Oorspronkelijk geplaatst door German Car Import
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Een 2e hands auto uit Duitsland importeren... hoe ?
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Goed nieuws, hopelijk wordt de rompslomp een beetje vereenvoudigd:
België voor EU-Hof over registratie tweedehandsauto's
De Europese Commissie daagt België voor het Europees Hof van Justitie voor de registratieprocedure die ons land hanteert voor uit andere EU-lidstaten geïmporteerde auto's. België erkent namelijk de technische tests die in andere Europese landen worden uitgevoerd niet en "zorgt zo voor niet gerechtvaardigde obstakels voor het vrij verkeer van tweedehandswagens".
Volgens de Commissie kan het niet dat België "zelfs zeer recente technische tests die in andere EU-lidstaten zijn uitgevoerd, niet erkent, en vraagt dat alle tests in België worden overgedaan" vooraleer een auto kan worden geregistreerd. De kosten en de lasten waarmee mensen die tweedehandsauto's invoeren, daardoor opgezadeld worden, kunnen niet door de beugel.
Ons land stelde voor om het huidige systeem aan te passen, maar daar moet de Commissie niets van weten. Het pijnpunt zou blijven dat recente technische tests uit andere lidstaten niet voldoende erkend zouden worden.
Ontoelaatbaar
Wat evenmin toelaatbaar is, aldus de Commissie, is dat de Belgische wetgeving vraagt dat een conformiteitsattest moet worden voorgelegd tijdens de verplichte technische test, die nodig is voordat een geïmporteerde auto kan worden geregistreerd.
Omdat in sommige lidstaten - zoals bijvoorbeeld Duitsland - zulk attest niet bij de auto hoort en het voertuig dus ook niet volgt, moet in deze gevallen de eigenaar de constructeur om een duplicaat vragen of een procedure in België doorlopen. "Hierdoor wordt de import van tweedehandsauto's in België bemoeilijkt", luidt het. (belga/dea)
28/10/10 14u50 hln.beOpenbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk BerichtenLet op met die Z platen he.
Je moet ZZ platen hebben. Als het gewone Z platen zijn moet de handelaar vanwie ze zijn zelf met je auto naar de keuring.
Vandaag de papieren bij de douane in Brussel laten omzetten. Morgen ga ik naar de keuring met ZZ platen, hopelijk is hij erdoor, maar hij heeft de duitse keuring die geldig is tot 2012 dus normaal moet dat wel lukken.
Comment
-
Net ook eens het grootste deel van dit topic doorgelezen. Waarom moet in België alles via een moeilijke weg gedaan worden...
Ik heb zelf ook nog een vraagje.
Als ik het goed begrijp moet je eigenlijk 2 keer naar Duitsland, de eerste keer om de wagen te bekijken en transitplaat te regelen? Als je het in één keer zou willen doen, kan je eigenlijk niet anders dan een auto kopen die je nog nooit gezien hebt?
En WB, de Duitse BTW ondertussen al kunnen terugvorderen?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen_M5 Bekijk BerichtenNet ook eens het grootste deel van dit topic doorgelezen. Waarom moet in België alles via een moeilijke weg gedaan worden...
Ik heb zelf ook nog een vraagje.
Als ik het goed begrijp moet je eigenlijk 2 keer naar Duitsland, de eerste keer om de wagen te bekijken en transitplaat te regelen? Als je het in één keer zou willen doen, kan je eigenlijk niet anders dan een auto kopen die je nog nooit gezien hebt?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door elio Bekijk BerichtenDe Europese Commissie daagt België voor het Europees Hof van Justitie voor de registratieprocedure die ons land hanteert voor uit andere EU-lidstaten geïmporteerde auto's. België erkent namelijk de technische tests die in andere Europese landen worden uitgevoerd niet en "zorgt zo voor niet gerechtvaardigde obstakels voor het vrij verkeer van tweedehandswagens".
Volgens de Commissie kan het niet dat België "zelfs zeer recente technische tests die in andere EU-lidstaten zijn uitgevoerd, niet erkent, en vraagt dat alle tests in België worden overgedaan" vooraleer een auto kan worden geregistreerd. De kosten en de lasten waarmee mensen die tweedehandsauto's invoeren, daardoor opgezadeld worden, kunnen niet door de beugel.
En hoe zit dat dan met al die andere testen? Die hele TUV keuring in Duitsland waar ze in België nekeer goed mee lachen? Als hier iets van komt moet je gewoon je auto compleet modden, TUV laten keuren in Duitsland en dan invoeren, dan kunnen ze niks meer zeggen in principe? Lijkt me te mooi om waar te zijn.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen_M5 Bekijk BerichtenEn WB, de Duitse BTW ondertussen al kunnen terugvorderen?
Er zijn een paar maand geleden wat documenten binnengekomen uit Duitsland dat we moesten tekenen, dus de wil is er. Recent nog bericht gehad dat het nu eindelijk in de boekhouding zit, dus hopelijk duurt het nu niet meer zo lang.
We hebben onze 335i nu bijna 1 jaar
Comment
-
Shit zeg, ik word moedeloos van al die rompslomp dat het invoeren van een auto uit Duitsland met zich meebrengt...
Kan je die transitplaten en dat gelijkvormigheidsattest zelf regelen of moet de verkoper dat doen?
2006-2010 '97 VW Golf III TDI
2010-2012 '98 Mercedes-Benz C250 Turbodiesel Sport
2012-... '07 BMW 118d
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Mercedeske Bekijk BerichtenShit zeg, ik word moedeloos van al die rompslomp dat het invoeren van een auto uit Duitsland met zich meebrengt...
Kan je die transitplaten en dat gelijkvormigheidsattest zelf regelen of moet de verkoper dat doen?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen_M5 Bekijk BerichtenAls het een handelaar is laat je hem dat best doen, die heeft dat waarschijnlijk wel al eerder gedaan.
2006-2010 '97 VW Golf III TDI
2010-2012 '98 Mercedes-Benz C250 Turbodiesel Sport
2012-... '07 BMW 118d
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Mercedeske Bekijk BerichtenShit zeg, ik word moedeloos van al die rompslomp dat het invoeren van een auto uit Duitsland met zich meebrengt...
Kan je die transitplaten en dat gelijkvormigheidsattest zelf regelen of moet de verkoper dat doen?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Mercedeske Bekijk BerichtenSorry dat ik nog eens een onnozele vraag stel, als je ZZ-platen hebt, hoe gaat alles dan juist in z'n werk?
Die ZZ platen heb je dan enkel nodig om de auto te laten keuren.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen_M5 Bekijk BerichtenIn dat geval kan je de verzekering contacteren en de auto die je gaat halen laten verzekeren op chassisnummer met uw huidige platen en zo terugrijden naar België.
Die ZZ platen heb je dan enkel nodig om de auto te laten keuren.
Geen bijkomstige formaliteiten? En ik kan de wagen dan bijvoorbeeld enkele dagen later aan een keuringsstation in de buurt van mij thuis laten keuren? Dat CoC-formulier zal wel nog nodig zijn vermoed ik?
Bedankt voor je reactie!
2006-2010 '97 VW Golf III TDI
2010-2012 '98 Mercedes-Benz C250 Turbodiesel Sport
2012-... '07 BMW 118d
Comment
Comment