Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Een 2e hands auto uit Duitsland importeren... hoe ?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Ik heb de aanpassing van het KB en de publicatie in het Belgisch Staatsblad eens nageplozen en het lijkt er inderdaad op dat een geïmporteerd wagen zonder COC zo naar de keuring kan. Voorwaarden zijn wel dat wagen eerder was ingeschreven in een EU-lidstaat (dus een geldig kentekenbewijs heeft) en beschikt over een keuringsbewijs niet ouder dan 2 maanden.
    M.a.w. wanneer je tot voor kort over een COC voor de geïmporteerde wagen moest voorleggen bij de keuring om de wagen te kunnen inschrijven, lijkt deze verplichting te vervallen indien je een geldig kentekenbewijs en een recent keuringsbewijs kan voorleggen. Ik ben geen advocaat dus mogelijk zitten er nog addertjes onder het gras. Dus ik ben ook niet 100% zeker of de procedure 'homologatie als alleenstaand geval' nu ook vervalt.

Comment

• Dit weekend zal ik eens een new topic openen, morgen ga ik de spits afbijten en het proberen met een inschrijvbewijs, technische fiche en keuring van 03/2013 => ik moet dus een volledige 2dehands keuring ondergaan.
      Polo 6n 1.4

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door spaceman spif Bekijk Berichten
        Ik heb de aanpassing van het KB en de publicatie in het Belgisch Staatsblad eens nageplozen en het lijkt er inderdaad op dat een geïmporteerd wagen zonder COC zo naar de keuring kan. Voorwaarden zijn wel dat wagen eerder was ingeschreven in een EU-lidstaat (dus een geldig kentekenbewijs heeft) en beschikt over een keuringsbewijs niet ouder dan 2 maanden.
        M.a.w. wanneer je tot voor kort over een COC voor de geïmporteerde wagen moest voorleggen bij de keuring om de wagen te kunnen inschrijven, lijkt deze verplichting te vervallen indien je een geldig kentekenbewijs en een recent keuringsbewijs kan voorleggen. Ik ben geen advocaat dus mogelijk zitten er nog addertjes onder het gras. Dus ik ben ook niet 100% zeker of de procedure 'homologatie als alleenstaand geval' nu ook vervalt.
        COC en keuring zijn twee aparte verhalen hé. Indien de wagen voorheen was ingeschreven in een ander EU land dan kan men het inderdaad in België inschrijven zelfs zonder dat deze wagen beschikt over een COC, wat voorheen dus onmogelijk was men moest ofwel het COC aanvragen of inderdaad een keuring als alleenstaand geval ondergaan. De keuring voor inschrijving wordt inderdaad gelijkgesteld met een belgische keuring, dus indien een "geldige" keuring in het buitenland is uitgevoerd minder dan 2 maanden voor het aanbieden op de belgische keuring zal inderdaad alleen een visuele keuring volstaan om de vereiste papieren voor inschrijving te verkrijgen. Maar het COC en de vereenvoudigde keuring staan dus in feite los van elkaar.
        Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
          indien een "geldige" keuring in het buitenland is uitgevoerd minder dan 2 maanden voor het aanbieden op de belgische keuring zal inderdaad alleen een visuele keuring volstaan om de vereiste papieren voor inschrijving te verkrijgen.
          Wat is de kans dat je een Duitse wagen vindt/koopt die een keuringsbewijs heeft jonger dan 2 maanden? In Duitsland hebben ze, dacht ik, het systeem van keuring voor verkoop toch niet.
          Maw. de kans is groot dat de wagen alsnog een volledige keuring moet doorlopen?

Comment

• Het moet geen keuring voor verkoop zijn hé, een gewone keuring is voldoende als die voldoet aan de normen zie KB:

