Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Ik heb een aantal jaren met de Goodyear Ultragrip 6 (nu zitten ze aan 7) gereden op 2 van mijn wagens en ik was daar super tevreden van. Die zijn echt goed. Nu ga ik op 1 auto de Semperit Speed Grip proberen (omdat ik persé een H-band wilde op die kar). Ik kan alleen maar hopen dat die even goed is als de Goodyears ... In de winter rijd ik de originele bandenmaat en in de zomer een wat bredere band op een grotere velg.
    Die letzten Worte ...
    ... eines Diesel-Fahrers:
    "Lieber tot, als Schwung verlieren"
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    W201/S123/S202 DIESEL(power)ED
    W201 BENZIN

    Comment


    • #42
      Oorspronkelijk geplaatst door manuelo Bekijk Berichten
      Nog dikkerder zever.
      Winterbanden zijn gemaakt van een ander rubbermengsel waardoor het rubber normaal blijft bij koude temperaturen

      Zomerbanden hebben het in de winter gewoon veel moeilijker om temperatuur te komen dan winterbanden. Daarom zijn winterbanden voor temp onder de 7° een goeie keuze
      Last edited by ; 16/09/2008, 23:07.

      Comment


      • #43
        Vroeger geloofde ik er niet in, maar 'k wou 't eens uitproberen dus... Op m'n vorige wagen ook winterbanden gelegd, weliswaar geen topkwaliteit (Toyo Snowprox) maar toch al wel merkbaar veiliger bij koude, veel regen of op sneeuw. Vooral remmen ging dan merkbaar korter dan met zomerbanden in soortgelijke omstandigheden. 't Valt mij vooral op dat er minder concentratie nodig is om gewoon op de baan te blijven in sommige omstandigheden zodat je écht veilig kan rijden omdat je ook kan letten op de rest van 't verkeer.

        Nu ben 'k nog aan 't twijfelen, 'k zie 't niet zitten om kosten te doen voor 'n firmabak waar winterbanden niet in 't budget zitten (maar de baas zou mij dankbaar zijn als ik 't wél zou doen want dan wordt 't budget zomerbanden later aangesproken). Plus dat 'k langs de dealer moet ipv langs m'n bekende bandencentrale

        'n Vraag:
        standaard liggen op de wagen 205/55 16, mag 'k daar 'n kleinere maat op leggen bv van 'n 90 pk i30 (195/65 15 denk 'k)?

        Comment


        • #44
          Mijn vrouw zweert op Hakkapeliitta (nokia) banden,
          (maar dat is omdat ze ook een Finse is he.)
          Nokia = Fins

          Die nokia's zijn goed en ze hebben een zeer goede prijs.
          Dus prijs kwaliteit zijn die zeker Ok en goed genoeg voor België.

          Ze heeft die hier in Tienen gekocht bij Laudus Banden

          Comment


          • #45
            Oorspronkelijk geplaatst door W201 Bekijk Berichten
            Ik heb een aantal jaren met de Goodyear Ultragrip 6 (nu zitten ze aan 7) gereden op 2 van mijn wagens en ik was daar super tevreden van. Die zijn echt goed. Nu ga ik op 1 auto de Semperit Speed Grip proberen (omdat ik persé een H-band wilde op die kar). Ik kan alleen maar hopen dat die even goed is als de Goodyears ... In de winter rijd ik de originele bandenmaat en in de zomer een wat bredere band op een grotere velg.
            Ik heb ze beide gehad, ultragrip 6 en ultragrip 7. En ook die Semperits....

            Geloof me, die Ultragrips zijn een pak beter. Gewoon van de beste winterbanden eigenlijk
            Oorspronkelijk geplaatst door TheStraffe Bekijk Berichten
            Mijn vrouw zweert op Hakkapeliitta (nokia) banden,
            (maar dat is omdat ze ook een Finse is he.)
            Nokia = Fins

            Die nokia's zijn goed en ze hebben een zeer goede prijs.
            Dus prijs kwaliteit zijn die zeker Ok en goed genoeg voor België.

            Ze heeft die hier in Tienen gekocht bij Laudus Banden
            nokia = gsm
            nokian = banden

            Comment


            • #46
              Oorspronkelijk geplaatst door Frigobox Bekijk Berichten
              Winterbanden zijn gemaakt van een ander rubbermengsel waardoor het rubber normaal blijft bij koude temperaturen

              Zomerbanden hebben het in de winter gewoon veel moeilijker om temperatuur te komen dan winterbanden. Daarom zijn winterbanden voor temp onder de 7° een goeie keuze
              Ze zijn gewoon veel zachter wat ook de reden is dat ze direct opbranden als het te warm wordt. Zoals de rest al zei, de remafstand is veel korter en je hebt veel meer grip in de bochten. Het is alleen het eerste jaar een dure grap maar je zomerbanden slijten idd niet dus je bent even zoet.

