Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Een 2e hands auto uit Duitsland importeren... hoe ?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Ik heb 2 jaar terug mijn wagen in D aangekocht.(Ben zelfstandig!!)
    Wagen daar gekocht EXCLUSIEF btw.
    Daar ik hem maar voor 50% inbreng in de zaak;moest ik maar 50%btw hier in belgie betalen.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
      Ik heb eens gekeken op jullie site. Behoorlijk forse prijzen die jullie vragen voor het importeren van een wagen uit Duitsland naar België. Ik vraag mij af waarom je met zo'n prijzen nog een wagen uit Duitsland moet importeren. Iemand met een klein beetje verstand en durf kan dit allemaal zelf regelen, daar zijn voorbeelden genoeg van op dit forum.
      Hey Diabolic,

      Uiteraard kan je dit zelf doen, zoals je ook zelf je wagen kan onderhouden, afwassen, detaillen, etc.. Wij bieden gewoon een dienst aan, tegen een bepaalde prijs. Vooral ondernemers en mensen met weinig tijd maken hier graag gebruik van. Zoals we ook allemaal weten gaat ongeveer 1/2 van onze vraagprijs in de zakken van vadertje staat !

      Mvg

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door KermitDeKikker Bekijk Berichten
        Heb het topic in grote lijnen doorgenomen (tijdje mee bezig geweest :p) en kzit nu wel nog met enkele vraagtekens, misschien omdat de wetgeving ondertussen gewijzigd is?

        Hoe zit het nu exact met de BTW wanneer je een auto koopt als zelfstandige?

        - Deze link: http://www.minfin.fgov.be/portail2/n...urchase.htm#E1 stipuleert bij een 'niet-nieuw' voertuig dat de BTW in het land van herkomst moet betaald worden.

        Ergens anders in deze thread (weet wel niet meer wie) wordt gezegd dat hij als zelfstandige nergens btw heeft betaald (wat ik beetje bizar vind precies?)

        Nog elders valt er te lezen dat er in België BTW moet worden betaald en dat dit voor 50% kan worden teruggevorderd.

        Enfin, vrij verwarrend, is er dus een zelfstandige die recent een duitse wagen geïmporteerd heeft en even zijn werkwijze kan neerpennen? Want na deze thread ben ik totaal in de war geraakt!

        Merci

        *kleine edit*
        Die link van fod financien gaat er van uit dat de koper een particulier is zie ik net :') vraag is dus nog steeds hoe zit het met de zelfstandige?
        Als BTW plichtige zelfstandige koop je zoals eerder gezegd in Duitsland (of ander EU land) netto exclusief BTW. Eens in België ga je naar je dichtstbijzijnde douane kantoor voor het vignet 705, daar wordt gecontroleerd of je geen schulden hebt aan de BTW administratie. Indien JA, ben je genoodzaakt 21% BTW te betalen vooraleer je het vignetje krijgt. Indien NEE stap je na 0,15€ te betalen buiten met je vignet 705.

        Je boekhouder moet deze factuur boeken als "intracommunautaire verwerving". Wat nu verschuldigd is is afhankelijk van hoeveel % de wagen aftrekbaar is, meestal max. 50%. Hij boekt dan 21% verschuldigde BTW en maar voor een bedrag van 10,5% aftrekbare BTW waardoor je voor een bedrag van 10,5% BTW verschuldigd bent aan de staat.

        Hopelijk is het wat duidelijk, Succes !

        Comment


        • En voor zelfstandigen zonder BTW nummer, ik ben arts in een vennootschap (bvba)?

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door thor Bekijk Berichten
            En voor zelfstandigen zonder BTW nummer, ik ben arts in een vennootschap (bvba)?
            Veel geduld hebben.

            Wij wachten nog steeds (kan tot een jaar duren hebben ze ons verteld).

