Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Juridisch advies gevraagd BMW Premium Selection

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Ik vind dat als je een BMW Premium Selection koopt, die uiteindelijk voor 80% herspoten is en waarbij vier ramen vervangen zijn geweest, niet kunnen. Je betaalt immers veel voor zo'n Premium.

Zoals gTa zegt kan je die volledige historiek opvragen. Hij kent alle wegen om daartoe te komen. Maar gewone stervelingen als ons weten zelfs nog niet dat zoiets kan. Noem iemand niet simpelweg dom omdat hij de historiek niet gevraagd heeft van een Premium, je vertrouwt als klant op dat Premium logo. Als BMW bij hun Premium Selections simpelweg die historiek standaard bij de verkoop van hun wagens voorlegt, probleem opgelost. Maar nee, dat gebeurt niet

Nee, puur juridisch gezien zullen ze bij BMW wel in hun recht zijn denk ik. Maar ze hebben dingen verzwegen en dat kan niet... vind ik.

Comment

Nog een ethisch tintje.

Toen ik deze wagen ging aankopen, ging mijn schoonmoeder mee. Nee, niet 'een schoonmoeder zoals in de verhalen' maar een goede. Want ze werkt meer dan 25 jaar bij BMW en kent (onrechtstreeks) haar collega (de verkoper)
      Van je collega's moet je het hebben.

En nee, zij wist ook niets van deze praktijken. (anders was het wel een schoonmoeder zoals ...)

Ik ben blij dat toch het meerendeel van de mensen vinden dat dit echt niet kan. Ik begon al te twijfelen.

Comment

't Zijn dubieuze praktijken, zoveel is zeker. Maar ge gaat hard moeten wroeten om daar nog iets uit te kunnen halen, lijkt me.

En de conclusie dat 't de mensen, of beter 'sommige verkopers' zijn die schuld treffen in deze praktijken, is m.i. de enige correcte.

Comment

Nog even over die minderwaarde, waar het hier uiteindelijk toch ook over gaat:

Ik begrijp wel dat iedereen ervan uit gaat dat een auto minder waard is als er een ongeval mee gebeurd is. Het uiteraard niet fijn om te weten dat je wagen ergens al eens iets meegemaakt heeft. Maar ik vind dat iedereen toch eens het onderscheid moet leren maken tussen wat belangrijk is op vlak van herstellingen en wat niet.

Waarom zou je wagen minder waard worden indien er bijvoorbeeld een nieuwe bumper opzit, of omdat deze herspoten werd. Of zoals in dit geval waar er een aantal panelen herspoten werden, en 4 nieuwe ramen gezet werden? Zo'n dingen zijn immers cosmetisch, en hebben verder geen functie die nu belemmerd wordt.

Anders is het uiteraard als het over echte schades gaat, waar balken geslepen, gerecht en vervangen dienen te worden. Hier is dan wel de veiligheid in het gedrang aan het komen, en hier zijn dan ook gewoon regels voor van de constructeur uit, over wat er mag en niet mag. In zo'n geval staat of valt alles met de kwaliteit van het uitgevoerde werk.

Wat ik eigelijk probeer te zeggen is, er is bij een ongeval een hoeveelheid geld uitgekeerd door de verzekering om die wagen te herstellen naar originele staat. Er zijn hopen mensen die dagelijks hun best doen om die dingen te herstellen naar originele staat. Waarom blijven mensen er dan van uit gaan dat dit niet het geval is? Als dit echt niet het geval zou zijn, dan keren de verzekeringen dus eigelijk te weinig uit na een ongeval, en wordt dus eigelijk iedereen in't zak gezet? Of hoe zit het nu?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janbrabants Bekijk Berichten
            Nog een ethisch tintje.

Toen ik deze wagen ging aankopen, ging mijn schoonmoeder mee. Nee, niet 'een schoonmoeder zoals in de verhalen' maar een goede. Want ze werkt meer dan 25 jaar bij BMW en kent (onrechtstreeks) haar collega (de verkoper)
            Van je collega's moet je het hebben.

En nee, zij wist ook niets van deze praktijken. (anders was het wel een schoonmoeder zoals ...)

Wat deed je schoonmoeder dan van werk bij BMW? Als ze ook maar ergens met de verkoop te maken had dan zou ze toch van die 'praktijken' moeten weten? Misschien is ze toch niet zo goed als jij denkt dat ze is?

Feitelijk vind ik nog steeds dat je de zaak wat opblaast, het is niet netjes wat ze gedaan hebben maar ik denk niet dat je ze juridisch gezien iets kan maken. Het is nu ook niet zo erg dat de veiligheid in het gedrang komt of dat iedereen zomaar kan zien dat de wagen herspoten is.