              Comment


              • #47
                Ik ben ook aan winterbanden aan het denken, ik heb wel maar 1 set velgen, waar ik dan de winterbanden zou opleggen. Misschien zijn ze in Vlaanderen niet zo erg nuttig (en riskeer je winters weer te hebben voor je winterbanden erop liggen of nadat je zomerbanden er alweer opliggen). Anderzijds is een wagen om mee te rijden, en kom je er ook mee in de Ardennen of Luxemburg, ga je er misschien mee op skivakantie (winterbanden zijn verplicht in Duitsland en Oostenrijk).

                Je zomerbanden verslijten wel niet, maar als ze bijna versleten zijn op moment van de wissel, ga je ze toch wegdoen en niet stockeren (bvb als je er maar 1 maand meer zou kunnen rijden). Dat levert dus verlies op. Ik denk ook (niet zeker van) dat winterbanden sneller slijten... Daarenboven heb ik Runflats nodig, wat niet alle merken aanbieden...

                Ik heb een collega die gewoon het hele jaar door op winterbanden rijdt. Ook niet Ideaal zeker?

                Comment


                • #48
                  Oorspronkelijk geplaatst door Gef Bekijk Berichten
                  'n Vraag:
                  standaard liggen op de wagen 205/55 16, mag 'k daar 'n kleinere maat op leggen bv van 'n 90 pk i30 (195/65 15 denk 'k)?
                  gewoon zien dat je total omtrek van je band gelijk blijft (ongeveer)
                  dus 15" velgje met een hogere band kan perfect.
                  de laatse die je vernoemd zijn ongeveer 14mm hoger dan de eerste dat op een 15" ipv 16".
                  dus ongeveer 24mm verschil in velg diameter moet wel goed zijn.

                  Comment


                  • #49
                    Oorspronkelijk geplaatst door fieldmarshall Bekijk Berichten
                    Ik heb een collega die gewoon het hele jaar door op winterbanden rijdt. Ook niet Ideaal zeker?
                    Hoe geraakt die door de technische controle ?

                    Mijn bandenboer wist mij indertijd te zeggen dat dit met een moderne winterband geen probleem is maar wettelijk gezien, mag het niet.

                    Comment


                    • #50
                      Oorspronkelijk geplaatst door van god los Bekijk Berichten
                      Hoe geraakt die door de technische controle ?

                      Mijn bandenboer wist mij indertijd te zeggen dat dit met een moderne winterband geen probleem is maar wettelijk gezien, mag het niet.
                      wettelijk gezien mag da wel.
                      Je moet soms wel zo een "speed limiter" sticker hebben hangen op je voorruit als je met banden zit met VMAX 210 per uur en je kar kan harder.

                      Comment


                      • #51
                        Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                        wettelijk gezien mag da wel.
                        Je moet soms wel zo een "speed limiter" sticker hebben hangen op je voorruit als je met banden zit met VMAX 210 per uur en je kar kan harder.
                        Enkel in een bepaalde periode mag je met winterbanden rijden die een lagere snelheidsindex hebben dan nodig is op je wagen. Van oktober tot april ofzo.

                        Als je winterbanden een voldoende hoge index hebben voor je wagen, mag je ze het hele jaar door rijden.
                        Die letzten Worte ...
                        ... eines Diesel-Fahrers:
                        "Lieber tot, als Schwung verlieren"
                        ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
                        W201/S123/S202 DIESEL(power)ED
                        W201 BENZIN

                        Comment


                        • #52
                          Oorspronkelijk geplaatst door fieldmarshall Bekijk Berichten
                          (winterbanden zijn verplicht in Duitsland en Oostenrijk).
                          Stop eens met zever te verkopen.
                          De voertuigen moeten, ook als ze in het buitenland zijn ingeschreven, aan de specifieke klimatologische weersomstandigheden (wat in Duitsland soms erg streekgebonden is) worden aangepast o.a. toevoegen van antivriesmiddel-ruitensproeier, opleggen van winterbanden i.p.v. zomerbanden of gebruik van “all weather”-banden.

                          Wie bijv. niettegenstaande sneeuw- of ijstoestanden met een voertuig rijdt, uitgerust met zomerbanden, riskeert een waarschuwingsvergoeding van € 20, bij concrete verkeershinder een boete van € 40.
                          Als het dus op 20 december krukdroog is op de Duitse wegen en het zonnetje schijnt, kan niemand je verplichten met winterbanden te rijden.

                          Comment


                          • #53
                            Oorspronkelijk geplaatst door fieldmarshall Bekijk Berichten
                            Ik denk ook (niet zeker van) dat winterbanden sneller slijten... Daarenboven heb ik Runflats nodig, wat niet alle merken aanbieden...
                            Daar zou je van verschieten. Ik deed met mijn Michelin Pilot Alpins meer kilometers dan met mijn Primacy's

                            Comment


                            • #54
                              Oorspronkelijk geplaatst door W201 Bekijk Berichten
                              Enkel in een bepaalde periode mag je met winterbanden rijden die een lagere snelheidsindex hebben dan nodig is op je wagen. Van oktober tot april ofzo.

