Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Een 2e hands auto uit Duitsland importeren... hoe ?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• ik heb reeds een wagen aangeboden met duitse transitplaten en diegene die hem gekeurd heeft was het gaan navragen en zei dat het moest kunnen maar hij kon in zijn computer de plaat niet ingeven
    die heeft dan gewoon die wagen gekeurd met de plaat die er zou op komen, en die dus nog op een andere auto hing, daar zijn nooit problemen mee gekomen
    '16 Peugeot 308 SW blueHDI
    '15 Volvo XC60 D3

Comment

• als ik het goed begrijp koop ik mij een wagen bij een handelaar in duitsland en betaal ik hier aan de grens een bedrag bij de douane en dan kan ik de btw hier toch recupereren?
      '16 Peugeot 308 SW blueHDI
      '15 Volvo XC60 D3

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door josenjef
        als ik het goed begrijp koop ik mij een wagen bij een handelaar in duitsland en betaal ik hier aan de grens een bedrag bij de douane en dan kan ik de btw hier toch recupereren?
        BTW recupereren kan niet, helaas

stel dat je 16% BTW in Duitsland betaalt hebt, dien je aan de douane 5% nog te betalen...

je zal altijd 21 % BTW betalen!
        Peugeot 307 Sw 1.4HDI
        & BMW E36 318TDS Touring

Wanna hear&see some fantastic cars ? It's the Gumball:
        http://www.passion-gt.com/video/GumB..._PassionGT.mpg

Ode aan de eigen wagen!
        Terroristen bombarderen enkel openbaar vervoer!

Comment

• Mis!!!!!!!!
          Als je in Duitsland btw betaald moet dat in Belgie niet meer.
          Dus beter in Duitsland is maar 16 procent.
          Als particulier wel te verstaan.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Blink360
            Oorspronkelijk geplaatst door josenjef
            als ik het goed begrijp koop ik mij een wagen bij een handelaar in duitsland en betaal ik hier aan de grens een bedrag bij de douane en dan kan ik de btw hier toch recupereren?
            BTW recupereren kan niet, helaas

stel dat je 16% BTW in Duitsland betaalt hebt, dien je aan de douane 5% nog te betalen...

je zal altijd 21 % BTW betalen!
            Get your facts right Blink De EU is een eengemaakte economische unie, wat maakt dat jij je BTW waar dan ook mag betalen binnen de EU. Als jij dus iets koopt in Duitsland en jij betaalt DAAR 16 % BTW, dan is je belastingplicht voldaan en moet jij in België niets meer betalen.

Voor die persoon uit Dubaï die hier onlangs zich kwam bevragen hoe hij dat moest regelen, gaat dat niet op. De wagen is gekocht BUITEN de EU...

Comment

• Excuseer, dat is wat ik geleerd heb tijdens ne cursus de voorbije maanden... zal de consultant in kwestie eens terug contacteren
              Peugeot 307 Sw 1.4HDI
              & BMW E36 318TDS Touring

Ode aan de eigen wagen!

Comment

• Ik heb dit probleem vorig schooljaar voor mijn vak BTW-recht al eens moeten uitwerken. Hieronder vindt je de oplossing (die correct was volgens de docent) Let wel op, dit geldt enkel voor nieuwe wagens (voorwaarden om 'nieuwe wagen' te zijn staan hieronder ook).

Invoer is belastbaar, ongeacht door wie hij wordt verricht. Dus de BTW is ook verschuldigd bij invoer door particulieren van een goed dat hij in het buitenland heeft verkregen.
                De wagen is nieuw voor het wetboek BTW als hij aan de volgende voorwaarden voldoet:

• Levering binnen 6 maanden na de eerste ingebruikneming;
                • Minder dan 6000 KM afgelegd.

De verwerver dient voor de intracommunautaire verwerving van het nieuwe vervoermiddel een afzonderlijke bijzondere aangifte in te dienen op een Belgisch douanekantoor naar zijn keuze, met betaling van de verschuldigde BTW op die douanekantoor.

