Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Een 2e hands auto uit Duitsland importeren... hoe ?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Bedankt voor het antwoord.

Comment

• Als je naar de douane gaat, wordt er dan gevraagd naar bv het betalingsbewijs of zo?
      Ik weet dat factuur of aankoopbewijs nodig zijn en inschrijvingskaart van de vorige eigenaar.

Bvb Auto via overschrijving betalen de week voor afhalen (auto is dan 5 maand en 3 weken); de week daarop ga je hem halen (is tegen dan zeker betaald); auto is dan 6 maand + 2 dagen => factuur/aankoopbewijs op datum van 6 maand en 2 dagen. => OK voor douane? Of effectief wachten met betalen tot hij 6 maand is waardoor terug 4 dagen later gaan halen... (tijd dat overschrijving/geld effectief op zijn rekening staat).
      Audi A3 Sportback S-line 2013 daytona
      Audi A3 Sportback Amibition 2013

Comment

• Hallo,

Ik heb afgelopen week een auto in Duitsland gekocht van een privé persoon, het betreft een schade wagen die gerepareerd is heb de auto mee naar België genomen met mijn eigenplaten en de verzekering gebeld. Het oude Duitse kenteken staat nog op bedrijfsnaam (Duits warenhuis). Nu ben ik naar de douane geweest en die doen daar moeilijk over betreft de BTW gezien ik geen factuur van het bedrijf zelf heb alleen verkoop overeenkomst van prive persoon. De auto staat al in België, nu wou ik een export kenteken halen in Duitsland Heinsberg zodat ik nieuwe papieren krijg.
        Nu was mijn vraag of ik dan nieuwe kenteken papieren krijg met mijn naam erop ?
        En zou ik de papieren krijgen zonder verzekering ? aangezien het mij alleen om de papieren gaat ik hoef er niet mee te rijden en heb garage platen geregeld voor de keuring.
        En moet het voertuig mee naar Duitsland of kan ik dat daar zo regelen met alleen de papieren ?

EDIT:

Nou hoop drama om niks, ik heb een ander douane kantoor gebeld en daar was het allemaal geen probleem. Dus inmiddels het roze formulier binnen morgen naar de keuring.
        Last edited by ; 15/07/2015, 16:56.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Gtske Bekijk Berichten
          Als je naar de douane gaat, wordt er dan gevraagd naar bv het betalingsbewijs of zo?
          Ik weet dat factuur of aankoopbewijs nodig zijn en inschrijvingskaart van de vorige eigenaar.

Bvb Auto via overschrijving betalen de week voor afhalen (auto is dan 5 maand en 3 weken); de week daarop ga je hem halen (is tegen dan zeker betaald); auto is dan 6 maand + 2 dagen => factuur/aankoopbewijs op datum van 6 maand en 2 dagen. => OK voor douane? Of effectief wachten met betalen tot hij 6 maand is waardoor terug 4 dagen later gaan halen... (tijd dat overschrijving/geld effectief op zijn rekening staat).
          Volgens mij volstaat de factuur.
          Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
          Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
          If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

• Hallo,

Mijn interesse werd gewekt door deze tweedehands golf op Mobile.de (http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/de...4&pageNumber=1).

Ik ben zelfstandig.

Als ik al de informatie over dit onderwerp goed begrijp, impliceert dat het volgende: ik koop de wagen in Duitsland aan zonder BTW (i.e. 6.714 EUR) --> ik betaal 21% BTW in België (i.e. 1.409,94) --> ik recupereer 10,5% BTW (i.e. 704,97).

Ik betaal zo in totaal 7.418, 97 EUR (aankoop + invoer).

Klopt dit?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Nieuwsbrief Bekijk Berichten
              Hallo,

Mijn interesse werd gewekt door deze tweedehands golf op Mobile.de (http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/de...4&pageNumber=1).

Ik ben zelfstandig.

Als ik al de informatie over dit onderwerp goed begrijp, impliceert dat het volgende: ik koop de wagen in Duitsland aan zonder BTW (i.e. 6.714 EUR) --> ik betaal 21% BTW in België (i.e. 1.409,94) --> ik recupereer 10,5% BTW (i.e. 704,97).

Ik betaal zo in totaal 7.418, 97 EUR (aankoop + invoer).

Klopt dit?
              Vraag i.v.m. BTW klopt volgens mij.
              Eerlijk gezegd vind ik het interieur er wel slecht uitzien, zeer vuil en onverzorgd...

Comment

• Lijkt idd wat overzorgd.

Lijkt me ook gewoon dat die garagist zich niet veel moeite heeft getroost (zie bv het muntstuk ).

Qua features dacht ik wel dat dit een degelijke wagen was (zeker ivm de prijs hier in België).

