Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Een 2e hands auto uit Duitsland importeren... hoe ?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Als particulier kan je geen wagen kopen in het buitenland zonder btw te betalen. Daarvoor heb je een btw nr nodig.

    @thibaut: dat zou makkelijk zijn maar ik denk niet dat het zo zal werken. Het staat namelijk op de factuur dat de btw niet voldaan is in Duitsland.

    Comment


    • Neen, ik koop op de zaak een wagen. Vandaar de vraag.

      Ben je verplicht om als btw plichtige een wagen met btw te kopen in duitsland of kan je perfect een wagen van een particulier kopen, dus een vaste netto prijs. ? Ben je dan ook verplicht btw (of een andere belasting) te betalen wanneer je arriveert bij de douane ?

      Ik veronderstel van niet maar je weet maar nooit hier in dit land

      Comment


      • EDIT: antwoord gevonden via brochure
        Last edited by Streamline; 10/01/2012, 15:43.
        sigpic

        http://www.streamlinecarcare.be

        lakbehandelingen voor voertuigen

        MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

        Comment


        • Hoe zit het eigenlijk met de garantie als je een 2de hands wagen van 3-4 jaar oud als particulier bv in duitsland bij een handelaar koopt?
          Ik zie me niet voor een klein probleem enkele honderden kilometers op en af rijden ... en bij een groot probleem geraak je zeker niet meer ter plaatse

          In de prijzen op bijvoorbeeld mobile.de zit die garantie in, is het wettelijk mogelijk om bij export afstand te doen van de garantie en zo nog een stuk(je) van de prijs af te halen?

          Het zou eigenlijk maar over een mini gaan, budget tussen de 11-13K, maar in automaat en het aanbod in DE is hiervoor een stuk groter (en de prijzen "redelijker" ... voor zover dat kan bij een mini)
          Audi A5 2.7TDI Multitronic

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door viperman Bekijk Berichten
            Hoe zit het eigenlijk met de garantie als je een 2de hands wagen van 3-4 jaar oud als particulier bv in duitsland bij een handelaar koopt?
            Ik zie me niet voor een klein probleem enkele honderden kilometers op en af rijden ... en bij een groot probleem geraak je zeker niet meer ter plaatse

            In de prijzen op bijvoorbeeld mobile.de zit die garantie in, is het wettelijk mogelijk om bij export afstand te doen van de garantie en zo nog een stuk(je) van de prijs af te halen?

            Het zou eigenlijk maar over een mini gaan, budget tussen de 11-13K, maar in automaat en het aanbod in DE is hiervoor een stuk groter (en de prijzen "redelijker" ... voor zover dat kan bij een mini)
            Hallo

            ik heb zonet een bmw geimporteerd.
            525D van nét géén jaar oud.
            gekocht bij bmw dealer tegen aachen.
            nieuw 82k € in belgie, daar voor 42k € excl btw.
            ik heb 3 jaar garantie, KBClease koopt hem voor mij en ik ga een rentingcontract aan voor nog geen 700€ per maand. de importdocumenten hebben 0,1€ gekost; de transitplaten en de verzekering voor één maand was 133€ (te betalen in duitsland bij de duitse DIV, waar je NIET moet aanschuiven )
            ik kan zelfs nog een onderhoudscontract afsluiten bij BMW belgie !
            BTW : ik heb de duitse BTW moeten betalen aan de dealer. 8000€. als de auto is ingeschreven moet ik het roze formulier laten zien en dan krijg ik het geld terug.
            men wil vermijden dat de auto's terug op de duitse markt worden verkocht zonder BTW.
            ik heb hiervoor een kwijting gekregen. het is allemaal ongelooflijk netjes verlopen.
            verder moest ik langs de keuring, maar ik had al een europees comformiteits attest, dus dat was eigenlijk een keuring voor een carpass. buiten het lange wachten in de keuring, geen opmerkingen !

            als je een karretje wil kopen in duitsland, kijk uit naar zeer recente autos van official dealers, dan kan je echt geen fouten maken naar mijn mening !

            Comment


            • Ik heb een garage in Duitsland gevonden met een ganse reeks VW Passat Variants model 2011. Ze willen me helpen met de nummerplaten. Nu is mijn vraag hoe het zit met de verzekering? Vanaf wanneer moet ik deze auto verzekeren?

              MVG

              Comment


              • Ge kunt die al voorlopig laten verzekeren vanaf het moment dat ge die gaat halen. Even naar uw verzekeringsmakelaar met het chassisnr. van de wagen en ge krijgt een verzekeringsbewijs mee.

                Comment


                • Bij een transitplaat is die ook verzekerd, maar alleen BA. Als ge hem in frut rijdt tijdens de reis naar huis dan ze ge gekl......

                  Comment


                  • De tekst uit het openingstopic is ruim 3 jaar geleden voor het laatst bijgewekt, is deze nog actueel?

                    Verder heb ik nog een vraagje over het overlaten van een Belgische wagen bij een Duitse handelaar. Kortom, over het exporteren van een wagen.

                    Is daar ook al een topic of een post van?

                    Comment


                    • Nog een vraagje...

                      Welke verzekeraars willen op chassisnr verzekeren?

                      Zojuist ING aan de lijn gehad... en die doen dat dus niet

                      Comment


                      • Ik heb de mijne verzekerd via chassisnummer via VIVIUM, geen problemen!

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                          Nog een vraagje...

                          Welke verzekeraars willen op chassisnr verzekeren?

