Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Een 2e hands auto uit Duitsland importeren... hoe ?
Dank u voor de hulp,
dus heel zeker geen aankoopbewijs/factuur nodig dan bij de DIV?Dan ga ik het er op wagen maandag,
op hun site staat thans van wel,zie onderaan ergens
Ik ben al een tijdje op mobile.de aan het uitkijken naar een recente 2dehandswagen (VW Passat Variant B8 ).
Ik heb echter een vraag over het originele VW onderhouds- en instructieboekje. Bij een Duitse wagen zal dat hoogstwaarschijnlijk ook in het Duits zijn.
Wat zijn zo de mogelijkheden om aan de Nederlandse versie te geraken?
Stel: ik wil een autobus van in de jaren '80 aankopen in Duitsland. De bus zal nadien ingericht (of gebruikt) worden als camper.
Ik ben mij nog aan het bevragen of ik die dan best als oldtimer, camper of bus laat inschrijven. Moet ik dan hetzelfde stappenplan als op p.1 hier volgen?
Ik ben handelaar in bijberoep en begin toch te overwegen om af en toe een jong voertuig in te voeren uit Duitsland
Vroeger heb ik als particulier al wel eens een auto uit Nederland ingevoerd en het principe is hetzelfde maar blijkbaar zijn er toch enkele dingen veranderd nu?
Vignet 705 kan blijkbaar aangevraagd worden via de website van de overheid ? Moet ik dan nog langs de douane passeren of is dit voldoende?
Eens de auto de keuring voor verkoop is gepasseerd kan deze dan via WEBDIV ingeschreven worden want dit was vroeger niet het geval?
Ik wil niet dat mijn klant nog 2 delen moet gaan opsturen & de auto via de post moet inschrijven of nog zelf langs de DIV hoeft te gaan ...
Dus kortom de vraag is
Kan ik de auto ophalen => Vignet 705 aanvragen via Minfin => Keuren voor verkoop => Afleveren aan mijn klant => Klant kan hem inschrijven via Webdiv
Of het nu gaat om een jonge occasie, een youngtimer of net een oldtimer… het loont de moeite om ook eens in het buitenland uit te kijken. De prijs wordt immers bepaald door vraag en aanbod en daarom zijn er soms koopjes te doen.
Of het nu gaat om een jonge occasie, een youngtimer of net een oldtimer… het loont de moeite om ook eens in het buitenland uit te kijken. De prijs wordt immers bepaald door vraag en aanbod en daarom zijn er soms koopjes te doen.
Wat moet je doen om zelf een auto uit het buitenland in te voeren?
De auto invoeren in België brengt wat rompslomp met zich mee, maar onoverkomelijk is het niet. Vanzelfsprekend moet je zorgen dat je alle noodzakelijke papieren bezit (onder meer een aankoopfactuur en de originele voertuigdocumenten). De auto moet je inklaren bij de douane en vervolgens kan je op jacht naar een inschrijvingsbewijs. En dat is vanaf vandaag wat moeilijker dan voorheen.
Een auto preregistreren voor DIV
Na een overgangsregeling die begin april inging, is het vanaf vandaag verplicht om een auto bij de Dienst Inschrijvingen Voertuigen (DIV) te preregisteren. Dat moet via een specifieke website, waar de consument ervoor moet zorgen dat alle van het gelijkvormigheidsattest doorgegeven worden. Bij veel nieuwe auto’s zal dat een fluitje van een cent zijn, maar voor oudere voertuigen wordt dat wellicht een uitdaging. Pas erna kan je naar de autokeuring met een verzoek tot inschrijving.
Vraag hulp bij je keuringsstation
De keuringsinstanties zijn in principe nog in staat om ontbrekende gegevens in het preregistratiedossier in te vullen, maar reeds tijdens de overgangsperiode merkte Traxio - de koepelorganisatie voor autohandelaars - dat zulks niet steeds gebeurde. Voertuigen die niet gepreregistreerd werden, worden vanaf vandaag geweigerd aan de loketten van de DIV.
De vraag is dan waarom het weer iets moeilijker maken. Soms heb ik hier de indruk dat er regeltjes worden uitgevonden om het staatsapparaat te laten draaien.
De vraag is dan waarom het weer iets moeilijker maken. Soms heb ik hier de indruk dat er regeltjes worden uitgevonden om het staatsapparaat te laten draaien.
Om eigen economie te beschermen... Niet meer of niet minder. Maar toch gaat mij dat niet tegenhouden
Die regel van 6 maanden én 6000km is ook belachelijk. Had 1 van de 2 voorwaarden moeten zijn, niet beide. Ze doen maar, ik laat me ook niet afschrikken.
Dat laat ik aan de pro's over gelijk jij, persoonlijk durf ik daar niet aan te beginnen.
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
Ja het zal langs een kant een grote opportuniteit zijn, maar lang de andere kant een pak meer werk & een groter risico. Het moet maar eens voorkomen dat je de MTM niet kan vinden van je 1953 Ford F-100......
Nog een nieuwtje: Het beste Douanekantoor - zijnde Mechelen - is vanaf heden gesloten. Voor uw zaakjes moet u vanaf nu naar een ander kantoor gaan of online.
Ja het zal langs een kant een grote opportuniteit zijn, maar lang de andere kant een pak meer werk & een groter risico. Het moet maar eens voorkomen dat je de MTM niet kan vinden van je 1953 Ford F-100......
Nog een nieuwtje: Het beste Douanekantoor - zijnde Mechelen - is vanaf heden gesloten. Voor uw zaakjes moet u vanaf nu naar een ander kantoor gaan of online.
Meen je dat nu? Mechelen was idd top.
Met andere woorden, het verloop zal weer veeeel trager zijn.
Meen je dat nu? Mechelen was idd top.
Met andere woorden, het verloop zal weer veeeel trager zijn.
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
Wel ik heb mijn items doorgestuurd naar Antwerpen, we zien wel hoe het gaat...
Voordeel dat je alles op voorhand moet sturen: ze kunnen aan de inkom niet meer zeggen 'we doen er vandaag maar maximaal 10 en jij bent de 11-de, kom morgen nog eens terug of zo'.
Update:
Voor import van een voertuig is de procedure nu als volgt
1. je mailt naar het desbetreffende douanekantoor alle gegevens in PDF: aankoopbewijs, ID-kaart, papieren voertuig.
2. je krijgt (normaal gezien) vrij snel een bevestiging dat het Vignet E 705 OK is. => is enkel nog maar elektronisch, geen papier meer halen bij de douane!
3. pre-registratie doen online bij DIV (gegevens van het voertuig invullen)
4. naar keuring gaan: zij checken het kentekenbewijs nogmaals alsook de ingevulde gegevens van het voertuig
5. bij groene kaart => inschrijven.
Comment