Comment

• Praktische vraag ivm oldtimerkeuring, stel dat ik de wagen ga halen door m'n eigen platen erop te vijzen (heb een op het oog die niet zo ver van hier is). Als ik nu naar de oldtimerkeuring ga, kan dit dan niet op diezelfde platen? Ik had gehoord dat voor een oldtimerkeuring de platen waarop de wagen staan bij keuring er niet toe doen...(vind het topic niet direct terug).

Bedankt!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                    Aangepast op 26/11/2008 aan de vernieuwde situatie. All credits go to Salokin!

Hoe wagen importeren vanuit Duitsland?

A. Verkoper dient te bezorgen

1) Gelijkvormigheidsattest = Europees Certificaat van Overeenstemming afgekort COC = (Übereinstimmungsbescheinigung) = Certifacte of Conformity.

2) Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief
                    ⇨ Equivalent van roze kaart, bestaat uit twee delen (Teil 1 und 2)

3) Keuringsbewijs (Tüv)

4) Factuur

B. Transporteren naar België

1) Nummerplaat losschroeven en op aan te kopen wagen vijzen
                    a. Verzekering verwittigen (en vragen op om chassisnummer te verwittigen)
                    b. Is niet legaal (rijbewijs + mogelijkheid invorderen voertuig)
                    “U rijdt in feite met een niet-ingeschreven voertuig rond. In principe heeft oom agent het recht om u nummerplaat en voertuig in te vorderen (in de praktijk zal dit zelden gebeuren maar neem toch het risico maar niet)

2) Transitplaat met rode band (Zollkennzeichen)
                    a. Vraag aan de verkoper dat hij hiervoor zorgt dan moet je zelf niet zorgen voor een verzekeringsbewijs (=Deckungskarte) om vervolgens naar een Duitse DIV antenne te gaan (=Zulassungsstelle)
                    b. Indien je toch zelf je transitplaten regelt dien je dus
                    i. Verzekering te hebben (Deckungskarte) http://www.deckungskarten.eu
                    ii. Duitse DIV antenne (Zulassungsstelle) te bezoeken waar je in het bezit dient te zijn van
                    1. Identiteitskaart
                    2. Verzekeringsbewijs (Deckungskarte)
                    3. Keuringsbewijs (Tüv)
                    4. Duitse Roze kaart (Zulassungsbescheinigung)
                    5. Aankoopfactuur
                    6. Geld
                    7. Vergewis je dat de vorige eigenaar het voertuig reeds uitgeschreven heeft (Abgemeldet). Indien hij dus zijn nummerplaten nog niet heeft ingeleverd zal je geen transitplaat ontvangen.
                    “ Vroeger was dit een apart document (de zgn. Abmeldungschein)
                    ⇨ mogelijks is dit nog zo in sommige Zullassungsellen.
                    ⇨ meestal zetten ze nu een stempel Abgemeldet op uw Fahrzeugbrief.

3) Wagen ophalen met een transporteur.

C. Welkom in België → ga naar de douane

1) Waar is het dichtstbijzijnde douanekantoor? http://ec.europa.eu/taxation_customs...g=NL&Country=%
                    a. Je belt best op voorhand want mogelijks is niet iedere ambtenaar bedreven in deze materie!

2) Welke documenten dien je mee te nemen?
                    a. Aankoopfactuur
                    b. Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief
                    c. Gelijkvormigheidsattest = Übereinstimmungsbescheinigung
                    d. Duits keuringsbewijs (Tüv)
                    e. Identiteitskaart van persoon die vermeld staat op factuur
                    f. Indien je koopt via vennootschap zal je allicht statuten van vennootschap + eventuele publicatie in Belgisch Staatsblad nodig hebben. → Contacteer zeker de douane hiervoor!

3) Wat zal de douane je bezorgen?
                    a. Roze formulier = document aanvraag inschrijving voertuig waarop ze een douanevignet C705 kleven (Kost 10 cent)

D. Laat je wagen keuren

1) Waar is het dichtstbijzijnde keuringscenter?
                    Als onafhankelijk platform draagt GOCA Vlaanderen bij tot netwerkvorming, expertise-ontwikkeling,gegevensuitwisseling en opleiding voor de autokeuring- en rijbewijssector.

a. Je belt best op voorhand

2) Welke nummerplaten?
                    a. Transitplaten
                    ⇨ Dit moeten wel die met een rode band zijn de zgn. Zollkenzeichen. Indien de verkoper hiervoor zorgt vraag dit dan zeker na!
                    ⇨ Dus NIET die met een gele band de zgn. Kurzzeitkennzeichen

b. Z-platen (In principe dient iemand van de garage je te vergezellen)

3) Wat neem je mee
                    a. Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief
                    b. Roze formulier voorzien van vignet die de douane je eerder bezorgd heeft
                    c. Gelijkvormigheidsattest = Europees Certificaat van Overeenstemming afgekort COC = (Übereinstimmungsbescheinigung)
                    d. Check of je je PVG nummer terugvindt op je COC, zoniet neem je best contact op met invoerder (Bornem voor BMW – D’Ieteren voor AUDI. VW)

