Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Een 2e hands auto uit Duitsland importeren... hoe ?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Vraagje aan de kenners hier

    Ik heb een Opel Speedster in Duitsland op het oog die ik naar hier wil halen. Nu blijkt deze op Eibach (-25m) veren te staan. In hoeverre kan dit een probleem vormen bij de keuring?

    Comment


    • 25mm is weinig en quasi niet zichtbaar. als de veren dan ook niet in het knalgeel of rood geverfd zijn valt het helemaal niet op. en anders moet je een attest vragen van eibach en hem eens extra laten keuren.
      wimoptiek.be op

      Comment


      • Bij het invoeren van een wagen ga ik normaal na het douane bezoek naar de verzekering voor een stempel/sticker rechtsonder de aanvraag tot inschrijving, en nadien naar de keuring.
        Iemand een idee of ik de stap bij de verzekering na de keuring ook kan doen?
        Bedankt !

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
          Aangepast op 26/11/2008 aan de vernieuwde situatie. All credits go to Salokin!




          Hoe wagen importeren vanuit Duitsland?

          A. Verkoper dient te bezorgen

          1) Gelijkvormigheidsattest = Europees Certificaat van Overeenstemming afgekort COC = (Übereinstimmungsbescheinigung) = Certifacte of Conformity.

          2) Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief
          ⇨ Equivalent van roze kaart, bestaat uit twee delen (Teil 1 und 2)

          3) Keuringsbewijs (Tüv)

          4) Factuur

          B. Transporteren naar België

          1) Nummerplaat losschroeven en op aan te kopen wagen vijzen
          a. Verzekering verwittigen (en vragen op om chassisnummer te verwittigen)
          b. Is niet legaal (rijbewijs + mogelijkheid invorderen voertuig)
          “U rijdt in feite met een niet-ingeschreven voertuig rond. In principe heeft oom agent het recht om u nummerplaat en voertuig in te vorderen (in de praktijk zal dit zelden gebeuren maar neem toch het risico maar niet)

          2) Transitplaat met rode band (Zollkennzeichen)
          a. Vraag aan de verkoper dat hij hiervoor zorgt dan moet je zelf niet zorgen voor een verzekeringsbewijs (=Deckungskarte) om vervolgens naar een Duitse DIV antenne te gaan (=Zulassungsstelle)
          b. Indien je toch zelf je transitplaten regelt dien je dus
          i. Verzekering te hebben (Deckungskarte) http://www.deckungskarten.eu
          ii. Duitse DIV antenne (Zulassungsstelle) te bezoeken waar je in het bezit dient te zijn van
          1. Identiteitskaart
          2. Verzekeringsbewijs (Deckungskarte)
          3. Keuringsbewijs (Tüv)
          4. Duitse Roze kaart (Zulassungsbescheinigung)
          5. Aankoopfactuur
          6. Geld
          7. Vergewis je dat de vorige eigenaar het voertuig reeds uitgeschreven heeft (Abgemeldet). Indien hij dus zijn nummerplaten nog niet heeft ingeleverd zal je geen transitplaat ontvangen.
          “ Vroeger was dit een apart document (de zgn. Abmeldungschein)
          ⇨ mogelijks is dit nog zo in sommige Zullassungsellen.
          ⇨ meestal zetten ze nu een stempel Abgemeldet op uw Fahrzeugbrief.

          3) Wagen ophalen met een transporteur.

          C. Welkom in België → ga naar de douane

          1) Waar is het dichtstbijzijnde douanekantoor? http://ec.europa.eu/taxation_customs...g=NL&Country=%
          a. Je belt best op voorhand want mogelijks is niet iedere ambtenaar bedreven in deze materie!

          2) Welke documenten dien je mee te nemen?
          a. Aankoopfactuur
          b. Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief
          c. Gelijkvormigheidsattest = Übereinstimmungsbescheinigung
          d. Duits keuringsbewijs (Tüv)
          e. Identiteitskaart van persoon die vermeld staat op factuur
          f. Indien je koopt via vennootschap zal je allicht statuten van vennootschap + eventuele publicatie in Belgisch Staatsblad nodig hebben. → Contacteer zeker de douane hiervoor!

