Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Een 2e hands auto uit Duitsland importeren... hoe ?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Je moet zelfs geen recente buitenlands keuring hebben om enkel een visuele keuring te doorlopen bij import, een geldige keuring volstaat. Die gasten van de keuring trachten de mensen natuurlijk een volledige keuring te lappen zodat ze weer goed kunnen doorrekenen en dat zal hun in de meeste gevallen wel lukken.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door drxkz Bekijk Berichten
      Had je een recente Duitse keuring bij (HU en AU)? In principe moet de keuring dan beperkt worden tot een "visuele keuring".
      Toen ik een jaar geleden in As mijn Duitse wagen liet keuren, wilden ze me ook eerst een volledige keuring laten doorlopen. Nadat ik de stationschef erbij had geroepen en op de datum van de Duitse keuring had gewezen, was hij akkoord voor een visuele keuring ("Ja, mijnheer, ik kan al die Duitse papieren ook niet kennen, he").
      Hoewel ik niet veel visueel aan die visuele keuring vond: de wagen heeft de ganse riedel (lichten, remmen, ophanging, brug, ...) doorlopen, buiten roetmeting.
      Wat bedoel je met HU en AU :$
      De TUV wat bij de wagen zat was wel niet meer recent, 11maand oud...
      Keuring koste me 70Euro wat ik toch vrij veel vond..

Comment

• HU = HauptUntersuchung (=keuring)
        AU = AbgasUntersuchung (=uitstoot)

Beide mogen max. 2 maand oud zijn, dan is er enkel visuele keuring
        Maar idd. de mensen kennen de regels niet en sommige keuringscentra profiteren daarvan om ze zelf aan hun laars te lappen en de volle pot aan te rekenen
        2021 Taycan 4S
        2021 Lexus UX250h

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Bunecarera Bekijk Berichten
          Regel gewoon transitplaten.
          Die met de rode band, Zollkennzeichen.
          Plus verzekering hiervoor.

Dat is het makkelijkste.
          Je kan dit perfect zelf regelen in Duitsland.
          Ja dit wil ik maar de verkoper heeft er nooit van gehoord, en kan op zaterdag niet door zijn werk dus zegt dat ik dan maar met zijn neef moet gaan? Dit lijkt me onmogelijk, dat er iemand in zijn plek alles gaat tekenen enz?
          het kantoor in Keulen is tot 15u open maar hij werkt tot 16u...

Mijn beste optie lijkt me dan om een voorschot te doen en hem alles op voorhand te laten regelen als hij dat ziet zitten? En dan hopen dat de wagen naar mijn zin in he want wie weet is dat niet zo...

maar stel dat hij dit dus wil doen, op wat moeten we dan letten? Ik denk vooral dat die verzekering gewoon zeker op mijn naam moet dan, vor de rest nog belangrijke zaken?

of andere suggesties? het is wat lastig omdat ik in het weekend wil gaan en hij dan werkt, en ook niet echt lijkt te geloven dat die transitplaten zo geregeld worden...

Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
          Die mens vertrouwt u wel ver dat hij je met zijn platen op pad wil sturen. Heeft hij dan gevraagd om ze terug te sturen?

In principe kun je met afgemelde platen niet meer rijden in Duitsland want bij 'Abmeldung' moet je die ineens ook fysiek inleveren
          dit is niet meer van toepassing ondertussen , hij heeft ze al afgemeld omdat hij Duitse kopers had maar deze zijn niet komen opdagen. Maar hij was dat idd van plan en had ze nadien niet meer nodig...

Oorspronkelijk geplaatst door DC2 Bekijk Berichten
          Vandaag mijn andere wagen gaan ophalen in Hamburg, met de oude eigenaar naar zo een kantoor gegaan en in een half uur was alles geregeld.
          Auto uitgeschreven op zijn naam, verzekering + exportplaten geregeld voor 14 dagen op mijn naam. Heeft me ongeveer 150 euro gekost.
          dat kantoor is zo'n zulassungsstelle, neem ik aan? Die verzekeringen, regel je die gewoon ter plekke in datzelfde gebouw?

Ik krijg al veel zin om wat verder te rijden en eentje bij een dealer op te pikken. Scheelt me een hoop gedoe met die platen... Of is het niet zo dat een dealer dit makkelijker zou maken?

en nog iets, hoe doe ik het met de betaling? Ik vind het niet zo aangenaam om met +6000 EUR rond te lopen, en het zal wel niet zo zijn maar wat als de persoon in kwestie besluit ons te beroven... Ik ben een beetje een doemdenker op dat vlak maar het gaat voor mij om heel veel geld ...

sorry voor de vele vragen , bedankt voor de hulp so far! Much appreciated!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Vas Legas Bekijk Berichten
            dat kantoor is zo'n zulassungsstelle, neem ik aan? Die verzekeringen, regel je die gewoon ter plekke in datzelfde gebouw?

