Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Een 2e hands auto uit Duitsland importeren... hoe ?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
    Heb je nog nooit een auto ingeschreven misschien? Nadat je naar de keuring bent geweest krijg je een aanvraag tot inschrijving. Daarmee ga je naar je verzekeraar die je voertuig vervolgens via web DIV zal inschrijven. De werkdag erna zal je je nrplaat met de post thuisgestuurd krijgen.
    Het gaat hier over import, geen webDIV dus

Oorspronkelijk geplaatst door airdupont Bekijk Berichten
    @MSXX: merci
    Ik heb al eens naar Genk gebeld en daar zeiden ze dat ik ook naar het rijksadministratief centrum in Hasselt kon gaan....dat is wel pal in de stad en wil zoveel mogelijk openbaar gedoe vermeiden. Ik ben zeker niet van plan ermee rond te rijden buiten dan wanneer ik naar keuring en douane moet.
    Dus als ik het goed voorheb moet ik het volgende doen:
    onderweg van Duitsland naar België even stoppen aan het grenskantoor. Dan naar douanekantoor en uiteindelijk naar keuring?
    Op welk punt vraag ik dan Belgische platen aan?
    Rijd nu maar gewoon naar Genk, je mag ermee rijden voor de formaliteiten. En naar de douane gaan is één van die formaliteiten. Echter, je gaat óf naar de grenspost óf naar Genk. Idealiter ga je dus bij binnenrijden van België direct naar de grenspost en regel je het daar, dan ben je klaar om naar de keuring te gaan vervolgens inderdaad naar verzekeraar en aansluitend naar de DIV in Alken op een moment dat daar ook een ambtenaar is van de Douane. En dat is dus niet altijd het geval! Kijk hiervoor op de website van het DIV, daar staat dit uitdrukkelijk vermeld en staat ook op welke uren die ambtenaar daar aanwezig is.

Zorg trouwens zeker voor een officiële factuur (van handelaar) of verkoopovereenkomst ( van particulier). Daar vragen ze bij de douane als het goed is ook om.
    Last edited by msxx; 02/03/2012, 21:49.

Comment

• Ik koop bij een handelaar, heeft me laten weten welke documenten ik nodig zal/kan hebben die hij er allemaal bij geeft. Dus indien ik stop bij een grenspost hoef ik niet meer naar een douanekantoor(haven genk)? dan naar de keuring en uietindelijk naar DIV?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door airdupont Bekijk Berichten
        Ik koop bij een handelaar, heeft me laten weten welke documenten ik nodig zal/kan hebben die hij er allemaal bij geeft. Dus indien ik stop bij een grenspost hoef ik niet meer naar een douanekantoor(haven genk)? dan naar de keuring en uietindelijk naar DIV?
        Grenspost = een douanekantoor he.

Tussen keuring en DIV moet je nog langs de verzekeringsmakelaar.

Comment

• Touring wil de wagen niet verzekeren met Duitse nummerplaten....even verder zoeken...

Comment

• Verzekering in orde, morgen is het zover.
            Op de site van zelf-importeren.be spreekt men van bij de keuring een hele hoop papieren. Welke heb ik juist nodig?
            Hopelijk nog een antwoord alvorens ik vertrokken ben naar Duitsland morgen

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door airdupont Bekijk Berichten
              Op de site van zelf-importeren.be spreekt men van bij de keuring een hele hoop papieren. Welke heb ik juist nodig?
              ze staan er nochthans allemaal mooi opgesomd...

Comment

• Heb ik al die documenten nodig? Krijg ik die allemaal standaard bij de aankoop?

Comment

• eerst zeggen ze dat ik enkel factuur, gelijkvormigheidsattest en duits inschrijvingsbewijs nodig heb en als je nadien kijkt bij keuring staat er dat ik veel meer documenten nodig heb.

