Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Een 2e hands auto uit Duitsland importeren... hoe ?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door marky marc Bekijk Berichten
    Stel ik wil als particulier in auto kopen bij een autohandelaar in Duitsland. bv een audi TT S-line van 2008 . Nu staat daar preis 27938 euro MwSt ausweisbar , Exportpreis 23477 euro.

En nu komt mijn vraag.
    1) Als ik kies voor de exportpreis moet ik hier in Belgie dan nog 21% BTW op betalen ?
    23477 + 21%BTW = 28407 euro

2) Indien Ja. Kan ik dan kiezen voor de prijs van 27938 en is deze dan BTW in .
    Want dit maakt toch weer een verschil van bijna 500 euro.

Mvg Marc.

Als particulier betaal je dan best in Duitsland inclusief mwst.

Comment

• 2de hands in duitsland

OK bedankt Ir_fuel.

Maakt het een verschil dat de auto meer dan 6000 km heeft en ouder dan 6 maanden is.
      Is deze dan nog steeds BTW-plichtig ? Of is dan de exportprijs = nettoprijs;

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
        Als particulier betaal je dan best in Duitsland inclusief mwst.
        en ervoor zorgen dat dit duidelijk op de factuur staat zeker?

Comment

OK bedankt Ir_fuel.

Maakt het een verschil dat de auto meer dan 6000 km heeft en ouder dan 6 maanden is.
          Is exportprijs = nettoprijs niet enkel als je van een particulier koopt?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Kenno Bekijk Berichten
            Is exportprijs = nettoprijs niet enkel als je van een particulier koopt?
            Misschien is het mogelijk dat de autohandelaar werkt als tussenpersoon (voor een particulier.) En hoe maak je dan best het factuur op ?

Comment

• Nog een tip voor wie als zelfstandige/vennootschap wil kopen: check eerst of je BTW-nr reeds gekend is in Duitsland (www.bff-online.de) of via de VIES databank.
              Ik was vorige zaterdag in Duitsland, klaar om te kopen, alle papieren netjes meegenomen, tot een overeenkomst gekomen, en op het moment dat we het koopcontract willen opstellen, blijkt dat mijn btw-nr ginds nog niet gekend is. De vennootschap is nog redelijk nieuw en staat daar dus nog niet online, en dus willen ze nog niet verkopen. Zelfs een bewijs van de btw administratie hier (zogezegd formulier 820) aanvaarden ze niet.

Ik ben dus ongeduldig aan het wachten tot de firma in Duitsland gekend is.
              Toevallig iemand ervaring mee?

grtz,
              F.
              2014 BMW 525da Touring http://www.autoforum.be/showthread.p...-525dA-Touring
              2007 BMW 520da Touring http://www.autoforum.be/showthread.php?t=47253
              2005 Volvo S60 2.4i http://www.autoforum.be/showthread.p...i-Move-Edition

2010 MINI Cooper D Countryman http://www.autoforum.be/showthread.php?t=49104 (sold)
              1999 Volvo V70 classic 2.5d
              1967 Volvo 123 GT

Comment

OK bedankt Ir_fuel.

In dat geval heb je net die 19% btw in Duitsland. Als de auto jonger/minder kms is dan moet je in Belgie BTW betalen.

Oorspronkelijk geplaatst door Kenno Bekijk Berichten
                en ervoor zorgen dat dit duidelijk op de factuur staat zeker?
                Best he

Comment

• Heeft Oostenrijk ook zoiets zoals een "zollkennzeichen" in Duitsland?
                  Waarmee je dan ook mag rijden in België en naar de keuring kan mee gaan?

Comment

• mm benz

Hello,
                    ik heb een tweedehands mercedes uit Duitsland gehaald, bwjr 1991, een 200d met amper 80 000 km op de teller en in zo goed als nieuwstaat.
                    Heb bij m'n huidige mercedesgarage gevraagd of ze aan een gelijkvormigheidsattest konden raken, maar het antwoord blijft op zich wachten. Heeft iemand hier soms een idee via welke andere weg ik er aan zou kunnen raken ? Ben ook nog niet langs de douane geweest, zal voor volgende week zijn.

