Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Een 2e hands auto uit Duitsland importeren... hoe ?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Heb hier redelijk wat pagina's afgelezen voor ik besefte dat ik bij het begin van het forum zat >_>
    Nu heb ik de laatste pagina's ook doorgenomen maar heb toch een paar vragen die mij niet precies duidelijk zijn...

    Eerst en vooral, ik ben binnenkort 21 jaar en heb al 2 jaar gespaard voor mijn droomauto (Audi A5 )
    Nu zou ik die binnenkort kunnen kopen en heb al wekenlang alle sites in zowel be nl als de afgezocht voor de perfecte, heb deze nu gevonden in Duitsland en heb wat vragen rond het importeren ervan.

    De stappen die gemaakt moeten worden zijn mij grotendeels duidelijk, hetvolgende echter niet:

    1. Het is recente auto die bij een officiële Audi dealer verkocht wordt. (Audiplus) Er is garantie op tot 04/2018, nu vroeg ik mij af of dit echter ook in België telt? En zoniet of het mogelijk is dit toch met de dealer te regelen? Hier graar duidelijkheid over...

    2. De totale kosten voor het invoeren van een auto vanuit Duitsland, dit inclusief keuring etc. (Ik zou via een kennis aan garageplaten kunnen geraken dus dat niet, ook vervoerskosten moeten er niet bijzitten.) Ik besef dat er altijd wel wat speling op kan zitten maar een ruwe schatting als dat kan.

    3. Mits ik hier nogal verschillende reacties van gelezen heb, hoelang het duurt eer je effectief in België kan rondrijden... Sommige praten alsof het dagen zijn terwijl ik ook reacties zag over maanden? o.O

    EDIT: Zijn zo garageplaten eigenlijk wel goed voor een auto die in een ander land staat? :-/
    Heb na verder online onderzoek een site gevonden die claimt dat de garantie wel degelijk Europees telt als hij een deel is van bv. de Bmw Premium, Mercedes nearly new car? dachtik, bij Audi is dat Audi Plus. En dat is ook zo in het geval van degene die ik wil kopen
    Last edited by ; 11/06/2014, 21:46. Reden: Bijkomende vraag

    Comment


    • Voor de zelfstandigen onder ons: Net van een Duitse BMW dealer gehoord dat je eerst het volledige (bruto) bedrag moet betalen, dan bewijzen dat de auto in BE ingeschreven werd, en dan betalen zij het bedrag van de BTW terug. Dat zou een nieuwe regel in Duitsland zijn sinds begin dit jaar. Vorige keer betaalde ik gewoon het netto bedrag en werd de btw hier via de aangifte verrekend.
      Iemand meer info?
      thx!
      2014 BMW 525da Touring http://www.autoforum.be/showthread.p...-525dA-Touring
      2007 BMW 520da Touring http://www.autoforum.be/showthread.php?t=47253
      2005 Volvo S60 2.4i http://www.autoforum.be/showthread.p...i-Move-Edition

      2010 MINI Cooper D Countryman http://www.autoforum.be/showthread.php?t=49104 (sold)
      1999 Volvo V70 classic 2.5d
      1967 Volvo 123 GT

      Comment


      • Een goede vriend (wagen op vennootschap) heeft een E300 hybrid gekocht begin dit jaar bij een officiele dealer in Mercedesstrasse 1 in Stuttgart en moest eveneens het volledige brutobedrag betalen. Na doormailen van bewijs van inschrijving, netjes BTW teruggekregen.

        Comment


        • Hallo,

          Ik ga morgen kijken naar een bmw bij Muhra in Oberhausen. De verkoper was heel erg informatief aan de telefoon maar hij vraagt wel 490€ voor een import plaat + verzekering (die ze krijgen via een firma die hiervoor zorgt). Hij zei dat ik deze zelf niet kan halen in deze regio omdat ik geen adres/bankrekening in Duitsland heb.

          Klopt dit laatste?
          Kan ik goedkoper geholpen worden?
          Alvast bedankt,
          teizman

          Comment


          • Dat zal een premiumplaat zijn zeker. Ik heb daar 200€ voor betaald. Kreeg wel een maand geleden nog een factuur van 19€ van het Hauptzollamt Duisburg voor de verkeersbelasting.
            Volgens mij kunt ge die ook op de dag zelf gaan halen voor een pak minder.

            Comment


            • zag vandaag langs de autostrade in Genk aan de kant een Mini staan met pech en de vier pinkers aan; en met een Duitse exportplaat erop met rode band ...
              Toch maar erg hé als je daar staat met je 'nieuwe' importauto ... Ocharme!
              Dat is de andere kant van de medaille wellicht...
              Last edited by Canonball; 19/06/2014, 21:37.
              Greetz,
              Canonball
              _____________________
              530dA F10 2010
              Z4 s23i E89 2011

              Comment


              • Kan iemand bevestigen of ontkrachten dat het inderdaad moeilijk kan zijn (in sommige regio's, vb Oberhausen) om zelf een import nr plaat te kunnen kopen met verzekering?