Ik krijg al veel zin om wat verder te rijden en eentje bij een dealer op te pikken. Scheelt me een hoop gedoe met die platen... Of is het niet zo dat een dealer dit makkelijker zou maken?

en nog iets, hoe doe ik het met de betaling? Ik vind het niet zo aangenaam om met +6000 EUR rond te lopen, en het zal wel niet zo zijn maar wat als de persoon in kwestie besluit ons te beroven... Ik ben een beetje een doemdenker op dat vlak maar het gaat voor mij om heel veel geld ...

sorry voor de vele vragen , bedankt voor de hulp so far! Much appreciated!
            Welja in dat kantoor regel je alles. De vorige eigenaar kan zijn voertuig laten schrappen, en dan worden de papieren opgemaakt van de verzekering voor u + transitplaten. Het is echt heel eenvoudig allemaal. Hou er ook rekening mee dat die kantoren meestal enkel in de voormiddag open zijn. Daarom dat ik de dag ervoor al afgereisd ben en een hotel geregeld had om smorgens als eerste man met de eigenaar van de auto aan dat kantoor te kunnen staan.

Ik heb ook cash betaald, en het is inderdaad niet zo leuk om met zoveel geld cash rond te lopen. Anders vraag je iemand om met u mee te gaan ?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door DC2 Bekijk Berichten
              Welja in dat kantoor regel je alles. De vorige eigenaar kan zijn voertuig laten schrappen, en dan worden de papieren opgemaakt van de verzekering voor u + transitplaten. Het is echt heel eenvoudig allemaal. Hou er ook rekening mee dat die kantoren meestal enkel in de voormiddag open zijn. Daarom dat ik de dag ervoor al afgereisd ben en een hotel geregeld had om smorgens als eerste man met de eigenaar van de auto aan dat kantoor te kunnen staan.

Ik heb ook cash betaald, en het is inderdaad niet zo leuk om met zoveel geld cash rond te lopen. Anders vraag je iemand om met u mee te gaan ?
              Bedankt voor de hulp en info! Maar ik heb vandaag nog met de verkoper gesproken, hij heeft met zo'n kantoor gebeld en blijkbaar vindt hij het te lastig om het op die manier te doen, ze hebben er ook geen tijd voor en ik kan echt enkel in het weekend gaan... Hij stelde nu voor om gewoon met een karretje ofzo hem op te halen of dat zij hem zo zouden brengen en het is dat laatste geworden. hij gaat hem (na voorschotje) brengen tot voor mijn deur, vanachter op een aanhanger. Lekker makkelijk voor mij en ik mag hem uiteraard uitgebreid testen eerst.

Maar dan nu weer een volgende ( misschien dom klinkende, ik heb weinig ervaring..) vraag : dan staat mijn nieuwe wagen hier voor de deur, zonder platen. Hoe regel ik nu alles ivm douane en keuring enz? Is het volgens jullie mogelijk om mijn verzekering (ethias) op de hoogte te brengen van de situatie en het chassisnummer, zodat ik eventueel mijn platen er op kan hangen voor een eventuele testrit, of om bijvoorbeeld te riskeren naar mijn werk te rijden? Voor de keuring ga ik beroep doen op een garage (z platen).

Bedankt!

mvg

Comment

• Bij de douane heb je de wagen in ieder geval niet nodig, papieren volstaan.

Met de verzekering kan je dat soms regelen, checken met je makelaar.
                Hou er wel rekening mee dat je nog steeds beboet kan worden voor het rijden met een niet-ingeschreven voertuig.

En uwe verkoper is ne pipo.
                Voor zover ik weet heb je hem zelfs niet nodig om transitplaten en een tijdelijke dekking aan te vragen ma bon, thuis geleverd is ook niet slecht.
                Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

• Twee vragen:
                  - de eerste misschien een domme: hoe lang mag een wagen, ingevoerd met rode export platen, in België stilstaan (dwz, nadat je de wagen uit het buitenland gehaald heb rijd je er NIET mee maar zet je hem in een garage) tot je verzekering geregeld is en je hem dus in België kunt inschrijven met Belgische nr plaat?
                  - de tweede: importeren uit Frankrijk is wellicht puur hetzelfde stramien volgen als bij een Duitse wagen? Of doen de Fransen soms wat moeilijk of andere mogelijke obstakels?
                  Last edited by hmn_pwr; 26/06/2015, 04:04.

Comment

• Douane moet in elk geval normaal gesproken binnen de 3 maanden.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Rambler Bekijk Berichten
                      Douane moet in elk geval normaal gesproken binnen de 3 maanden.
                      Zodra u met het voertuig op Belgische bodem aankomt, moet u zich aanmelden bij een Belgisch douanekantoor naar keuze.

Bron: vlaanderen.be

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                        ⇨ Zorg dat de auto ouder is dan 6 maand en meer dan 6000km heeft anders moet je zowel in BE als in DE BTW betalen
                        [/QUOTE]

Moet de auto dan 6maand ingeschreven zijn, of begint het half jaar te lopen vanaf de dag dat de wagen gebouwd is?