Comment

Heb je geen foto's van de wagen?
              Is er eigenlijk zichtbare schade aan?
              Last edited by davy; 16/10/2008, 14:04.

Comment

Nee, op dit moment heb ik geen foto van de wagen.
                De gebrekkige herstellingen worden stilaan in garantie vervangen.
                Zo werd het panoramisch dak hersteld, de afdichting van de voorruit, en de afdichting aan de achterdeur moeten nog vervangen worden. De binnenbekleding van de koffer valt uit zijn sluiting als je de koffer sluit. Sommige onderdelen aan een wagen worden bevestigd met het idee dat ze nooit moeten vervangen worden. Kliksysemen zijn hier gevoelig aan. Net een kast van IKEA die na een tweede keer monteren ook niet meer zo stevig is.
                Het kleurverschil blijft een twistbare zaak. De hersteller heeft hem gespoten in de kleur volgens de code, maar voorheen blijkt hij in een andere tint gespoten. Of geeft verschillende lagen verf op elkaar een andere kleur??
                Wat mij verontrust is datgene wat onder de verf zit. Ik weet niet hoe deze hersteld is. (weinig of veel plamuur)
                Wat doet plamuur na enige tijd. Mogelijk kan dit na verloop van tijd wel kleine scheurtjes geven in de lak waardoor verdere schade zichtbaar wordt. Maar dan is hij uit garantie en ...
                Hoe dan ook, later zullen kandidaat-kopers snel de rug toe keren en op zoek gaan naar een andere (schadevrije) wagen. Tenzij je dit verzwijgt (maar zo ben ik niet), tenzij je iets aan de prijs doet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                  Wat deed je schoonmoeder dan van werk bij BMW? Als ze ook maar ergens met de verkoop te maken had dan zou ze toch van die 'praktijken' moeten weten? Misschien is ze toch niet zo goed als jij denkt dat ze is?

Feitelijk vind ik nog steeds dat je de zaak wat opblaast, het is niet netjes wat ze gedaan hebben maar ik denk niet dat je ze juridisch gezien iets kan maken. Het is nu ook niet zo erg dat de veiligheid in het gedrang komt of dat iedereen zomaar kan zien dat de wagen herspoten is.
                  Ik, de zaak opblazen?
                  26.100 euro is voor mij een behoorlijk bedrag. Ik wil dit gerust betalen maar dan verwacht ik kwaliteit en geen praktijken zoals je vroeger bij fraudeuze autohandelaars wel eens zag.
                  Mijn bedoeling om dit op dit forum te zetten is niet om steun of medelijden, maar om autofanaten te verwittigen!! Ze doen er verder zelf mee wat ze maar willen. maar zeg niet dat je van niets wist, hé.

Comment

Velen vinden dit blijkbaar nu niet zo erg maar het moest hun eigen wagen maar eens zijn waarbij ze na de recente aankoop er achter komen dat deze (gedeeltelijk) opnieuw gespoten werd.
                    Hoeveel nieuw afgeleverde auto's hebben de spuitcabine voor de 2de keer al niet gepasseerd voordat de koper de wagen in handen krijgt en tegen deze mensen wordt dit ook niet gezegd (en meestal zullen die mensen daar ook nooit iets van merken maar soms komt dit dan toch uit).

Als ik hoor wat er nu al vervangen dient te worden aan de wagen dan twijfel ik toch of er enkel een beetje stormschade geweest is. Maarja een omgewaaide boom is ook stormschade zeker.

Comment

Ik vind het een moeilijk geval. Ik onthou vooral dat 85% van de bmw premium sel. kopers denken dat de wagen ongevalvrij is en dat dat nu blijkbaar niet altijd het geval is en dat je zelfs bij premium sellection ogen op uw gat moet hebben.

Al of niet herspuiten : als het goed gedaan is vb ramen eruit en alle rubbers vervangen en goed uitnevelen is het duurder dan als het maar half gedaan is (oude rubbers herbruiken ramen blijven erin), er zijn ook heel moeilijke standaard kleuren om te spuiten zo vb de grijze kleuren van bmw antraciet enz.. zijn heel moeilijk te spuiten zonder kleurvershil zelfs door de beste spuiters van bmw en in het enthousiasme van een aankoop kun je die verschillen niet opmerken terwijl je die wel vb ziet op een foto of na een paar keer wassen van uw wagen. Of zoals gta opmerkte, niet alle schade is soms hersteld en soms blijven er licht gebogen of vervormde onderdelen over die later extra kosten genereren.

