Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Porsche 944 S2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Porsche 944 S2

    In mijn zoektocht naar een RWD funcar ben ik op een Porsche 944 S2 gestoten, een poor man's Porsche Het betreft een exemplaar uit 1990, 170000km op de teller en volgens de eigenaar is hij in perfecte staat, heeft hij recent een groot onderhoud gehad en zijn er geen kosten aan. Hij is wel heel licht getjoend: er staan "viper" strepen op en hij heeft de velgen van een 944 Turbo, niks onoverkomelijks dus. De vraagprijs is 5750 euro, wat me heel schappelijk lijkt.

    De S2 versie heeft een atmosferische 3.0 4-cilinder motor van 211pk, en wordt meestal genoemd als dé motorisatie die je moet nemen als je een 944 zoekt. Hij zou robuuster en goedkoper in onderhoud zijn dan een 944 Turbo terwijl hij in real life performance quasi even snel is. Verder wordt de 944 ook vaak geprezen om zijn goeie handling (50/50 gewichtsverdeling) en voorspelbaar gedrag op de limiet. Dat is dus de research die ik zelf al gedaan heb, en op papier lijkt het perfect wat ik zoek. Nadelen zijn dan weer dat de tax en biv vrij hoog zijn omdat het een 3 liter is.

    Voor ik hem ga bekijken zou ik echter graag weten of er dingen zijn waar ik speciaal op moet letten, wat zijn de typische kwaaltjes en addertjes onder het gras?

    Ook zou ik graag weten waar ik me aan kan verwachten op gebied van onderhoud. Ik neem aan dat het vrij prijzig kan zijn om hem bij een officiële Porsche dealer te laten onderhouden, wellicht zijn er alternatieven? Heel veel kilometers ga ik er wel niet mee maken, als het er 5000 per jaar zijn zal het veel zijn.

    Nu heb ik zo een beetje het gevoel dat ik niet weet waar ik aan begin als ik die kar zou kopen. Kortom, alle advies is welkom
    AutoMinded.be

  • #2
    Heb je deze site al eens bekeken ?
    www.944forum.com

    Kan je heel veel info vinden.

    Comment


    • #3
      Onderhoud: www.vanbeurden-usedporsche.be (in Retie, dus vlakbij)

      Die kennen hun vak, en prijzen vallen heel goed mee. In Oud-Turnhout staat trouwens ook een 944 te koop nog, maar die staat echt al 5 of 6 jaar te koop op dezelfde plaats

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
        Onderhoud: www.vanbeurden-usedporsche.be (in Retie, dus vlakbij)

        Die kennen hun vak, en prijzen vallen heel goed mee.
        Die ken ik ja, ik rij er dikwijls voorbij, maar ik wist niet of hun prijzen meevallen

        Maar ze werken toch ook aan 944's? Ik heb al gehoord van porsche specialisten die geen 944's doen, wellicht omdat het toch heel andere beestjes zijn dan een 911.
        AutoMinded.be

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door janvkn Bekijk Berichten
          Die ken ik ja, ik rij er dikwijls voorbij, maar ik wist niet of hun prijzen meevallen

          Maar ze werken toch ook aan 944's? Ik heb al gehoord van porsche specialisten die geen 944's doen, wellicht omdat het toch heel andere beestjes zijn dan een 911.
          Ah, dat weet ik niet. Heb er wel nog nooit een 944 zien staan denk ik. alleen maar 911, boxster, Cayenne en Cayman

          Toen ik de 930 turbo binnendeed (vorig jaar) was het €40/uur dacht ik voor uurloon.

          Comment


          • #6
            BIV heb je niet meer bij een auto uit 1990.

            944 staat bekend als een betrouwbare auto, mits het nodige onderhoud natuurlijk.
            Het 'probleem' is dat die auto intussen in een prijsklasse zit die ook voor Johnnies en puistekoppen die net hun rijbewijs hebben toegankelijk is. Die raggen zo'n auto vervolgens af en zetten die na een jaar of zo weer te koop. Er zit dus ook veel rommel in het aanbod.

            Ik zou zeggen, informeer u goed en neem indien mogelijk een specialist mee.
            Een 944 kan u veel plezier brengen maar u ook ruïneren als je een slecht exemplaar treft.

            Hier nog een interessante link voor u:
            Verkoopt onderdelen voor alle typen Porsche. Gespecialiseerd in de Porsche 924 en 944, een grote hoeveelheid gebruikte onderdelen op voorraad. Alleen levering van erkende Porsche leveranciers, waaronder Bosch, Mann, Mahle, Ate en ZF.

