Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Een 2e hands auto uit Duitsland importeren... hoe ?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Hangt af van de policy van het plaatselijke Strassenverkehrsamt. Sommigen aanvaarden kopies, anderen niet. Reispas zijn ze ook content mee.
    Welke platen heb je nodig, rode (Zoll) of gele (Kurzzeit)? Je kan die gele ook online bestellen, geen pas nodig, no questions asked en 's anderendaags per koerier geleverd (dan zijn ze wel maar 4 dagen meer geldig).

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
      Bij een transitplaat zit ALTIJD een B.A. verzekering.
      Met die gele moet je wel oppassen. Soms is het een verzekering die enkel in DE geldig is.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Dimas Bekijk Berichten
        Hangt af van de policy van het plaatselijke Strassenverkehrsamt. Sommigen aanvaarden kopies, anderen niet. Reispas zijn ze ook content mee.
        Welke platen heb je nodig, rode (Zoll) of gele (Kurzzeit)? Je kan die gele ook online bestellen, geen pas nodig, no questions asked en 's anderendaags per koerier geleverd (dan zijn ze wel maar 4 dagen meer geldig).
        Het zijn de rode die ik nodig heb. Mijn voorkeur gaat uit naar het regelen van die platen en verzekering de dag zelf. Maar de verkoper denkt dat dit niet lukt in een voormiddag. (Hij heeft misschien geen ervaring met zo'n zaken)

        Ik zal hem een kopie van m'n identiteitskaart en rijbewijs doorsturen. Hopelijk lukt dit.

        Comment


        • Als je de juiste documenten bij je hebt, lukt dit perfect op een voormiddag. Dan wel liefst iets langer dan een kwartier voor sluitingstijd komen opdagen.

          Reispas is iets wat je nodig hebt als je ooit eens buiten de EU gaat.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Dimas Bekijk Berichten
            Als je de juiste documenten bij je hebt, lukt dit perfect op een voormiddag. Dan wel liefst iets langer dan een kwartier voor sluitingstijd komen opdagen.

            Reispas is iets wat je nodig hebt als je ooit eens buiten de EU gaat.

            Nog niet buiten de EU geweest dus nog nooit nodig gehad.
            Als de verkoper de kopies niet aanvaardt dan zeg ik hem wel dat ik om 08.30 aan de deur sta om vervolgens samen alles te regelen. Jullie zullen wel weten waarover jullie praten veronderstel ik.

            Het wordt stressen tot volgende week vrijdag denk ik!

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Dimas Bekijk Berichten
              Met die gele moet je wel oppassen. Soms is het een verzekering die enkel in DE geldig is.
              Een gele is geen transitplaat.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door cclherreman Bekijk Berichten
                Nog niet buiten de EU geweest dus nog nooit nodig gehad.
                Als de verkoper de kopies niet aanvaardt dan zeg ik hem wel dat ik om 08.30 aan de deur sta om vervolgens samen alles te regelen. Jullie zullen wel weten waarover jullie praten veronderstel ik.

                Het wordt stressen tot volgende week vrijdag denk ik!
                Of je doet zoals elke goeie Belg (ik inclusief). Je trekt gewoon naar daar met je Belgische platen, een verzekeringspapier op chassisnummer en je rijdt zo naar huis

                Vervolgens ga je naar een sympathieke garagist (die toevallig RECHT OVER het keuringsstation zit) en je huurt daar een ZZ plaat om je auto te laten keuren.

                Klaar

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                  Een gele is geen transitplaat.
                  Hangt er vanaf hoe je "transit" definieert


                  emäß § 16 der Fahrzeug-Zulassungsverordnung (FZV) dürfen Kurzzeitkennzeichen nur für Überführungsfahrten, Probefahren und Prüfungsfahrten -z.B. durch den TÜV oder die DEKRA- verwendet werden. Dabei ist zu beachten, dass das Fahrzeug natürlich verkehrssicher sein muss. Für diese Sicherheit zeichnet der Fahrzeughalter verantwortlich. Probefahren mit einem nicht zugelassen Fahrzeug z.B. beim Kauf oder Verkauf eines Fahrzeuges können nur mit diesen Kennzeichen durchgeführt werden. Das Kurzzeitkennzeichen wird mit einer maximalen Gültigkeitsdauer von 5 Tagen versehen; diese Gültigkeit zeigt das auf dem Kennzeichen angegebene Verfalldatum.

                  de overbrenging [f] | de overbrengingen [p] die Überführung | die Überführungen [p] [Transport]

                  Comment


                  • In België is dat GEEN transitplaat.

