via je kwartaalaangifte en moet je deze niet ter plaatse betalen bij de douane
        Ik heb een paar maand terug op de firma een wagen geïmporteerd uit Duitsland en de factuur betaald 19%Mwst incl. (Staat ook opgesplitst op de Factuur). Op de douane maakten ze hier geen probleem van en hebben ze ook niets gevraagd ivm btw. Weet iemand of er nu nog een manier is om een deel hiervan te recupereren?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Schut Bekijk Berichten
          Ik heb een paar maand terug op de firma een wagen geïmporteerd uit Duitsland en de factuur betaald 19%Mwst incl. (Staat ook opgesplitst op de Factuur). Op de douane maakten ze hier geen probleem van en hebben ze ook niets gevraagd ivm btw. Weet iemand of er nu nog een manier is om een deel hiervan te recupereren?
          Goh

ik wens u veel succes, maar ik vrees voor de zaak.

Daarvoor moet je bij de Duitse btw administratie zijn.

Comment

@Salokin: als zelfstandige, als je in orde bent met de BTW kan je ook de BTW regelen via je kwartaalaangifte en moet je deze niet ter plaatse betalen bij de douane
            Klopt, al kunnen sommige douanekantoren/ambetantenaren soms lastig doen.
            Ik ben ooit eens met een voertuig op transitplaten aan de kant gezet door Douane&Accijnzen aan de Shell langs de E40 in Wetteren. Die pipo vroeg ook een bewijs dat de btw vereffend was (wat nog niet gebeurd was) en deed moeilijk. Maar ik deed ook moeilijk en na een telefoontje kon ik beschikken
            Er zijn ook firma's die maandelijks btw-aangifte doen en soms loont het dan de moeite om die btw-verrekening uit te stellen bijv. als uw fiscaal boekjaar niet samenvalt met een kalenderjaar.

Comment

1 tip: fire your accountant!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Dimas Bekijk Berichten
                1 tip: fire your accountant!
                Tenzij hij gehandeld heeft zonder op voorhand te informeren he

Comment

Als ge een btw-nr kunt voorleggen had ge hem toch ook ex btw kunnen kopen?

Comment

• Het zou niet echt fair zijn dit op mijn boekhouder te steken. Ik vrees dat het grootste kalf hier nu net aan typen is Het moest plots allemaal nogal snel gaan zie je...
                    Met die verkoper viel wel te praten, ik zal eens zien of er niets te regelen valt via een creditnota...

Comment

Het zou niet echt fair zijn dit op mijn boekhouder te steken. Ik vrees dat het grootste kalf hier nu net aan typen is Het moest plots allemaal nogal snel gaan zie je...
                      Met die verkoper viel wel te praten, ik zal eens zien of er niets te regelen valt via een creditnota...
                      Ja ok, maar ik veronderstel dat die mens toch op regelmatige basis uw facturen te zien krijgt, niet?

Maar bon, als je niet te lang wacht is er nog geen man overboord.

Wat uw boeklhouder nu moet doen is een procedure opstarten voor de terugvordering van btw in het kader van wat men noemt een "intracommunautaire verwerving" (binnen de EU dus). Na wat bureaucratisch geneuzel zul je dan 9,5% of de helft van de betaalde btw kunnen terugvorderen. Verschiet echter niet als dit een paar maanden duurt.

In het vervolg, als je als btw-plichtige een auto aankoopt in het buitenland (maar binnen de EU), dan nooit btw betalen aan de bron maar wel vereffenen in België.

Comment

• Hoe zit het met het knoeien met de kilometerstand in Duitsland ? Is hier veel controle op ? Of let je best ook zelf heel goed op bij de aankoop van een wagen ?

En kan je bij het aanmelden van je wagen bij de douane, een blanco inschrijvingsformulier krijgen ? of moet je steeds de identiteitskaart van de aanvrager voorleggen ?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door fredoo Bekijk Berichten
                          Hoe zit het met het knoeien met de kilometerstand in Duitsland ? Is hier veel controle op ? Of let je best ook zelf heel goed op bij de aankoop van een wagen ?

En kan je bij het aanmelden van je wagen bij de douane, een blanco inschrijvingsformulier krijgen ? of moet je steeds de identiteitskaart van de aanvrager voorleggen ?
                          De kilometerstand staat telkens op het blad van de keuring. Ik heb hier zo een aantal exemplaren liggen van de Coupe.

