Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Juridisch advies gevraagd BMW Premium Selection

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Juridisch advies gevraagd BMW Premium Selection

Zoals jullie eerder al konden lezen, heb ik problemen met BMW i.v.m. mijn wagen die ik daar als schadevrij heb aangekocht, maar uiteindelijk toch van een behoorlijke schade is herseld geweest. (5/6de herspoten, 4 ruiten vervangen)

Weet er iemand op welke wijze je hier juridisch advies voor kan inwinnen?
    Als ik op voorhand weet dat ik de zaak zou kunnen winnen, mag het mijn in eerste instantie geld kosten, anders ...

Voorlopig heb ik bij Testaankoop aan dossier kunnen openen.
    Voor geïnteresseerden, ik hou jullie op de hoogte.

Maar voor alle duidelijkheid:
    Blijf van de BMW Premium Selection af, tenzij je graag een kat in een zak koopt.

Oorspronkelijk geplaatst door janbrabants Bekijk Berichten
    Zoals jullie eerder al konden lezen, heb ik problemen met BMW i.v.m. mijn wagen die ik daar als schadevrij heb aangekocht, maar uiteindelijk toch van een behoorlijke schade is herseld geweest. (5/6de herspoten, 4 ruiten vervangen)

Wat verta jij hieronder?

Hoe is het in de overeenkomst verwoord, of hoe heeft men dat aan u gezegd?

Comment

Staat het woord schadevrij ergens op een document ? Zoniet kan je enkel een lakinspectie laten uitvoeren en hopen dat er een aantal lakfouten inzitten. Daarmee kan je eventueel terug naar BMW en vragen dat ze het herstellen volgens de bmw standaarden ... (wat die ook mogen zijn )

Comment

Op alle documenten van BMW Premium Selection staat op dat ze schadevrij zijn.
        Voor mij wil schadevrij zeggen dat de wagen nooit geen schade heeft gehad. Voor BMW wil dit zeggen dat de wagen bij verkoop geen schade heeft.
        Maar wat onder de lak zit, is moeilijk vast te stellen. Niemand koopt een wagen met een lakdiktemeter op zak.
        Uiteindelijk geeft BMW schriftelijk toe dat de wagen verschillende herstellingen heeft gehad.
        De reden van herstelling is vaag. Eerst zeggen ze 'een kleine aanrijding met lakschade', nu zegt men 'wegens stormschade.'
        Feit is dat deze wagen geen 26.100 euro waard was.
        Mensen die vinden dat de waarde niet is gezakt omdat de wagen terug volgens de norm is hersteld, mogen hem onmiddellijk komen kopen !
        Gek dat BMW hem niet terug wil onder de vorm van een ruil met een andere wagen met gekende en eerlijke historiek.

Comment

Een wagen met herstelde lakschade moet toch niet verkocht worden als zijnde een schadewagen? Als die mooi hersteld is, is die wagen ongevalvrij en mooi in orde toch?

Het is een verschil met een wagen die perte-total was of een auto die hersteld is met ernstige gebreken na herstelling. Zoiets zou ik ook niet willen hebben.

Ik heb bij BMW ook een occassie gekocht. Deze auto werd ook verkocht als zijnde ongevalvrij. Viavia ben ik te weten gekomen dat de wagen eens binnen gekomen is in de garage met herstelling koetswerk. Wat bleek, er zaten wat kleine parkeerkrasjes op die allemaal hersteld zijn. Dat is toch geen ramp?
          The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
          BMW F10 520da 2012
          MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
          BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
          Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
          VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Er zijn zoveel wagens die reeds gedeeltelijk herspoten zijn.

En waarom? Je zal't spijtig genoeg nooit weten...
            Ik denk dat je van een mug een olifant maakt.

Comment

Het keurmerk BMW Premium Selection is streng, en correct. Een Premium Selection is per definitie ongevalvrij, dat wil zeggen : ongevalvrij wat betreft schades door ongeval die vitale delen raakten en dus méér schade veroorzaakten aan de auto dan die die als louter cosmetisch kan worden gezien. Behoudens fraude door de dealer uiteraard, maar daar zullen ze zich niet snel aan wagen... Een auto die geen zwaar ongeval heeft gehad, is ongevalvrij, ook nadat ze het hele koetswerk hebben moeten herspuiten n.a.v. bijvoorbeeld hagelschade, of wanneer die een nieuwe bumper heeft gekregen nadat er door een tik van een ander met trekhaak een onherstelbare deuk in die bumper zat.

