Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Een 2e hands auto uit Duitsland importeren... hoe ?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Was verkeerd. Mijn oude plaat blijft nog even hangen op de vorige tot die verkocht is.
    Ik moest dus sowieso een nieuwe hebben.

Wat ik wel weet is dat de verzekeraar de wagen niet online kan inschrijven omdat het een ingevoerde wagen is.
    Last edited by Titleist; 28/12/2013, 16:19.

Comment

• Misschien gewoon gelijkvormigheidsattest gaan halen bij de subaru invoerder?
      Wat zou ik bij de div krijgen/doen anders?
      Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
      Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
      Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

• Je zal toch moeten een inschrijvingsbewijs hebben denk ik dan.
        Dat krijg je daar alleen als er op de aanvraag tot inschrijving (dat roos formulier) een vignet van de douane plakt, een stempel van de keuring en nog enen van de verzekering.

Ik moest daar ook een europees gelijkvormigheidsattest laten zien, de Nederlandse verkoper had dat allemaal geregeld dus dat was geen probleem.

Comment

• Ben bij de verzekering geweest voor info.
          T kan idd via de verzekering (post) maar dan duurt t een week.
          Dus vrijdag ga ik zelf naar de DIV in alken.
          Iemand ervaring mee? Moet je er echt al staan om 7u 's morgens of kan ik gewoon om 11 u aanschuiven?

Comment

• Volgens mij is dat heel tijds en locatie gebonden.
            Mijn broer is vorige week donderdag in Alken geweest als ik mij niet vergis en is gewoon in de namiddag.
            Heb geen klachten over een lange wachtrij gehoord.

Comment

• Thx, geen stress dus

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Titleist Bekijk Berichten
                Je zal toch moeten een inschrijvingsbewijs hebben denk ik dan.
                Dat krijg je daar alleen als er op de aanvraag tot inschrijving (dat roos formulier) een vignet van de douane plakt, een stempel van de keuring en nog enen van de verzekering.

Ik moest daar ook een europees gelijkvormigheidsattest laten zien, de Nederlandse verkoper had dat allemaal geregeld dus dat was geen probleem.
                Ze hebben t gelijkvormigheidsattest niet gevraagt, hij is vlot ingeschreven

Comment

• Ik heb al wat zitten lezen (niet alle 76 pagina's maar toch) maar ben nog niet geheel zeker. Daarom deze vragen :

1) Ik heb bij een Duitse handelaar juist over de grens een jaguar xf sportbrake zien staan die mij interesseert. Ik vroeg de handelaar hoe het zit met het invoeren van de wagen en die antwoordde mij dat ik hen een volmacht moet geven voor de douane en dat ik de wagen moest verzekeren (en inschrijven ?) op basis van het chassisnummer en platen moest aanvragen en dan de wagen bij hen zo kon komen ophalen en naar huis rijden.

Kan een Duitse handelaar een wagen in mijn naam invoeren in België met een volmacht (dat lijkt mij juridisch gezien mogelijk maar ik vroeg mij af hoe/waar ze de wagen dan bij de douane aanbieden).

Moet de wagen eerst niet zijn ingeschreven bij de DIV om de wagen te kunnen verzekeren en platen te krijgen of kan een Belgische verzekeraar ook op basis van een chassisnummer en een koopcontract de wagen inschrijven ?

Soit, het leek mij iets te simpel allemaal of ben ik nu onterecht achterdochtig (ik kan mij anderzijds immers ook wel voorstellen dat een Duitse handelaar aan de Belgische grens ondertussen wel weet hoe het moet).

2) Ik ben btw-plichtig en wens de wagen dus aan te kopen zonder btw in Duitsland te betalen. Ik ga er van uit dat dit geen probleem vormt. Ik vraag mijn boekhouder gewoon om deze aankoop aan te geven in de kwartaalaangifte en ik betaal 50% van de Belgische btw en alles is in orde ?

Is het echt allemaal zo eenvoudig of zitten er nog wat addertjes onder het gras ?

Comment

• Iemand dat ik ken heeft onlangs een wagen gekocht in Duitsland, hij zei dat hij het volgende deed:
                    - Naar Duitsland rijden
                    - Naar die auto zien en als het goedgekeurd is door hem, direct betalen
                    - Met die rode transitplaten naar huis rijden
                    - Douane / keuring / verzekering regelen

Klopt dit ongeveer of zijn er nog meer details?

Comment

• Ja dat klopt ongeveer, ik vraag mij wel af hoe snel zo'n duitse garage aan rode transitplaten kan bekomen. Duur dit niet enkele dagen?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Bouver Bekijk Berichten
                        Ja dat klopt ongeveer, ik vraag mij wel af hoe snel zo'n duitse garage aan rode transitplaten kan bekomen. Duur dit niet enkele dagen?
                        Neen, dat duurt (afhankelijk van waar hij ze kan afhalen) max een uur à 2 uur.
                        -

Comment

• Heeft er iemand ervaring met een ford of vw garage juist over de grens om in duitsland een directie wagen of nieuwe auto te kopen.
                          Ik ben opzoek naar ofwel een s-max of een touran beide in benzine.
                          Touran is hier in Belgie direct Highline met de lendensteun op de voorzetels.

Ik ga deze piste eens bekijken en is zien of het sop de kolen waard is.

Comment

• Iemand ervaring met deze site of een gelijkaardige ?