                          Zojuist ING aan de lijn gehad... en die doen dat dus niet
                          DVV doet het en AG Insurance ook

                          Comment


                          • Verzekeren op chassisnummer moet in principe iedere verzekeringsmaatschappij kunnen doen.
                            Mijn verzekeringsmakelaar (en tevens goede kameraad) vertelde me dat het wel meer gebeurt dat wagens op chassisnr verzekerd worden, bijvoorbeeld wanneer een wagen gekocht wordt maar nog niet ingeschreven. Met het nieuwe BIV-stelsel in aantocht staan een aantal wagens bij eigenaars thuis te wachten om ingeschreven te worden. Uiteraard wil je dan ook al een omniumverzekering kunnen afsluiten, de BA-polis kan dan gelijk mee starten.

                            Hij vertelde me ook dat in geval van schade met een nog niet ingeschreven wagen er een oorzakelijk verband moet kunnen aangetoond worden door de verzekeringsmaatschappij om zich kunnen terug te trekken, dus ze kunnen zich er normaalgezien niet zomaar uitpraten door te stellen dat je wagen nog niet ingeschreven was in België.

                            Comment


                            • Tussen kunnen en willen zit soms ook nog verschil.

                              Hier heb ik overigens mijn conclusies uit getrokken en mijn verzekering enkel op BA gezet en vervolgens opgezegd.

                              De procedure is overigens goed verlopen.

                              Het enige waar men in het buitenland vreemd van opkijkt is de noodzaak tot transitplaten. Zij zijn overtuigd dat je gewoon met een ingeschreven Duits voertuig je wagen kunt laten keuren en op kenteken kunt laten zetten..

                              Maar op de keuring zou je dan geweigerd worden lees ik op veel plaatsen? (hoe terecht is dat eigenlijk?)

                              Het risico heb ik niet genomen, maar toch..

                              Comment


                              • ik ga misschien dinsdag ook een wagen uit Duitsland naar hier halen. ik heb niet het hele topic doorlezen, maar zoals in de openingspost gezegd, laat ik de verkoopfirma zorgen voor transitplaten met de rode sticker. hij vraagt hier wel mijn adres en kopie van mijn identiteitskaart voor. klopt dit? het lijkt mij logisch, maar ik stuur dit vanzelfsprekend niet zomaar rond...
                                2015 BMW F11 520dA
                                1976 Triumph Spitfire 1500

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                                  Maar op de keuring zou je dan geweigerd worden lees ik op veel plaatsen? (hoe terecht is dat eigenlijk?)

                                  Het risico heb ik niet genomen, maar toch..
                                  De Duitse platen met geel label zijn "kurzzeitkennzeichen" en enkel in Duitsland geldig. Met die platen mag je in principe België niet in.
                                  Er is een tijd geweest dat de politie er 'jacht' op maakte in de buurt van de douanekantoren.
                                  Je hebt de "zollkennzeichen" met rood label nodig, daarmee zou je ook bij het keuringsstation in België terecht moeten kunnen.

                                  Op de website van Goca vind je terug: (http://www.av-btc.be/html/ak_tweedehands.asp)
                                  (*)Specifiek voor Duitse transitplaten: de "Kurzzeitkenzeichen" waarbij de plaat voorzien is van een GELE strook zijn NIET geldig in België. Bijgevolg mogen de voertuigen voorzien van een "GELE kentekenplaat" NIET worden gekeurd.

                                  Ingevoerde voertuigen zonder buitenlandse kentekenplaat kunnen enkel ter keuring worden voorgereden onder handelaars- of proefrittenplaat.
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk Berichten
                                  ... laat ik de verkoopfirma zorgen voor transitplaten met de rode sticker. hij vraagt hier wel mijn adres en kopie van mijn identiteitskaart voor. klopt dit? het lijkt mij logisch, maar ik stuur dit vanzelfsprekend niet zomaar rond...
                                  Klopt, ze moeten een legitimatie hebben om de transitplaten aan te vragen op jouw naam, zodoende dat bij gebruik/overtredingen ook jijzelf aansprakelijk bent.

                                  Comment


                                  • €220 voor de rode platen ja hallo kroket
                                    2015 BMW F11 520dA
                                    1976 Triumph Spitfire 1500

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk Berichten
                                      €220 voor de rode platen ja hallo kroket
                                      Geen idee waar jij dat dan regelt, maar dat is een ander bedrag dan wat ik kwijt was?

                                      126 euro voor de platen, inclusief de verzekering
                                      33 euro voor de wegenbelasting

                                      Comment


                                      • de garage heeft dit geregeld. zijn verhaal was dat het zo duur was omdat het met een kopie van mijn paspoort gebeurde (vind ik zelf bizar, maar bon) en de verkoper in een andere staat/provincie gelegen is dan waar de wagen oorspronkelijk is ingeschreven. (moest helemaal naar het andere tuv-kantoor worden omgegaan)
                                        2015 BMW F11 520dA
                                        1976 Triumph Spitfire 1500

                                        Comment


                                        • nu ik zo nog eens terug denk... een trailer huren had toch een pak goedkoper geweest denk ik.

                                          zelf naar hier rijden = 2 auto's
                                          - auto 1: €60 LPG (heen en weer)
                                          - auto 2 (de nieuwe): €50 (enkel weer)
                                          - auto 2: transitplaten = €220

                                          trailer huren bij bv. dockx: €50 en €80 à €90 aan naft voor 1 wagen dan.

                                          natuurlijk wel een BE voor nodig, maar dat had geen probleem geweest.
                                          2015 BMW F11 520dA
                                          1976 Triumph Spitfire 1500

                                          Comment

                                          Working...
                                          X