          3) Wat zal de douane je bezorgen?
          a. Roze formulier = document aanvraag inschrijving voertuig waarop ze een douanevignet C705 kleven (Kost 10 cent)

          D. Laat je wagen keuren

          1) Waar is het dichtstbijzijnde keuringscenter?
          Als onafhankelijk platform draagt GOCA Vlaanderen bij tot netwerkvorming, expertise-ontwikkeling,gegevensuitwisseling en opleiding voor de autokeuring- en rijbewijssector.

          a. Je belt best op voorhand

          2) Welke nummerplaten?
          a. Transitplaten
          ⇨ Dit moeten wel die met een rode band zijn de zgn. Zollkenzeichen. Indien de verkoper hiervoor zorgt vraag dit dan zeker na!
          ⇨ Dus NIET die met een gele band de zgn. Kurzzeitkennzeichen

          b. Z-platen (In principe dient iemand van de garage je te vergezellen)

          3) Wat neem je mee
          a. Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief
          b. Roze formulier voorzien van vignet die de douane je eerder bezorgd heeft
          c. Gelijkvormigheidsattest = Europees Certificaat van Overeenstemming afgekort COC = (Übereinstimmungsbescheinigung)
          d. Check of je je PVG nummer terugvindt op je COC, zoniet neem je best contact op met invoerder (Bornem voor BMW – D’Ieteren voor AUDI. VW)

          4) Wat doen ze?
          a. Keuring die verder gaat dan de klassieke jaarlijkse keuring van tweedehandswagens. Deze bevat een volledige technische keuring, milieukeuring, opstelling van een tweedehandsrapport en aflevering van de Car-Pass.

          E. Nu je wagen gekeurd is, kan je hem inschrijven

          1) Vul je roze formulier zo volledig mogelijk in en ga naar het dichtsbijzijnde DIV


          F. Wat met de BTW, indien van toepassing.

          1) Particulier: Aangezien de BTW in Duitsland goedkoper is dan in België zijnde 19%, betaal je best BTW in Duitsland.
          ⇨ Zorg dat er op je contract de vermelding staat dat de BTW in DE is voldaan!
          ⇨ Zorg dat de auto ouder is dan 6 maand en meer dan 6000km heeft anders moet je zowel in BE als in DE BTW betalen

          2) Zelfstandige: De BTW zal je in België in het douanekantoor dienen te betalen, deze BTW zal je vervolgens voor 50% kunnen aftrekken.
          ⇨ Check of de wagen wordt aangeboden MwSt ausw (= BTW aftrekbaar)
          ⇨ Bel vooraf de douane en meldt dat je de BTW nog moet betalen of kan ook via je kwartaalaangifte geregeld worden.
          [/quote]





          ne maat van mij heeft een Bmw 320cd gekocht in duitsland bwj 2005
          full option met maar 40.000klm

          het heeft zeker een week geduurd eer alle papier werk in orde was.
          het ging als volgt.


          eerst is hij de wage gaan bezien en gaan onderhandele voor een prijs man vroeg 20.000
          wij hebben de wage kunne kope voor 18500. omdat we 1000klm hadde gerede om tot die garage te kome.


          we hebbe een uur moge rond rijde van de garagist met garage platen (duitse)
          na de uur test rit hebbe we gezegt oke de wage is goed we nemen hem.

          vervolgens naar de buro wa papier werk gaan regele alles mee gekrege van de wage die we nodig hadde voor in belgie terug in te schrijve .


          wa hadde een voorschot betaalt van 500 euro + 200euro voor duitse nummerplaten met verzekering voor een maand -dus wage word dan ingeschreve op u naam en je kan zonder propleem naar belgie rijden.


          een week later we kome de wage ophaale en jep alles was in orde zoals het moest plate stonde er op papiere waare in orde en wage verzekerd op duitse tranzit platen.

          wat je wel moe doen is voor je belgie binne rijd stoppe aan duitse grens en daar d e wage uitschrijven!!.

          1maal in belgie ga je naar de dichtsbijzijnde keuring zoals hier bove vermeld
          je laat de wage keure en een week later heb je u papiere en klaar is kees.

          Comment


          • een vraagje in navolging van de A5-topic.

