Oorspronkelijk geplaatst door gatorali
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Een 2e hands auto uit Duitsland importeren... hoe ?
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Voor de Belgische douane is dit een nieuw voertuig. Vertel de verkoper bij de aankoop dat je de auto gaat uitvoeren naar België om te vermijden dat je de BTW dubbel moet betalen.
Eist de buitenlandse verkoper toch dat je de lokale BTW betaalt, ga hier dan enkel op in wanneer hij op papier zet dat hij bereid is om de lokale BTW terug te betalen zodra je het bewijs levert van uitvoering en van betaling van de BTW in België.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk BerichtenVandaag weer iets bijgeleerd... Vignet 705 is in Oost- Vlaanderen enkel op afspraak met een wachttijd van 2 tot 5 weken.
Wtf?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Rambler Bekijk BerichtenUitstapje naar Antwerpen, zien dat men er is om 7:30 a 7:45 want gaat om 8 uur open en er mogen er maar 20 binnen per dag en gelijk klaar.
Verstuurd vanaf mijn ONE A2003 met Tapatalk
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Rambler Bekijk BerichtenUitstapje naar Antwerpen, zien dat men er is om 7:30 a 7:45 want gaat om 8 uur open en er mogen er maar 20 binnen per dag en gelijk klaar.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AocAoc Bekijk BerichtenMaar 20 wagens invoeren per dag te Antwerpen? en sinds wanneer?
Verstuurd vanaf mijn ONE A2003 met Tapatalk
Comment
-
Hier een heel interessante topic omtrend die toestanden:
Ik zit zelf met het idee om een classic Mini te laten invoeren, maar wel eentje met een ander blok, een Vtec Honda blok....geil.
Degelijk, betrouwbaar en vooral, retesnel
Maarja, niet evident.
Blijkbaar is het nu Europese zo dat men (keuring) niet mag eisen om een Europees Gelijkvorigheidsattest te tonen (COC) als men al het voertuig gekeurd heeft in een land van de EU.
Als je concreet vanuit een Duitsland een TUV (keuringsattest van aldaar) kan voorleggen, is dat op zich al voldoende.
(Naast de grijze papieren = equivalent van onze roze papieren, en uw koopcontract)
Belgie is daar zelfs blijkaar al voor veroordeeld omdat we dit COC hier blijven eisen.
Dus puntje 1) van de openingspost hier mag eigenlijk gerust weggelaten worden!
In de link hierboven lees je leuke annedotes, oa van een flik die dat eiste bij een controle ookal moet dat niet.
Idem voor keuringsstations.
Als ik het zo lees, zijn ze blijkbaar niet allemaal even goe dop de hoogte, maar ik zie dat op termijn wel veranderen, vooral als wij burgers ervan op de hoogte zijn en zelf ook een "stoute muile" opzetten en simpel gewoon op onze rechten staan.
Ik verwijs weer naar de link hierboven, er is zelfs emailverkeer met het kabinet van de minister van verkeer Ben Weyts die de regels mbt dat COC bevestigd.
Wat ik nog heb ontdekt, en dat staat wel zwart op wit op diverse officiele websites van overheidsdiensten:
...is dat bij een wagen recentelijk gekeurd in het buitenland, dit wil zeggen, 2 maanden terug pas! moet je je ingevoerde wagen niet nogmaals laten keuren in België, wat mij eigenlijk de logica zelve is.
Er wordt wel gewag gemaakt van een "verkorte keuring", di visueel op het zicht.
Dit zou het importeren van zulke gemodifieerde auto's wel een stuk gemakkelijker moeten maken.
Het COC is niet meer nodig, wat handig is aangezien daar de wagen origineel opstaat.
In de plaats daarvan is eigenlijk het keuringspapier van de lidstgaat die de wagen (al dan niet gemodifieerd ) gekeurd heeft, voldoende.
Alleen moet je er wel voor zorgen, dat je keuring maximum 2 maand oud is wanneer je de wagen hier aanbiedt....
Heb niet alle 100p. hier gelezen, maar ik hoop op een bevestigend antwoord op volgende vraag.
Eerste topic datteert van 2003, toen zal dat wel niet of hééél moelijk te doen geweest zijn, maar heeft er iemand hier al een voertuig geïmporteerd uit de EU (dus hoeft niet per se Duitsland te zijn), met een modificatie gelijkaardig aan wat ik in mijn hoofd heb? (dus bij mij ist een motorswap)
Persoonlijk, hoop ik dat toch in de toekomst te kunnen doen, zo een Mini Tec te kunnen bezitten en legaal ermee te mogen bollen in België
In de ons omringende landen is het alvast perfect mogelijk, alleen is België hier weer wat de moeilijksten van de klas.Last edited by E-riko; 07/11/2016, 18:41.The Power Of Dreams
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door E-riko Bekijk BerichtenIk zit zelf met het idee om een classic Mini te laten invoeren
Oorspronkelijk geplaatst door E-riko Bekijk Berichteneentje met een ander blok, een Vtec Honda blok
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk BerichtenDie Mini dateert van voor de invoering van het Europese Gelijkvormigheidsattest, dus al wat je leest over de COC en het al dan niet vereist zijn ervan is compleet naast de kwestie.
Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk BerichtenWerd deze inbouw vermeld op het buitenlandse inschrijvingsbewijs en goedgekeurd (gehomologeerd) in het land van herkomst ?
