Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Winterbanden

    'T is nog vroeg, maar ik wil al eens uitkijken naar een setje winterbanden voor binnenkort.

    Ik ben een totale leek in banden en alles wat er bij komt kijken. Het enigste dat ik voor 't moment weet, is dat ik 15" velgen heb

    Welke merken, welke types, maten, prijzen... ik ken er niks van en ik wil niet echt naar een bandencentrale stappen en mij iets laten aansmeren De prijs is (uiteraard) een belangrijke factor. Geen cheap-ass Made-in-China brol, maar ook geen banden die stukken van mensen kosten natuurlijk

    Dus, als er iemand mij wat raad geven...
    2015 BMW F11 520dA
    1976 Triumph Spitfire 1500

  • #2
    Ikzelf zweer bij Nokian's.

    Heb al een beetje vanalles geprobeerd maar nooit echt tevreden van geweest.
    Was ooit met een team in Noord Duitsland bij goeie sneeuwval. De meest wagens hadden populaire winterbanden van Michelin (Alpin) en Continental (Wintercontact). Ikzelf zat in een Finse huurwagen met Nokians. Daar waar de anderen nog steeds met gripproblemen kwamen te zitten bij vergelijkbare wagens, (met ESP en de hele rimram), had ik nergens last van.

    Ik zou kijken naar een WR G2 als je enkel in Belgie rijdt of naar een RSi indien je ook nog eens wil gaan wintersporten.

    Zelf gebruik ik de Hakkapeliitta 4 maar die is in Belgie niet toegelaten.

    Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

    Comment


    • #3
      Er is wel een verschil tussen winterbanden en sneeuwbanden denk ik. Hier in België zijn echte sneeuwbanden overbodig lijkt me, maar winterbanden die goede grip bieden bij koude en een nat wegdek zijn ideaal lijkt me. Denk dat dat ook meer de bedoeling is van de Conti's en Michelins die onze Zweed hier opnoemt.
      2002 MX-5 NB 1.6

      2011 Honda PCX

      Comment


      • #4
        mja, tenzij er vanaf deze winter een nieuwe ijstijd aanbreekt, ga ik niet in de sneeuw ploeteren

        gewone winterbanden dus, voor Belgische/europese winters

        edit: ben ik dan niet beter af met een gewone W(R)? of zelfs met een R?
        Last edited by Hans; 13/09/2008, 18:43.
        2015 BMW F11 520dA
        1976 Triumph Spitfire 1500

        Comment


        • #5
          Als je naar een (deftige) bandencentrale gaat dan kunnen ze u normaal perfect helpen. Zeggen wat je zoekt, welke merken ze hebben en de prijzen vragen. Laat u wel geen banden van hun "huismerk" aansmeren die zogezegd in het zelfde fabriek als Michelin of weetikveelwie gemaakt worden, dan doen ze wel eens

          Je kan ook altijd eens rondneuzen op http://www.tirerack.com/ voor reviews of http://www.autobandenmarkt.be/ voor prijzen enzo...
          2002 MX-5 NB 1.6

          2011 Honda PCX

          Comment


          • #6
            aha, dat zijn handige links

            bedankt al voor de info!
            2015 BMW F11 520dA
            1976 Triumph Spitfire 1500

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
              Er is wel een verschil tussen winterbanden en sneeuwbanden denk ik. Hier in België zijn echte sneeuwbanden overbodig lijkt me, maar winterbanden die goede grip bieden bij koude en een nat wegdek zijn ideaal lijkt me. Denk dat dat ook meer de bedoeling is van de Conti's en Michelins die onze Zweed hier opnoemt.
              hier in belgie zijn winterbanden ook overbodig
              geen enkele winterband kan de grip bieden die een goeie zomerband biedt op koud en nat wegdek.
              en in ijzel en sneeuw (die paar dagen op een jaar) omstandigheden moet je je rijgedrag aanpassen.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
                hier in belgie zijn winterbanden ook overbodig
                geen enkele winterband kan de grip bieden die een goeie zomerband biedt op koud en nat wegdek.
                en in ijzel en sneeuw (die paar dagen op een jaar) omstandigheden moet je je rijgedrag aanpassen.
                Jij hebt zeker nog nooit met een goede winterband gereden???