            Comment


            • #7
              BIV heb je nog wel, is 61.50 ongeveer

              Comment


              • #8
                Is RHD geen optie? In de UK staan die bakken ook allemaal vrij cheap.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                  BIV heb je nog wel, is 61.50 ongeveer
                  je hebt gelijk, vanaf 180 maanden is het altijd 61,5€, in elk geval niet 'veel'

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Dimas Bekijk Berichten
                    neem indien mogelijk een specialist mee.
                    Graag, maar de 944 specialisten in mijn kennissenkring zijn dun gezaaid Als iemand hier zich geroepen voelt, pm maar.
                    AutoMinded.be

                    Comment


                    • #11
                      Na een eerste korte zoektocht, bijzondere aandachtspunten zijn dus:

                      -geleideplaatjes voor de kettingspanner tussen de nokkenassen
                      -koppeling
                      -riemen incl. spanrol en waterpomp

                      Als deze zaken recent vervangen zijn, zit het meestal goed.

                      Naar een dealer moet je niet gaan met een 944, specialist zal dit even goed (of beter) kunnen en goedkoper.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Dimas Bekijk Berichten
                        Hier nog een interessante link voor u:
                        http://www.pimpmyporsche.nl/pmp/info/7/introductie
                        Heel nuttige link ... thanks
                        AutoMinded.be

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Dimas Bekijk Berichten
                          Na een eerste korte zoektocht, bijzondere aandachtspunten zijn dus:

                          -geleideplaatjes voor de kettingspanner tussen de nokkenassen
                          -koppeling
                          -riemen incl. spanrol en waterpomp

                          Als deze zaken recent vervangen zijn, zit het meestal goed.
                          Distributieriem,balansriem,spanrollen en waterpomp zijn vorige maand vervangen. Koppeling weet ik niet.
                          AutoMinded.be

                          Comment


                          • #14
                            Normaal moet ze na 170.000 al eens vervangen zijn, zoniet ben je binnenkort aan de beurt vrees ik.
                            Anders wel een scherpe prijs vind ik.

                            Comment


                            • #15
                              Ben helemaal geen Porsche kenner maar de koppeling/ versnellingsbak zou erg duur zijn om te vervangen omdat die erg moeilijk te bereiken is. Zonder kenner zou ik dergelijke auto niet kopen. Heb je niemand in de familie, vriendenkring die je kan helpen? Is de auto altijd door Porsche zelf onderhouden?
                              The shark is BACK! BMW 635csi

                              BMW E24 635csi 1985
                              BMW F10 520da 2012
                              MINI Clubman Cooper 2017


                              2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                              BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                              Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                              VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten
                                Ben helemaal geen Porsche kenner maar de koppeling/ versnellingsbak zou erg duur zijn om te vervangen omdat die erg moeilijk te bereiken is. Zonder kenner zou ik dergelijke auto niet kopen. Heb je niemand in de familie, vriendenkring die je kan helpen?
                                Ja, mijn grootmoeder is 944 specialist (niet dus)

                                Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten
                                Is de auto altijd door Porsche zelf onderhouden?
                                Volgens de eigenaar is het onderhoudsboekje volledig, met facturen erbij.
                                AutoMinded.be

                                Comment


                                • #17
                                  Heb net dit gevonden op het internet. Mss wel nuttig te weten

                                  Ik heb in de afgelopen jaren (2004-2007) meer dan 7000,- euro uitgegeven aan onderhoudskosten voor mijn 944, waarbij ik al mijn eigen uren niet zal meetellen. Een korte opsomming:
                                  * remschijven
                                  * uitlaat
                                  * distributieriemen/ balansasriemen vervangen
                                  * nokkenaskeeringen/ krukaskeeringen vervangen (olielekkage)
                                  * waterpomp kapot - vervangen
                                  * ontsteking vervangen (bougiekabels, verdelerkap, bougies, rotor etc)
                                  * volledige remklauwen revisie
                                  * Wiellagers vervangen

                                  Nog enkele typische 944 kwalen die ik heb gehad: op drie poten lopen - verstopte injectoren, waterlekkage, lekkage koelsysteem - alles vervangen, olielekkage vanwege droge pakkingen/keeringen, oliedruksensor defect etc..
                                  Ik gebruik alleen originele onderdelen van de porsche dealer, waarvan echter de prijzen, ondanks de leeftijd, nog steeds zeer hoog zijn. Verder kunnen diverse onderdelen veel goedkoper aangeschaft worden via Ebay-Duitsland.

                                  Kortom ben ik wel teleurgesteld qua onderhoud en betrouwbaarheid, maar verder is de 944 wel een genot om in te rijden.
                                  The shark is BACK! BMW 635csi

                                  BMW E24 635csi 1985
                                  BMW F10 520da 2012
                                  MINI Clubman Cooper 2017


                                  2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                                  BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                                  Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                                  VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                                  Comment


                                  • #18
                                    slecht exemplaar gekocht denk ik dan. hij had beter een hele revisie gedaan in het begin

                                    Comment


                                    • #19
                                      Vandaar dat voorgeschiedenis zo belangrijk is.
                                      Ik weet niet van welk bouwjaar die auto in kwestie was, maar een S2 uit '90 is wel 1 van de laatste.
                                      Dit gezegd zijnde, het blijft een auto van bijna 20 jaar oud he.
                                      Maar 1000 keer liever zoiets als funkar dan de zoveelste BMW...

                                      Comment

                                      Working...
                                      X