Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Advies over onderhoudsverplichting (distributieriem)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Advies over onderhoudsverplichting (distributieriem)

Heya,

Ik heb mij eind 2006 van een leasingmaatschappij (via de bestuurder die ik persoonlijk ken, dus in vertrouwen) een VW Transporter gekocht. De wagen had 128 000km en is altijd op onderhoud geweest bij een officiële Volkswagen garage. Laatste onderhoud was op 123 300km. Ik heb aan die persoon gevraagd of alles in orde was, inclusief distributieriem. Hij zei: "Alles is in orde, die is altijd tijdig op onderhoud geweest bij een erkende Volkswagen Dealer en het onderhoudsboekje is ook in orde."

Nu staat er in dat boekje ( VW onderhoudscontract, bij de wagen bijgeleverd ) dat de distributieriem op 120 000km MOET vervangen worden maar op die 123 300km is dat niet gebeurd. Er is ook geen enkele aanwijzing of bewijs tot één of andere reden waarom dit niet zou gebeurd zijn. Ik heb ondertussen ook de leasing gecontacteerd of zij mss weigerden te betalen hiervoor maar wacht nog op antwoord.

Die riem is natuurlijk op 139 000km afgesprongen en de garage die hem gefixed heeft, heeft geverifieerd dat dit door slijtage komt (tanden waren versleten) wat me dus behoorlijk veel geld heeft gekost.

Mijn vraag: kan ik hier nog iets aan doen? Zijn 1 van de 2 partijen niet wettelijk verplicht mij op de hoogte te brengen van dit feit want dit is geen goed onderhoud imho. Ik vraag het dan nog expliciet :s Of kan ik het beter opgeven?

Volgens mij gaat die leasing nooit zeggen: fix dat niet want wij betalen niet en mij dan niet verwittigen om dan een jaar garantie op die wagen te geven. Garantie net verlopen natuurlijk :s

Iemand ervaring hiermee?

Thanx,

Kurt

Stond het vermeld in de auto/in het onderhoudsboekje dat die distributieriem vervangen was ? Of niet ?

Als dat nergens vermeld stond, dan zie ik niet in waarom je de fout op iemand anders zou kunnen schuiven.

Comment

nee dus, en inderdaad, dat is waar ik dus bang voor ben, wettelijk gezien dan. Voor echte auto liefhebbers zoals wss de meeste mensen op dit forum is dat allemaal vanzelfsprekend - en geloof mij, ik zal het nu ook nooit meer vergeten controleren - maar voor mensen die eens om de paar jaar een auto kopen ga je niet van dag 1 heel die handleiding gaan doorlopen om te zien wanneer wat moest zijn gebeurd.

Die wagen komt van een collega van mn pa en mn pa heeft dan ook gevraagd of dat in orde was omdat hij dat zelf ook al es tegen was gekomen. Ik zou dat zelfs al niet gevraagd hebben omdat ik dat niet wist. Ik heb meestal met een leasing wagen gereden en dat was gewoon handtekening zetten in de garage en klaar. Aangezien dit ook een leasing was dacht ik: ja die mannen doen wel grondig hun werk want als ik zie wat die altijd vervangen... Tja, zal die fout wel niet meer maken nu dan :s

tov de consument mag er hier wel wat meer bescherming rond zitten :s Precies of een madammeke van 80j die haar een auto koopt weet dat wat ze moet controleren? Ik dus ook nie lol...

'k vraag me toch af of dat zomaar kan: een officiële VW garage die stempels in het onderhoudsboekje van VW mag zetten, waar duidelijk instaat dat die op 120 000km moet vervangen worden, die dan een onderhoud geven maar geen distributieriem steken en daar niet eens een melding van geven? sucks

Comment

Dan is het puur jou fout.

Sorry als het cru klinkt maar na zovele verhalen hier al gelezen te hebben krijg ik 't schijt aan mensen die een occasiewagen kopen zonder eerst degelijk te weten wat ze kopen.

Een controle bij VAB of Touring van je potentiele occasiewagen kost max 150 euro, je wagen wordt op x-aantal punten gecontroleerd, je krijgt daar een officieel papier van. je hebt dus enerzijds zekerheid en als er achteraf iets niet pluis bleek te zijn heb je toch het één en ander op papier staan. Bescherming genoeg voor de consument dus.

