Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Een 2e hands auto uit Duitsland importeren... hoe ?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
    Vriend van mij heeft een nieuwe wagen gekocht in den holland.

Probleem is dat het nogal een specialleke is (motorswap én motortuning) dus in Belgie een Homologatiekeuring moet ondergaan. Deze homologatieprocedure duurt 6 tot 8 weken.
    Maar niets is natuurlijk minder leuk dan een pas aangekochte wagen 8 weken in je garage moeten zetten omdat je er niet mee mag rijden.
    Natuurlijk is het mogelijk hem die periode op Z-platen te rijden, maar dat is niet echt legaal als je niet de zaakvoerder bent dacht ik.
    Aangezien de wagen al uitgeschreven is in Nederland, kan hij dus ook niet tijdelijk iets regelen in Nederland qua inschrijving/verzekering.
    Kan je (als buitenlander) in Nederland een soort transitplaat aanvragen voor 2 maanden? kwestie van toch op een legale manier met de wagen rond te rijden...

Zo ja, quanta kosta en waar moet hij daarvoor zijn?
    Waarom en waar?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door d_s Bekijk Berichten
      Waarom en waar?
      Waarom:

Om alle papieren voor belgie in orde te krijgen.
      Die ambtenaren werken niet echt snel wss

Waar?

Aanmelden bij de keuringsstations voor homologatie waar dat gaat (enkele per provincie). In dit geval zou dat Geel zijn.

Comment

Waarom:

Om alle papieren voor belgie in orde te krijgen.
        Die ambtenaren werken niet echt snel wss

Waar?

Aanmelden bij de keuringsstations voor homologatie waar dat gaat (enkele per provincie). In dit geval zou dat Geel zijn.
        Ik had geen papieren en het heeft maar een week geduurd voor de homologatie (wel bij de invoerder zelf ). Sneller is dus zeer zeker mogelijk, daarom mijn waarom en waar

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door d_s Bekijk Berichten
          Ik had geen papieren en het heeft maar een week geduurd voor de homologatie (wel bij de invoerder zelf ). Sneller is dus zeer zeker mogelijk, daarom mijn waarom en waar
          Ja, voor een standaardmodel is dat sneller natuurlijk.

Maar geen haan die gaat geloven dat die wagen een standaardmodel is

Hoelang heeft het bij Wannes geduurd voor de Cos in orde was?

Comment

• een auto die aangepast is voldoet niet aan het normale pvg en moet dus in een homologatiedinges gehomolodingest worden.

Comment

• En heb je ook een antwoord of nederlandse transitplaten in Belgie verzekerd kunnen worden?

Comment

• ja. nee.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Frankie Loosveld Bekijk Berichten
                  ja. nee.
                  Dus dan moet hij een nederlandse verzekeringsmaatschappij vinden...

Kan hij zich daar verzekeren als Belg dan?

Comment

• ja. ja.

in principe (volgens het modelcontract) verzekeren belgische maatschappijen enkel voertuigen die wettelijk in orde zijn, dus gekeurd en ingeschreven en al die shit. uitzonderingen zijn mogelijk.

Comment

• Is het in Nederland betaalbaar qua verzekering eigenlijk? of weet je daar ook niets van.

Want als dat 200€ kost voor 8 weken kan ie wel wachten denk ik

Comment

• Ik zit met nogal een speciaal gevalletje denk ik.

Stel, ik koop een Audi van bouwjaar 1990 in Nederland, waar hij ondertussen uitgeschreven is, die oorspronkelijk uit Duitsland kwam en in 1998 in Nederland is ingevoerd.

De auto naar België krijgen is geen probleem, maar welke papieren heb ik bij de aankoop zeker nodig in dit geval?
                        Zit er dan normaalgezien al een Europees gelijkvormigheidsattest bij?
                        Bewijs dat de auto in Duitsland is uitgeschreven gaan ze toch niet vragen zeker?
                        En hoeveel kost de keuring in dit geval?
                        Last edited by ; 06/05/2007, 15:03.

Comment

• Na dit topic volledig uitgekamd te hebben, en wat meer info te winnen bij de verkoper ben ik erachter gekomen dat hij alleen de Fahrzeugbrief heeft en geen Europees gelijkvormigheidsattest. De wagen is ook uitgeschreven.

Moet ik dan aan de verkoper het bewijs van uitschrijving vragen of zien ze dat hier wel?

Wat is de goedkoopste manier om een Europees gelijkvormigheidsattest te bekomen en waar moet ik daar voor zijn? Dat het een aantal weken duurt heeft geen belang, de auto moet pas in augustus de baan op.

Ik ben ook nog steeds benieuwd achter de kosten van zo'n keuring.

Best ook eens vragen of het chassisnummer nog leesbaar is zodat ze daar niet moelijk over kunnen doen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door McFarnsworth Bekijk Berichten
                            Na dit topic volledig uitgekamd te hebben, en wat meer info te winnen bij de verkoper ben ik erachter gekomen dat hij alleen de Fahrzeugbrief heeft en geen Europees gelijkvormigheidsattest. De wagen is ook uitgeschreven.

Moet ik dan aan de verkoper het bewijs van uitschrijving vragen of zien ze dat hier wel?

Wat is de goedkoopste manier om een Europees gelijkvormigheidsattest te bekomen en waar moet ik daar voor zijn? Dat het een aantal weken duurt heeft geen belang, de auto moet pas in augustus de baan op.

Ik ben ook nog steeds benieuwd achter de kosten van zo'n keuring.

Best ook eens vragen of het chassisnummer nog leesbaar is zodat ze daar niet moelijk over kunnen doen.
                            Gelijkvormigheidsattest te verkrijgen bij de invoerder of op de keuring. Kostprijs is bij de invoerder verschillend van merk tot merk.