            Je kan in DL een nieuwe wagen kopen zonder btw en hier inschrijven/BTW betalen. Daardoor bekom je de beste korting+2%btw minder.
            Nu vraag ik me af of het mogelijk is om een wagen zonder BTW te kopen in duitsland, 6 maand op een duitse export-plaat te zetten en dan de wagen (die ondertussen meer dan 6000 km heeft) hier in te schrijven zonder BTW te betalen.
            Indien dit zo is kan je enorme zaken doen:
            ik neem een VW Golf 1.4 TSI(122pk) Highline
            basisprijs: 21925euro
            15% korting: 18625 euro
            18625*0,81= 15086,25 euro
            deckungskarte 210 dagen= 665 euro
            totaal: 15751,25 euro
            m.a.w. een besparing van meer dan 6000 euro. Of zie ik iets over het hoofd?

            Comment


            • excuses: ik denk dat ik zelf het antwoord gevonden heb

              "Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief " moet meegenomen worden naar de douane,


              (ik was al aan het dromen )

              Comment


              • Ik krijg volgende informatie over een Duits bedrijf dat tweedehandswagens verkoopt...

                Handelsregister: Keine Eintragung
                Handelsregister-Eintragung: Keine Eintragung
                Umsatzsteuer-Identifikationsnr.
                nach § 27a Umsatzsteuergesetz: DE225399991
                Steuernummer: Keine Angabe
                Alleininhaber: Ince Zeki
                Weet er iemand wat wil dit precies zeggen? Mag deze wel verkopen zonder handelsregisternummer, of hoe zit dat precies?
                Phantomschwarz Audi A3 2.0 TFSI quattro S-Line

                Comment


                • SL klasse (R)(W)107:
                  zou dit interessant zijn via Duitsland?

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door BWS Bekijk Berichten
                    m.a.w. een besparing van meer dan 6000 euro. Of zie ik iets over het hoofd?

                    Ja, je zult ergens btw moeten betalen, is het niet in Duitsland is het in Belgie

                    Comment


                    • In welke taal moet/mag een verkoopscontract tussen particulieren (Belg en Duitser) zijn, en heeft er hier soms iemand een voorbeeld van?

                      Alvast bedankt!
                      Phantomschwarz Audi A3 2.0 TFSI quattro S-Line

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Beké Bekijk Berichten
                        In welke taal moet/mag een verkoopscontract tussen particulieren (Belg en Duitser) zijn, en heeft er hier soms iemand een voorbeeld van?

                        Alvast bedankt!
                        Was van mij in het duits! Voor beide wagens dus best iemand mee pakken die duits spreekt

                        Comment


                        • Als je de hele 'gids' doorlopen hebt tot op het moment dat hij gekeurd is. Ben je dan direct verplicht op hem in te schrijven? Of mag je dan nog steeds rondbollen op de transitplaten tot je van plan bent om hem in te schrijven?

                          Op die manier ben je dan toch zeker dat al het papierwerk in orde is. Dan zou het gewoon kwestie zijn van een koper te vinden voor de vorige wagen (ondertussen kan je dan nog beide gebruiken) en pas als die verkocht is, schrijf je de nieuwe in en behoudt je de oude nummerplaat.

                          Denk ik juist?


                          Hierboven lees ik dat je bij de Duitse douane moet stoppen om de wagen uit te schrijven. Is dit nog steeds nodig als hij al op transitplaten staat? Dan is het toch al uitgeschreven?

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Soundstorm Bekijk Berichten
                            Als je de hele 'gids' doorlopen hebt tot op het moment dat hij gekeurd is. Ben je dan direct verplicht op hem in te schrijven? Of mag je dan nog steeds rondbollen op de transitplaten tot je van plan bent om hem in te schrijven?

                            Op die manier ben je dan toch zeker dat al het papierwerk in orde is. Dan zou het gewoon kwestie zijn van een koper te vinden voor de vorige wagen (ondertussen kan je dan nog beide gebruiken) en pas als die verkocht is, schrijf je de nieuwe in en behoudt je de oude nummerplaat.

                            Denk ik juist?


                            Hierboven lees ik dat je bij de Duitse douane moet stoppen om de wagen uit te schrijven. Is dit nog steeds nodig als hij al op transitplaten staat? Dan is het toch al uitgeschreven?
                            - Volgens mij heb je na keuring X aantal maanden om de wagen in te schrijven.
                            Ik denk 3 maar niet 100% zeker.