In afwijking van punt 2 en artikel 23bis, paragraaf 4, beperkt de niet-periodieke keuring vermeld in paragraaf 1, 3°, zich tot een visuele keuring van de technische staat van het voertuig en een keuring (met geschikte apparatuur) van het remsysteem, indien het voertuig beschikt over een keuringsbewijs overeenkomstig artikel 23decies, paragraaf 1, afgeleverd minder dan twee maanden te rekenen vanaf het ogenblik waarop het voertuig voor deze niet-periodieke keuring wordt aangeboden of, voor een in België ingevoerd voertuig dat eerder in een andere lidstaat van de Europese Unie was ingeschreven, over een keuringsbewijs afgeleverd door de bevoegde overheden van die lidstaat dat bewijst dat, minder dan twee maanden vóór de niet-periodieke keuring bedoeld in paragraaf 1, 3°, het voertuig met succes een keuring heeft ondergaan waarbij minstens de bepalingen van Richtlijn 2009/40/EG van het Europees Parlement en de Raad van 6 mei 2009 betreffende de technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens in acht zijn genomen.
            Wanneer na afloop van deze visuele keuring en van de keuring van het remsysteem wordt vastgesteld dat het voertuig noch technische gebreken, noch tekortkomingen ten opzichte van de reglementaire bepalingen vertoont, wordt een document met als titel « Visuele keuring van het voertuig » afgeleverd. Voor wat betreft de diagnosepunten wordt het resultaat van deze keuring gedetailleerd beschreven in een tweedehandsrapport dat samen met « Visuele keuring van het voertuig » wordt afgeleverd.
            Dus de situatie is dezelfde voor een ingevoerd voertuig als voor een Belgisch voertuig, keuring minder dan 2 maanden oud visuële keuring, keuring ouder dan 2 maanden volledige keuring (voor verkoop).
            Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
              Het moet geen keuring voor verkoop zijn hé, een gewone keuring is voldoende als die voldoet aan de normen zie KB:

Dus de situatie is dezelfde voor een ingevoerd voertuig als voor een Belgisch voertuig, keuring minder dan 2 maanden oud visuële keuring, keuring ouder dan 2 maanden volledige keuring (voor verkoop).
              Ok, begrijp ik. Mijn punt is echter dat je waarschijnlijk in Belgie toch een keuring moet doorlopen, juist omdat de kans dat de wagen die je in Duitsland bent gaan halen een keuring recenter dan 2 maanden heeft, redelijk klein is.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door teddy Bekijk Berichten
                Buitenlandse autokeuring voortaan aanvaard in België

http://www.skynet.be/nieuws-sport/ni...aard-in-belgie
                Redelijk nutteloze regel. Ik heb vorige week een auto uit Duitsland geïmporteerd, zonder Europees gelijkvormigheidsattest. Dit gaf inderdaad geen probleem bij de keuring, maar voor de inverkeerstelling heb je het dus wel nodig...

Comment

• Mijn collega gaat een auto kopen bij een Belgische garage die een wagen van een filiaal uit Duitsland heeft staan. Nu hebben ze hem gezegd dat ze documenten gaan opsturen waarmee hij naar de verzekering moet voor een sticker(?) en dan naar de DIV en de douane (die naast elkaar zouden liggen).
                  Nu wat gaan ze daar juist allemaal doen en is het omslachtig? Want hij zit niet echt in de branche van de auto’s. Zijn verzekering kan ook de documenten naar de DIV sturen en zo wachten op de platen maar dan duurt het mogelijk 1 tot 2 weken zeiden ze.

Comment

• Ik wil als BTW-plichtige een auto invoeren uit DE maar de garage vraagt om de BTW bij hen te betalen als waarborg.
                    Zodra de wagen ingeschreven is in België storten ze die terug.

Hoe koosjer is dit?
                    2012 Volkswagen Golf R

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Bunecarera Bekijk Berichten
                      Ik wil als BTW-plichtige een auto invoeren uit DE maar de garage vraagt om de BTW bij hen te betalen als waarborg.
                      Zodra de wagen ingeschreven is in België storten ze die terug.

Hoe koosjer is dit?
                      Dat vind ik vreemd. Bij mij hebben ze mijn BTW nr gecontroleerd en de auto zonder BTW gefactureerd.
                      De BTW werd hier dan via de kwartaalaangifte verrekend.
                      2014 BMW 525da Touring http://www.autoforum.be/showthread.p...-525dA-Touring
                      2007 BMW 520da Touring http://www.autoforum.be/showthread.php?t=47253
                      2005 Volvo S60 2.4i http://www.autoforum.be/showthread.p...i-Move-Edition

2010 MINI Cooper D Countryman http://www.autoforum.be/showthread.php?t=49104 (sold)
                      1999 Volvo V70 classic 2.5d
                      1967 Volvo 123 GT