Bedankt alleszins om een antwoord.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door erwin2 Bekijk Berichten
                      Hello,
                      ik heb een tweedehands mercedes uit Duitsland gehaald, bwjr 1991, een 200d met amper 80 000 km op de teller en in zo goed als nieuwstaat.
                      Heb bij m'n huidige mercedesgarage gevraagd of ze aan een gelijkvormigheidsattest konden raken, maar het antwoord blijft op zich wachten. Heeft iemand hier soms een idee via welke andere weg ik er aan zou kunnen raken ? Ben ook nog niet langs de douane geweest, zal voor volgende week zijn.

geen "Übereinstimmungsbescheinigung" meegekregen van je verkoper? of heeft een auto met die leeftijd geen europees gelijkvormigheidsattest, terwijl je het wel nodig hebt?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door erwin2 Bekijk Berichten
                        Hello,

Een afspraak maken bij de Mercedes invoerder in Brussel. En zo geraak je dan aan een gelijkvormigheidsattest.
                        Is heel eenvoudig, al staat hun agenda meestal al redelijk vol.

Comment

• Heeft Oostenrijk ook zoiets zoals een "zollkennzeichen" in Duitsland?
                          ja

Waarmee je dan ook mag rijden in België en naar de keuring kan mee gaan?
                          Strikt gezien niet maar zolang je geen overijverige politieambtenaar tegenkomt, is het eigenlijk geen probleem.
                          Zorg wel dat je steeds verzekerd bent anders heb je wel een probleem.

Comment

• gva

Had inderdaad ondertussen uitgevist dat je bij mercedes Sint Pieters Leeuw moet zijn voor een gelijkvormigheidsattest. Daar ondergaat de wagen een keuring en krijg je onmiddelijk het attest mee. Er is wel een wachttijd van iets meer dan twee weken.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Dimas Bekijk Berichten
                              Strikt gezien niet maar zolang je geen overijverige politieambtenaar tegenkomt, is het eigenlijk geen probleem.
                              Die ben ik dus wel tegengekomen ....
                              En hij heeft me een pv van waarschuwing gegeven op basis van het artikel waarmee je gelijk welke transitplaat ook kunt "verwerpen", namelijk dat Belgen die met een voertuig in Belgie rijden dat voertuig in Belgie moeten inschrijven, zelfs al is dat voertuig in Belgie ingeschreven.

Ik mocht van meneer recht naar huis rijden en zien dat de boel in orde geraakte.

Comment

En hij heeft me een pv van waarschuwing gegeven op basis van het artikel waarmee je gelijk welke transitplaat ook kunt "verwerpen", namelijk dat Belgen die met een voertuig in Belgie rijden dat voertuig in Belgie moeten inschrijven, zelfs al is dat voertuig in Belgie ingeschreven.

Ik mocht van meneer recht naar huis rijden en zien dat de boel in orde geraakte.
                                ?

explain

Comment

• Ik ga Maandag achter een wagen.

M'n deckungskarte van 90 dagen is reeds binnen, maar wat als ik de auto in België inschrijf en laat keuren, vervallen die 90 dagen dan of mag ik verder blijven rijden met die platen?

Of best wachten met dit alles tot de 90 dagen +- afgelopen zijn?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door C_X Bekijk Berichten
                                    Ik ga Maandag achter een wagen.

M'n deckungskarte van 90 dagen is reeds binnen, maar wat als ik de auto in België inschrijf en laat keuren, vervallen die 90 dagen dan of mag ik verder blijven rijden met die platen?

Of best wachten met dit alles tot de 90 dagen +- afgelopen zijn?
                                    Wacht best zolang mogelijk met inschrijven hier (tenzij oom agent druk op de ketel zet).
                                    Anders heb je die verzekering voor niks betaald.
                                    Waarom geen kortere periode genomen?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Kenno Bekijk Berichten
                                      ?

explain
                                      Wel, gelijk welke buitenlandse plaat is in principe niet geldig op Belgisch grondgebied als je als Belg met die auto rijdt, op een paar uitzonderingen na (werken voor een buitenlandse firma die je een auto geeft bv)

Waarom ze die transitplaten met rode band dan wel toelaten en die gele tijdelijke inschrijvingsplaten niet is mij nog altijd niet duidelijk. Ik heb nergens wetgeving gevonden die stelt dat die transitplaten wel mogen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Dimas Bekijk Berichten
                                        Wacht best zolang mogelijk met inschrijven hier (tenzij oom agent druk op de ketel zet).
                                        Anders heb je die verzekering voor niks betaald.
                                        Waarom geen kortere periode genomen?