Ik heb zelf al zo'n 20tal Premium Selections en BMW's met EuroPlus uit (voornamelijk) D naar hier gehaald, allemaal, van de éérste tot de laatste, inclusief complete historiek (soms ook met cosmetisch herstelwerk ja, in Duitsland is het bijvoorbeeld de gewoonte om een tweedehands die bij de dealer staat, minimaal de motorkap opnieuw te spuiten zodat die steenslagvrij staat, soms zelfs worden andere koplampglazen of -afdekkingen gestoken, idem wat de mistlichten betreft, bij auto's die veel km hebben en dus ook steenslagschade op die doorzichtige delen). Ik heb er zo zelfs al enkele blindelings gekocht, zonder ze gezien of testgereden te hebben, waaronder mijn ex E46 325CiA cabrio. Het keurmerk Premium Selection is er eentje dat je naar mijn (ruime) ervaring zo goed als blindelings mag vertrouwen...

De verbitterde uitlating in rode vetjes van de topicopener in de openingspost kan ik begrijpen, maar is je reinste larie. 'k Wens 'm niettemin succes met z'n zaak ... en ik hoop dat 'ie ook z'n gelijk haalt als er inderdaad onregelmatigheden zijn. Maar ook énkel als er laakbare elementen in 't dossier zitten, anders niet.

Misschien nog dit : ongevee 50% van de wagens die 4 jaar oud zijn, zijn deels herspoten. En dat aantal stijgt nog jaarlijks. Als het spuitwerk goed is gedaan, hoef je je geen zorgen te maken, da's geen ramp. Liever een Premium Selection waarvan je weet wat er is gebeurd en wat eraan is gedaan, dan een tweedehands bij een particulier waarvan je helemaal niks weet en misschien pas later te weten komt dat 'ie in een zwaar ongeval betrokken is geraakt en zo goed mogelijk is opgelapt...
              Last edited by ; 15/10/2008, 14:02.

Comment

Nog 'es nagetrokken op bmw.be wat de criteria voor Premium Selection zijn. Eentje ervan is "gedetailleerde historiek van de wagen en zijn onderhoudsbeurten", en dat is naar mijn weten al meer dan 1 jaar zo (dus al daterend van voor de naam 'Premium Selection' in België z'n intrede deed).

Sorry maar ... er wordt jou een service aangeboden, en je maakt er geen gebruik van, om dan nadien te komen klagen over zaken die je wél had kunnen weten als je wél van de service gebruik had gemaakt ... dan is dat klagen m.i. niet terecht.

Edit : dat de wagen ongevalvrij moet zijn, vind ik zelfs niet meteen terug. Lijkt me dat de topicopener dus zo goed als 0,0 argumenten heeft om z'n zaak op te bouwen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                  Het keurmerk BMW Premium Selection is streng, en correct. Een Premium Selection is per definitie ongevalvrij, dat wil zeggen : ongevalvrij wat betreft schades door ongeval die vitale delen raakten en dus méér schade veroorzaakten aan de auto dan die die als louter cosmetisch kan worden gezien. Behoudens fraude door de dealer uiteraard, maar daar zullen ze zich niet snel aan wagen... Een auto die geen zwaar ongeval heeft gehad, is ongevalvrij, ook nadat ze het hele koetswerk hebben moeten herspuiten n.a.v. bijvoorbeeld hagelschade, of wanneer die een nieuwe bumper heeft gekregen nadat er door een tik van een ander met trekhaak een onherstelbare deuk in die bumper zat.

Ik heb zelf al zo'n 20tal Premium Selections en BMW's met EuroPlus uit (voornamelijk) D naar hier gehaald, allemaal, van de éérste tot de laatste, inclusief complete historiek (soms ook met cosmetisch herstelwerk ja, in Duitsland is het bijvoorbeeld de gewoonte om een tweedehands die bij de dealer staat, minimaal de motorkap opnieuw te spuiten zodat die steenslagvrij staat, soms zelfs worden andere koplampglazen of -afdekkingen gestoken, idem wat de mistlichten betreft, bij auto's die veel km hebben en dus ook steenslagschade op die doorzichtige delen). Ik heb er zo zelfs al enkele blindelings gekocht, zonder ze gezien of testgereden te hebben, waaronder mijn ex E46 325CiA cabrio. Het keurmerk Premium Selection is er eentje dat je naar mijn (ruime) ervaring zo goed als blindelings mag vertrouwen...

