Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Saab 9-5

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Saab 9-5

Kan iemand me vertellen hoe het zit met saab?
    Duurzaamheid, prestaties, wegligging, verbruik, ...

Ik heb een zwak voor de 2001-2005 9-5 serie en zou graag wat meer info hebben over deze wagens.

In't specifiek de 2.2TID, 3.0TID motoren. Benzine mag evt ook.

Algemene tevredenheid ?

Oorspronkelijk geplaatst door P.Stichelb Bekijk Berichten
    Kan iemand me vertellen hoe het zit met saab?
    Duurzaamheid, prestaties, wegligging, verbruik, ...

Ik heb een zwak voor de 2001-2005 9-5 serie en zou graag wat meer info hebben over deze wagens.

In't specifiek de 2.2TID, 3.0TID motoren. Benzine mag evt ook.

Algemene tevredenheid ?

Wij hebben een 9-3 cabrio;
    Zeer tevreden van, aangename auto, vooral confortabel.Interieur wel mooi vorm gegeven, alleen kunnen matrialen wat goedkoop aanvoelen.Zetels zitten zalig.

Alleen garage zijn we niet content van.
    Hebben juist een groot onderhoud laten doen, en 2weken later blijken de achter remmen erdoor te zitten. Op 20.000 kilometer vind ik dit wat verdacht.

Comment

Mijn ouders rijden met een 9-5 2.0 benzine met 150pk. Ik heb al verschillende keren zelf met deze wagen gereden.
      Ik vind er zelf 2 nadelen aan, nl het verbruik ligt aan de hoge kant en de ophanging is nogal comfortabel afgesteld zodat je een beetje 'een boot' gevoel krijgt. Ik beschouw het als een cruiser met comfortabele zetels, heel veel ruimte voorraan, een goeie geluidsisolatie.
      De wagen heeft hen nog nooit in de steek gelaten, maar ik moet er bij vertellen dat ze ook niet veel kms/jaar rijden.

Mijn schoonbroer heeft een tijdje dezelfde versie gehad, maar met automaat (5 traps dacht ik). Ook hier dezelfde opmerkingen. De automaat schakelde bijna onvoelbaar.

Comment

Mijn zakenpartner heeft een 9-5 Estate 2.3 benzine met turbo van 2005. Hoewel hij geen zware voet heeft, is het verbruik aan de hoge kant. Het is een zalige bak om mee te cruisen, maar kan ook heel goed mee op de Autobahn. Het is een comfortabele auto, betrouwbaar, relatief ruim. De kwaliteit is maar zozo maar dat ligt meer aan de eigenaar.

Comment

M'n vader heeft een 2002 9-5 aero, waar ik af en toe ook mee rij. Ook met de 2.3t en de 2.2 TiD heb ik al 'ns gereden.

De standaardophanging is nogal op comfort afgesteld. De sportophanging (standaard op de aero en ik geloof dat er ook veel Vectors mee uitgerust zijn) rijdt leuker: voldoende comfort maar niet te veel doorhellen in de bochten. Verwacht wel geen BMW-like snedigheid.

Qua prestaties zitten die benzine 2.3's wel snor (vooral in hernemingen). Met de 2.2 TiD heb ik ook even gereden. En bij lage snelheden ging die verrassend goed vooruit gezien z'n laag vermogen. Maar die motor klonk me veel te lawaaierig. Het verbruik van een 2.3 turbo ligt onder de 10 liter als je er niet te zot mee rijdt. Spreek je het vermogen vaak aan, of rij je vaak in de stad, dan ligt het verbruik boven de 10 liter. Van de diesels heb ik geen idee.

Qua afwerkingskwaliteit vind ik de MY02-05 9-5 beter dan de huidige 9-5 en 9-3. Maar het is wel niet van hetzelfde niveau als Audi/BMW/Mercedes uit die tijd. Een grote aanrader op de 9-5 zijn trouwens de sportzetels, die zitten erg goed.

M'n vader is erg tevreden van z'n Saab, mede door de zeer goede service in de garage. De enige stukken die ooit buiten het normaal onderhoud vervangen zijn geweest, waren de DI cassette (onder garantie), de thermostaat, en recent de batterij (na 6j en 145.000 km).
          The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist

Comment

Alles is hierboven zowat gezegd. Mij pa rijdt sinds kort ook in een 9-5 (2.0t), heb er al een paar keer mee gereden en dat rijdt zalig. Het is een auto om rustig mee te rijden, zoals gezegd is hij gemaakt op comfort maar dat biedt hij dan ook wel. De goede geluidsisolatie vond ik opvallend.

De 2.2TiD is een goede motor, maar een oudere. Wat luidruchtig bij koudstart maar dat is maar even. Ik heb 3 jaar met deze motor in mijn 9-3 gereden en noit geen klagen van gehad. Het probleem met de LMM is oo kopgelost met de 125pk versie die je in de 9-5 vind. Of is dat 120pk dunno...
            De 3.0TiD is tricky. Vele zijn er in de soep gedraaid dus als je eentje vind met eennieuwe motor is dat een goede zaak.

Veel plezier met de zoektocht!
            2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

hier een zeer tevreden 9-5 (2.0t lpi) en 9-3 (2.2 tid) rijder...

kan meeste bevestigen en ben uiteraard een tevreden saabist...

Ophanging vind ik op mijn wagen comfortabel, maar toch strak...Ik heb niet meteen het bootgevoel...is wel een sportversie (vector)

minpunt is wel de politiek van de hoge prijzen die door de officiële dealers gehanteerd worden...

Zelf geen ervaring mee, maar 3.0 tid wordt algeheel afgeraden wegens slechte kwaliteit waardoor vroegtijdige vervanging van de motor zich vaak opdringt....op tweedehands-sites zie je trouwens regelmatig 3.0 tid's met nieuwe motor of motordefect te koop...zoek anders eens op dit forum www.saabforum.nl
              saab 96 (1973)http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20654
              saab 93 tid (1998 ) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20653 saab VERKOCHT
              saab 95 estate 2.0t Lpi (2002) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20650 VERKOCHT
              saab 93 se 2.0t cabrio (2002)http://www.autoforum.be/showthread.php?t=47497
              saab 95 tid vector sportshatch (2006) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=42149
              renault grand espace 2.0 dci (2008 ) http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4792653
              Porsche 993 (1994)

Comment

Working...
              X