Als de dealer niet specifiek vermeld heeft dat de riem weldegelijk vervangen is kan je hen niets kwalijk nemen volgens mij. de fout ligt bij jezelf, jij had dat moeten controleren bij aankoop. Of op z'n minst laten controleren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wingcom Bekijk Berichten
          Volgens mij gaat die leasing nooit zeggen: fix dat niet want wij betalen niet en mij dan niet verwittigen om dan een jaar garantie op die wagen te geven. Garantie net verlopen natuurlijk :s

Iemand ervaring hiermee?
          Ik heb ooit een gescheurde turbodarm gehad op een leasingwagen, laten herstellen bij de garage... Daags nadien belde de garage me op met de vraag of ik zo vriendelijk zou willen zijn nog eens langs te komen, ze kregen zowaar GEEN goedkeuring op de uitgevoerde werken, en waarom niet? Omdat de auto einde leasing bleek te zijn (op een paar dagen na). Ik heb m'n auto terug gebracht naar de garage, en daar achtergelaten. De garage heeft de nieuwe stukken weer van de auto gehaald, en daar stond de auto dan... met een gescheurde turbodarm. Ik vraag me af wat zo'n leasingfirma dan achteraf met de auto doet, wees maar zeker dat 'ie niet in orde was. Moraal van het verhaal, leasingfirma's hebben geen geweten maar wel een dikke portefeuille.

Comment

Het zal inderdaad op mij komen. Na het hier door jullie nog es gehoord te hebben zie ik dat ook wel in. Maja, goei ding is dat ik niet al teveel voor die auto heb betaald en voor de rest was hij goed in orde en heb ik er al veel plezier aan beleefd en nu zal hij weer wat langer mee gaan met al die nieuwe stukken.

En ik ben volledig akkoord met het feit dat ik dat moet laten controleren of op zijn minst dat boekje had moeten nakijken maar er zijn zoveel dingen die je gewoon niet weet of waar je van denkt: "Ik heb het hem gevraagd, ik vertrouw die mens dus..." Maar dat heb ik dus weeral geleerd en dat van die controledienst hou ik ook zeker in het achterhoofd

Nu ja, 't was toch het proberen waard. Thanx guys, voor het advies, ik zal het vanaf nu bij elke occasie wagen in 't oog houden.

Comment

distributieriem

hallo,
              in welke vw is die juist binnen geweest??

de officele vw garage is verantwoordelijk om deze werken aan de klant voor te leggen en deze te melden ,dit wil zeggen dat de klant telefonische moet gemeld worden voor de uitvoering al de klant zegt "wacht" dan moet het op factuur gemeld staan als het op de factuur staat dan is de klant verantwoordelijk.

Comment

Voila dat is dus wat ik bedoel en wat ik zou verwachten bij een erkende garage. De garage in questie is Beerens, dus zeker niet de kleinste. En zij vinden hier niks van terug. Ik ben het nu aan het navragen bij de leasing-maatschappij.

Ik was eerst uitleg gaan vragen bij Mertens in Sint-Niklaas omdat ik daar jaren klant ben geweest met mn leasing golf. En ook zij vroegen mij naar de factuur omdat ze dan wel iets kunnen beginnen zeiden ze. Dus ik vermoed dat dat inderdaad policy is om dat dan te vermelden op de factuur.

Daarnet nog telefoon gehad van de garage: Ja meneer, het klopt die is nooit gestoken geweest. ikke dus: "duh-uh, dat kwam ik je dit weekend vertellen. maar WAAROM is die niet gestoken? Want VW Policy dicteert immers dat dat op 120 000km moet gebeuren en een garage als de uwe kan dat toch niet naast zich leggen?" Ik heb een "goed onderhouden" wagen gekocht en dit is niet goed onderhouden. Als de leasing dit effectief heeft gezegd, ok, maar dan wil ik daar bewijs van. Zij zijn het nu aan het natrekken.

Comment

Maar ik vraag mij nog steeds: wanneer de klant (in dit geval de leasemaatschappij) de garage uitdrukkelijk vraagt de riem niet te leggen, dan hoeft de garage dat toch niet te doen?

Tenslotte is de auto enkel in onderhoud bij de garage, zij verlenen dus een dienst, en is de wagen niet de eigendom van de garage.

Dat ze het moesten vermelden in het onderhoudsboekje, dat zou nog kunnen. Maar dat ze als het ware 'verplicht' waren die riem te steken, daar geloof ik niets van.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                    Maar ik vraag mij nog steeds: wanneer de klant (in dit geval de leasemaatschappij) de garage uitdrukkelijk vraagt de riem niet te leggen, dan hoeft de garage dat toch niet te doen?
                    Dat is juist.

Maar de verkoper (leasingmaatschappij) moet bij de verkoop dan wel aan de koper melden dat zij gevraagd hebben om een voorgeschreven werk niet uit te voeren.

Comment

Als de verkoper insinueerde dat die riem gestoken is kan ik erin komen.

Maar als de verkoper niets gezegd heeft van die riem, de koper niets gevraagd heeft van die riem? Is het dan nog aan de verkoper om erbij te vertellen dat de riem om één of andere reden niet gestoken werd?

Comment

Maar als de verkoper niets gezegd heeft van die riem, de koper niets gevraagd heeft van die riem? Is het dan nog aan de verkoper om erbij te vertellen dat de riem om één of andere reden niet gestoken werd?
                        Valt dat op een of andere manier niet onder 'verborgen gebrek'.