De verbitterde uitlating in rode vetjes van de topicopener in de openingspost kan ik begrijpen, maar is je reinste larie. 'k Wens 'm niettemin succes met z'n zaak ... en ik hoop dat 'ie ook z'n gelijk haalt als er inderdaad onregelmatigheden zijn. Maar ook énkel als er laakbare elementen in 't dossier zitten, anders niet.

Misschien nog dit : ongevee 50% van de wagens die 4 jaar oud zijn, zijn deels herspoten. En dat aantal stijgt nog jaarlijks. Als het spuitwerk goed is gedaan, hoef je je geen zorgen te maken, da's geen ramp. Liever een Premium Selection waarvan je weet wat er is gebeurd en wat eraan is gedaan, dan een tweedehands bij een particulier waarvan je helemaal niks weet en misschien pas later te weten komt dat 'ie in een zwaar ongeval betrokken is geraakt en zo goed mogelijk is opgelapt...
                  Mijn wagen was bij aankoop geen 4 jaar, maar 1 jaar met amper 11.000 km.
                  Als je als verkoper de volledige historiek van de wagen kent, waarom wordt deze dan niet bekend gemaakt ?
                  Omdat je deze wagen dan niet verkoopt, natuurlijk.
                  Eerlijk duurt het langst. Oneerlijk verkoopt eenvoudiger !!
                  Ik zou als klant graag de keuze kunnen maken tusen een wagen voor 26.000 euro, maar gekende historiek en in orde,
                  en een gelijkaardige wagen met gekende herstellingen voor bijvoorbeeld 21.000 euro.
                  Dan maak ik de keuze en heb ik de verantwoordelijkheid als later iets niet goed werkt.
                  Het zijn de oneerlijke verkopers die zaken verzwijgen of liegen.
                  En daar moet eindelijk eens iets aan gedaan worden.

Comment

Ge zit hier op een BMW forum dus ze zullen u niet snel gelijk geven. Ik vind het schandalig, maar vrees dat ge naar een regeling met de importeur of de desbetreffende garage kunt fluiten.

Comment

Tjah, ik heb je originele post gelezen en ik begrijp de commotie ook niet hoor. De auto is herspoten en er zitten 4 nieuwe ramen in?

Als je daar niets van gezien hebt bij de aankoop is alles goed hersteld dus wat is dan het probleem?? Als dat spuitwerk deftig gedaan is zal je daar nooit hinder van ondervinden.

Mocht hij per total geweest zijn door een ongeval en ze hebben hem opgelapt om te kunnen verkopen zou ik je gelijk geven maar een auto herspuiten is niet het einde van de wereld. Dus bespaar je de moeite en je centen en geniet van je aankoop!

Comment

Mijn wagen was bij aankoop geen 4 jaar, maar 1 jaar met amper 11.000 km.
                        Als je als verkoper de volledige historiek van de wagen kent, waarom wordt deze dan niet bekend gemaakt ?
                        Omdat je deze wagen dan niet verkoopt, natuurlijk.
                        Eerlijk duurt het langst. Oneerlijk verkoopt eenvoudiger !!
                        Ik zou als klant graag de keuze kunnen maken tusen een wagen voor 26.000 euro, maar gekende historiek en in orde,
                        en een gelijkaardige wagen met gekende herstellingen voor bijvoorbeeld 21.000 euro.
                        Dan maak ik de keuze en heb ik de verantwoordelijkheid als later iets niet goed werkt.
                        Het zijn de oneerlijke verkopers die zaken verzwijgen of liegen.
                        En daar moet eindelijk eens iets aan gedaan worden.
                        Daar geef ik je volledig gelijk in. Maar dan moet je de verkopersmentaliteit in het algemeen aanklagen, niet het keurmerk Premium Selection.