Comment

• Ik sta op het punt een wagen in te voeren. Nu vroeg ik mij af, kan ik een plaat krijgen vooraleer die wagen een visuele keuring heeft ondergaan??

Bij een Belgische wagen dient er eerst een keuring voor verkoop te gebeuren, dan krijg je een roos formulier dat je naar de verzekering kan sturen om zo Uw nr plaat te bekomen.

Bij een wagen die ingevoerd wordt dien je naar de Douane te gaan, daar krijg je dan een roos formulier. Als ik dit aan de verzekering bezorg, kan ik dan een nr plaat krijgen? Normaal krijg ik een keuringsbewijs van Duitsland zodat enkel een visuele keuring nodig is.
                              previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                              current : BMW 330D F30

Comment

• BTW in Luxemburg is 15%, het aanbod is nog kleiner dan in België en nog een duizendtal maal kleiner dan het aanbod in Duitsland.
                                Maar is de invoeringsprocedure ongeveer hetzelfde als die van Duitsland? Enige bijkomende dingen waar je op moet letten?
                                Iemand al ervaring met invoer van Luxemburg?
                                Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 150 pk Ambition

Comment

• &

De procedure is grotendeels dezelfde als de Duitse.
                                  Als je 's morgens aan de papierwinkel in LU begint (via SNCT), heb je in de namiddag alle documenten en exportplaten.
                                  Ik heb m'n vorige (LU) wagen aan een Fransman verkocht en m'n huidige auto uit Duitsland ingevoerd. Verliep uiterst vlot.
                                  Hoe gesmeerd het daarna in België loopt, weet ik dan weer niet...

NB: Tegen het najaar wordt de BTW in LU opgetrokken tot 19%.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door van god los Bekijk Berichten
                                    Ik heb al wat zitten lezen (niet alle 76 pagina's maar toch) maar ben nog niet geheel zeker. Daarom deze vragen :

1) Ik heb bij een Duitse handelaar juist over de grens een jaguar xf sportbrake zien staan die mij interesseert. Ik vroeg de handelaar hoe het zit met het invoeren van de wagen en die antwoordde mij dat ik hen een volmacht moet geven voor de douane en dat ik de wagen moest verzekeren (en inschrijven ?) op basis van het chassisnummer en platen moest aanvragen en dan de wagen bij hen zo kon komen ophalen en naar huis rijden.

Kan een Duitse handelaar een wagen in mijn naam invoeren in België met een volmacht (dat lijkt mij juridisch gezien mogelijk maar ik vroeg mij af hoe/waar ze de wagen dan bij de douane aanbieden).

Moet de wagen eerst niet zijn ingeschreven bij de DIV om de wagen te kunnen verzekeren en platen te krijgen of kan een Belgische verzekeraar ook op basis van een chassisnummer en een koopcontract de wagen inschrijven ?

Soit, het leek mij iets te simpel allemaal of ben ik nu onterecht achterdochtig (ik kan mij anderzijds immers ook wel voorstellen dat een Duitse handelaar aan de Belgische grens ondertussen wel weet hoe het moet).

2) Ik ben btw-plichtig en wens de wagen dus aan te kopen zonder btw in Duitsland te betalen. Ik ga er van uit dat dit geen probleem vormt. Ik vraag mijn boekhouder gewoon om deze aankoop aan te geven in de kwartaalaangifte en ik betaal 50% van de Belgische btw en alles is in orde ?

Is het echt allemaal zo eenvoudig of zitten er nog wat addertjes onder het gras ?

1) Volmacht voor de transitplaten kan en is normaal.
                                    Voor de douane lijkt me niet mogelijk. Daar moet je zelf passeren met je papierwinkel en je identiteitskaart.
                                    Wagen halen met transitplaten, naar douane, naar keuring, naar verzekeraar, naar DIV.
                                    Zo heb ik het gedaan.

2) Bij veel garages vormt dit wel een probleem. Die willen toch dat je de brutoprijs betaalt. Dus wees zeker dat je garage er mee akkoord gaat.
                                    Wat je boekhouder betreft klopt het. Je geeft hem gewoon het factuur en that's it. Let wel, op die Duitse factuur mag niets van de Duitse BTW vermeldt staan. Daar mag enkel de nettoprijs opstaan, anders kan je miserie krijgen hier in België.
                                    Laat er ook het volgende opzetten:
                                    "ES HANDELT SICH UM EINE INNERGEMEINSCHFTLICHE STEUERFREIE LIEFERUNG GEMÄSS §4 NR. 1 IV MIT 6A USTG"

Dan ben je altijd goed.

Verder inderdaad zo eenvoudig.
                                    2012 Volkswagen Golf R

Comment

• Dus met een Duits uitvoerkenteken mag je legaal rondrijden in België?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door fredoo Bekijk Berichten
                                        Dus met een Duits uitvoerkenteken mag je legaal rondrijden in België?
                                        Legaal: neen.
                                        Is er een gedoogbeleid: ja.

Wat betekent dat? Stel dat je transitplaat 15 dagen geldig is en je wordt na 5 dagen tegengehouden. Als je met heel je papierwinkel kan aantonen dat je bezig bent met het invoeren, dan zal er geen probleem zijn. Douane, Verzekering, keuring,...
                                        Als je een plaat voor een jaar neemt en je wordt na 10 maanden tegengehouden, dan zal je waarschijnlijk pech hebben.
                                        2012 Volkswagen Golf R

Comment

• Maar als je geen domicilie meer hebt in België is het wel 100% legaal?

Comment

Working...
                                          X