Comment

• Ik weet niet of het hier al ergens staat, maar bij het nalezen van dit topic voor informatie kwam ik dit tegen:

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                              In ieder geval moet je er op letten dat, áls je de auto in België wil inschrijven vóórdat 'ie z'n zes maand gepasseerd is, je géén BTW betaalt in Duitsland, want als je hem hier inschrijft moet je nog 'es BTW betalen, en de Belgische Staat houdt geen rekening met de in Duitsland betaalde BTW. Je moet dan ook zoeken naar tweedehandsauto's waarbij staat aangegeven "MwSt. ausweisbar". Ofwel koop je een -6mnd auto ginder toch, betaal je BTW ginder (aan te raden ingevolge de 5% verschil), en laat je hem hier in je garage staan en wacht je met inschrijven tot 'ie 6 maand oud is.
                              En volgens mij klopt hier toch iets niet ?
                              Immers:
                              Oorspronkelijk geplaatst door FGOV.be ofzo
                              Wanneer men een voertuig in een andere Lidstaat van de Europese Unie koopt, is het belangrijk om te weten dat de BTW-wetgeving een onderscheid maakt tussen nieuwe en niet-nieuwe voertuigen.
                              Op basis van de BTW-wetgeving wordt een voertuig als nieuw beschouwd als het voertuig niet ouder is dan 6 maanden OF als het voertuig maximum 6.000 km op de teller heeft staan.

Op basis van de BTW-wetgeving wordt een voertuig als niet-nieuw beschouwd als het voertuig ouder is dan 6 maanden EN als het voertuig meer dan 6.000 km op de teller heeft staan.

Voorbeeld 1

N.B. de gebruikte data vallen allen binnen hetzelfde kalenderjaar
                              De heer X koopt in Barcelona een tweedehands voertuig aan op 18/10. Het voertuig is voor de eerste keer in het verkeer gebracht op 15/3. X neemt een verzekering voor het voertuig en laat het op zijn naam in Spanje inschrijven in een tijdelijke reeks zodat hij met het voertuig naar België kan rijden. Hij gaat het voertuig zelf ophalen op 20/10. Op dat ogenblik heeft het voertuig 5500 km op de teller staan. Wanneer hij zich in België met de auto op het douanekantoor aanbiedt staan er ondertussen 6900 km op de kilometerteller. De intracommunautaire verwerving van het voertuig is in België in zijn hoofde belastbaar en vindt plaats op 20/10. De douane zal de auto als nieuw beschouwen omdat het aantal kilometers telt op het tijdstip van levering van het voertuig aan de koper.
                              Voorbeeld 2

N.B. de gebruikte data vallen allen binnen hetzelfde kalenderjaar
                              De heer Y koopt op 18/10 in Frankrijk een tweedehands voertuig aan dat op dat ogenblik 7000 km op de teller staan heeft en dat voor het eerst in gebruik werd genomen op 15/05. Y neemt het voertuig onmiddellijk mee op een aanhangwagen. Bijgevolg moet de BTW het voertuig als nieuw beschouwen. Y geeft de intracommunautaire verwerving echter slechts aan op 25/11 (meer dan 6 maanden na de eerste ingebruikname) op een Belgisch douanekantoor. De intracommunautaire verwerving is toch belastbaar met Belgische BTW vermits het voertuig reeds op 18/10 aan Y werd geleverd en het op dat tijdstip nieuw was inzake BTW. Het tijdstip om te bepalen of het voertuig al dan niet nieuw is inzake BTW, is het tijdstip waarop het geleverd wordt.
                              Kortom, de BTW is reeds verschuldigd op moment van levering. Als je dus een auto koopt in Duitsland is de BTW verschuldigd op het moment dat je de sleutels in ontvangst krijgt, niet? Als de auto op dat moment nog geen 6 maanden oud is, of nog geen 6.000km heeft, moet je er dus Belgische BTW op betalen ipv Duitse...?
                              Of is dit enkel theoretisch en maakt dit in de praktijk geen verschil uit?
                              Nogmaals mijn excuses als het reeds vermeld is

Comment

• Hallo,
                                We zijn van plan een wagen te importeren. Maar we zitten met het probleem hoe. ik weet niet hoe het zit met transitplaten en hoe dat zit met de keuring voor verkoop enz. enz. Kan er iemand mij meer info hierover geven?

Alvast Bedankt!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Matthi.Lampe Bekijk Berichten
                                  Hallo,
                                  We zijn van plan een wagen te importeren. Maar we zitten met het probleem hoe. ik weet niet hoe het zit met transitplaten en hoe dat zit met de keuring voor verkoop enz. enz. Kan er iemand mij meer info hierover geven?

Alvast Bedankt!

Ik kan moeilijk geloven dat als je de voorbije 18 pagina's in dit topic hebt doorgenomen, je het antwoord op je vraag niet vindt.

Comment

• Kan iemand mij vertellen wat de maximale periode is die je kunt krijgen voor transitplaten?

Comment

Een maat van mij beweert dat ge met Duitse transitplaten een jaar moogt rondrijden, en da ge nix van taxen of BIV moet betalen...
                                      Z'n broer wil een vorig model A6 4.2 op de kop tikken omdat hij een jaar naar Algerije verhuist en naft daar toch nix kost, en via transitplaten kan hij dan de zware kosten in Belgie ontlopen.

Is dit correcte informatie??

Comment

• Ik dacht dat duitse platen maximaal 2 maand geldig waren, maar ik kan mij vergissen.

Cayenne heeft er gehad voor zijn kever, mss weet hij wel meer...

Comment

Working...
                                        X