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door 123GT Bekijk Berichten
                        Dat vind ik vreemd. Bij mij hebben ze mijn BTW nr gecontroleerd en de auto zonder BTW gefactureerd.
                        De BTW werd hier dan via de kwartaalaangifte verrekend.
                        Ja, dat wil ik dus ook doen.
                        Heb hen al mijn nummer doorgestuurd.
                        Doen ze blijkbaar bij alle handelaars, ook al ben ik geen autohandelaar...
                        2012 Volkswagen Golf R

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Bunecarera Bekijk Berichten
                          Ja, dat wil ik dus ook doen.
                          Heb hen al mijn nummer doorgestuurd.
                          Doen ze blijkbaar bij alle handelaars, ook al ben ik geen autohandelaar...
                          Heb ik ook ooit eens voorgehad toen ik een auto moest aankopen in naam van een Belgische BTW-plichtige. De Duitse verkoper zal waarschijnlijk ooit eens een malafide verkoop gehad hebben waarbij de BTW in het EU-land van bestemming niet betaald is geraakt. In dat geval is het de Duitse verkoper die op het einde van de rit zelf de BTW in Duitsland moet bijpassen. Om dit risico in te dekken vraagt hij je het Btw-bedrag "in borg" te geven, totdat hij bevestiging krijgt via de Duitse BTW-administratie dat de BTW in het buitenland voldaan werd. Aan jou om te beslissen of je hierin meegaat, of niet. In principe zal de verkoper je het geparkeerde bedrag netjes terug bezorgen eens alles afgerond is qua betaling BTW.

Comment

• 2) Zelfstandige: De BTW zal je in België in het douanekantoor dienen te betalen, deze BTW zal je vervolgens voor 50% kunnen aftrekken.
                            ⇨ Check of de wagen wordt aangeboden MwSt ausw (= BTW aftrekbaar)
                            ⇨ Bel vooraf de douane en meldt dat je de BTW nog moet betalen of kan ook via je kwartaalaangifte geregeld worden.
                            Is het nodig om de douane vooraf te bellen of op de hoogte te brengen indien je de BTW gaat regelen met de kwartaalaangifte?
                            Of is het voldoende indien je dit gewoon meldt als je bij hen bent om hun vignet te halen?
                            2012 Volkswagen Golf R

Comment

• Hoeft niet vooraf gemeld te worden.

Comment

• Als meneer uit Duitsland beslist dat hij hem komt brengen, ik breng hem dan terug en daar regelen we alle papieren.

Moet de auto nog gezien worden bij de lokale RDW alvorens hij hem bij me af komt zetten?

Wil neit hebben als we daar zijn dat ze zeggen dat ze de wagen nog moeten zien terwijl hij al in Vlaanderen staat.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door whatever Bekijk Berichten
                                  Redelijk nutteloze regel. Ik heb vorige week een auto uit Duitsland geïmporteerd, zonder Europees gelijkvormigheidsattest. Dit gaf inderdaad geen probleem bij de keuring, maar voor de inverkeerstelling heb je het dus wel nodig...
                                  Heb juist een subaru gekocht in BE van een handelaar, auto is van NL.
                                  Die is er gisteren mee naar de 2de handskeuring geweest.
                                  Volgens de handelaar kan ik hem zo inschrijven, papier van bij de keuring+papier van de douane in NL
                                  Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                                  Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                                  Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

• Ook een Nederlandse wagen gekocht vorige week.

Eerst en vooral moet je naar een Belgisch douanekantoor met de aankoopfactuur, schorsingspapieren van de RDW en het kentekenbewijs. Dan krijg je daar een vignet 705 op het roze papier geplakt (aanvraag tot inschrijving).
                                    Het kan dat de Belgische handelaar deze stap reeds heeft doorlopen.

Dan moet de wagen naar de keuring, dan verzekering, en dan naar de DIV; let wel op de douane moet daar aanwezig zijn, is meestal maar een paar dagen in de week en op beperkte uren.
                                    Last edited by Titleist; 28/12/2013, 15:28.

Comment

• Moet de DIV direct gebeuren of kan dat later nog? Zolang hij verzekerd is is t toch ok, niet?
                                      De rest zou doorlopen zijn.

Comment

• Jij moet geen plaat hebben ofzo?

Comment

• Heb al een nieuwe nr. plaat.
                                          Allemaal nieuw voor mij :s

Comment

Working...
                                          X