Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Een 2e hands auto uit Duitsland importeren... hoe ?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • McLarenboy
    replied
    Ik heb dus gisteren een voertuig uit Duitsland gehaald en mij hoofdzakelijk gebaseerd op wat in de intropost staat van deze thread. Echter bij het kantoor waar ik het papierwerk ging regelen gooide men een nieuw element op tafel. Toen ik telefonisch mijn afspraak gemaakt had werden me twee dingen gemeld waar ik nog niet van gehoord had:
    - enerzijds MOEST ik met de wagen ter plaatse komen omdat men het chassisnummer ging controleren
    - anderzijds moest ik ook een factuur meebrengen van electriciteit of gas zodat men mijn adres kon ingeven in het systeem. Wat uiteraard logisch is; stel dat ik geflitst wordt dan moet de boete bij mij komen uiteraard.

    Een week later kom ik daar aan bij dat kantoor, wordt alles geregeld zoals ik voor ogen had. Maar dan gaf de vrouw te kennen dat ze iemand in Duitsland moeten hebben die een document moet ondertekenen om akkoord te zijn met het feit dat post bij hun moet aankomen (snelheidsovertreding, parkeerboete,...)?!? Houdt uiteraard geen steek, want men verwacht dus dat die persoon dan de brieven moet doorsturen naar mij.
    God zij dank had die verkoper net zoals mij een dag verlof genomen dus kon die afzakken naar dat kantoor.

    En naar het chassisnummer hebben ze uiteraard niet gekeken. Kreeg de indruk dat uitvoerplaten daar maar zeer zelden voorkwam. De persoon die de platen moest maken wist namelijk ook niet meer welk kleur deze moesten hebben; rood of geel.

    Leave a comment:


  • Chris_147
    replied
    Ik ga toch ook nog maar eens wat vragen stellen, misschien zijn ze al wel beantwoord, maar verscheidene dingen vind ik niet zo goed op de Duitse websites.
    Wagen staat op 5u rijden van hier, dus liefst alles in 1 of 2 keer regelen
    Bvb:
    - ik ga kijken, sluit verkoop
    - ga naar huis
    - verkoper schrijft uit
    - ik vraag transitplaten aan vanuit mijn luie zetel
    - ik ga terug, reken af en rij terug naar huis met de transitplaten

    Het gaat om een oldtimer (Honda Prelude 1991) die ik toch op gewone platen wil zetten om genoeg mee te kunnen rijden.
    Iemand ervaringen met het aanvragen van Belgisch of EU gelijkvormigheidsattest bij Honda?

    Wagen ophalen
    - Moet de verkoper speciale dingen doen om de wagen uit te schrijven?
    - Hoe moet ik juist de transitplaten + verzekering aanvragen? Kan dat online? Verkoper niet voor nodig?
    - Ik kan dan ook met die transitplaten naar de keuring? (misschien eerst oldtimer om geen problemen te hebben met gelijkvormigheidsattest)

    Leave a comment:


  • Rueff
    replied
    Blijkbaar vragen ze op importkeuring niet naar je douane vignet 705?
    Dit heb je enkel nodig als je naar de DIV gaat samen met je roze formulier 'aanvraag voor inschrijving' (of alles opstuurt)

    Dus je zou in principe direct naar de keuring kunne van zodra je in België bent?

    Kan iemand dat bevestigen?

    Leave a comment:


  • Rennfox
    replied
    Minder dan 48u moet je zelfs geen PLF invullen als je met de auto bent.
    Kans dat ze je tegenhouden aan de grens is even groot als dat Marc van Ranst en Dries van Langenhove op 8 mei samen een pint gaan drinken.

    Leave a comment:


  • Crockyy
    replied
    We hebben een wagen op het oog maar deze staat vrij ver van de grens waardoor we alles in één trip willen afhandelen. Dus bezichtiging, proefrit, overeenkomst, betaling en transitplaten op dezelfde dag. Iemand ervaring met instant overschrijving op locatie in Duitsland? Als ik hier wat lees zouden transitplaten met verzekering op een uur geregeld moeten zijn? Iemand kennis van de COVID-regels in DE? Bij navraag bij de dealer en na wat opzoekwerk in mijn beste Duits, lijkt het mij dat er geen regels zijn als je maar max 24 u daar bent?

    Leave a comment:


  • flappy
    replied
    hij moet hier X platen aanvragen, maar zijn die geldig in frankrijk? Ik denk het niet. En de franse exportplaten zijn hier ook niet geldig. Wat een soep!!

    Leave a comment:


  • Polygoon
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
    zit met een andere vraag ivm buitenland.