Deze bijzondere BTW-aangifte inzake de intracommunautaire verwerving van nieuwe vervoermiddelen noemt met aangifte 446.
                De aangifte 446 moet worden ingediend voor het verstrijken van de maand die volgt op deze waarin de levering van het nieuwe vervoermiddel heeft plaatsgevonden (Art. 7, 1° lid KB nr. 46) en in ieder geval voor de indiening van de aanvraag om inschrijving (Art. 7, 2° lid KB nr. 46).

De verwerver is hierbij gehouden tot neerlegging op het douanekantoor van de stukken die opgesomd zijn in het Art. 9, supra. Teneinde de in de aangifte nr. 446 op te nemen gegevens in te lassen (Art. 4, 1° lid KB nr. 46).

Wanneer het intracommunautair verworven vervoermiddel een landvoertuig is, dient de verwerver met het oog op de inschrijving van dit voertuig op zijn naam tevens de op zijn naam opgestelde aanvraag om inschrijving voor te leggen aan de ontvanger van het douanekantoor (Art. 4, 2° lid KB nr. 46). Laatstgenoemde valideert deze aanvraag en brengt er tevens het vignet nr. 705 op aan.
                http://www.autoforum.be/showthread.php?t=51201

Comment

• Als ik het goed lees staat er wel degelijk dat men BTW ook in België dient te betalen ...
                  Peugeot 307 Sw 1.4HDI
                  & BMW E36 318TDS Touring

Ode aan de eigen wagen!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2
                    Oorspronkelijk geplaatst door snowman265
                    Transitplaten gaat niet omdat ie nu gekeurd moet worden met de platen die er op hangen oftewel met garageplaten.....

Er is geen enkele wet die verbiedt dat een wagen aangeboden wordt met transitplaten. Eén of andere interne regel is niet bindend. Een transitplaat is volledig legaal, verzekerd en voldoet aan alle eisen van de wetgeving.
                    Even mijzelf quoten

Al verschillende keren contact genomen nu met GOCA. Men kan en wil mij geen schriftelijke bevestiging opsturen van de reden waarom men transitplaten en andere platen afkeurt. Dit is dus duidelijk gebaseerd op een interne richtlijn en niet op een wet. Wie afgekeurd wordt, mag dus gerust een proces opstarten, aangezien men wagens afkeurt die voldoen aan de wet !

Bende zakkenvullers
                    BMW E46 318d '05

VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

Comment

• Kan ik gewoon een tweedehands wagen (+6000km en +6maand) gaan kopen bij een particulier of garage in Duitsland zoals in Belgie. Normaal moet er dan toch geen BTW meer betaald worden aan de grens.Zijn er nog extra kosten te verwachten ? Ja, het is compleet nieuw voor mij...

Comment

• Neen, 't is poepsimpel. Zoals in m'n allereerste post vermeld en in de post hierboven van 0DAVID0 staat te lezen : jonger dan 6 mnd + hier ingeschrijven = hier BTW betalen. Ouder dan 6 mnd + hier inschrijven = BTW betalen waar je maar wil (en dan is de BTW-plicht voldaan, maakt niet uit hoeveel je betaalde ... en dan moet je zeer zeker NIET bijbetalen aan de grens).

't Is "duizendmaal" gezegd ... en ik deed 't al tig keer (in totaal al meer dan 50 wagens uit Duitsland ingevoerd samen met m'n vader), dus 't klopt écht wel hoor.

En dat "horen van...", we weten allemaal wat voor 'n cover dat doorgaans is voor foute verhalen.

Comment

• Anders gezegd : als 'ie ouder is dan 6 maanden, maakt het niet of je die wagen in Duitsland koopt of bij de automarchand bij jou om de hoek. Identiek hetzelfde (althans wat tax betreft).