Trouwens, als je dacht dat je auto door te zijn herspoten 20% minder waard zou zijn geweest, dan denk je verkeerd.

En ik blijf bij m'n punt dat je, zeker als je weet dat BMW daar gevolg zal aan geven, de historiek had moeten opvragen voor je toehapte... Je had dan eventueel nog wat van de prijs kunnen afdoen, maar zeker geen 5.000 EUR (20%).

En dan nog ... is je auto slecht, daardoor? Neen toch? Oké, 't is niet leuk om te weten te komen (maar dat heb je m.i. aan jezelf te danken), maar je blijft een goeie auto hebben.

Comment

Klopt, het enige dat je BMW wel kan verwijten is dat ze niet eerlijk zijn geweest. Maar een tip voor iedereen, laat het chassis nummer even checken voor je hem koopt. Betekent nog niets maar als er iets hersteld is in een officiële garage zal je het zo wel weten.

P.S.: ik ben zowiezo geen fan van al die officiële 2de hands formules van elk zijn merk. Je betaalt gewoon veel te veel voor een 2de hands wagen bij hen. Pak een goeie garagist mee en je kan veel geld besparen. Moet maar eens kijken bij MyWay, NNC en BMW... Kunt beter een nieuwe kopen met hun prijzen!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                            Ge zit hier op een BMW forum dus ze zullen u niet snel gelijk geven. Ik vind het schandalig
                            Ik vind het ook schandalig dat op den duur de "domme consument" (ik bedoel het niet verkeerd en zeker niet persoonlijk naar de topicopener toe) die nalaat voldoende informatie in te winnen, gelijk zou moeten krijgen in een klachtendossier...

Als ge iets koopt, maakt niet uit welke naam men eraan geeft of wat men erover vertelt, dan onderzoekt ge eerst of 't product aan uw eisen voldoet. Ja, verkopers gaan soms wat verdoezelen om sneller te verkopen, en dat is niet proper ... maar 1) het is geweten dat ge op uw tellen moet passen in de tweedehandsautobranche, en 2) op eenvoudig verzoek had 'ie die historiek gekregen. Heeft 'ie niet gedaan, en dan is mijn eenvoudige oordeel "eigen schuld...".

Enige jaren geleden wou ik een roadster. Had een nog geen 3 maand oude Alfa Romeo Spider 2.0 TS Lusso gevonden in Duitsland, aan 35% onder de nieuwprijs. Tot ginder gereden (was op een zondag), auto bekeken, niks aan te zien. Was gewoonweg spiksplinternieuw, had 7.000 km. Verkoper gesproken : "ja, heeft ongevalletje gehad". Ik wou weten wat, en hij zei "ik weet het niet". Ik wou die kar wel, maar wou meer informatie. Ondanks het feit dat er nog twee andere koppels op die auto stonden te zien terwijl ik daar was, en dat ik dus de kans liep om die koop te mislopen, heb ik m'n faxnummer aan die kerel gegeven en gevraagd of 'ie me de schadehistoriek wou doorfaxen. Zou 'ie doen, zei 'ie.

Hele week niks van gehoord. Zaterdag erop dan opnieuw tot ginder gereden, in z'n garage. Aangedrongen dat 'ie me de naam van de hersteller gaf of 't één of 't ander. 'Ie deed wat belletjes, en ik kreeg een adres. Naar 'n carrossier gereden daar in de buurt, en foto's gezien van de geaccidenteerde wagen : was ondersturend tegen een voetpadrand geschoven, erover gehobbeld en met z'n neus links tegen een muur geëindigd. Voorbouw was intact, maar ophanging links moeten vervangen, alsook motorkap, lichten, bumper, ... was voor zo'n 250.000 frank schade aan geweest.

Nog kort over de prijs onderhandeld en gekocht. Wetende wat ik kocht.

Zéér veel plezier van gehad, maar nadat ik na al 2 keer binnen te zijn geweest met 'n kapotte motor van de kapbediening, opnieuw een dienst weigerend cabriodak had, vond ik het toch vreemd. Bij Vansteenkiste hebben ze dan 'es de loupe bovengehaald en ze hebben gevonden dat door dat accident blijkbaar een houder of beugel van de kap licht verbogen was, waardoor de electromotor van de cabriokap veel meer weerstand ondervond en dus vroegtijdig de geest gaf.