            Nee serieus, je moet zo'n tijdelijk BTW-nummer aanvragen specifiek voor die handeling (want zoals je weet, moet de 'groep van 4', BTW betalen in België indien de aankoopprijs boven de 11.200 euro ligt). Er zijn nog een paar andere voorwaarden, maar dat is het voornaamste volgens mij.

            Echt achterlijk gecompliceerd, maar goed, je hebt dat nummer nodig anders kan de verkoper geen factuur opmaken zonder BTW. Je moet ook op tijd dat nummer aanvragen, en op voorhand alles goed regelen met je verkoper (situatie uitleggen; want in Duitsland kennen ze deze taferelen niet echt). Er zijn ook verkopers die eisen dat je toch het volledige of gedeeltelijke BTW-bedrag betaalt bij aankoop (soort van borg) en zij zullen het achteraf terugstorten, na controle van je vennootschap en weet ik veel, ongeacht of je een BTW-nummer hebt of niet.

            Of je koopt hem privé en zet hem in België over naar de vennootschap. (zo gaan wij het doen in de toekomst)

            Het is nu wel al een tijdje geleden dat ik er nog eens naar die materie gekeken heb, so don't shoot me if I'm wrong!

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door thor Bekijk Berichten
              En voor zelfstandigen zonder BTW nummer, ik ben arts in een vennootschap (bvba)?
              Als ik werk met niet BTW plichtige vennootschappen koop ik de wagen aan met mijn BTW nummer en factureer dan door met 21% Belgische BTW naar de niet BTW plichtige vennootschap.

              Het "tijdelijk BTW nummer" is ook een optie maar brengt soms wat problemen mee op hem netto mee te krijgen. De meeste handelaars willen dit BTW nummer controleren, als ze het al vinden is het zéér jong en is er argwaan voor "valse" vennootschappen.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door German Car Import Bekijk Berichten
                Als ik werk met niet BTW plichtige vennootschappen koop ik de wagen aan met mijn BTW nummer en factureer dan door met 21% Belgische BTW naar de niet BTW plichtige vennootschap.

                Het "tijdelijk BTW nummer" is ook een optie maar brengt soms wat problemen mee op hem netto mee te krijgen. De meeste handelaars willen dit BTW nummer controleren, als ze het al vinden is het zéér jong en is er argwaan voor "valse" vennootschappen.
                Inderdaad, in theorie een 'mooie' oplossing maar in de praktijk..

                Comment


                • Bedankt voor de antwoorden, is ten vroegste voor binnen 1 jaar maar een geinformeerd man is er twee waard.

                  Ben ook sterk aan het lezen over het aankopen (nieuw) in de UK vanwege de gunstige prijzen daar.

                  Comment


                  • Hallo allemaal, 1st wil ik iedereen ff bedanke want dankzij deze info heb ik mijn A3 kunnen importeren alsof het niks was
                    Nu wou ik een 2e auto kopen om er ff mee rond te rijden en dan verder te verkopen, maar heb hier toch een paar vraagjes vr de kenners:
                    Ter info: de auto wordt door een handelaar aangeboden (maar is geen dealer) en hij geeft 1 jaar garantie erop.
                    1) Kan ik de auto importeren, en ervoor te zorgen dat ik hier in België van de garantie gebruik kan maken (soort van europese garantie ofzoiets)?
                    2)Aangezien ik er maar een half jaar ofzo mee wil rondrijden, krijg ik dan nog een deel van de BIV en rijtaks terug als ik hem hier inschrijf?
                    3)Is het beter om hem hier niet in teschrijven en op exportplaten blijven rondrijden, en hem dan verder verkopen? Of zijn er misschien nog andere/betere opties?