                    Comment


                    • In België is er voor "Belgen" (art.3) strikt gezien niets een transitplaat (dus ook geen rode) want volgens de Wegcode (die op dat punt trouwens in strijd is met de Europese regels, doch dit terzijde) mag je als Belg niet met een buitenlandse nummerplaat rijden (behoudens de wettelijk voorziene uitzonderingen).

                      Artikel 3 §1. De personen die in België verblijven schrijven de voertuigen die zij wensen in het verkeer te brengen in in het repertorium van de voertuigen bedoeld in artikel 6, zelfs indien deze voertuigen reeds in het buitenland zijn ingeschreven.
                      Het verblijf in België houdt in dat deze personen voldoen aan één van de volgende voorwaarden :
                      a) ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters van een Belgische gemeente;
                      b) ingeschreven zijn in de Belgische Kruispuntbank van Ondernemingen als rechtspersoon;
                      c) als rechtspersoon opgericht zijn door of krachtens het internationaal of buitenlands recht en beschikken over een vaste verblijfplaats in België waar het voertuig beheerd of gebruikt wordt.

                      Ik heb dat hier allemaal al eens omstandig neergeschreven in een gTa post, geen zin meer om het weer op te snorren

                      Comment


                      • De wet <-> de praktijk

                        vergeet de wet.

                        in de praktijk:
                        -moogt ge met gele "transit" platen de baan niet op in België
                        -moogt ge met gele "transit" platen uw auto niet aanbieden bij de autokeuring voor import

                        en dat moogt ge wel met de rode.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                          De wet <-> de praktijk

                          vergeet de wet.

                          in de praktijk:
                          -moogt ge met gele "transit" platen de baan niet op in België
                          -moogt ge met gele "transit" platen uw auto niet aanbieden bij de autokeuring voor import

                          en dat moogt ge wel met de rode.
                          Weet ik maar al te goed.
                          Bij de keuring hebben ze zelf geen flauw idee wat/hoe/waarom, alleen dat ze van hogerhand opgelegd kregen dat ze sinds feb '09 out of the blue gele platen niet meer mochten keuren (daarvoor dus wel).

                          Mijn punt is dat een ijverige politieambtenaar even veel rechtsgrond heeft om je tegen te houden met een rode als met een gele transitplaat and you can't do a damn thing about it

                          Comment


                          • Lang leve het ééngemaakte Europa.

                            Comment


                            • Zou het mogelijk zijn een tijdelijke verzekering op chassisnr aan te gaan in BE en met dat verzekeringspapier een transitplaat te halen? Een kopie van mijn ID is niet voldoende...

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                                Of je doet zoals elke goeie Belg (ik inclusief). Je trekt gewoon naar daar met je Belgische platen, een verzekeringspapier op chassisnummer en je rijdt zo naar huis

                                Vervolgens ga je naar een sympathieke garagist (die toevallig RECHT OVER het keuringsstation zit) en je huurt daar een ZZ plaat om je auto te laten keuren.

                                Klaar
                                Lukt dat zomaar? Want al die shit met die platen ik snap daar echt de ballen van
                                2006 - Opel Astra H COSMO 1.7 CDTI

                                Comment


                                • Ben ook van plan om een wagen uit DE te gaan halen. Echter, er zit geen COC bij. Doch garandeerde de dealer mij dat hij dit bij BMW zou gaan vragen/bestellen/halen.
                                  Is dit mogelijk? Het gaat over een relatief recente BMW.
                                  -

                                  Comment


                                  • Dus even samenvatten:

                                    - Naar Duitse handelaar gaan.

