Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Een 2e hands auto uit Duitsland importeren... hoe ?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk Berichten
    nu ik zo nog eens terug denk... een trailer huren had toch een pak goedkoper geweest denk ik.

zelf naar hier rijden = 2 auto's
    - auto 1: €60 LPG (heen en weer)
    - auto 2 (de nieuwe): €50 (enkel weer)
    - auto 2: transitplaten = €220

trailer huren bij bv. dockx: €50 en €80 à €90 aan naft voor 1 wagen dan.

natuurlijk wel een BE voor nodig, maar dat had geen probleem geweest.
    Hangt er vanaf, ik heb mijn wagen ingeruild en had reeds cash bij me bij de eerste proefrit. Kortom, ik heb 1 heenweg gehad met eigen wagen en 1 terugweg gehad met nieuwe wagen.
    Er zijn dus meer manieren :-)

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk Berichten
    de garage heeft dit geregeld. zijn verhaal was dat het zo duur was omdat het met een kopie van mijn paspoort gebeurde (vind ik zelf bizar, maar bon) en de verkoper in een andere staat/provincie gelegen is dan waar de wagen oorspronkelijk is ingeschreven. (moest helemaal naar het andere tuv-kantoor worden omgegaan)
    Uitschrijven van platen moet gebeuren in de plaats waar deze platen toegekend zijn. Dit hangt dus af van de woonplaats van de plaateigenaar op dat moment. Dat heeft niets met exportplaten te maken.

Omdat jij geen domicilie hebt in Duitsland kan jij het regelen bij een willekeurige zullassungsstelle. Dus het verhaal wat hij gehouden heeft gaat niet op. Hij heeft je dus een bedrag in rekening gebracht wat los staat van jouw vraag om in exportplaten te voorzien.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door janjanjan Bekijk Berichten
      Hallo

ik heb zonet een bmw geimporteerd.
      525D van nét géén jaar oud.
      gekocht bij bmw dealer tegen aachen.
      nieuw 82k € in belgie, daar voor 42k € excl btw.
      ik heb 3 jaar garantie, KBClease koopt hem voor mij en ik ga een rentingcontract aan voor nog geen 700€ per maand. de importdocumenten hebben 0,1€ gekost; de transitplaten en de verzekering voor één maand was 133€ (te betalen in duitsland bij de duitse DIV, waar je NIET moet aanschuiven )
      ik kan zelfs nog een onderhoudscontract afsluiten bij BMW belgie !
      BTW : ik heb de duitse BTW moeten betalen aan de dealer. 8000€. als de auto is ingeschreven moet ik het roze formulier laten zien en dan krijg ik het geld terug.
      men wil vermijden dat de auto's terug op de duitse markt worden verkocht zonder BTW.
      ik heb hiervoor een kwijting gekregen. het is allemaal ongelooflijk netjes verlopen.
      verder moest ik langs de keuring, maar ik had al een europees comformiteits attest, dus dat was eigenlijk een keuring voor een carpass. buiten het lange wachten in de keuring, geen opmerkingen !

als je een karretje wil kopen in duitsland, kijk uit naar zeer recente autos van official dealers, dan kan je echt geen fouten maken naar mijn mening !

Beste, janjanjan, op het inschrijvingsbewijs van uw auto, staat daar de co² op vermeld?

Wie heeft al een auto uit duitsland gehaald en welke co² staat er op het inschrijvingsbewijs?
      Last edited by ; 21/02/2012, 21:35.

Comment

• Vraagje :
        Als je een wagen van BWJ 01/02/2003 invoert vanuit DE, welke datum van eerste inverkeersstelling gebruiken ze dan in Belgie ?
        De datum van Duitsland (bv 01/02/2003) of de datum dat jij de wagen in Belgie binnenbrengt en op het belgische wegennet zet ... Dus bv 01/06/2012...
        Want dit betekent een immens verschil bij het betalen van de BIV (althans zo blijkt uit de simulatie )

grtz

Comment

• datum van eerste inschrijving van auto (in buitenland)

Comment

• Ok bedankt , scheelt wel veel op de BIV ! Als de simulatie van de belastingsdienst juist is :p

Comment

• Is er iets dat je nodig heb als je je wagen verkoopt aan een Duitser? Moet ik bvb een kopie vragen van het invoerdocument in DE?

Comment

• Europees gelijkvomingsattest en Belgisch inschrijvingsbewijs. De rest moeten ze zelf regelen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                  Europees gelijkvomingsattest en Belgisch inschrijvingsbewijs. De rest moeten ze zelf regelen.
                  En soms stellen ze een carpass wel op prijs

Comment

• Moet ik voor DIV geen bewijs hebben van export? Of is gewoon platen terugsturen genoeg?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door stco Bekijk Berichten
                      Moet ik voor DIV geen bewijs hebben van export? Of is gewoon platen terugsturen genoeg?
                      Plaat terugsturen is genoeg, maar het is wel handig om een in tweevoud opgemaakte verkoopovereenkomst te hebben natuurlijk

Comment

• Hallo,

mijn huidige auto is verkocht en 19/03 is het zover, dan ga ik voor de eerste keer mijn auto oppikken in Duitsland.
                        De verzekering is al geregeld. De platen ook(heb specifiek gevraagd voor de platen met rode sticker).
                        Op de terugreis, wat staat me dan nog te wachten? Stoppen aan de grens? in http://www.zelf-auto-importeren.be/ staat er dat ik rubriek T moet invullen op het aanvraag tot inschrijvingsbewijs. Waar haal ik dit bewijs vandaag of moet ik dit pas ter plaatse invullen op het douanekantoor?
                        Mits de BTW in Duitsland slechts 19% bevat en geen 21% zoals hier, moet ik dan de 2% ook nog eens gaan betalen?
                        Hopelijk kan iemand me helpen.