                    Grtz Kristof.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door The Wale Bekijk Berichten
                      Hallo allemaal, 1st wil ik iedereen ff bedanke want dankzij deze info heb ik mijn A3 kunnen importeren alsof het niks was
                      Nu wou ik een 2e auto kopen om er ff mee rond te rijden en dan verder te verkopen, maar heb hier toch een paar vraagjes vr de kenners:
                      Ter info: de auto wordt door een handelaar aangeboden (maar is geen dealer) en hij geeft 1 jaar garantie erop.
                      1) Kan ik de auto importeren, en ervoor te zorgen dat ik hier in België van de garantie gebruik kan maken (soort van europese garantie ofzoiets)?
                      2)Aangezien ik er maar een half jaar ofzo mee wil rondrijden, krijg ik dan nog een deel van de BIV en rijtaks terug als ik hem hier inschrijf?
                      3)Is het beter om hem hier niet in teschrijven en op exportplaten blijven rondrijden, en hem dan verder verkopen? Of zijn er misschien nog andere/betere opties?

                      Grtz Kristof.
                      1) Je zal moeten vragen aan de dealer of hij Europese garantie zal geven. Dat betekent bijbetalen als hij het al wil doen.
                      2) BIV ben je altijd kwijt, rijtaks zal je terugkrijgen of zal verrekend worden bij eventuele inschrijving van een ander voertuig op dezelfde nummerplaat.
                      3) Exportplaten zijn verboden in België. Je mag soms al blij zijn als je ermee thuis geraakt als je de wagen gaat halen in Duitsland.

                      Comment


                      • Bedankt voor je antwoord, Diabolic.
                        Het gaat hier om een multi merken handelaar, dus geen dealer, en die kan dan europese garantie geven? Maakt het dan uit waar ik naar de garage zou gaan als er iets zou schelen of zijn er strikte regels voor?
                        Wel spijtig vd BIV, want hij valt in vrij hoge schaal
                        Dat hele verhaal vd exportplaten heb ik hier al gelezen en tis wel jammer, ik heb zelf mijn auto ook ingevoerd ermee en heb de 2 weken geen problemen gehad.
                        Kwestie van wat geluk hebben lijkt me...

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door The Wale Bekijk Berichten
                          Hallo allemaal, 1st wil ik iedereen ff bedanke want dankzij deze info heb ik mijn A3 kunnen importeren alsof het niks was
                          Nu wou ik een 2e auto kopen om er ff mee rond te rijden en dan verder te verkopen, maar heb hier toch een paar vraagjes vr de kenners:
                          Ter info: de auto wordt door een handelaar aangeboden (maar is geen dealer) en hij geeft 1 jaar garantie erop.
                          1) Kan ik de auto importeren, en ervoor te zorgen dat ik hier in België van de garantie gebruik kan maken (soort van europese garantie ofzoiets)?
                          2)Aangezien ik er maar een half jaar ofzo mee wil rondrijden, krijg ik dan nog een deel van de BIV en rijtaks terug als ik hem hier inschrijf?
                          3)Is het beter om hem hier niet in teschrijven en op exportplaten blijven rondrijden, en hem dan verder verkopen? Of zijn er misschien nog andere/betere opties?

                          Grtz Kristof.
                          1) in dit geval: neen (enkel indien Europese merkgarantie)
                          2) neen
                          3) je kan het riskeren, maar weet dat transitplaten voor 6 maanden vrij duur zijn (+ voor alles langer dan 90 dagen moet je ook nog pro rata verkeersbelasting betalen in DE).

                          Ik zou het maar doen als je vrijwel zeker al een koper hebt hier in België. Anders riskeer je om de wagen alsnog te moeten inschrijven en was alle moeite+risico voor niets.

                          Comment


                          • Ok, bedankt.
                            Wel spijtig vd garantie aangezien ze nogal eens last kunnen hebben met de turbo's.
                            Kan je hier nergens aankloppen voor een bepaalde tijd garantie verlening?
                            Die stomme BIV ook, ze verdienen nog niet genoeg aan ons
                            Zal er ens over nadenken dan, misschien dat ik de biv er terug kan uithalen bij verkoop

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door The Wale Bekijk Berichten
                              Ok, bedankt.
                              Wel spijtig vd garantie aangezien ze nogal eens last kunnen hebben met de turbo's.
                              Kan je hier nergens aankloppen voor een bepaalde tijd garantie verlening?
                              Die stomme BIV ook, ze verdienen nog niet genoeg aan ons
                              Zal er ens over nadenken dan, misschien dat ik de biv er terug kan uithalen bij verkoop
                              Wij hebben garantie verzekeringen ;-) maar enkel in combinatie met import dus wellicht minder interessant voor jou..