                                    - Auto kopen en best cash betalen voor eventuele koritng af te dwingen.
                                    Nemen jullie echt 10.000, 20.000, 30.000eur mee op zak?

                                    - Zorgen dat volgende documenten erbij zijn:
                                    Übereinstimmungsbescheinigung
                                    Original Fahrzeugbrief
                                    Factuur

                                    - Ausfuhrkennzeichenversicherung laten regelen op voorhand door verkoper, zodat je 100% in orde de grens over kan met geldige platen.
                                    Mag dit echt en kan je hiermee ook naar de keuring?

                                    - Eenmaal in België, eerst naar de douane.
                                    Enig idee wat er met de btw gebeurd als je de wagen gekocht hebt als firma? Moet je toch 21% betalen? Is dit zonder BTW (intracommunautair)? Als er BTW betaald moet worden, kan deze normaal ingebracht worden of max. 50% zoals ik reeds gelezen heb?

                                    Ik zie firma's tot 1500eur vragen om dit alles te regelen. Hiervoor wil ik gerust een dagje Duitsland doen :-)

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Musqito Bekijk Berichten
                                      Dus even samenvatten:

                                      - Naar Duitse handelaar gaan.

                                      - Auto kopen en best cash betalen voor eventuele koritng af te dwingen.
                                      Nemen jullie echt 10.000, 20.000, 30.000eur mee op zak?
                                      Nee. Ik heb altijd bij officiële dealers gekocht en altijd het geld overgeschreven.

                                      - Ausfuhrkennzeichenversicherung laten regelen op voorhand door verkoper, zodat je 100% in orde de grens over kan met geldige platen.
                                      Mag dit echt en kan je hiermee ook naar de keuring?
                                      Ja, die met RODE band!!!

                                      - Eenmaal in België, eerst naar de douane.
                                      Enig idee wat er met de btw gebeurd als je de wagen gekocht hebt als firma? Moet je toch 21% betalen? Is dit zonder BTW (intracommunautair)? Als er BTW betaald moet worden, kan deze normaal ingebracht worden of max. 50% zoals ik reeds gelezen heb?
                                      altijd ZONDER BTW betalen in Duitsland!!! netto factuur vragen dus. Bij de douane ook geen btw betalen. De 50% niet-aftrekbare btw moet je regelen via de kwartaalaangifte.

                                      Ik zie firma's tot 1500eur vragen om dit alles te regelen. Hiervoor wil ik gerust een dagje Duitsland doen :-)
                                      Ik weet firma's die daar 2500€ voor vragen

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                                        Nee. Ik heb altijd bij officiële dealers gekocht en altijd het geld overgeschreven.
                                        Dus bij de echte VW, Audi en BMW garage zeg maar. Niet bij een van de vele handelaars op mobile.de...
                                        Hier wringt nog een beetje het schoentje en je kan moeilijk zeggen; als hij bevalt op't moment zelf dan haal ik het effe af ter plaatse.
                                        Kijk je eerst zelf ter plaatse vooraleer over te schrijven? En rij je dus 2 x?

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Musqito Bekijk Berichten
                                          Dus bij de echte VW, Audi en BMW garage zeg maar. Niet bij een van de vele handelaars op mobile.de...
                                          Hier wringt nog een beetje het schoentje en je kan moeilijk zeggen; als hij bevalt op't moment zelf dan haal ik het effe af ter plaatse.
                                          Kijk je eerst zelf ter plaatse vooraleer over te schrijven? En rij je dus 2 x?
                                          Ben altijd minstens 2 keer langsgeweest ja. Nooit iets kopen zonder gezien te hebben eh. Nuja, in 2 van de 3 gevallen ging het wel over een nieuwe auto, 1 keer over een tweedehands. Bij een van die mannen (die met de 2dehands) heb ik een overeenkomst getekend en wilde ik een voorschot leggen en die weigerde dat gewoon!

                                          Comment

                                          Working...
                                          X