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
                  hier in belgie zijn winterbanden ook overbodig
                  geen enkele winterband kan de grip bieden die een goeie zomerband biedt op koud en nat wegdek.
                  en in ijzel en sneeuw (die paar dagen op een jaar) omstandigheden moet je je rijgedrag aanpassen.
                  Hahaha, dikke zever kerel. Het rubber van zomerbanden wordt veel harder bij een temperatuur van minder dan 7 graden en verliezen dan veel grip, hoe kouder hoe meer gripverlies.

                  Winterbanden hebben een speciale compound die zacht blijft bij lage temperaturen en dat merk je: duidelijk genoeg grip met een goede winterband.

                  Ik heb semperit speed grip's liggen op mijn wintervelgen en die volstaan ruim aan mijn behoeftes.

                  Comment


                  • #10
                    In de laatste AMS komt de Goodyear Ultra Grip 7 in de maat 205/55 R16 als beste uit de test. Tweede is de Continental Winter Contact TS 810 die zéér goed is bij een natte ondergrond. Denk alleen dat die een maatje te groot zijn voor u.

                    Zeer goed zijn in de maat 195/65 R15T de Goodyear Ultra Grip 6, Michelin Alpin A2, Dunlop Wintersport M3, Maloya Cresta 220 en de Bridgestone Blizzak LM 18.
                    Last edited by David67; 13/09/2008, 21:01.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Jimmy69 Bekijk Berichten
                      Jij hebt zeker nog nooit met een goede winterband gereden???
                      als je wintercontact's, alpins, winter sports en krysalps rommel vind niet nee

                      Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                      Hahaha, dikke zever kerel. Het rubber van zomerbanden wordt veel harder bij een temperatuur van minder dan 7 graden en verliezen dan veel grip, hoe kouder hoe meer gripverlies.

                      Winterbanden hebben een speciale compound die zacht blijft bij lage temperaturen en dat merk je: duidelijk genoeg grip met een goede winterband.

                      Ik heb semperit speed grip's liggen op mijn wintervelgen en die volstaan ruim aan mijn behoeftes.
                      dus omdat je een verkoopspraatje kent is al wat een ander zegt dikke zever??
                      maar waarom zeg je dan niks over het feit dat de grip bij temperaturen boven de 7 graden exponentieel afeemt, net als de bandenslijtage.
                      hoeveel dagen is het vorige winter zo koud geweest dat mijn zomerbanden zo hard waren dat het leek alsof het plastiek was?
                      en bij regenweer ben je ook al beter af met zomerbanden

                      Comment


                      • #12
                        Frekkel, get your story right.

                        Of die temperatuur nu 7C is of niet, is irrelevant. Feit is dat koud weer gewone zomerbanden grip doen verliezen.

                        En het wegdek ligt er vaak kouder dan +7 bij.

                        Dat ze meer gaan verslijten eens het warm is, klopt ook. Maar daarom ook dat je in April weer zomerbanden legt...

                        Dat een zomerband bij regen meer grip biedt is compleet larie. De groeven in het profiel van een winetrband zijn stukken breder en dieper.

                        Je zou eventueel kunnen stellen dat een zomerband in regen misschien 'maar' even goed zal doen als een winterband, toch wel een betere grip moeten leveren dan een echte sneeuwband met spijkers (want die flexen echt, hebben meer groef dan rubber en die spijkers helpen ook niks).
                        Wel, ik rij bij de Evo in Finland rond met goeie plakkende zomerbanden en als het +3 en nat is, dan spinnen de wielen als gek wanneer ik doortrek (op het droge eigenlijk ook) terwijl de spijkerbanden dat niet doen.

                        Echt serieuze winterbanden heeft de auteur waarschijnlijk niet nodig, maar iets als een Nokian WR G2 zal hem zeker het juiste compromis geven.

                        Ikzelf plan op dit ogenblik bvb de Evo terug te brengen naar UK en er dergelijke rubbers onder te leggen voor de winter. Met een snelheidscode van 240km/u is hij bovendien goed genoeg voor normaal gebruik.
                        Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                          Met een snelheidscode van 240km/u is hij bovendien goed genoeg voor normaal gebruik.
                          ik denk dat ik met snelheidsindex H wel meer dan genoeg heb
                          2015 BMW F11 520dA
                          1976 Triumph Spitfire 1500

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                            Frekkel, get your story right.

