Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Een 2e hands auto uit Duitsland importeren... hoe ?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Ik ben nu toch al een tijdje opzoek naar een bmw e30 cabrio, maar hier in Belgie staan er echt niet veel wagens te koop op internet. Met andere woorden ik vind er niet veel, daarom ben ik sedert een goeie maand beginnen kijken op mobile.de waar er toch 25pagina's zijn met dit soort van wagens. Maar nu mijn probleem... De wagen importeren

Een vriend van me vertelde me dat een wagen importeren van duitsland me veel geld zou kunnen kosten in vergelijking met de kostprijs (tussen de 3000 en de 4500euro wil ik geven voor een e30 cabrio) klopt dit?

Mijn vader heeft ook een zeer goeie vriend die autohandelaar is, daarom dachten we om te vragen of we zijn z-platen niet mogen gebruiken voor een weekend. Enzo de wagen (onder de handelaar zijn naam) te importeren... Iemand ervaring mee? En is dit verstandig?

Zo nu weten jullie hoe het zit, als jullie me kunnen helpen...

Comment

• Lees de eerste post eens zou ik zeggen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Daann Bekijk Berichten
        Lees de eerste post eens zou ik zeggen.
        heb ik gedaan, maar dit lijkt me een enorme rompslomp Daarom dacht ik aan de z-platen...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
          Je mag niet in het buitenland met Z-platen dacht ik.
          edit: Maar een aanhanger huren kost misschien 25 euro
          Dan moet je wel een wagen/camionette hebben die die aanhangwagen kan trekken (en eventueel een bijhorend rijbewijs).

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Stancke Bekijk Berichten
            Dan moet je wel een wagen/camionette hebben die die aanhangwagen kan trekken (en eventueel een bijhorend rijbewijs).
            ah ik had nog niet gedacht aan een aanhanger, als ik dit gebruik ben ik al niet meer strafbaar door met niet correcte platen te rijden... Merci voor de tip!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
              Neen, maar indien je hem als oldtimer wil inschrijven (ik neem aan dat dit hier het geval is) is dat niet vereist.

Als je hem voor dagelijks gebruik wil laten keuren ga je wel een gelijkvormigheidsattest nodig hebben.

Over welke auto gaat het en wat ben je er mee van plan?

ik ben ook van plan een oudere (15-20jr) wagen (vw) uit duitsland te importeren. ik weet dus niet of dat gelijkvormigheidsattest daar al gaat bij zijn. (en ik wil toch wat zekerheid vooraleer ik eraan begin)

kan je zo'n attest ook via een officiële dealer aanvragen??

Comment

• Dealer gaat u misschien wel/misschien niet kunnen (willen) helpen.
                Best is van direct de invoerder te contacteren (DIeteren België dus bij een VW).
                Nog beter is van er de verkoper te laten voor zorgen natuurlijk.

Comment

• Ok, ben momenteel over en weer aan het mailen met een particulier voor de aankoop van een wagen.
                  nu je moet aan de douane een aankoopfactuur voorleggen zeker?, als ik van een particulier een wagen koop van +-20 jaar oud, moet daar toch geen BTW meer op betaald worden of wel? en aan wie?

of moet je gewoon een soort contractje maken dat jij de wagen met chassisnr zoveel met zoveel km van die persoon overkoopt en dan beide ondertekend?

nog een vraag,

op www.zelf-auto-importeren.be staat dat je voor de belgische keuring

De volgende originele documenten moet u kunnen voorleggen :
                  a) Douanevignet C705 afgeleverd door de Belgische douanediensten;
                  b) het volledige buitenlands kentekenbewijs:
                  • voor Duitsland : Fahrzeugbrief + Fahrzeugschein
                    of Fahrzeugbrief en Abmeldungsbescheinigung
                    of Zulassungsbescheinigung Teil I + Zulassungsbescheinigung Teil II

fahrzeugschein = Tüv?
                  of welke van deze documenten heb ik nog nodig? (fahrzeugbrief zeker, maar abmeldungsbescheiniging en zulassungsbescheinigung I & II???)

alvast bedankt voor de respons

Comment

• ter info:

gelijkvormigheidsattest (COC) bestaat pas sinds 1998, wagens van ervoor hebben dit dus niet. je kan bij de keuring een speciale keuring ingevoerd voertuig doen om je belgisch gelijkvormigheidsattest te bekomen. dit gaat veel sneller dan wanneer je via de importeur gaat (als ze al mee willen werken)

je wagen dient enkel een PVG nr te hebben en de nodige documenten voor douanevignet

Comment

• 6000km minimaal...

Misschien een domme vraag maar ben er tog benieuwd naar omdat ik met volgend geval zit...
                      Wagen is gekeurd in duitsland onder de 6000km (tuv)..
                      ondertussen zit het aantal km er wel over.. dus in princiepe hoef ik geen btw te betalen of net wel?

Naar waar word er bij de douane gekeken? naar de werkelijke aantal km's of op de TUV of op de aankoopsfaktuur? of op de wagen zelf? (ik dacht dat de wagen niet per se mee moet naar douane...)

alvast bedankt voor een reactie want die scheelt natuurlijk 21% lol
                      grtjs
                      B.

Comment

• TUV is waardeloos buiten duitsland.

Wat telt is wat er op de factuur staat.

Comment

• klein vraagje ivm de douane:
                          bezorgen zij jouw een roze formulier met vignet op ?
                          of moet je dat roze formulier al bekomen via een verzekeraar en dan daarmee naar de douane trekken voor die sticker

en vervolgens naar de invoerkeuring?

Comment

• De douane geeft je een roze formulier.

Comment

• Blijft gewoon een debiele regel dat de wagen min. 6000km moet gereden hebben én ook nog eens 6 maanden oud moet zijn. Eén van de twee was beter geweest.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                                Blijft gewoon een debiele regel dat de wagen min. 6000km moet gereden hebben én ook nog eens 6 maanden oud moet zijn. Eén van de twee was beter geweest.
                                Idd...

Comment

• Iemand ervaring met een aanhanger te importeren vanuit Duitsland (of eventueel ander land, mag ook)?

Welke papieren heb ik nodig? Welke stappen moet ik ondernemen om die hier ingeschreven te krijgen?

Comment

• Volgende week vrijdag ga ik om een auto in Duitsland bij een concessiehouder. Ik vroeg de verkoper voor mij een transitplaat met bijhorende verzekering te regelen. Nu vraagt hij of ik mijn originele identiteitskaart wil versturen zodat hij die verzekering kan regelen.

Op die manier ga ik dat natuurlijk niet doen. Mijn vraag is nu of ze in DE effectief een origineel document nodig hebben om dit te verwezenlijken of als een scan van ID + eventueel rijbewijs voldoende is.

Daarnaast vraag ik me ook af of het effectief nodig om dat allemaal op voorhand te regelen. Is er niet voldoende tijd de vrijdagvoormiddag om zowel verzekering en transitplaat te regelen?

Alvast bedankt voor info

Comment

• Als je gaat op een ogenblik dat die dienst open is kan je dat perfect de dag zelf doen, die platen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                                        Als je gaat op een ogenblik dat die dienst open is kan je dat perfect de dag zelf doen, die platen.
                                        Zou het kunnen dat er verschillende manieren bestaan om die wagen te verzekeren? Misschien daarom dat hij zei dat het aanvragen van die verzekering en het afhalen van de transitplaten niet in 1 voormiddag past...

Comment

• Bij een transitplaat zit ALTIJD een B.A. verzekering.

Comment

Working...
                                          X