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door German Car Import Bekijk Berichten
                                Wij hebben garantie verzekeringen ;-) maar enkel in combinatie met import dus wellicht minder interessant voor jou..
                                Helaas, het invoeren zelf kan ik wel....
                                Weet je nergens een bedrijf waar ik kan aankloppen?

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door The Wale Bekijk Berichten
                                  Helaas, het invoeren zelf kan ik wel....
                                  Weet je nergens een bedrijf waar ik kan aankloppen?
                                  Neen. Dealers die dit ook aanbieden gaan dat ook nooit "zomaar" aan je verkopen zonder je bij hun een wagen aankoopt. Succes met de zoektocht !

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door German Car Import Bekijk Berichten
                                    Neen. Dealers die dit ook aanbieden gaan dat ook nooit "zomaar" aan je verkopen zonder je bij hun een wagen aankoopt. Succes met de zoektocht !
                                    Ok bedankt, ergens is het wel begrijpelijk maar toch spijtig

                                    Comment


                                    • Na veel lezen ben ik er nog altijd niet helemaal uit..

                                      Met de rode transitplaat kan ik een wagen vanuit Duitsland naar Belgie rijden en hier laten keuren.

                                      - Moet de wagen voor deze rode transitplaat een nieuwe keuring ondergaan in Duitland? Of is dit niet nodig indien de wagen nog tot het einde van het jaar tuv gekeurd is?

                                      - Wat is de min periode van zo'n rode transitplaat en wat kost dit +- ?

                                      - Ben ik met deze rode transitplaat VOLLEDIG in orde of even veel/weinig als dat ik mijn eigen platen op het chassisnr van de wagen zou laten verzekeren en zo naar hier rijd.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Bramm Bekijk Berichten
                                        Na veel lezen ben ik er nog altijd niet helemaal uit..

                                        Met de rode transitplaat kan ik een wagen vanuit Duitsland naar Belgie rijden en hier laten keuren.

                                        - Moet de wagen voor deze rode transitplaat een nieuwe keuring ondergaan in Duitland? Of is dit niet nodig indien de wagen nog tot het einde van het jaar tuv gekeurd is?

                                        - Wat is de min periode van zo'n rode transitplaat en wat kost dit +- ?

                                        - Ben ik met deze rode transitplaat VOLLEDIG in orde of even veel/weinig als dat ik mijn eigen platen op het chassisnr van de wagen zou laten verzekeren en zo naar hier rijd.
                                        - Keuring HU moet nog geldig zijn, indien niet een nieuwe laten uitvoeren.
                                        - Ik denk 9 dagen het kortste. Geen idee m.b.t. de prijs.
                                        - Ook zoals met op chassisnummer verzekeren breek je enkele regels met rode transitplaten. Volledig in orde is transport op aanhangwagen of op takelwagen.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Bramm Bekijk Berichten
                                          - Ben ik met deze rode transitplaat VOLLEDIG in orde of even veel/weinig als dat ik mijn eigen platen op het chassisnr van de wagen zou laten verzekeren en zo naar hier rijd.
                                          Welkom in Belgie. Officieel mag je niet als Belg met buitenlandse platen rijden, maar je mag dan wel meer met die rode buitenlandse transitplaten zonder problemen naar de keuring rijden.

                                          Begrijpe wie kan

                                          Simpelste is van idd rode platen te regelen en dan douane en keuring te bezoeken

                                          Comment

                                          Working...
                                          X