Comment

• Wat moet je doen met de BTW als je de wagen in Duitsland van een particulier koopt?
                    Bij het kopen van een particulier dien je toch geen btw te betalen, hoe kun je het bewijzen aan de douane dat je het van een particulier gekocht hebt.
                    2012 Renault Megane RS

Comment

• Moet je meteen langs de douane gaan als je met de auto de grens over komt, of mag je dat enkele dagen nadien doen terwijl de auto al bij je thuis staat?
                      Ik ken iemand die een aanhanger heeft om auto's te vervoeren, maar ik wil die persoon niet onnodig lang laten wachten aan het douanekantoor, en zou dus eerst de wagen naar mij thuis laten vervoeren om dan later alleen terug te gaan naar het douanekantoor om de papieren in orde te laten maken.....

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door BelgianEvo Bekijk Berichten
                        Moet je meteen langs de douane gaan als je met de auto de grens over komt, of mag je dat enkele dagen nadien doen terwijl de auto al bij je thuis staat?
                        Ik ken iemand die een aanhanger heeft om auto's te vervoeren, maar ik wil die persoon niet onnodig lang laten wachten aan het douanekantoor, en zou dus eerst de wagen naar mij thuis laten vervoeren om dan later alleen terug te gaan naar het douanekantoor om de papieren in orde te laten maken.....

Geen probleem, maar best niet op de openbare weg parkeren in de tussentijd. Formeel moet je asap de formaliteiten regelen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door BelgianEvo Bekijk Berichten
                          Moet je meteen langs de douane gaan als je met de auto de grens over komt, of mag je dat enkele dagen nadien doen terwijl de auto al bij je thuis staat?
                          duurt nochtans niet lang hoor, op 1u was ik bij de douane & DIV binnen/buiten
                          Maar het kan later, ze hebben je wagen niet nodig en er zijn genoeg kantoren in BE

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                            Geen probleem, maar best niet op de openbare weg parkeren in de tussentijd. Formeel moet je asap de formaliteiten regelen.
                            Ah okay merci
                            Ik zou hem zolang in men garage zetten tot hij effectief de baan op mag.

Comment

• Stel, ik wil heel het gedoe met die transitplaten etc vermijden, en ga de auto in Duitsland halen en achter op een trailer naar België rijden, kan die dan gekeurd worden zonder platen? Maw kan ik met men trailer naar de keuring gaan, hem er af rijden en laten en zo zonder platen laten keuren? Want keuring is uiteraard noodzakelijk alvorens ik hem in België kan inschrijven..

Comment

• Neen dat kan niet. In dat geval moet je de wagen laten keuren met Z platen.

Comment

• Miserie bij het invoeren van oudere wagen (bouwjaar 1995).
                                  Ik wil hier toch effie m'n verhaal kwijt ivm. met de invoering van een VW polo 6n van 1995 uit Duitsland. Het gaat over een auto ginder aangekocht door een collega op m'n werk. Ze heeft in Duitsland transitplaten aangeschaft (rode) die een maand geldig zijn (150 euro). Het voertuig werd zo naar België gebracht. Het inklaren bij de Douane ging erg eenvoudig; de twee Duitse inschrijvingsbewijzen (deel 1 en 2) samen met de factuur en 10 eurocent volstond voor het verkrijgen van het roze formulier met een sticker van de Douane erop. Dan een afspraak regelen bij de keuring voor homologatie-keuring en aanvraag van Europees gelijkvormigheidsattest (COC). Dit is nodig want dit bestond in 1995 nog niet en is bij invoer naar Belgiê wel noodzakelijk. Bij de keuring wordt de wagen dan erg grondig gekeurd ( de normale zaken zoals lichten, ophangingstest, ruitenwissers, remmen,visuele inspectie onderaan en testen van speling op stuurinrichting en tosiestangen en milieumetingen. ) daarbovenop de keuring zoals bij een tweedehandse wagen (reservewiel, verbandkist, brandblusser, driehoek, gordels, kilometerstand, chassisnummer,...) Wat niet verteld werd en blijkbaar ook moet is het opmeten van de remmen (hiervoor moet je zelf langs één kant van de wagen de wielen verwijderen en indien trommelremmen aanwezig, moet je de trommel (tambour) hiervan ook verwijderen. Zorg er dus voor dat je gereedschap bij je hebt (krik, wielsleutel en gereedschap om die trommel eraf te krijgen) Als heel die keuring achter de rug is (ongeveer 150 euro), dan vragen ze het nieuwe europese gelijkvormigheidsattest aan bij de invoerder. Na een tijdje (tweetal weken) moet je dan terug naar de keuring waarbij een nieuwe identificatiesticker op de auto wordt gekleefd en je het COC krijgt.(kostprijs nog onduidelijk) Normaal is nu ook het roze formulier van alles voorzien zodat je het voeruig kan verzekeren en je plaat kan aanvragen. Na een jaar moet je dan terug voor een normale keuring.
                                  Besluit : als je een ouder voertuig wil invoeren uit Duitsland (zonder Europees gelijkvormigheidsattest) denk er dan aan dat je heel wat stappen moet uitvoeren, die honderden euros kosten. Zorg dan dat het voertuig dit nog waard is. Soms vind je hier in België gelijkwaardige exemplaren (misschien iets duurder in aankoop) maar achteraf gezien toch goedkoper en vooral veel gemakkelijker in te schrijven!

