Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Graag een dringed advies!!!

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Graag een dringed advies!!!

Ik heb op het forum gelezen dat de auto ofwel meer dan 6000km moet hebben als je hem naar belgie wil brengen ofwel meer dan 6 maand oud is .
    nu heb ik een mercedes in duitsland gekocht van 09/07 en heeft 3500km gereden. ik lees nu op de website dat de dag van leveren van de auto aan de koper ofwel het aantaal km die op de teller staan op het ogenblik van de aankoop die tellen en dus telt niet of je meer rondrijdt voor je naar dounakantoor gaat

Ik was van plan om de auto in de garage te laten staan tot hij 6 maanden oud is dus in maart maar nu blijkbaar telt alleen de datum van aankoop en niet van inschrijven in belgie!!!

--------------------------------
    Voorbeeld 1

N.B. de gebruikte data vallen allen binnen hetzelfde kalenderjaar
    U koopt in Barcelona een tweedehands voertuig aan op 18/10. Het voertuig is voor de eerste keer in het verkeer gebracht op 15/3. U neemt een verzekering voor het voertuig en laat het op uw naam in Spanje inschrijven in een tijdelijke reeks zodat u met het voertuig naar België kunt rijden. U gaat het voertuig zelf ophalen op 20/10. Op dat ogenblik heeft het voertuig 5500 km op de teller staan. Wanneer u zich in België met de auto op het douanekantoor aanbiedt staan er ondertussen 6900 km op de kilometerteller. De intracommunautaire verwerving van het voertuig is in België in uw hoofde belastbaar en vindt plaats op 20/10. De douane zal de auto als nieuw beschouwen omdat het aantal kilometers telt op het tijdstip van levering van het voertuig aan de koper.
    Voorbeeld 2

N.B. de gebruikte data vallen allen binnen hetzelfde kalenderjaar
    U koopt op 18/10 in Frankrijk een tweedehands voertuig aan dat op dat ogenblik 7000 km op de teller staan heeft en dat voor het eerst in gebruik werd genomen op 15/05. U neemt het voertuig onmiddelijk mee op een aanhangwagen. Bijgevolg moet de BTW het voertuig als nieuw beschouwen. U geeft de intracommunautaire verwerving echter slechts aan op 25/11 (meer dan 6 maanden na de eerste ingebruikname) op een Belgisch douanekantoor. De intracommunautaire verwerving is toch belastbaar met Belgische BTW vermits het voertuig reeds op 18/10 aan u werd geleverd en het op dat tijdstip nieuw was inzake BTW. Het tijdstip om te bepalen of het voertuig al dan niet nieuw is inzake BTW, is het tijdstip waarop het geleverd wordt.

-------------------------------------
    .
    of heb de zaken helemaal verkeerd begrijpen??
    HULP PLEASE !!!

En welk advies had je graag gehad?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_s Bekijk Berichten
      En welk advies had je graag gehad?
      Oorspronkelijk geplaatst door Mercelover Bekijk Berichten
      of heb de zaken helemaal verkeerd begrijpen??
      ik vermoed dat hij gewoon een antwoord op bovenstaande vraag wil.

Comment

Ik vrees dat je BTW gaat moeten betalen...

Maar in Duitsland kan je hem zonder BTW kopen dacht ik...

Comment

De auto is van 09/2007 en heeft 3500km op de teller, ik heb hem gekocht en de duitse BTW betaald, ik dacht hem in de garage te laten staan tot hij 6maand oud is en dan in belgie inschrijven,maar als je op de website leest zie je dat ze naar aantaal KM en datum kijken op het moment dat je hem koopt en niet waaneer je hem in belgie inschrijft

Wat moet ik nu doen?

Comment

Nu inschrijven is het enige lijkt mij.

Je had hem beter nog een paar maanden bij de garage laten staan.