Om eerlijk te zijn voor de premium die Bmw aanrekend vind ik ook dat de wagen echt ongeval vrij zou mogen zijn en dat dit streng keurmerk alleen zou mogen dienen voor ongevalvrije direktiewagens of 6 maand wagens. Tenslotte betaal je soms tot 5OOO euro meer voor het logo en daar mag gerust wat meer tegenover staan dan een perfekt herstelde wagen te hebben. Ik wil voor dat geld een ongevalvrije wagen.

Comment

(...) gebrekkige herstellingen (...) panoramisch dak hersteld (...) afdichting van de voorruit (...) afdichting aan de achterdeur (...) binnenbekleding van de koffer valt uit zijn sluiting als je de koffer sluit (...) kleurverschil (...)
                        Hier had ik geen weet van. Dan vind ik het inderdaad normaal dat je op je strepen staat, ik was in de veronderstelling dat de auto perfect werd afgeleverd, maar dat je achteraf te horen kreeg dat 'ie was herspoten, terwijl dat niet te zien was.

Als 'ie inderdaad in de verkeerde kleur herspoten geweest is, en als er gebreken aan de auto waren die niet mogen, dan vind ik het inderdaad niet meer dan normaal dat je daar geen genoegen mee neemt!

't Is dan ook de eerste keer dat ik hoor dat zo'n auto (met gebreken, in de verkeerde kleur herspoten) als Premium Selection wordt verkocht... ik vrees eerlijk gezegd dat het grotendeels met de dealer te maken heeft.

Succes met de zoektocht naar voldoening, gezien de zaken die niet normaal zijn aan je auto, heb je daar ook naar mijn mening helemaal recht toe!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pmmeke Bekijk Berichten
                          Al of niet herspuiten : als het goed gedaan is vb ramen eruit en alle rubbers vervangen en goed uitnevelen is het duurder dan als het maar half gedaan is (oude rubbers herbruiken ramen blijven erin), er zijn ook heel moeilijke standaard kleuren om te spuiten zo vb de grijze kleuren van bmw antraciet enz.. zijn heel moeilijk te spuiten zonder kleurvershil zelfs door de beste spuiters van bmw en in het enthousiasme van een aankoop kun je die verschillen niet opmerken terwijl je die wel vb ziet op een foto of na een paar keer wassen van uw wagen. Of zoals gta opmerkte, niet alle schade is soms hersteld en soms blijven er licht gebogen of vervormde onderdelen over die later extra kosten genereren.
                          Tip: http://nl.wikipedia.org/wiki/Leesteken

Comment

Ik wil voor dat geld een ongevalvrije wagen.
                            En dan komen we weer bij de vraag wat een ongevalvrije wagen is.

Als iemand mij een wagen verkoopt waarmee hij vooral snelweg deed gedurende de 25.000km die erop staan, dan verkies ik toch een herspoten motorkap boven eentje met steenslag. Die wagen is -mijns inziens- zelfs meer waard en ziet er stukken beter uit. Bovendien is er geen sprake van "ongeval".

Toen ik mijn A3 nog maar enkele weken had, heb ik bij het parkeren een paaltje geraakt. Dat moest hersteld worden en dus ook herspoten.
                            Als ik mijn wagen ooit verkoop, dan zeg ik daar liever niks over, want owhee als ge nen "blijter" hebt die dan vind dat de wagen minder waard is.

Dat is geen verwijt naar den topicopener hoor, want na dit verhaal stel ik mij ook wel vragen door de hoeveelheid aan reparaties, maar voor hetzelfde geld waren het allemaal maar kleine dingen en dus niets om je zorgen over te maken.

Bekijk gewoon eens al de wagens van 2 jaar oud die je kent. Wedden dat ze allemaal wel spuitwerk kunnen gebruiken. En dan begrijp ik BMW wel als ze dat herspuiten. BTW: de klant verwacht daar ook een blinkie voiture hé: je moet al van een andere planeet komen om niet te weten dat dat simpelweg niet kan zonder te herspuiten, of hebben die allemaal op sponskes gereden met rondvliegende steentjes en takjes die gemaakt zijn van dons?

Een ongeval-wagen dat is iets anders, maar is mijn A3 een ongeval-wagen omdat ik tegen 3km/u een paaltje heb geraakt?

