Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Een 2e hands auto uit Duitsland importeren... hoe ?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Mercedes Bekijk Berichten
    David67 vraagt u het aan mij?
    je zal het belgisch btw tarief betalen

Comment

• Ik heb 25168€ betaald voor mijne auto. Dus ik zal hier aan douane nog 5074€ moeten betalen of wat?? Ik ga mijn boekhouder ontslagen.

Comment

• en wat heeft je boekhouder je precies uitgelegd ?

Comment

• Uw boekhouder ontslaan? Als je dat zelf al niet weet, begin je er beter niet aan.
          '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
          '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
          '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
          '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
          '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
          '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
          '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
          '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
          '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

• Mijm boekhouder zei dat ik geen 21% btw zal moeten betalen hier voor mijn auto.

Comment

• Je moet die BTW niet aan de douane betalen maar die komt wel weer gewoon op je trimestriële BTW-afrekening.
              Afhankelijk van de door jou gehanteerde BTW-regeling zal je daar nog een deel van kunnen recupereren maar nooit 100%.
              Tenzij het een voertuig is dat énkel voor de zaak gebruikt wordt en dus voor geen enkel privé-verkeer (ook geen woon-werk).
              Kan zijn dat je boekhouder dat nogal ruim interpreteert maar dan hoop ik maar dat je goed documenteerde en kan bewijzen als je ooit controle krijgt.
              Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
              Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
              If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

• Schussboelie
                Dank u wel voor de uitleg!!!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                  2) Transitplaat met rode band (Zollkennzeichen)
                  a. Vraag aan de verkoper dat hij hiervoor zorgt dan moet je zelf niet zorgen voor een verzekeringsbewijs (=Deckungskarte) om vervolgens naar een Duitse DIV antenne te gaan (=Zulassungsstelle)
                  b. Indien je toch zelf je transitplaten regelt dien je dus
                  i. Verzekering te hebben (Deckungskarte) http://www.deckungskarten.eu
                  ii. Duitse DIV antenne (Zulassungsstelle) te bezoeken waar je in het bezit dient te zijn van
                  1. Identiteitskaart
                  2. Verzekeringsbewijs (Deckungskarte)
                  3. Keuringsbewijs (Tüv)
                  4. Duitse Roze kaart (Zulassungsbescheinigung)
                  5. Aankoopfactuur
                  6. Geld
                  7. Vergewis je dat de vorige eigenaar het voertuig reeds uitgeschreven heeft (Abgemeldet). Indien hij dus zijn nummerplaten nog niet heeft ingeleverd zal je geen transitplaat ontvangen.
                  “ Vroeger was dit een apart document (de zgn. Abmeldungschein)
                  ⇨ mogelijks is dit nog zo in sommige Zullassungsellen.
                  ⇨ meestal zetten ze nu een stempel Abgemeldet op uw Fahrzeugbrief.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
                  Bedankt voor de uitgebreide uitleg!

Laatste vraagje: hoe lang is zo'n verzekering geldig?
                  Dus hoe lang kun je in België rondrijden met de exportplaten met rode band?

Ik weet wel dat je zo snel mogelijk naar de keuring moet in België en dan met stempel verzekering je de wagen kunt inschrijven, maar met de verlofperiode duurt alles langer dan normaal. Dus dat die platen niet dienen om er lang mee rond te rijden in België.

Comment

• Er is sinds dit jaar iets veranderd in Duitsland met die Zollkennzeichen,er zijn zelfs garagisten die het niet meer doen. Er zouden veel te veel openstaande snelheidsboetes zijn en daar zou diegene die voor de nummerplaat gezorgd heeft voor moetn opdraaien daarom doen ze het niet graag meer. Normaal kan je zollkennzeichen nemen die een maand geldig zijn maar in principe mag je er hier in Belgie niet mee rondrijden,als je de juiste flik tegenkomt kan je serieus pech hebben

Comment

• Heb wat zitten lezen maar niet direct terug gevonden.

De vraag luidt als volgt.
                      Kan ik met rode platen een Duitse wagen invoeren in België (via douane) en er een tweedehandskeuring op laten doen zodat een 'derde' deze kan inschrijven?
                      Ik veronderstel maar zou het toch graag zeker weten.

Of moet je in dat geval altijd met Z-platen werken?
                      Ik ben voor alle duidelijkheid geen handelaar.

Comment

• Goedemorgen,

Zou iemand me advies kunnen geven omtrent het volgende:

Ik ga komend weekend een tweedehands auto kopen bij een VW dealer. Volgens de verkoper heb ik twee opties i.v.m. de auto in België te krijgen:

1) Samen met hem naar een Duits DIV kantoor (Zulassungsstele) gaan en daar transitplaten regelen.
                        --> Vraag: kan ik ook op zo een kantoor ook een verzekering regelen? En kan dit in dezelfde dag gebeuren (het verkrijgen van de verzekering en de platen)?
                        --> Vraag:Indien mijn vader de auto voor mij gaat afhalen en naar dit DIV kantoor gaat, zullen de transitplaten op zijn naam geregistreerd worden. Gata dit een probleem geven voor het aanmelden bij de douane/keuring/inschrijven in België? De auto is eigendom van mij, maar omwille van tijdsgebrek zal ik een hele dag vrij kunnen maken om zelf naar daar te gaan.

2) De auto zelf transporteren met een auto trailer.
                        --> Vraag: als ik het volgens deze manier zou doen, zou ik de auto tot mijn thuis krijgen zonder naar een DIV-kantoor te gaan in Duitsland, maar wel zonder platen. Met welke platen kan ik me dan begeven naar de keuring? Want ik ben particulier en heb dus geen Z-platen.
                        -->Vraag: Is dit vervoeren gewoon zo simpel als de auto afhalen bij de handelaar, of moeten er bepaalde 'export documenten' meegegeven worden door de verkoper in dit geval?
                        --> Vraag: Moet ik ook een verzekering nemen als ik de auto zelf vervoer via een auto-trailer?