Al geef ik Stefanus volledig gelijk, dat je altijd alles moet (laten) nakijken voor je een auto koopt.

Comment

Ik geef jullie ook gelijk dat ik meer had moeten controleren, dat is nu wel duidelijk gebleken en heb hier veel dingen uit geleerd.

However: als koper vertrouw je toch ook op het imago van een officiële dealer die zijn stempel in uw onderhoudsboekje heeft gezet (want die stempel betekent toch iets of niet?) Wanneer je een "onderhouden" wagen koopt zou hij toch tot volgend onderhoud moeten meekunnen, vind ik? Dat wil dus zeggen dat je niet alleen meer naar die stempel moet kijken en zeggen: "Ok, 3000km geleden heeft hij groot onderhoud gehad" maar je moet dan gaan controleren of ze op dat onderhoud alles wel gedaan hebben wat het onderhoudscontract voorschrijft. Dat kan ik verwachten van iemand die onderhoud in 't zwart doet en die stempels niet mag zetten maar van een officiële garage? :s

En ok, als die leasingmaatschappij de garage heeft gezegd dat ze niet betalen, dat is iets anders maar zoals ik hier nu een 2de maal bevestigd krijg is het in dat geval wel gebruikelijk om dit op de factuur te zetten wat dus niet het geval is geweest. Ze kunnen het dus niet bewijzen dat ze het niet gewoon zijn vergeten en dat is wat ik raar vind. Volkwagen zal dit wel al meer dan 1 keer zijn tegengekomen en zal dat toch wel aan zijn garages vragen om in dit geval duidelijk op te schrijven dat dit op vraag van de klant was.

Trouwens, ik heb de vraag dus wel gesteld. Maar die mens die met de wagen reed, vetrouwde op het "goede" onderhoud dat zijn wagen normaal gezien kreeg en was er ook van overtuigd dat alles in orde was en ik vertrouwde op mijn beurt op hem.

Comment

Als je een auto verkoopt met een ingevuld onderhoudsboekje dan insinueer je toch dat het onderhoud volledig is gebeurd zoals voorgeschreven door de constructeur?

Valt het vervangen van een distributieriem eigenlijk onder "onderhoud", vraag ik mij nu af?

In elk geval, als de eigenaar uitdurkkelijk vraagt om, tegen de instructies van de constructeur in, iets niet uit te voeren, dat moet hij dat m.i. vertellen aan de koper.

Comment

edit.
                              Last edited by ; 17/11/2010, 17:05.

Comment

Ik ben niet autominded. Ik heb een VW Transporter om mij en mijn surfplank van punt A naar Punt B te brengen, zolang ie dat kan ben ik tevreden. Maar nu dus the rest of the story, ik heb even gewacht tot ik zeker was van m'n stuk:

Blijkbaar zijn niet ALLE leasingmaatschappijen zo nalatend. Ik had eerst via een kameraad gerechtsadvies aangevraagd bij een vriendin van hem. Zij wist me te vertellen dat ik zowieso Beerens niets kan maken omdat dat onderhoudscontract een contract was tussen hen en Arval (de leasing). Ik kon wel Arval in gebreke stellen omdat ze mij een wagen hebben verkocht met een verborgen gebrek. (Zij wisten zelf wel niets van dit gebrek want ze hebben alvorens hem aan mij te verkopen een heleboel grote kosten WEL aangenomen dus zeiden ze: "waarom zouden we dan dat stuk niet laten vervangen?") Het enige dat hen hiertegen kon beschermen was dat ze zich geexonereerd zouden hebben tegen verborgen gebreken, maar dat was dus niet het geval.

Nu heb ik contact opgenomen met Arval en hen de hele affaire uitgelegd en ik moet zeggen dat deze mensen heel goed hebben meegewerkt. Ze hebben er alles aan gedaan om dit nog goed te trekken. Eerst zeiden ze: Ok, dat is een probleem. Weet je wat? Steek uw auto binnen in een officiële VW garage en laat hen voor de factuur naar ons bellen. Great! Maar mijn auto was natuurlijk al gefixed in een niet-officiële garage (wel een officiele maar niet-VW) Dan gingen ze zien met de technische dienst wat ze konden doen, hebben ze detail opgevraagd met die garage en hebben een groot deel van mijn kosten terugbetaald. (er was ook preventief een waterpomp vervangen bv. wat niet onder die terugvordering viel) Mijn totale factuur was 2700€ en ik heb 1500€ teruggetrokken. Rekening mee houdend dat ik anders die distributieriem en die waterpomp TOCH had moeten steken en dat mn motor nu veel nieuwe stukken heeft die wss iets langer mee zullen gaan, heeft het me uiteindelijk nog niet teveel gekost.

Dus: er is altijd hoop maar beter toch preventief goeie controles uitvoeren.

Comment

Proficiat! Leuk gevoel geld terugkrijgen

Comment

Working...
                                  X