                            - Wagen is idd al uitgeschreven met transitplaten en stoppen aan de douane in DE is niet meer nodig. Ik heb dit toch nog nooit gedaan.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door TroffaesNico Bekijk Berichten
                              - Volgens mij heb je na keuring X aantal maanden om de wagen in te schrijven.
                              Ik denk 3 maar niet 100% zeker.
                              Dus waarschijnlijk net zoals je een auto keurt voor verkoop, dat is ook 2 maand geldig.
                              Zou normaal toch genoeg tijd moeten zijn om de huidige te verkopen.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Soundstorm Bekijk Berichten
                                Dus waarschijnlijk net zoals je een auto keurt voor verkoop, dat is ook 2 maand geldig.
                                Zou normaal toch genoeg tijd moeten zijn om de huidige te verkopen.
                                Correct !

                                Comment


                                • Als je bij uw verzekeringsagent een omnium op chassisnummer neemt (voor tijdens het invoeren op transitplaten), moet je dan nog een Deckungskarte aankopen, of is dit niet verplicht?
                                  Phantomschwarz Audi A3 2.0 TFSI quattro S-Line

                                  Comment


                                  • Hey mannen,
                                    heb dit topic een beetje doorgelezen en er is toch nog iets dat me niet volledig duidelijk is:
                                    ben van plan duitse BMW in te voeren
                                    Nu stel die is van particulier, maar nog steeds in gebruik dus nog niet uitgeschreven! Als ik die auto dan direct wil meenemen (aanhanger), wat moet ik dan doen? Dan kan ik dus zo niet naar de kortst bijzijnde douane hier of wat ?
                                    ps ga naar keuring met Z-platen
                                    thx

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Beké Bekijk Berichten
                                      Als je bij uw verzekeringsagent een omnium op chassisnummer neemt (voor tijdens het invoeren op transitplaten), moet je dan nog een Deckungskarte aankopen, of is dit niet verplicht?
                                      Je zal in elk geval een transitplaat moeten hebben he, anders mag je er niet mee rondrijden.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door samegendo
                                        Een bmw 135i coupe kost hier nieuw 42.100 euro zonder opties. Als ik dan bv naar mobile.de ga zie ik er veel staan (occasie van een jaar oud ong.) rond de 33.000 euro. En dat met nog eens zeer weinig kms + alles erop en eraan? Zo goed als nieuw dus. Klinkt dat niet te mooi om waar te zijn? Ik wil maar zeggen, waarom gaat heel Belgie dan niet zijn wagen daar halen? Schiet me niet dood, ik ken er niet veel van, vandaar zoveel vragen. + Stel ik koop hem niet particulier maar bij een erkende garage, hoe zit het dan met de garantie? moet ik dan als er iets aan is terug naar Duitsland of hoe zit dat allemaal?
                                        Nee dat klinkt niet te mooi om waar te zijn. Koop in België eens een nieuwe en probeer em na 3 maand te verkopen, ge zult wel zien hoeveel ge al gaat kwijt zijn

                                        Als je bij een officiele dealer ene koopt en die is nog geen 2 jaar heb je nog Europese fabrieksgarantie.

                                        En waarom gaat heel Belgie niet naar ginder? Simpel: veel mensen weten niet hoe dat moet, hebben geen zin in al dat gedoe (je moet vaak wel ver rijden, ik heb er zo 2 dagtrips opzitten op een week tijd naar Duitsland eer ik mn goesting had gevonden), hebben angst voor het onbekende (of om opgelicht te worden) of weten zelfs totaal niet hoe je een auto importeert (getuige de lengte van dit topic ). En op overname van je huidige kar moet je dan ook niet rekenen.

                                        Comment


                                        • auto invoeren uit duitsland

                                          Stel ik wil als particulier in auto kopen bij een autohandelaar in Duitsland. bv een audi TT S-line van 2008 . Nu staat daar preis 27938 euro MwSt ausweisbar , Exportpreis 23477 euro.

                                          En nu komt mijn vraag.
                                          1) Als ik kies voor de exportpreis moet ik hier in Belgie dan nog 21% BTW op betalen ?
                                          23477 + 21%BTW = 28407 euro

                                          2) Indien Ja. Kan ik dan kiezen voor de prijs van 27938 en is deze dan BTW in .
                                          Want dit maakt toch weer een verschil van bijna 500 euro.

                                          Mvg Marc.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X