ik wou dit toch even kwijt.
                                  Last edited by ; 10/05/2012, 21:40.

Comment

• Hallo,

Ik ben van plan om een Duitse wagen naar België te brengen. Ik was dit weekend langsgegaan bij een garage hier in België voor een proefrit,
                                    en ik babbelde er daar over met een verkoper. Deze zei dat ik zeker moest rekenen op 2000 € tegen dat de wagen ingeschreven is... Dit zou mij sterk verbazen,
                                    maar ik wou toch nog eens navragen of er misschien zaken veranderd zijn.

Mvg

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door joskek1 Bekijk Berichten
                                      Hallo,

Ik ben van plan om een Duitse wagen naar België te brengen. Ik was dit weekend langsgegaan bij een garage hier in België voor een proefrit,
                                      en ik babbelde er daar over met een verkoper. Deze zei dat ik zeker moest rekenen op 2000 € tegen dat de wagen ingeschreven is... Dit zou mij sterk verbazen,

Mvg
                                      Haha wat ze allemaal verzinnen hé, niets van geloven. Bij mij zeiden ze dat het een andere auto ging zijn wantja die was voor de duitse markt bestemd hé

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door dragonfly Bekijk Berichten
                                        Haha wat ze allemaal verzinnen hé, niets van geloven. Bij mij zeiden ze dat het een andere auto ging zijn wantja die was voor de duitse markt bestemd hé
                                        'Andere auto' in het opzicht de basisuitrusting soms verschillend is, bepaalde packs niet volledig gelijk zijn, bepaalde kleuren enkel voor bepaalde landen geproduceerd worden, ... maar dat kan je allemaal op voorhand perfect controleren

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door joskek1 Bekijk Berichten
                                          Hallo,

Mvg
                                          Allemaal flauwe zever, ik heb al meerdere wagens uit Duitsland gehaald en dat kost u bij de douane 0,10€. Is het een oudere wagen 96'-'97(ongeveer) dan moet je bij de invoerder een europees gelijkvormigheidsattest aanvragen en aldaar ook laten keuren. Bij Bmw is dat in Bornem en dat kost u 100 euro. Waar ze die 2000 euro vandaan halen???
                                          2014 Bmw 118d Estorill //M
                                          2000 Bmw 320d
                                          2008 Bmw 335i touring Alpinweiss //M Sport 361pk 541 Nm by BR Performance
                                          2011 Bmw 1M Coupé (Verkocht, dank u wel Di Rupo.)
                                          https://www.facebook.com/Food-Factory-486630784806254/

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                          "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
                                          Gelieve volgende link eens te lezen,het kost je maar een minuutje...
                                          http://www.autoforum.be/showthread.p...-met-de-wereld
                                          Rekening nummer: Lieve Van Hove BE26 3770 7528 0929

Comment

Working...
                                          X