    Franse vriend wil hier een auto kopen en die naar Frankrijk brengen. Vind hierover eigenlijk weinig info op het internet. Ergens iets gelezen van een W plaat... maar echt heel duidelijk is het allemaal niet.

    Iemand meer info hierover?
    Ik denk dat dat iets is wat hij best aan franse kant even kan nakijken.
    Met een beetje flexibiliteit van de verkoper kom je ook al ver natuurlijk. De persoon die mijn G indertijd heeft gekocht, en terug naar Duitsland ging rijden, is gewoon op mijn platen tot aan de grens gereden en heeft daar Duitse gele platen erop gevezen.

    Leave a comment:


  • flappy
    replied
    zit met een andere vraag ivm buitenland.

    Franse vriend wil hier een auto kopen en die naar Frankrijk brengen. Vind hierover eigenlijk weinig info op het internet. Ergens iets gelezen van een W plaat... maar echt heel duidelijk is het allemaal niet.

    Iemand meer info hierover?

    Leave a comment:


  • Br3cht
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
    Iemand recent nog een auto ingevoerd?
    Dat Vignet 705 zou tegenwoordig ook in elektronische vorm komen als je de procedure hierboven volgt (via MyMinFin)?
    Wat moet je daar dan mee doen, aan verzekeraar doormailen of afprinten en meenemen naar de keuring?

    En blijkbaar moet je nu ook een pre-registratie doen van je ingevoerd voertuig bij de DIV?

    Daarna kan die ook via WebDIV worden ingeschreven en moet je niet meer zelf gaan. Alleen moet je daar volgens de handleiding inloggen als 'onderneming' (p.5 onderaan https://mobilit.belgium.be/sites/def...egistratie.pdf) maar ik ben particulier. Hoe zit dat dan?
    Hoe ik het heb gedaan.

    1. Auto gaan halen met transitplaten (best van een maand nemen, want de DIV heeft het druk nu met de corona regels versoepelt zijn).
    2. Vignet aanvragen via Myfin, maar ik had problemen bij mijn identiteitskaart en codes. Dus heb ik alle documenten doorgestuurd naar de Douane en het de volgende dag al het vignet via mail gekregen. Dit af printen natuurlijk.
    3. Dan keuren voor verkoop en zeker zien dat u gelijkvormigheidsattest en de vorige inschrijvingspapieren erbij zitten en de wagen volledig origineel is.
    4. Naar de bank/verzekeraar gaan en een verzekering inorde maken. Die zorgen voor een klever rechtsonder op de het roosformulier en uiteraard u handtekening er ook opzetten rechts in het midden.
    5. Uw aankoopfactuur, vignet e705, inschrijvingspapieren van vorige eigenaar(s) origineel, kopie van gelijkvormigheidsattest, een kopie van u identiteitskaart voor en achterkant als je het bij hun in de brievenbus steekt. Want afspraken duren makkelijk 2-3 weken. En normaal gezien op 2 werkdagen is dat geregeld door hun. Pre registreren doet de DIV zeiden ze me.
    Dan wanneer je u platen aankrijgt natuurlijk uw combinatie laten weten aan de verzekering zodat zij nu een groene kaart kunnen opsturen (per mail sneller).
    Last edited by Br3cht; 29/06/2020, 03:35.

    Leave a comment:


  • Haddock
    replied
    Iemand recent nog een auto ingevoerd?
    Dat Vignet 705 zou tegenwoordig ook in elektronische vorm komen als je de procedure hierboven volgt (via MyMinFin)?
    Wat moet je daar dan mee doen, aan verzekeraar doormailen of afprinten en meenemen naar de keuring?

    En blijkbaar moet je nu ook een pre-registratie doen van je ingevoerd voertuig bij de DIV?

    Daarna kan die ook via WebDIV worden ingeschreven en moet je niet meer zelf gaan. Alleen moet je daar volgens de handleiding inloggen als 'onderneming' (p.5 onderaan https://mobilit.belgium.be/sites/def...egistratie.pdf) maar ik ben particulier. Hoe zit dat dan?

    Leave a comment:


  • KdF
    replied
    Je moet wagen niet voorrijden bij de douane, vignet 705 kan tegenwoordig ook online worden aangevraagd via myminfin.be en dan inloggen met je eID en paar documenten inscannen (aankoopfactuur, fahrzeugbrief deel I en II) en een paar dagen later krijg je dat (als alles goed gaat...) netjes met de post toegestuurd en kun je naar de keuring.