Comment

Iemand die dit weet ?
                            Heb namelijk een Golf 4 gekocht hier in Duitsland voor een vriendin in België. Ik ga de douane/keuring enz regelen. Maar moet zij dan mee gaan naar de douane ? Of hoe zit dat juist ?
                            (want bij m'n Mercedes moest ik m'n identiteitskaart voorleggen, en kwamen mijn gegevens op het inschrijvingsformulier)

Danku

Comment

Iemand die dit weet ?
                              Heb namelijk een Golf 4 gekocht hier in Duitsland voor een vriendin in België. Ik ga de douane/keuring enz regelen. Maar moet zij dan mee gaan naar de douane ? Of hoe zit dat juist ?
                              (want bij m'n Mercedes moest ik m'n identiteitskaart voorleggen, en kwamen mijn gegevens op het inschrijvingsformulier)

Danku
                              Als de factuur op haar naam staat en je hebt een kopie van haar pas bij, dan zal dat normaal wel geen probleem zijn.

Roze inschrijvingsformulier krijg je daar mee met een vignet 705 al gereed opgekleefd.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Dimas Bekijk Berichten
                                Als de factuur op haar naam staat en je hebt een kopie van haar pas bij, dan zal dat normaal wel geen probleem zijn.

Roze inschrijvingsformulier krijg je daar mee met een vignet 705 al gereed opgekleefd.
                                Aankoopfactuur staat op mijn naam. Maar wagen zal ingeschreven worden op haar naam.
                                Dus als ik haar pas, (of desnoods een kopie van haar pas meeneem), dan moet dat wel lukken zeker ?

(Hoe zit dat trouwens met die handelaars die auto's kopen in Duitsland, en dan in België verkopen ? Krijgen die een blanco inschrijvingsformulier mee bij de douane ? of ? )

Comment

• Als je dat papier gaat halen moet er niet opgezet worden op wie die wordt ingeschreven he.

Daar moet enkel de koper aanwezig zijn.

Comment

Als je dat papier gaat halen moet er niet opgezet worden op wie die wordt ingeschreven he.

Daar moet enkel de koper aanwezig zijn.
                                    Wel ... dat dacht ik ook.
                                    Maar vorige week was ik voor m'n Mercedes naar de douane geweest. En daar hebben ze dat inschrijvingsformulier bedrukt met mijn gegevens. (kon geen blanco / dus zonder naam) krijgen ....

Comment

• Heeft eigenlijk iemand een idee wat die extreem goedkope prijzen in Duitsland betekenen? Op autoscout advertenties tegengekomen van een X5 nieuw model voor net 19000 Euro of een Q7 net ingereden voor 21000 Euro? Heb gehoord dat dit mogelijk veilingen zijn. Iemand een idee of dit juist is, of kan het hier ook gaan over gestolen auto's?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door pagodefreak Bekijk Berichten
                                        Heeft eigenlijk iemand een idee wat die extreem goedkope prijzen in Duitsland betekenen? Op autoscout advertenties tegengekomen van een X5 nieuw model voor net 19000 Euro of een Q7 net ingereden voor 21000 Euro? Heb gehoord dat dit mogelijk veilingen zijn. Iemand een idee of dit juist is, of kan het hier ook gaan over gestolen auto's?
                                        Is oplichting!

Deze wagens bestaan niet eens; stuur een mail en je zal een uitleg krijgen dat de wagen nu in engeland staat en dat je voor de transportkosten moet betalen dan mag je 1 week testrijden met de wagen en indien je koopt krijg je de transportkosten terug.
                                        Maar eens je de transport of andere kosten betaald hebt hoor je niks meer van de verkoper!

Andere truk is dat je het bedrag op een " veilige" rekening moet storten en van zodra je de wagen krijgt word het bedrag vrijgegeven maar in werkelijkheid ben je je geld onmiddelijk kwijt en zie je nooit de wagen!
                                        sigpic

Comment

Wel ... dat dacht ik ook.
                                          Maar vorige week was ik voor m'n Mercedes naar de douane geweest. En daar hebben ze dat inschrijvingsformulier bedrukt met mijn gegevens. (kon geen blanco / dus zonder naam) krijgen ....
                                          Hangt dit af van douaneambtenaar tot douaneambtenaar ? of had ik gewoon te maken met een ambetanterik

Comment

Working...
                                          X