                Kan ik misschien zelf iemand 'inschakelen' in de regio Oberhausen om deze klus te klaren (aan een lagere prijs dan 490€ zoals bij Muhra werd verteld...zie drie berichten hoger)

                Alvast bedankt,
                Tijs

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door teizman Bekijk Berichten
                  Kan iemand bevestigen of ontkrachten dat het inderdaad moeilijk kan zijn (in sommige regio's, vb Oberhausen) om zelf een import nr plaat te kunnen kopen met verzekering?

                  Kan ik misschien zelf iemand 'inschakelen' in de regio Oberhausen om deze klus te klaren (aan een lagere prijs dan 490€ zoals bij Muhra werd verteld...zie drie berichten hoger)

                  Alvast bedankt,
                  Tijs

                  Ik ben mijn wagen veertien dagen geleden in Bonn gaan halen.
                  De verkoper heeft me vergezeld naar het Zulassunganstelle.
                  Voordat we naar de Zulassungsanstelle zijn gegaan, hebben we om de hoek bij de plaatselijke nummerplatenboer verzekering en het maken van de platen geregeld. Kost: 100 euro voor de verzekering van 14 dagen en het maken van de platen.
                  Blijkbaar bood die nummerplatenboer ook de mogelijkheid om zijn Duitse bankrekening ter beschikking te stellen. Kost 50 euro. Dit hebben we NIET gedaan, aangezien ze blijkbaar tegenwoordig ook aanvaarden dat je je Belgische bankrekening opgeeft (BIC + IBAN). Je moet dan wel een domiciliering tekenen, zodat ze over x aantal weken de verkeersbelasting voor die veertien dagen kunnen afhalen (zou in mijn geval een 16 euro zijn).
                  Bij de Zulassungsanstelle nog eens 46,80 betaald voor de inschrijving op Zollkenzeichen.

                  Totale kost: 100 + 46,8 + 16 = 162,8 euro

                  Het was wel een gemak dat de verkoper met me was meegegaan, aangezien zij toch beter het reilen en zeilen kennen.
                  Hij zei er wel bij dat ze dat alleen maar deden sinds het mogelijk was om op afspraak bij de Zulassungsanstelle te komen: anders verloren ze veel te veel tijd ...

                  BTW: toen ik eind verleden jaar al eens in Aachen ben gaan kijken, vroegen ze daar bij de dealer ook 300 euro voor 14 dagen exportkentekens. Ze zeiden daar ook dat zij dat gewoon uitgaven aan een extern bedrijf/koerierdienst.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door drxkz Bekijk Berichten
                    \Ben je naar Alken geweest om hem in te schrijven?
                    Viel de wachtrij wat mee?

                    Om mezelf te beantwoorden: deze week stond ik om 7 uur 's morgens in Alken: waren er al 6 wachtenden voor me (de eerste twee stonden er al van 6 uur 's morgens).
                    Tegen 8.30 stond er, schat ik, een man of 30 - 40.

                    Ik was voor 9 uur terug buiten.

                    Comment


                    • Over de exportplaten en bijhorende verzekering; het hangt wat van de dealer af. Sommige zeggen dat je het zelf moet doen, anderen willen meegaan, en vandaag wou er eentje het voor mij regelen: 5 dagen 110 euro, 30 dagen 250 euro.
                      Deze wil de auto ook nog zonder BTW factureren (enkel voor bedrijven!), maar heeft het volgende nodig:

                      Vollmacht für Abholer: volmacht voor diegene die het voertuig afhaalt
                      Handelsregisterauszug: uittreksel uit het handelsregister
                      Ausweiskopie des Abholers: kopie van identiteitskaart van de afhaler
                      Verbringungsnachweis: GEEN IDEE, iemand? Een soort van leveringsbewijs?
                      Ausweiskopie des Vollmachterstellers: kopie van id van de volmachtgevers (maar aangezien dat in mijn geval dezelfde persoon is, lijkt me dat niet nodig)

                      Verder blijkt het dus courant te zijn dat men de BTW eerst betaalt en dan een inschrijvingsbewijs doorstuurt, waarna zij hem terugstorten.
                      Last edited by 123GT; 23/06/2014, 21:12. Reden: typo
                      2014 BMW 525da Touring http://www.autoforum.be/showthread.p...-525dA-Touring
                      2007 BMW 520da Touring http://www.autoforum.be/showthread.php?t=47253
                      2005 Volvo S60 2.4i http://www.autoforum.be/showthread.p...i-Move-Edition

                      2010 MINI Cooper D Countryman http://www.autoforum.be/showthread.php?t=49104 (sold)
                      1999 Volvo V70 classic 2.5d
                      1967 Volvo 123 GT

                      Comment


                      • Weet iemand raad?