Comment

• Hartelijk dank, zo had ik het ook begrepen maar het leek allemaal veel te mooi. Hoedanook, ik ga nog wat sparen en dan zien we wel. Ga je zelf ter plaatse of heb je een contactpers. of via het net ? Slechte ervaringen gehad ? Ik heb al een keer of 3 mensen gehad die vroegen om een voorschot te storten via Western Union...

Comment

• Hihi, Western Union.

Ja, ik ga altijd zelf ter plekke. Ik wil de persoon van wie ik een auto koop, of bij wie ik een Halbjahreswagen nieuw bestel, zélf gezien hebben. Ik probeer ook eens mee te rijden ("Gaan we eten ? Ik betaal, jij rijdt ... ik wil eens goed van die lekkere Dutse bieren proeven en mag dan niet rijden." of een andere uitvlucht doen wonderen), zodat ik weet hoe die persoon rijdt. Vooral ná het diner, als de auto terug koud wordt gestart, is het interessant om te zien hoe de persoon met een koude motor omgaat.

Slechte ervaringen ? Neen. De Duitse grote merkendealers zijn nagenoeg voor 100% te vertrouwen. Ze slaan evenveel geld uit jouw zakken, maar ze zijn er eerlijk over : je weet dat wat je betaalt, de prijs is correct. Als je veel betaalt heb je een goed product, betaal je minder, dan moet je naar défauts zoeken.

Uitkijken, wikken & wegen, toeslaan, genieten.

Comment

• Hoe zit het nu met de keuring van een ingevoerde wagen??
                                Keuring is toch verandert sinds september?
                                Ingevoerde wagen steeds keuren met z- platen of gaan de platen waarop het voertuig gaat ingeschreven worden ook???

Comment

• ff gewoon uit interesse eens zitten surfen op mobile.de

En dit kwam eruit: http://www.mobile.de/SIDiMB.6V9KhQKJ...ich=pkw&top=1&

Ik verschoot ervan hoeveen Touaregs V6 TDI er te koop staan, en allemaal brand new.

Wat is het addertje onder het gras als er bij staat: 'enkel voor export'. (Buiten het feit dat er geen BTW betaald wordt)

En zijn zo'n auto's gemakkelijk aan te kopen en in te voeren. (of staat dat hier al ergens?)

Comment

• Addertjes ? I wouldn't know. Zolang je bij een VW-dealer koopt en de Euro-garantie meebestelt (en ervoor betaalt), hoef je je geen zorgen te maken.

Makkelijk te kopen ? Even makkelijk als bij een Belgische handelaar.

Makkelijk te importeren ? Even makkelijk als een Belgische wagen inchrijven.

Comment

• Is het mogelijk om een wagen uit Duitsland, van laat ons zeggen een jaar oud, hier in België te leasen?
                                      BMW E61 525d LCI '09
                                      Suzuki Bandit 1250NA /07
                                      Fiesta Red Edition '16

Comment

• Een klein OT vraagje:

Hoe voer ik best legaal een auto (oldtimer) in vanuit Nederland?
                                        Last edited by Löwe; 05/02/2005, 17:43.

Comment

• gelijkvormigheidsattest

Hallo iedereen,

ik ben van plan een BMW 525i te importeren van 1994, en heb hiervoor een gelijkvormigheidsattest nodig uiteraard.

Een telefoontje naar de officiële BMW importeur (In Bornem) leverde op dat dit gedaan kon worden in hun atelier tegen een prijs van rond de 100€.

Ok. Maar zijn er manieren om dit goedkoper te doen? En als ik de threads hier lees ben je bij de keuring ook zeker niet beter gediend, laat staan goedkoper...

Als je nu die importeur van Duitsland contacteert en je geeft de data door van het voertuig, lukt dit dan niet zo?

Graag jullie reacties!
                                          alvast bedankt!

Axel

Comment

Working...
                                          X