    Van wanneer is die info die je geeft ivm keuring? Want ik dacht dat ZZ niet meer mocht. Onlangs iemand die ik ken teruggestuurd met geleende ZZ-platen. Origineel buitenlands kenteken is altijd goed maar verkoper geeft dit normaal nooit zomaar mee.

    Leave a comment:


  • stradge
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
    Neen geen probleem, douane moet alleen de aankoopfactuur zien en indien van toepassing BTW-papieren maar hier lijkt het tussen 2 particulieren te gaan.
    Als je bijv. exportplaten wil dan moeten de originele platen wel eerst ingeleverd worden.
    Let wel de Duitse nonkel moet wel blijven verkeersbelasting betalen zolang zijn platen niet afgemeld zijn.


    Maar mag je eigenlijk al weer naar Duitsland om naar een auto te gaan zien of is dit 'niet essentieel'?
    Het gaat inderdaad over een tweedehands (meer dan 6000 km en 6 maanden oud) tussen 2 particulieren. Maar jij denkt dus dat de auto niet eerst afgemeld moet worden in Duitsland om in België het vignet aan te vragen en de keuring te passeren? Op de site van de keuring kan ik precies toch afleiden dat het inderdaad toegestaan is op Duitse platen :
    Met welke kentekenplaat (nummerplaat) het voertuig voorrijden?
    • Hetzij de Belgische kentekenplaat waaronder het voertuig ingeschreven is of laatst ingeschreven was;
    • Hetzij de -al dan niet tijdelijke- (*) kentekenplaat die vermeld staat op het buitenlandse kentekenbewijs (inschrijvingsbewijs) van het ingevoerde voertuig;
    • Hetzij een Belgische handelaars- (Z-plaat) of proefrittenplaat (ZZ-plaat);
    • Hetzij een kentekenplaat van de toekomstige eigenaar op voorwaarde dat de titularis van deze kentekenplaat dezelfde is als deze waarop het voertuig zal worden ingeschreven.

    In ieder geval dient het bijhorende originele kentekenbewijs steeds voorgelegd te worden.

    Ingevoerde voertuigen zonder buitenlandse kentekenplaat kunnen enkel ter keuring worden voorgereden onder handelaars- of proefrittenplaat of met een kentekenplaat van de toekomstige eigenaar op voorwaarde dat de titularis (eigenaar) van deze kentekenplaat dezelfde is als deze waarop het voertuig zal worden ingeschreven.


    Merci voor het snelle antwoord!

    Ik vrees dat je inderdaad tot nader order de grens niet over mag voor zo'n dingen, nog even wachten best
    Last edited by stradge; 04/05/2020, 15:33.

    Leave a comment:


  • KdF
    replied
    Neen geen probleem, douane moet alleen de aankoopfactuur zien en indien van toepassing BTW-papieren maar hier lijkt het tussen 2 particulieren te gaan.
    Als je bijv. exportplaten wil dan moeten de originele platen wel eerst ingeleverd worden.
    Let wel de Duitse nonkel moet wel blijven verkeersbelasting betalen zolang zijn platen niet afgemeld zijn.


    Maar mag je eigenlijk al weer naar Duitsland om naar een auto te gaan zien of is dit 'niet essentieel'?

    Leave a comment:


  • stradge
    replied
    Een kennis wilt een auto van een familie op de Duitse nummerplaten van die nonkel invoeren. Iemand een idee of dat een probleem is voor de douane of heb je altijd dat afmeldingsdocument nodig? Keuring zal dan sowieso met wel op Z-platen moeten lijkt me.

    Leave a comment:


  • David67
    replied
    Al die veranderingen zijn toch gedaan om import te ontmoedigen.

    Leave a comment:


  • realgenius
    replied
    Er is recentelijk iets veranderd heb ik opgevangen,je zou een attest van de invoerder moeten hebben waarop de kilometerstand vermeld staat anders kan je het vignet niet bekomen om de wagen te importeren.... hoe dit in zijn werk gaat om dat te bekomen weet ik ook niet....

    Leave a comment:


  • David67
    replied
    Zie pag. 1. daar staat het allemaal uitgelegd.

    Leave a comment:


  • RedFive
    replied
    Hoe zit het met de BTW? Betaal je die in Duitsland, en ben je er dan vanaf? Of zonder BTW in Duitsland en hier BTW betalen? Of het verschil in België bijbetalen als je al in Duitsland hebt betaald?

    Leave a comment:


  • Utah
    replied
    Kan dit niet via Swift overschrijving?

    Leave a comment:


  • David67
    replied
    Slechte bank, of afspraak.

    Leave a comment:

Working...
X