Ik heb het nog niet direct gevraagd, maar als ik het me herinner van oppervlakkig opzoekwerk zijn die Duitse Tüv's wel redelijk gedetailleerd?
De bouwer sprak alvast wel van dingen zoals goedgekeurde velgen, en emissietesten om het 'street legal' te maken in Duitsland.
Tis dus niet zomaar letterlijk een swap met het oude blok uit en het nieuwe blok in met wat aanpassingen hier en daar.
Dit zou wel vallen onder de gebruikte juridische terminologie: "volgens de regels van de kunst"
Ze doen er blijkbaar alles aan om het legaal te maken voor de Duitse wegen, wat zich veronderstel ik, ook zal uitten op die TUV, wat handig is voor import in ons Belgenlandje.
Een andere optie waaraan ik dacht is invoeren als oldtimer, met de bijhorende "oldtimer keuring".
Heb hier de hele pdf van 19blz met alle punten die nagezien worden bij zo'n keuring en inderdaad, motorblok wordt op zich niet eens nagekeken...verbazend genoeg.
Hier de lijst van punten bij zo een oldtimer keuring:
De hoofdstukken zijn zoals je kan zien:
-remmen
-stuurinrichting
-lichten
-assen/wielen/banden/vering
-chassis (incl uitlaat)
-cabine/koetswerk
maar NIETS over motorblok....en ik zie ook nergens staan dat bepaalde onderdelen origineel moet zijn, bijvoorbeeld de uitlaat om maar 1 iets te noemen.
Maarja, ik vraag me toch af hoe zoiets in realiteit wordt bekeken, want vanaf je de motorkap opent van zo een Mini Tec kan je niet naast het Honda logo kijken op dat motorblok...
En ookal wordt er niet gechecked op motorblok, in hoeverre zal men daar al da niet rekening mee houden als men het in de mot heeft dat het blok geen Mini-blok is?
Maar heb wel al op fora gelezen waarbij men de motorkap niet eens opent.
Dus, weet niet wat de "veiligste optie" zou zijn, als die er al uberhaupt is:
1) invoeren als gewone tweedehands en zo een vereenvoudigde technische keuring ondergaan (op voorwaarde van een max 2maand oude TUV)
2) invoeren als oldtimer en zo de oldtimer keuring ondergaan
In theorie, zou zo een Mini Vtec perfect legaal kunnen gekeurd worden en dus ingeschreven worden bij de DIV gelijk welke van de 2 manieren men kiest, of zie ik iets over het hoofd?
Ik ben al veel wijzer geworden sinds het begin van mijn zoektochten, maar de ongerustheid blijft
Er is blijkbaar ook een attest om de motor van een oldtimer te vervangen
Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer Algemene Directie Wegverkeer Dienst Voertuigen ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯. Brussel, Uw brief van : uw kenmerk: ons kenmerk: TDT/3123. Betreft:. Attest tot verandering van een motor voor ee ...
Weet iemand wat je daar precies moet invullen?
Chassisnr is duidelijk.
Maar wat met 'goedkeuringsnummer'?
Type? is dit 4 cilinder bijvoorbeeld?
Er staat ook nr bij de donormotor, dat zal wss ook af te lezen zijn ergens vanaf het blok..Last edited by E-riko; 08/11/2016, 21:25.The Power Of Dreams
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk BerichtenWerd deze inbouw vermeld op het buitenlandse inschrijvingsbewijs en goedgekeurd (gehomologeerd) in het land van herkomst ?Last edited by Packard; 08/11/2016, 21:25.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk BerichtenEn die wijzigingen komen ook op de buitenlandse inschrijving ?The Power Of Dreams
Comment
-
ok, ja dan
met zulke antwoorden ook niet natuurlijk...ik heb nog niets concreet vandaar de vragen
maar neem het dan maar hypotetisch aan dat dat wel zo zal zijn, wat is dan je antwoord?
Ik ben es benieuwd, ik geef veel info en deel vanalles, maar concreet help je toch niet verder, heb daarentegen van 'bemk3' al concrete antwoorden gehad en zelfs via facebook een voor en na foto gezien van zijn inschrijvingspapieren.
met uitleg alhier
maar soit, ik ben benieuwd naar jouw bijdragen hier...The Power Of Dreams
Comment
-
Als je hem legaal en in aangepaste toestand wil inschrijven onder een normale nummerplaat, dan zal hij ook in die toestand moeten gehomologeerd worden. Je maakt het meeste kans om zo'n project te laten slagen als alle aanpassingen ook volledig op de buitenlandse inschrijving worden vermeld én als de auto - nadat de aanpassingen werden uitgevoerd - ginder ook opnieuw werd ingeschreven.
Een vriend van me heeft al een aantal speciallekes laten homologeren en gaat hiervoor steeds bij dezelfde tussenpersoon ten rade. Ik vraag hem de contactgegevens van die man op en hou je op de hoogte.
Comment
-
Kent iemand de voordeligste manier om rode transitplaten te bekomen? De verkoper uit Duitsland zei dat ik ze daar kon kopen voor 120 euro (waarschijnlijk zonder verzekering). Op internet geven ze bedragen tot boven de 300 euro (bv. zollkennzeichen.de). Is het voordeliger om ze op de dag zelf te kopen in Duitsland of ze te bestellen via internet?
Bij de douane zei iemand mij dat zelfs de gele transitplaten binnenkort zouden worden toegelaten op Belgische wegen (en dat in Wallonië een gedoogbeleid geldt). Iemand die daar iets meer over weet?
Comment
Comment