Comment

De auto is van 09/2007 en heeft 3500km op de teller, ik heb hem gekocht en de duitse BTW betaald, ik dacht hem in de garage te laten staan tot hij 6maand oud is en dan in belgie inschrijven,maar als je op de website leest zie je dat ze naar aantaal KM en datum kijken op het moment dat je hem koopt en niet waaneer je hem in belgie inschrijft

Wat moet ik nu doen?
              Je had aan de garage moeten vragen om hem ex btw te leveren. Da's nu te laat. Je zal btw moeten betalen OOK in België, en hem dan terug vorderen bij de garage. Je kan bewijzen dat de Belgische BTW hier voldaan is aan de hand van je douanedocument. Normaal gezien krijg je de btw via de garage tereug betaald binnen de maand, of via het zollamt in Duitsland. Dan kan je echter minstens 3 maanden wachten op je geld.

Mijn raad : contacteer de garage waar je hem gekocht hebt en leg je probleem uit. Normaal gezien krijg je dan van hun je centen terug. Heb het zelfde meegemaakt en werd zeer professioneel afgehandeld.

Succes

Comment

Dank u david,
                ik leg het beter uit want ik ben nu aan het werken.
                ik heb een voorschot betaald en contract via fax getekend en teruggestuurd en normaal mocht ik hem volgende week gaan halen.
                nu heb ik gisteren op de website een andere versie gelezen dan wat er over het auto invoer wordt uitgelegd

NU !!! ben ik dan verplicht om verder te gaan met het aankop als de mercedes dealer niet zonder het duitse BTW wilt ? want hij verteld me dat aan prive personen alleen met BTW wordt verkocht.
                Dus de auto is nog bij de dealer in duitsland
                Heb alleen een voorschot betaald
                De afspraak was dat ik de prijs incluxsief de BTW moeten betalen in duitsland.MAAR NA dat ik op de website heb gelezen blijkt dat ik de BTW hier ook moeten betalen omdat de auto jonger dan 6 maad is en geen 6000km heeft
                kan je me meer uitleg geven david ingeval ik toch verplicht wordt om de BTW hier ook te moeten betalen want ik ga maandag de man in duitsland te overtuigen om een iets te doen en proberen .

Comment

Als je de wagen nog niet hebt moet je zorgen dat de datum en kilometerstand op de aankoopfactuur wél kloppen he...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                    Als je de wagen nog niet hebt moet je zorgen dat de datum en kilometerstand op de aankoopfactuur wél kloppen he...
                    Da's ook een mogelijkheid.

Maar dan moet ge met de wagen wel nog naar de keuring vermits hij dan volgens de Belgische wetgeving tweedehands is. En daar zal de kilometerstand genoteerd worden voor later op de carpass. Of de keuring en financien samenwerken weet ik niet maar dat risico zou ik niet willen lopen. Misschien krijgt ge dan er nog een fikse boete bovenop. (en de BTW uiteraard)

Ik zou informeren of de garage de duitse btw wil terug betalen als gij kunt bewijzen dat ie in Belgie ook voldaan is. Willen ze dat niet dan zou ik de verkoopsvoorwaarden checken en de koop eventueel annuleren.

Laatste mogelijkheid is de Belgische wettekst in het Duits uitprinten en doorfaxen naar de duitse dealer. Vraag of ze u de papieren opsturen om de wagen in België reeds te importeren, BTW hier reeds betalen en met dat bewijs de wagen netto kopen in Duitsland.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                      Da's ook een mogelijkheid.

Maar dan moet ge met de wagen wel nog naar de keuring vermits hij dan volgens de Belgische wetgeving tweedehands is. En daar zal de kilometerstand genoteerd worden voor later op de carpass. Of de keuring en financien samenwerken weet ik niet maar dat risico zou ik niet willen lopen. Misschien krijgt ge dan er nog een fikse boete bovenop. (en de BTW uiteraard)

Ik zou informeren of de garage de duitse btw wil terug betalen als gij kunt bewijzen dat ie in Belgie ook voldaan is. Willen ze dat niet dan zou ik de verkoopsvoorwaarden checken en de koop eventueel annuleren.