                        Ik zou dus een auto uit Duitsland willen gaan halen, particulier, auto betaal ik cash.

                        - Kan ik ook zo'n tijdelijke export duitse plaat regelen zoals hierboven vermeld?

                        - De verkoper is een amerikaan (leger) die twee jaar in Duitsland werkt en de auto dus zelf gekocht heeft in Duitsland.
                        Nu, de fahrzeugbrief en COC zijn er allemaal bij, ook is het een Europees voertuig. Enige waar ik mee geen raad weet is, dat de TUV gebeurde bij een amerikaanse keuring in Duitsland, dus het document verschilt ietwat van de normale TUV maar bevat wel ook gewoon de stempel/sticker als bij de normale TUV;

                        Is dit dan voldoende voor mij ook om daarmee naar de douane te gaan in Belgie?

                        Comment


                        • Buitenlands keuringsbewijs heb je in België niet nodig.

                          Fahrzeugbrief, aankoopfactuur en auto volstaan voor douane ... voor de keuring is de COC bij een ingevoerd voertuig met Europees goedkeuringsnummer op het identificatieplaatje niet meer vereist.

                          Comment


                          • Onze auto is verkocht in Duitsland. De auto stond niet op de naam van de verkoper. Kan dit?

                            Comment


                            • Jij hebt hem daar verkocht of je hebt hem daar gekocht ?

                              Elke garagist verkoopt auto's die niet op zijn naam staan ... normaal gegeven wanneer je bij een professioneel koopt.

                              Comment


                              • We zouden deze week naar een wagen gaan zien in Duitsland maar had nog enkele vragen.

                                Hoe betaal je ginder het best?
                                Nemen particulieren daar een gedekte bankcheque aan zodat je meteen de wagen kan meenemen?
                                Verkoopcontract in het nederlands en in het duits opstellen of is enkel duits voldoende voor de douane?

                                Alvast bedankt.

                                Comment


                                • De meesten maken geen probleem over cash geld, zonder limiet ... ook bij handelaars.

                                  Enkel Duits volstaat, is per slot van rekening een officiële Belgische taal.

                                  Comment


                                  • Nee, een andere persoon heeft die auto verkocht!
                                    Maar hij heeft hem wel verkocht zonder toestemming.
                                    De auto stond op onze naam.

                                    Comment


                                    • Dan was hij toch in het bezit van alle papieren en de sleutel of werd de auto gestolen ?

                                      Comment


                                      • Misschien het verkeerde topic maar ik vermoed dat hier de kenners zitten.

                                        Juist thuis van een tripje Nederland om te gaan kijken naar een Volkswagen Golf 6 GTI.
                                        Prachtige wagen, mooie kilometerstand, juiste prijs.
                                        In het verleden ingevoerd vanuit Duitsland.

                                        Nu zien we op de papieren dat deze in Nederland staat ingeschreven met 147kw maar een golf 6 gti heeft normaal 154 of 155kw.
                                        Hoe kan dit?

                                        Gaat dit een probleem vormen voor de douane/keuring?
                                        Ook had deze een manuele airco, werden deze standaard niet geleverd met een automatische airco?

                                        Alvast bedankt

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door AocAoc Bekijk Berichten
                                          Misschien het verkeerde topic maar ik vermoed dat hier de kenners zitten.

                                          Juist thuis van een tripje Nederland om te gaan kijken naar een Volkswagen Golf 6 GTI.
                                          Prachtige wagen, mooie kilometerstand, juiste prijs.
                                          In het verleden ingevoerd vanuit Duitsland.

                                          Nu zien we op de papieren dat deze in Nederland staat ingeschreven met 147kw maar een golf 6 gti heeft normaal 154 of 155kw.
                                          Hoe kan dit?

                                          Gaat dit een probleem vormen voor de douane/keuring?
                                          Ook had deze een manuele airco, werden deze standaard niet geleverd met een automatische airco?

                                          Alvast bedankt
                                          Ivm opties, is verschillend voor elk land

                                          Kan me moeilijk voorstellen dat minder pk een probleem is voor de douane/keuring

                                          Interessant voor de vorige eigenaar (Nederlander), als hij dit nog niet weet:
                                          Vanaf 1 februari 2007 wordt bij export BPM op een auto of motor teruggeven.
                                          http://www.autobelastingen.nl/inform...uggave-van-bpm

                                          Comment

                                          Working...
                                          X