als je een auto importeert met een nieuwe APK uit nederland, dan moet je hem toch niet meer laten keuren voor verkoop in belgie, omdat we door europa verplicht zijn buitenlandse keuringen recenter dan 2 maanden te aanvaarden, of niet?
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Een 2e hands auto uit Duitsland importeren... hoe ?
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
dit zegt de wegcode:
Technische keuring in een andere Lidstaat wordt onder bepaalde voorwaarden erkend bij voertuiginschrijving in België.
Na een uitspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie werd het voertuigtechnisch reglement bijgewerkt opdat voertuigen uit een andere Lidstaat die in België ingeschreven worden, geen certificaat van overeenstemming (of gelijkvormigheidsattest) meer moeten voorleggen en opdat een louter visuele keuring volstaat indien het voertuig beschikt over een keuringsbewijs van minder dan twee maanden geleden.
Deze aanpassing geldt vanaf 30 september 2013.
Vanuit de sector van de autokeuringscentra wordt gemeld dat het inschrijven van een voertuig in België, dat al ingeschreven was in een andere EU-lidstaat en daarbij over een Europees goedkeuringsnummer beschikt, net zoals voorheen gebeurt na het uitvoeren van een niet-periodieke tweedehandskeuring. De verplichting om een Europees certificate of conformity (COC) voor te leggen, vervalt.
Wanneer aan de voorwaarden voldaan is om een visuele tweedehandskeuring uit te voeren, dan gebeurt dit voortaan zonder een remtest uit te voeren. In alle andere gevallen wordt een volledige tweedehandskeuring uitgevoerd.
Voor alle andere voertuigen die reeds ingeschreven zijn buiten de EU of die enkel over een nationale goedkeuring uit een andere EU lidstaat beschikken, blijven de bestaande procedures zonder meer geldig.
Bron:
AanpassingsKB van 6 september 2013 (BS 20/09/2013); bij het KB van 15 maart 1968 – Voertuigtechnisch reglement
Comment
-
En misschien een laatste domme vraag, ik zou een wagen van +25 jaar uit nederland naar belgie importeren. Er wordt een nieuwe APK bijgeleverd. Ik zal hem inschrijven voor dagelijks gebruik.
Om de kost van garageplaten etc te vermijden zou ik hem eerst op O platen inschrijven (dat kan ik doen met de platen van men andere wagen) en daarna op O platen naar de keuring gaan om hem over te zetten op dagelijks gebruik. Is dit haalbaar? Keuring door garage is toch al snel +100 euro, meer als ze moeten wachten.
En hoe zit dat dan eigenlijk met die APK, hoeveel 'bespaar' ik zowel in tijd als in geld als ik al een nieuwe nederlandse APK heb? Ik vind het artikel op de wegcode niet erg duidelijk.
merci!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door volvo940 Bekijk BerichtenEn misschien een laatste domme vraag, ik zou een wagen van +25 jaar uit nederland naar belgie importeren. Er wordt een nieuwe APK bijgeleverd. Ik zal hem inschrijven voor dagelijks gebruik.
Om de kost van garageplaten etc te vermijden zou ik hem eerst op O platen inschrijven (dat kan ik doen met de platen van men andere wagen) en daarna op O platen naar de keuring gaan om hem over te zetten op dagelijks gebruik. Is dit haalbaar? Keuring door garage is toch al snel +100 euro, meer als ze moeten wachten.
merci!
Comment
-
Ik heb een vraagje. Ik heb een wagen in Duitsland gekocht van een handelaar.
De douane wil hem niet inschrijven omdat er geen factuur is, we hebben enkel een bestelbon & betaalbewijs en de 2 groene papieren.
We hebben de handelaar gebeld en hij zou, na aandringen door ons, de factuur wel doorsturen maar heeft dat tot op heden nog altijd niet gedaan.
Wat kunnen we dan best doen hiermee? Wat als deze handelaar niet zo eerlijk blijkt en ons geen factuur bezorgt hiervan?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk BerichtenEen factuur is sowieso vereist ... wat begrijp je dan niet aan het feit dat ze daar "moeilijk" over doen ?
Ik zou trouwens nooit ergens een auto meenemen zonder dat ik een correct factuur heb gekregen !
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door spitsmuis Bekijk BerichtenOnbegrijpelijk ! Een auto kopen bij een handelaar in het buitenland en dan geen factuur vragen ....
Comment
-
Zelf ene maken, modelfactuur van Mobile.de of Autoscout.de downloaden en alle gegevens invullen.
Wanneer het geen BTW-wagen is speelt dat toch geen enkele rol.
Als je zijn handtekening niet zet is het ook geen schriftvervalsing en veel kans dat ze dat bij de douane niet eens gaan bekijken. Da's gewoon voor hun 'archieven'2021 Taycan 4S
2021 Lexus UX250h
Comment
-
Kan je van een verkoper in Duitsland eisen dat hij de wagen laat keuren voor verkoop?
Ik heb namelijk net een jong occasie gekocht. Moet nu 10 dagen wachten op de papieren en als ik vroeg achter een TUV zei hij dat je in Duitsland niet naar de keuring moet voor 3j. Voertuig van 2015 met 7k kilometers en officiële audi garantie tot 2020 maar bon. Kan ik die keuring eisen of is dat een beetje belachelijk met zo'n voertuig?Last edited by Shivte; 10/11/2015, 11:45.
Comment
-
Als de regels in Duitsland zo zijn dat een wagen van minder dan 3 jaar niet naar de keuring moet, dan kun jij dat niet eisen (keuring voor verkoop is een Belgisch iets niet Duits ).
Een wagen die minder dan 6 maanden ingeschreven geweest is wordt in België aanzien als een nieuwe wagen dus opletten het zou kunnen dat je 21% BTW zal moeten betalen.Hier kon iets interessant gestaan hebben...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk BerichtenEn daarom klopt bij 1/3 van de wagens de kilometerstand niet.
of denk je dat schriftvervalsing dan ook veel voorkomt bij een kilometerstand terugdraai?Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl
Comment
-
Het is zo vervelend dat je idd geen zekerheid hebt, ook niet met stempels en factuur, allemaal zo snel nagemaakt.
Zeker als je bv wat kleine onderdeeltjes vernieuwd zodat het helemaal niet opvalt. En de dag dat je koopt zal de eigenaar wel maken dat hij even goed rijdt...Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl
Comment
Comment