                            Of die temperatuur nu 7C is of niet, is irrelevant. Feit is dat koud weer gewone zomerbanden grip doen verliezen.

                            En het wegdek ligt er vaak kouder dan +7 bij.

                            Dat ze meer gaan verslijten eens het warm is, klopt ook. Maar daarom ook dat je in April weer zomerbanden legt...

                            Dat een zomerband bij regen meer grip biedt is compleet larie. De groeven in het profiel van een winetrband zijn stukken breder en dieper.

                            Je zou eventueel kunnen stellen dat een zomerband in regen misschien 'maar' even goed zal doen als een winterband, toch wel een betere grip moeten leveren dan een echte sneeuwband met spijkers (want die flexen echt, hebben meer groef dan rubber en die spijkers helpen ook niks).
                            Wel, ik rij bij de Evo in Finland rond met goeie plakkende zomerbanden en als het +3 en nat is, dan spinnen de wielen als gek wanneer ik doortrek (op het droge eigenlijk ook) terwijl de spijkerbanden dat niet doen.

                            Echt serieuze winterbanden heeft de auteur waarschijnlijk niet nodig, maar iets als een Nokian WR G2 zal hem zeker het juiste compromis geven.

                            Ikzelf plan op dit ogenblik bvb de Evo terug te brengen naar UK en er dergelijke rubbers onder te leggen voor de winter. Met een snelheidscode van 240km/u is hij bovendien goed genoeg voor normaal gebruik.
                            koud weer laat zomerbanden grip verliezen, maar dan nog geven ze meer grip dan winterbanden, zeker bij droog wegdek
                            zo ook op nat, ik heb het niet over de waterafvoer, want die is bij goeie zomerbanden ook voldoende in de meeste situaties.

                            En daarbij verliezen we een belangrijk punt uit het oog. Ik zei dat winterbanden onnodig zijn om wat rond te karren in belgie, naar wat ik heb begrepen spendeer je veel tijd in finland en ik heb zo'n vermoeden dat de winters hier en daar niet echte te vergelijken zijn. En dan spreek ik nog niet over uw bolide die ook niet direct representatief is voor 90% van het belgisch wagenpark
                            Vorige winter waren er een paar vriesdagen, één dag smeltende sneeuw en voor de rest veel regen en wind met temperaturen die boven het vriespunt lagen. mensen die tot april op winterbanden reden hebben een vrij verlieslatende zaak gedaan. (en ja, hun zomerbanden hebben ondertussen geen slijtage gehad)
                            Moet je dan voor die 5 dagen op een jaar dat je "voordeel" hebt van je winterbanden dergelijke investering doen?

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
                              koud weer laat zomerbanden grip verliezen, maar dan nog geven ze meer grip dan winterbanden, zeker bij droog wegdek
                              zo ook op nat, ik heb het niet over de waterafvoer, want die is bij goeie zomerbanden ook voldoende in de meeste situaties.

                              En daarbij verliezen we een belangrijk punt uit het oog. Ik zei dat winterbanden onnodig zijn om wat rond te karren in belgie, naar wat ik heb begrepen spendeer je veel tijd in finland en ik heb zo'n vermoeden dat de winters hier en daar niet echte te vergelijken zijn. En dan spreek ik nog niet over uw bolide die ook niet direct representatief is voor 90% van het belgisch wagenpark
                              Vorige winter waren er een paar vriesdagen, één dag smeltende sneeuw en voor de rest veel regen en wind met temperaturen die boven het vriespunt lagen. mensen die tot april op winterbanden reden hebben een vrij verlieslatende zaak gedaan. (en ja, hun zomerbanden hebben ondertussen geen slijtage gehad)
                              Moet je dan voor die 5 dagen op een jaar dat je "voordeel" hebt van je winterbanden dergelijke investering doen?
                              Het klopt dat eens de sneeuw er is de omstandigheden hier in Finland een beetje anders zijn dan in Belgie. En op dat ogenblik is het vrij wiedes dat onze aggressieve winterbanden onontbeerlijk zijn.