4) Wat doen ze?
                    a. Keuring die verder gaat dan de klassieke jaarlijkse keuring van tweedehandswagens. Deze bevat een volledige technische keuring, milieukeuring, opstelling van een tweedehandsrapport en aflevering van de Car-Pass.
                    [/QUOTE]

Paar vragen, moet die duitse keuring ? En zo ja waarom ? Je moet de auto toch laten keuren in B dus ...?
                    Anderzijds, waarom mag die gele plaat niet en de rode wel ?
                    Classic cars on demand

www.facebook.com/CaliforniaDream.be
                    www.californiadream.be

- It's time to make your dream come true -

Comment

• rode platen heb je nodig om mee naar de keuring te rijden, ivm die keuring heb ik ook nog een vraag, sinds 2014 zijn we door Europa veroordeeld omdat we een herkeuring vragen, ik dacht dat de keuring in DE maximaal 2 maanden oud mocht zijn...

Maar idd, zelfde vraag, hoe zit dat met een wagen die recent gekeurd geweest is in DE, kan je hiermee de wagen inschrijven, hoe zit dat nu juist?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door volvo940 Bekijk Berichten
                        Praktische vraag ivm oldtimerkeuring, stel dat ik de wagen ga halen door m'n eigen platen erop te vijzen (heb een op het oog die niet zo ver van hier is). Als ik nu naar de oldtimerkeuring ga, kan dit dan niet op diezelfde platen? Ik had gehoord dat voor een oldtimerkeuring de platen waarop de wagen staan bij keuring er niet toe doen...(vind het topic niet direct terug).

Bedankt!
                        Oldtimer kan met platen van een andere auto op Uw naam worden gekeurd. Wel de papieren van die auto meenemen naar de keuring.

Comment

• Ok bedankt! In dat geval lijkt mij het rijden op de eigen platen naar huis een doenbaar risico, verzekerd ben je zowiezo, je kan enkel een boete krijgen maar hoe vaak word je gestopt voor een spontane controle....

Comment

• Ik heb uiteindelijk een wagen (mazda mx5) uit Nederland geïmporteerd. Omdat hij pas in november oldtimer wordt, en ik hem ook dan pas zal inschrijven, ben ik niet gehaast om alles in orde te brengen.

Ik zou wel willen weten binnen de hoeveel tijd ik naar de douane moet gaan? Ik heb van de RDW een 'kentekenbewijs deel II' gekregen, reeds op mijn naam, waarop staat dat ik voor 18/8 de wagen naar het buitenland mag rijden.

Wanneer moet ik dan op z'n laatst naar de douane gaan?

Ik heb trouwens ook geen COC, ik heb een duplicaat opgevraagd bij Mazda Benelux, maar omdat hij uit de US komt ben ik doorgestuurd naar Mazda US...ik heb een gevoel dat dat nog even kan duren.
                            Last edited by ; 07/08/2015, 20:10.

Comment

• Van de 21% BTW die je in België betaalt, recupereer je daarvan (als zelfstandige) 35% of 50% (ik lees dat daarover de laatste jaren blijkbaar discussie bestaat).

Comment

• Ik ben hier in m'n papieren aan het rommelen van m'n duitse bmw e39 en ik heb hier wel een zulassungsbescheiningung (Teil I & II) maar die Übereinstimmungsbescheinigung vind ik niet.
                                Ik ben wel al langs de douane geweest en die zeiden er niks van. Op die Teil I & II staat toch eigenlijk ook al de info al ?

Wat nu doen ?
                                Last edited by CaliforniaDream; 08/08/2015, 17:49.
                                Classic cars on demand

www.facebook.com/CaliforniaDream.be
                                www.californiadream.be

- It's time to make your dream come true -

Comment

• is de eerste post nog steeds up to date? want ik zie dat de laatste aanpassing al van 2008 geleden is
                                  Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

Comment

• Hoe valt dit te rijmen met hetgeen hier staat?

Ik dacht juist, ogv hetgeen hier te lezen staat, dat je als zelfstandige (vrije beroeper in mijn geval) de (tweedehands)wagen in Duitsland kon aankopen zonder BTW, om hem vervolgens in België te betalen (en er daarna een deel van terug te vorderen)?
                                    Last edited by ; 10/08/2015, 20:42.

Comment

• Lees de link eens, het gaat over particulieren.
                                      Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                      Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                      If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                                        Lees de link eens, het gaat over particulieren.
                                        Correct, my bad.

Comment

• Dit topic gaat over Duitsland maar hoe zit dat uit een ander land? Is dat ongeveer hetzelfde of net veel duurder?
                                          Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

Comment

Working...
                                          X