Omdat dat met die motor veeeeeeeeeel goedkoper is.

De auto is bedoeld om af te breken en opnieuw van 0 op te bouwen en dat ik hem dan later als oldtimer kan inschrijven.

En ik ben dus best van te vragen aan die mens (particulier) van op de aankoopfactuur die hij zelf maakt te zetten dat het incl. BTW was? Klopt?

Die kaarten die ik kreeg zijn 2 papiertjes een wit en een groen, dat kan ook kloppen?

Wat als blijkt dat de auto nog niet is uitgeschreven? Moet dat gewoon uitgeschreven zijn of iets speciaal?

Alvast bedankt voor te antwoorden op al m'n vragen

Comment

Tja, het is zo'n beetje ingewikkelde materie en toch weer niet
                                          I'll explain:
                                          De wetsdienaars beroepen zich op het Koninklijk besluit van 20 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen.
                                          (B.S. 08.08.2001)

HOOFDSTUK I: Algemene bepalingen.Afdeling 3: Voertuigen in het verkeer gebracht door personen verblijvend in België Artikel 3
                                          §1. De personen die in België verblijven schrijven de voertuigen die zij wensen in het verkeer te brengen in in het repertorium van de voertuigen bedoeld in artikel 6, zelfs indien deze voertuigen reeds in het buitenland zijn ingeschreven.

Het verblijf in België houdt in dat deze personen voldoen aan één van de volgende voorwaarden :

a) ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters van een Belgische gemeente;

b) ingeschreven zijn in de Belgische Kruispuntbank van Ondernemingen als rechtspersoon;

c) als rechtspersoon opgericht zijn door of krachtens het internationaal of buitenlands recht en beschikken over een vaste verblijfplaats in België waar het voertuig beheerd of gebruikt wordt.

In principe mag je dus niet met transitplaten rijden, punt
                                          Maaaaaarrrrrrrr:
                                          Dit artikel is in strijd met de Europese regelgeving!
                                          Er is jurisprudentie nadat een Italiaan die beboet werd voor het rijden met een Duitsetransitplaat een zaak aanhangig heeft gemaakt voor het Europese Gerechtshof én in het gelijk werd gesteld.
                                          Lidstaten van de EU moeten een tijdelijke inschrijving uit een ander land (voor zover die aan de voorwaarden voldoet uiteraard) toelaten.

Alleen lapt België dit aan zijn laars
                                          Dus de eerste die hier in België beslist om zijn boete aan te vechten en bereid is om voor the full monty te gaan tot in Luxemburg (Europees niveau) heeft een hele grote kans om ook in het gelijk te worden gesteld.
                                          Alleen, wie zal dit doen? Ik voel me alleszins niet geroepen.

Wat riskeer je hier?
                                          Een PV van waarschuwing maar dat kost je geen cent.
                                          Een PV wegens het rijden met een niet-ingeschreven voertuig is het ergste wat je kan overkomen.

Het is andere koek wanneer je een fiscale boete krijgt. Dit kan alleen wanneer ze flagrante misbruiken vaststellen en kunnen bewijzen. Bijv. constant met transitplaten of buitenlandse platen rondrijden zonder een voertuig hier ooit in België in te schrijven dus ontduiking van BIV, verkeersbelasting, etc. Alleen is dit niet zo makkelijk te bewijzen.

Er wordt door de overheid ook warm en koud geblazen i.v.m. die transitplaten.
                                          Je mag ermee naar de keuring, in documenten over het invoeren van voertuigen wordt het expliciet aangeraden, maar als je een regelneef tegenkomt vlieg je wel op de bon

Comment

Working...
                                          X