                              Op dit ogenblik hebben wij echter omstandigheden zoals de gemiddelde Belgische winter (paar graden overdag, rond het vriespunt 's nachts en regelmatig goed nat).
                              In deze omstandigheden steek ik zelfs de winterbanden die, zoals gezegd, in mijn geval een stuk meer 'open' zijn dan de gemiddelde winterband in de meer gematigde landen en zelfs spijkers meekrijgt. Dus in theorie een ramp op droog wegdek.

                              Wel, niets ervan, die banden gedragen zich uitstekend en geven meer grip dan de zomerbanden die erop steken (en die, ik geef toe, wel bekend staan om beter te werken als het wat warmer is).

                              In Duitsland krijg je in de winter steevast een huurwagen mee met winterbanden en ik moet zeggen dat de kwaliteit echt uiteenlopend is. De grote merken bakken er meestal niets van.
                              Daarom dat ik eerder aanraad van naar een specialist terzake te gaan zoals een Nokian of een Gislaved.
                              Auto's zijn stervensduur in Finland en de lonen zijn hier niet bijster. De mensen letten daarom ten zeerste op de kosten, zonder natuurlijk de typische Scandinavische drang naar veiligheid te vergeten. Voeg daarbij de ervaring wegens het klimaat en het resultaat is uitstekende winterbanden.
                              Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                              Comment


                              • #16
                                Probleem is dat je in België nooit weet waar je aan toe bent qua weer.
                                Het kan putje winter makkelijk 10 graden of zelfs meer zijn overdag.
                                Maar ik herinner me nog laatste weekend van maart dat het vroor en sneeuwde.
                                De meeste hadden toen al weer hun zomerbanden opgelegd.
                                Anderzijds heeft het eind oktober ook al eens gesneeuwd en gevroren (dacht in 2004).
                                Toen reed nog bijna niemand op winterbanden.
                                Als het te gevaarlijk is op de weg, blijf ik gewoon thuis

                                Comment


                                • #17
                                  het was 15 graden in januari van dit jaar ....

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                                    Ikzelf zweer bij Nokian's.

                                    Heb al een beetje vanalles geprobeerd maar nooit echt tevreden van geweest.
                                    Was ooit met een team in Noord Duitsland bij goeie sneeuwval. De meest wagens hadden populaire winterbanden van Michelin (Alpin) en Continental (Wintercontact). Ikzelf zat in een Finse huurwagen met Nokians. Daar waar de anderen nog steeds met gripproblemen kwamen te zitten bij vergelijkbare wagens, (met ESP en de hele rimram), had ik nergens last van.

                                    Ik zou kijken naar een WR G2 als je enkel in Belgie rijdt of naar een RSi indien je ook nog eens wil gaan wintersporten.

                                    Zelf gebruik ik de Hakkapeliitta 4 maar die is in Belgie niet toegelaten.

                                    http://www.nokiantyres.com/product-group?group=1.01
                                    Zijn die Nokians bij de gemiddelde Belgische bandenboer verkrijgbaar ?

                                    Ik heb vorig jaar niet meteen winterbanden laten steken (nieuwe auto gekocht en de oude banden pasten er niet op dus meeverkocht met de oude wagen) en uiteindelijk - ingevolge de zeer zachte winter - is het er niet meer van gekomen, ook omdat ik hoe langer hoe meer hoorde dat veel winterbanden in Belgisch winterweer, eigenlijk geen meerwaarde bieden.

                                    Zijn er eigenlijk objectieve tests over het nut van winterbanden (voor Belgische "winters") ?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ik rij nu met de Continental Sport 790 235/17/45
                                      Dat is een M+S wat ook verplicht is als je met je auto door duitsland rijdt (skivakantie). Is wel een band van 200euro/stuk maar dat komt deels door de bandenmaat. Volgende keer ga ik toch maar aanvaarden dat hij er in de winter wat minder mooi uitziet een een 16" 225 nemen ofzo. Je gaat toch moeten rekenen op een 120euro per band anders heeft het geen zin. Goedkope winterbanden zijn nutteloos. Zoals gezegd, een goeie garage zal je niets aansmeren, ik ga bij Profile.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Nu rijd ik op BF Goodrich Profiler 215/45-17
                                        en half oktober haal ik mijn andere velgen uit de kelder en daar liggen ContiWinter 185-65-15 op.
                                        Tevreden van beide!

                                        Comment

                                        Working...
                                        X