MVG

Comment

• Ik weet er niks van op de BTW na.
                          Voor zover ik weet moet je op een voertuig dat of minder dan 6000km of minder dan 6 maanden ingeschreven is geweest BTW betalen in je eigen land, in het andere geval in het land van herkomst van het voertuig.

Of is dat alleen voor voertuigen van buiten de EU?
                          Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                          Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                          If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

• Auto is juist een jaar oud dan en heeft iets meer dan 20000km.
                            Ik hoor en lees zoveel verschillende dingen ivm de rest.....formulieren...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door airdupont Bekijk Berichten
                              Hallo,

mijn huidige auto is verkocht en 19/03 is het zover, dan ga ik voor de eerste keer mijn auto oppikken in Duitsland.
                              De verzekering is al geregeld. De platen ook(heb specifiek gevraagd voor de platen met rode sticker).
                              Op de terugreis, wat staat me dan nog te wachten? Stoppen aan de grens? in http://www.zelf-auto-importeren.be/ staat er dat ik rubriek T moet invullen op het aanvraag tot inschrijvingsbewijs. Waar haal ik dit bewijs vandaag of moet ik dit pas ter plaatse invullen op het douanekantoor?
                              Mits de BTW in Duitsland slechts 19% bevat en geen 21% zoals hier, moet ik dan de 2% ook nog eens gaan betalen?
                              Hopelijk kan iemand me helpen.

MVG
                              Als ge BTW in Duitsland hebt betaald dan moet je die niet nog eens in België betalen. Zorg er wel voor dat je een factuur waarop staat dat je de BTW hebt betaald...

Op de terugreis moet je je aanmelden in een douanekantoor en daar zo'n formulier vragen voor het importeren van een voertuig (ben de naam vergeten), dat kost minder dan een Euro. Dan moet je met je wagen naar de keuring en zal je, als alles in orde is, een aanvraag tot inschrijving krijgen waar je die rubriek moet invullen.

Comment

• @Diabolic: bedoel je met douanekantoor(grenspost) of bvb hier in Limburg Haven Genk ofzo?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door airdupont Bekijk Berichten
                                  @Diabolic: bedoel je met douanekantoor(grenspost) of bvb hier in Limburg Haven Genk ofzo?
                                  Mag je zelf weten. Ik ben de dag nadien in Genk langs gegaan. Zorg er wel voor dat je wagen in de tussentijd niet 's nachts op een openbare weg geparkeerd staat. De politie doet weleens moeilijk over transitplaten. Dus best niet teveel random parkeren

Het formulier heeft de Douane, op de website waar je het over hebt staat inderdaad dat je het zelf moet invullen, in mijn geval heeft de douane het ingevuld en hoefde ik alleen een handtekening te plaatsen.

Comment

• @MSXX: merci
                                    Ik heb al eens naar Genk gebeld en daar zeiden ze dat ik ook naar het rijksadministratief centrum in Hasselt kon gaan....dat is wel pal in de stad en wil zoveel mogelijk openbaar gedoe vermeiden. Ik ben zeker niet van plan ermee rond te rijden buiten dan wanneer ik naar keuring en douane moet.
                                    Dus als ik het goed voorheb moet ik het volgende doen:
                                    onderweg van Duitsland naar België even stoppen aan het grenskantoor. Dan naar douanekantoor en uiteindelijk naar keuring?
                                    Op welk punt vraag ik dan Belgische platen aan?

Comment

• Heb je nog nooit een auto ingeschreven misschien? Nadat je naar de keuring bent geweest krijg je een aanvraag tot inschrijving. Daarmee ga je naar je verzekeraar die je voertuig vervolgens via web DIV zal inschrijven. De werkdag erna zal je je nrplaat met de post thuisgestuurd krijgen.

Comment

• Neen, inderdaad de eerste keer dat ik okkazie koop...
                                        snorry he voor de vele vragen...

Comment

• Na de inklaring bij een douanekantoor krijg je het roze inschrijvingsformulier waarop de douane het vignet 702 aanbrengt.(prijs €1) Je moet voor de inklaring het voertuig zelf niet meebrengen naar het douanekantoor, enkel de nodige papieren. Bespaart je de kans om gecontroleerd te worden door de arm der wet. (Kijk maar eens op Google Streetview in de straat van het douanekantoor in Hasselt, toevallig 2 politievoertuigen gespot )
                                          EDIT: Controleer zelf dat het correcte chassisnummer op het Belgische roze formulier gezet wordt, anders krijg je een hoop miserie (niet elke douanier kan fatsoenlijk met een pc werken )

Vervolgens kan je je wagen al laten verzekeren op chassisnummer bij je verzekeringsagent (en ja, sommige maatschappijen doen daar onterecht moeilijk over).

Wanneer het voertuig een 2de-handskeuring doorstaan heeft (iets van een €60), kan er op het roze formulier het verzekeringsvignet aangebracht worden en kan je meteen de aanvraag tot inschrijving (roze formulier) bij DIV binnenbrengen.
                                          Bij DIV moet je trouwens ook het originele 2delige Duitse inschrijvingsbewijs (zulassungsbescheinigung) inleveren, enkele dagen later volgt de nummerplaat via B-post (aangetekend), wat je nog eens €30 kost.
                                          Last edited by ; 02/03/2012, 21:51.

Comment

Working...
                                          X