De volgende stap zou dan zijn het naar de douane gaan. Indien ik de auto zelf transporteer met een auto-trailer heb ik dus geen platen.
                        --> Vraag: moet de auto fysiek aanwezig zijn om het inschrijvingsbewijs + vignet te bekomen?

De hieropvolgende stap zou dan de keuring zijn.
                        --> Vraag: indien ik de auto zelf vervoer via een trailer, heb ik dus gene platen. Hoe kan ik de auto door de keuring krijgen in dit geval?

Alvast harteijk dan voor de hulp!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Frédéric318is Bekijk Berichten
                          Heb wat zitten lezen maar niet direct terug gevonden.

De vraag luidt als volgt.
                          Kan ik met rode platen een Duitse wagen invoeren in België (via douane) en er een tweedehandskeuring op laten doen zodat een 'derde' deze kan inschrijven?
                          Ik veronderstel maar zou het toch graag zeker weten.

Of moet je in dat geval altijd met Z-platen werken?
                          Ik ben voor alle duidelijkheid geen handelaar.

De wagen kan enkel ingeschreven worden op naam van dewelke de zollkennzeichen staan. Ik denk zelfs als je de wagen haalt met zollkennzeichen dan staan de papieren sowieso op uwe naam en is het niet mogelijk om

Comment

• De wagen te keuren met z-platen omdat de auto op uw naam geregistreerd staat.... eerst toch maar eens goed bevragen in een keuringsstation of bij de div.

Comment

• Halo allemaal,

Bedankt aan iedereen voor de nuttige info in deze thread. Ik heb zowat alles doorgelezen en ik denk dat ik de basics begrijp. Enkel de BTW van particulier tot particulier is mij nog niet helemaal duidelijk. Ik begrijp dat er geen BTW verrekend wordt indien het gaat om een tweedehandse wagen (>6000km en >6 maanden) tussen particulieren. Een wagen die jonger is dan 6 maanden maar meer dan 6000km heeft, wordt dus als nieuw aanzien. OK, so far so good.

Maar wat als ik een wagen met 10.000 km en 5 maanden oud van een Duitse particulier koop? Dan is hier in principe BTW van toepassing omdat het nog een nieuwe wagen is. Tweemaal BTW betalen is nu niet de bedoeling, dus moet ik met de verkoper overeenkomen dat ik de wagen pas over een maand koop. Intussen kan die een andere koper gevonden hebben….

Is het dan mogelijk om op vandaag (5 maanden oud) een overeenkomst te sluiten 'met levering over een maand'? Of kan ik een overeenkomst sluiten, exportplaten voor een maand voorzien, de wagen naar ons land rijden. Parkeren in de garage tot hij 6 maand oud is, en dan aanbieden aan de douane? Kortom, welke datum wordt genomen om die leeftijd te bepalen? De datum van de verkoopovereenkomst, of de datum van aanbieden aan de douane?

Ik belde hiervoor al eens naar het contactcenter van Financiën. Daar wisten ze het ook zo niet direct, maar toen ik op wacht gezet werd om het na te vragen werd tot tweemaal de lijn verbroken (na een uur wachten of zo), en heb ik het opgegeven.

De brochures en info die je online vindt gaan wel heel opvallend aan deze situatie voorbij.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Alvast bedankt voor meer info.

Comment

• Wagen kopen met exportplaten die meer dan een maand geldig zijn en naar de douane gaan als de wagen zes maanden en 1 dag is,daarna naar de keuring en inschrijven. De zes maanden beginnen te lopen vanaf de eerste inschrijvingsdatum.

Comment

• Bedankt realgenius

Comment

• Hallo,

ik heb interesse om een Mazda 6 van 3/18 te kopen in Duitsland. Bestaat de mogelijkheid om deze onafhankelijk te laten controleren door een of andere organisatie?
                                    Er bestaan zoveel wilde verhalen over aankopen in Duitsland dat ik het zekere voor het onzekere wil nemen.
                                    Heeft er iemand al ooit gehoord van problemen met afwijkende co-waarden tov. Een Belgische wagen.
                                    Alvast bedankt.

Comment

• Ik vond niet direct een draadje terug over importeren uit frankrijk.
                                      Ik ben van zin om Saab 900S vanuit Frankrijk naar hier te halen. Procedure is hetzelfde maar transitplaten hebben ze niet in Frankrijk.
                                      Op belgische platen rijden doet mijn verzekeraar niet in FRankrijk.
                                      Ik ben nu aan het bekijken om via https://www.assurvit.fr/ een verzekering voor 1 dag te vragen. Wagen is nog ingeschreven in Frankrijk en platen blijven bij de wagen dus zou moeten kloppen.

Iemand ervaring mee of andere suggesties om wagen naar vanuit frankrijk legaal naar hier te rijden ?
                                      MVg
                                      Robin

Comment

• Ik heb een ingevoerde wagen gekocht hier in Belgie bij een dealer,dus douane hebben zij gedaan,ik dien dus de wagen enkel in te schrijven
                                        mijn makelaar wou de wagen ingeven bij div maar aangezien het een ingevoerde wagen is gaat dit dus niet online,
                                        dus dien ik zelf naar div te gaan,
                                        heb ik het aankoopfactuur nodig bij de div?(want dit heb ik niet aangezien de dealer gekocht heeft in buitenland)
                                        is dit enkel op afspraak voor een ingevoerde wagen?

Comment

• Echt niemand?want maandag zou ik willen gaan naar div maar dus zonder factuur..

Comment

Working...
                                          X