Ik zou een wagen van een garage in Duitsland kunnen overkopen voor een goede prijs, maar het voertuig is nog niet ingeschreven geweest. De 3000km die de wagen te weinig heeft kunnen we er wel bij opzetten

Comment

• Ingeschreven, datum van bouw telt niet mee...
                          Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                            Ingeschreven, datum van bouw telt niet mee...
                            Dacht het wel

Comment

• Ik wens een auto in te voeren uit Frankrijk die bij een garage staat.
                              Hij is nu 5 maand en heeft meer dan 6000km.
                              * Normaal moet ik geen BTW meer betalen, er zal een factuur opgemaakt worden maar hier wordt er ook geen BTW gerekend gezien het wss een marge-auto is. Zullen ze hier bij de douane moeilijk over doen? De handelaar kan niet nogmaaals de BTW aanrekenen gezien deze betaald werd door de vorige eigenaar. Moet er iets speciaals op de factuur vermeld staan?

* Kan ik de wagen nu al betalen en halen en hem dan een paar weken laten staan om dan de dag nadat hij 6 maand is naar de douane te gaan en hem de dedouaneren. Of wacht ik beter tot hij effectief 6 maand is om hem te betalen en te halen? Moet de factuurdatum op 6 maand staan?

Alvast bedankt!
                              Audi A3 Sportback S-line 2013 daytona
                              Audi A3 Sportback Amibition 2013

Comment

• Als je hem nu koopt betaal je 21% BTW, wagen moet minstens 6 maand ingeschreven zijn om niet meer als nieuwe wagen aanzien te worden.

Nieuw is dus minder dan 6 maanden of minder dan 6000 km, en het is enerzijds de inschrijvingsdatum en anderzijds de leveringsdatum (factuurdatum) die zal tellen om die 6 maanden te bepalen...
                                Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                                  Als je hem nu koopt betaal je 21% BTW, wagen moet minstens 6 maand ingeschreven zijn om niet meer als nieuwe wagen aanzien te worden.

Nieuw is dus minder dan 6 maanden of minder dan 6000 km, en het is enerzijds de inschrijvingsdatum en anderzijds de leveringsdatum (factuurdatum) die zal tellen om die 6 maanden te bepalen...
                                  Bedankt voor uw reactie. Ik zal wachten tot hij 6 maand is (nog 3 weken wachten). Moet er iets speciaals op de factuur vermeld worden om aan te tonen dat er geen BTW van toepassing is? Ik koop hem via een handelaar en hij meldt dat hij geen BTW kan vermelden gezien deze betaald werd door de vorige eigenaar bij de nieuw-aankoop.
                                  Of doen ze daar bij de douane niet moeilijk over als blijkt dat de wagen 6 maand is en + 6000km heeft?

Comment

• Ik snap het niet goed.
                                    Als jij als particulier bij een garage koopt betaal je ALTIJD BTW.
                                    Als je in Frankrijk geen BTW betaalt zal je in België 21% moeten betalen.
                                    Als je met een vennootschap in Frankrijk een wagen koopt betaal je geen BTW aangezien het dan een intracommunautaire levering betreft.
                                    Wat die Fransman vertelt klopt volgens mij geen hol van.
                                    Wellicht verkoopt hij die eigenlijk zwart. Ik vermoed dat de douane daar misschien wel even moeilijk over zal kunnen doen.
                                    Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                    Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                    If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

• Ondertussen contact opgenomen met douanekantoor en het hen voorgelegd. Vroegen of het een wagen betreft voor privé-aankoop.
                                      Op de aankoopfactuur moet er niets vermeld staan ivm TVA (gezien deze reeds werd betaald bij de aankoop destijds). Factuurdatum geldt wel als bewijs dat de wagen gekocht werd 6 maand na eerste inschrijving. Dit samen met de + 6000 km maken dat er geen BTW verschuldigd is.

Comment

• Ik heb een wagen uit DE op het oog en heb een vraag met betrekking tot de exportplaten en deckungskarten.

De verkoper wil met mij naar het plaatselijke plantenkantoor gaan bij ophaling van de wagen om de exportplaten te regelen. De platen zijn voor mijn rekening dus ik vraag mij af wat zo'n platen kosten voor de minimumlooptijd? En waar kan je zo'n deckungskart verkrijgen? Moet je die op voorhand laten opzenden of kan je dat ook bij het plantenkantoor verkrijgen?

Comment

• Die Deckungskarte kan je ter plaatse kopen bij de Schildermacher (nummerplatenmaker) . Meestal bevindt deze zich vlakbij het plaatselijke Strassenverkehrsambt waar je de platen moeten aanvragen. Dus eerst verzekering afsluiten bij de Schildermacher , daarna met de verzekeringskaart en de andere papieren naar het SVA , daarna exportplaten laten maken bij de Schildermacher . Kostte in mijn geval , een Golf 7 , ongeveer 100 euro alles inbegrepen.

Comment

Working...
                                          X