Ja, dan moet ik niet beginnen zeiken dat dat ook iets was dat de verkoper me moest hebben gezegd.

En zo kan je nog veel voorbeelden geven...

Kortom : als ge een kat in een zak koopt, is 't maar zeer weinig de schuld van de kat, noch van de zak. Ja, de verkoper, maar ook de koper! Moet 'ie maar 'es de zak opendoen en kijken wat er in zit. Zeker als 'm daartoe makkelijk de mogelijkheid wordt geboden, wat in dit geval hier weldegelijk zo is.

Comment

Was de hoofdprijs voor "Wrak van het jaar" niet 5.000 EUR?

En laat dat nou net het prijsverschil zijn tussen de 26.000 EUR die de topicopener betaalde voor zijn auto, en de 21.000 EUR dat die auto volgens hem nog waard is mét de meegedeelde informatie over de nieuwe lak en 4 nieuwe ruiten.

Dit is een voorteken.

Meedoen met het wrak van het jaar, zou 'k zo zeggen.

Comment

Was de hoofdprijs voor "Wrak van het jaar" niet 5.000 EUR?

En laat dat nou net het prijsverschil zijn tussen de 26.000 EUR die de topicopener betaalde voor zijn auto, en de 21.000 EUR dat die auto volgens hem nog waard is mét de meegedeelde informatie over de nieuwe lak en 4 nieuwe ruiten.

Dit is een voorteken.

Meedoen met het wrak van het jaar, zou 'k zo zeggen.
                                Jij bent precies goed op de hoogte van het Premium Selection concept?
                                Heb jij dan een adres waar ik als particulier eenvoudig d.m.v. mijn chassisnummer de historiek van mijn wagen kan krijgen?
                                (Liefst rechtstreeks in Duitsland wel te verstaan)

Comment

het is geweten dat ge op uw tellen moet passen in de tweedehandsautobranche
                                  Dat is juist, maar juist daarom zijn (vermoed ik) mensen bereid meer te betalen voor een auto die het "keurmerk" Premium Selection draagt.

Comment

Jij bent precies goed op de hoogte van het Premium Selection concept?
                                    Heb jij dan een adres waar ik als particulier eenvoudig d.m.v. mijn chassisnummer de historiek van mijn wagen kan krijgen?
                                    (Liefst rechtstreeks in Duitsland wel te verstaan)
                                    Bij de dealer zelf!

Die zijn verplicht om je de complete historiek te verschaffen. En dat doen ze ook, als je erom vraagt. Misschien dat je soms 'es wat moet aandringen (wat niet zou mogen), maar krijgen doet ge die, zoveel is zeker.

In Duitsland ga je minder snel antwoord krijgen, plus ik weet helemaal niet of de in 't Belgisch systeem geregistreerde wagens ook daar in detail te raadplegen zijn. Bij moeilijkheden kan je altijd bij de importeur in Bornem terecht ... maar je dealer is en blijft je eerste aanspreekpunt en als je op goeie voet leeft met die man (of dat team), dan kan je 't meeste gedaan krijgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rachid Bekijk Berichten
                                      Dat is juist, maar juist daarom zijn (vermoed ik) mensen bereid meer te betalen voor een auto die het "keurmerk" Premium Selection draagt.
                                      Correct. Ik ook, omdat ik weet dat die auto dan echt goed is. Topicopener z'n auto is dat ook, alleen staart die zich een beetje blind op het (tevens behoorlijk overschatte) teveel betaalde.

Als 'ie nou gewoon 'es zou genieten van z'n kar en alles laten rusten, 'ie zou niet meer laten van slapen en een tevreden man zijn.

Maar 't is niet omdat je iets meer betaalde voor 'n keurmerk 2nd hand car, dat je niet meer moet kijken of die auto wel zuiver staat... ge weet maar nooit. Zie dit topic.

Comment

Het zijn net die mensen die niet meer te vertrouwen zijn.
                                        Eerst geen schade, dan lichte lakschade, nu is mijn deur en die links achteraan de enige twee onderdelen die nog origineel zijn.
                                        In Bornem zit het ook vast, en het is een wagen uit Duitsland.

Dus zo eenvoudig is het dan ook niet?

Comment

Working...
                                        X