Laatste mogelijkheid is de Belgische wettekst in het Duits uitprinten en doorfaxen naar de duitse dealer. Vraag of ze u de papieren opsturen om de wagen in België reeds te importeren, BTW hier reeds betalen en met dat bewijs de wagen netto kopen in Duitsland.
                      Dan rij je toch gewoon 2500km met transitplaten

Comment

Idd, een kennis van mij heeft het zo gedaan. Auto had 4500 km. Heeft toen 2 weken met een duitse plaat gereden en toen pas ingevoerd. De garage (officieel dealer) had er geen probleem mee op de factuur de km's aan te passen.

Comment

ik heb een voorschot betaald en contract via fax getekend en teruggestuurd en normaal mocht ik hem volgende week gaan halen.
                          Volgens mij is er in dat geval toch nog geen factuur opgemaakt.

Comment

d_s , david !
                            Dient het contract dan niet alles een aankopfactuur?
                            op het contract staan zowel het aantal KM 3500 als datum van eerste inschrijven 09/07
                            ik ga maandag proberen met hem een oplossen te vinden. want de auto wil ik zeker hebben

Comment

Just curious, over wat voor een auto gaat het?

Comment

d_s , david !
                                Dient het contract dan niet alles een aankopfactuur?
                                op het contract staan zowel het aantal KM 3500 als datum van eerste inschrijven 09/07
                                ik ga maandag proberen met hem een oplossen te vinden. want de auto wil ik zeker hebben
                                Maar je hebt een voorschot betaald en een contract ondertekend dat je de wagen wilt kopen. Je moet dus toch nog het grootste deel betalen en pas als dat betaald is kan er een factuur opgemaakt worden. Dus als jij zorgt dat de factuurdatum 6 maanden later is dan de inschrijvingsdatum is er volgens mij geen probleem. En we zijn nu toch 6 maanden verder

Comment

d_s

Is van 06/09/07 dus nog (06/02/08 en 06/03/08 )we zijn een beetje ver van 6maand en op het tweede voorbeeld zie je dat ze rekenen houden met het zowel aantaal km als met de datum van aankop die meer dan 6maand en meer dan 6000km moet zijn ,je moet dus de twee eisen op je aankopfactuur hebben
                                  VB2 staat : de auto had 7000km maar jonger dan 6maand en wordt in belgie als belastbaar en moet BTW betalen ondanks dat hij 7000km heeft gereden bij aankop

Comment

Belgische wetgeving is gemaakt om de dealers te beschermen. Ik ben gisteren een MX-5 gaan afhalen in Duitsland. Eerste toelating was 10-2007 en met 5 km. Is daar gewoon een tweedehands en hier een nieuwe. Lang leve Europa.

Comment

d_s

Is van 06/09/07 dus nog (06/02/08 en 06/03/08 )we zijn een beetje ver van 6maand en op het tweede voorbeeld zie je dat ze rekenen houden met het zowel aantaal km als met de datum van aankop die meer dan 6maand en meer dan 6000km moet zijn ,je moet dus de twee eisen op je aankopfactuur hebben
                                      VB2 staat : de auto had 7000km maar jonger dan 6maand en wordt in belgie als belastbaar en moet BTW betalen ondanks dat hij 7000km heeft gereden bij aankop
                                      Ah ik begreep dat hij de 9de van de 7de maand ingeschreven was.

Ik zou het voorstel van David67 opvolgen ofwel de officiële weg en de belgische BTW betalen en de Duitse terugvorderen.

Je kan natuurlijk ook vragen of de garage er nog even mee rijdt (tot de 6.000 km).
                                      Last edited by ; 20/01/2008, 21:07.

Comment

Working...
                                      X