                              Als je winterbanden een voldoende hoge index hebben voor je wagen, mag je ze het hele jaar door rijden.
                              Gefunden

                              van 1 oktober tot 30 april

                              Comment


                              • #55
                                Oorspronkelijk geplaatst door W201 Bekijk Berichten
                                Enkel in een bepaalde periode mag je met winterbanden rijden die een lagere snelheidsindex hebben dan nodig is op je wagen. Van oktober tot april ofzo.

                                Als je winterbanden een voldoende hoge index hebben voor je wagen, mag je ze het hele jaar door rijden.
                                Klopt niet, in januari naar de keuring geweest en opmerking gehad omdat ik geen sticker had. M'n banden van 200euro/stuk waren zogezegd onveilig. Nu heb ik stickers se... welcome in Belgium!

                                Comment


                                • #56
                                  Idd, je hebt zulke stickers nodig ergens aan de binnenkant van de deur. Wel dom: zonder stickers = gevaar, met = geen gevaar ...

                                  Comment


                                  • #57
                                    Zijn winterbanden van 4jaar oud nog de moeite om te monteren?

                                    Iemand die er weet van heeft? op internet zijn er veel verschillende reacties te lezen!

                                    Comment


                                    • #58
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Gastje10 Bekijk Berichten
                                      Zijn winterbanden van 4jaar oud nog de moeite om te monteren?

                                      Iemand die er weet van heeft? op internet zijn er veel verschillende reacties te lezen!

                                      Hangt ervan af: als de band grijs kleurt en scheurtjes vertoont dan zou ik hem niet meer gebruiken. Ik denk niet dat dat het geval zal zijn bij een (winter)band van 4 jaar oud.

                                      Comment


                                      • #59
                                        Mijn (beperkte) ervaring met winterbanden dusver is vrij negatief. Omdat winterbanden toch in mijn leasecontract inbegrepen zijn, en omdat er toen nogal wat hype rond gemaakt werd en ik het allemaal wel wilde geloven, liet ik 2 jaar geleden de Dunlop SP SportMaxx banden op mijn Audi A4 vervangen door winterbanden. GoodYear UltraGrips (type 5 of 6 ... 'k ben het vergeten) kwamen er op...

                                        Mijn ervaringen:
                                        • Bij normale weersomstandigheden (0-20°c en droog) voelen de winterbanden minder stabiel aan, "wiebelachtig" is de beste omschrijving die ik kan bedenken. Het stuurgevoel wordt vager en de voorwielen slippen veel makkellijker door bij het wegrijden.
                                        • Bij nat wegdek waren de winterbanden een absolute ramp. Ik ben een paar keer serieus geschrokken over de remafstand die ik nodig had ten opzichte van met de Dunlops. Ook had ik last van extreem veel onderstuur en ESP interventies bij korte bochten en ronde punten. Eigenlijk vond ik die banden ronduit gevaarlijk in de regen.
                                        • Bij vriestemperaturen (-7°C is het laagste dat ik op de boordcomputer gezien heb) en droog wegdek is er helemaal geen spectaculaire verbetering tov mijn Dunlops het jaar daarvoor. Als er al een verschil is, heb ik het niet gemerkt.
                                        • Ik ben op die 4 maanden maar 1 keer buiten geweest bij lichte sneeuwval, veel kan ik niet zeggen over het weggedrag in dat soort omstandigheden, buiten het feit dat je ook mét winterbanden nog steeds schuift op een gladde ondergrond en dat het verkeer op die ene dag dat het sneeuwt aan een slakkengang verloopt tot er gestrooid wordt.
                                        Mijn conclusies:
                                        • Het omslagpunt van 7°C is een verkoopspraatje dat je met een héél grote korrel zout moet nemen als je al over een goeie zomerband beschikt.
                                        • Ook bij matige vriestemperaturen blijft een sportieve zomerband nog steeds voldoende presteren.
                                        • In alle andere weersomstandigheden die typisch zijn voor Vlaanderen ga je er met winterbanden matig tot heel sterk op achteruit ten op zichte van sportieve zomerbanden.
                                        Edit: een autobild test kwam een tijdje terug tot gelijkaardige bevindingen, maar ik vind de link niet meer.
                                        Last edited by janvkn; 26/09/2008, 17:15.
                                        AutoMinded.be

                                        Comment


                                        • #60
                                          Oorspronkelijk geplaatst door dragonfly Bekijk Berichten
                                          Klopt niet, in januari naar de keuring geweest en opmerking gehad omdat ik geen sticker had. M'n banden van 200euro/stuk waren zogezegd onveilig. Nu heb ik stickers se... welcome in Belgium!
                                          Ja, zo'n sticker moet je hebben als je snelheidsindex van je banden lager is dan wat nodig voor je auto.
                                          Die letzten Worte ...
                                          ... eines Diesel-Fahrers:
                                          "Lieber tot, als Schwung verlieren"
                                          ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
                                          W201/S123/S202 DIESEL(power)ED
                                          W201 BENZIN

                                          Comment

                                          Working...
                                          X