Ik zou dit geval niet aanvechten omdat je gewoon geen schijn van een kans maakt. Eerst en vooral is "ongeval" nergens degelijk beschreven. Ten tweede weet je (momenteel nog) niet wat er ooit met de wagen is gebeurd. Ten derde is dit David vs Goliath en weten die mannen maar al te goed hoe ze dit moeten aanpakken.

Gevoelsmatig kan ik de twijfels begrijpen, maar gevoelens zijn geen feiten.

Geniet van je bmw en laat het los voor zover je dat kan. Als je 250.000kms hebt gereden, laat dan weten hoe het met de wagen is. Als er niet echt een ongeval mee is gebeurd, dan ben ik er zeker van dat je een goede wagen hebt gekocht hoor!

Das mijn mening.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                              Hier had ik geen weet van. Dan vind ik het inderdaad normaal dat je op je strepen staat, ik was in de veronderstelling dat de auto perfect werd afgeleverd, maar dat je achteraf te horen kreeg dat 'ie was herspoten, terwijl dat niet te zien was.

Als 'ie inderdaad in de verkeerde kleur herspoten geweest is, en als er gebreken aan de auto waren die niet mogen, dan vind ik het inderdaad niet meer dan normaal dat je daar geen genoegen mee neemt!

't Is dan ook de eerste keer dat ik hoor dat zo'n auto (met gebreken, in de verkeerde kleur herspoten) als Premium Selection wordt verkocht... ik vrees eerlijk gezegd dat het grotendeels met de dealer te maken heeft.

Succes met de zoektocht naar voldoening, gezien de zaken die niet normaal zijn aan je auto, heb je daar ook naar mijn mening helemaal recht toe!
                              Dat is inderdaad een vreemd lijstje en dan gaat het niet meer gewoon over herspuiten of (licht) carrosseriewerk.

In elk geval veel succes met de wagen!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
                                Ik trek me nergens een fluit van aan Stoort het u, dan pech

Comment

Nee, op dit moment heb ik geen foto van de wagen.
                                  De gebrekkige herstellingen worden stilaan in garantie vervangen.
                                  Zo werd het panoramisch dak hersteld, de afdichting van de voorruit, en de afdichting aan de achterdeur moeten nog vervangen worden. De binnenbekleding van de koffer valt uit zijn sluiting als je de koffer sluit. Sommige onderdelen aan een wagen worden bevestigd met het idee dat ze nooit moeten vervangen worden. Kliksysemen zijn hier gevoelig aan. Net een kast van IKEA die na een tweede keer monteren ook niet meer zo stevig is.
                                  Het kleurverschil blijft een twistbare zaak. De hersteller heeft hem gespoten in de kleur volgens de code, maar voorheen blijkt hij in een andere tint gespoten. Of geeft verschillende lagen verf op elkaar een andere kleur??
                                  Wat mij verontrust is datgene wat onder de verf zit. Ik weet niet hoe deze hersteld is. (weinig of veel plamuur)
                                  Wat doet plamuur na enige tijd. Mogelijk kan dit na verloop van tijd wel kleine scheurtjes geven in de lak waardoor verdere schade zichtbaar wordt. Maar dan is hij uit garantie en ...
                                  Hoe dan ook, later zullen kandidaat-kopers snel de rug toe keren en op zoek gaan naar een andere (schadevrije) wagen. Tenzij je dit verzwijgt (maar zo ben ik niet), tenzij je iets aan de prijs doet.

Nu kom je met een heleboel details op de proppen die als ze kloppen een ander licht op de zaak werpen. Eerst leek het alsof je er niet tegen kon dat de wagen herspoten was terwijl er verder niks aan de hand was maar als die zaken allemaal mankeren aan je wagen dan heb je recht van spreken.

Ik weet echter ook dat zaken die op het internet vertelt worden dikwijls zwaar opgeblazen, verdraaid of verzonnen worden waarmee ik niet wil zeggen dat dit hier het geval is maar ik vind het wel vreemd dat je dit pas op dit moment vermeld terwijl je er al een ander topic over lopen hebt.

Comment

Ik trek me nergens een fluit van aan Stoort het u, dan pech
                                    En dan zeggen ze dat het achteruitgaat met de jeugd...
                                    Maar ik begrijp u, leestekens kosten veel moeite hè.
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Daxter
                                    Zelfs als ge met uw stuur draait, voelde den auto bewegen.

Comment

zoals ik zei

Comment

Ademen kost ook energie.
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Daxter
                                        Zelfs als ge met uw stuur draait, voelde den auto bewegen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door quadrifoglio Bekijk Berichten
                                          Ademen kost ook energie.
                                          Dus moet je je prioriteiten stellen

Comment

Working...
                                          X