Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Al eens met een onafhankelijke (dus niet-merkgebonden) garagist gesproken over Alfa (en meer specifiek de 159)?
Ik heb al verschillende verhalen gehoord over rem- en ophangingsproblemen.
moest ik alle verhalen posten die ik hoor over allerei merken moet het forum ne nieuwe server kopen...
JenTje is een van de goeien zo te zien...
ik vreesde er namelijk al voor dat no matter what, hij u zowiezo in gebreke zou stellen omdat je 160 reed... maar dat zullen eerder die mannen van de verzekering zijn zeker?
Respect voor JenTje omdat hij het wil oplossen er lopen vele andere rond
Via mijn dealer vernomen dat er een terugroep actie geweest is voor de 159 tussen bepaalde chassisnummers moesten de remleidingen vervangen worden wegens problemen ermee. Dealer kon zien aan de hand van de nummers van de remleiding als de wagen een probleem had.
Wel...
Vanmorgen heb ik een mailtje van Alfa gekregen dat zei dat ze gevraagd hadden aan de dealer om de ABS-centrale te vervangen. De reden hiervoor zou zijn (volgens de dealer) dat ze in Italië gelijkaardige gevallen gehad hebben, en dat er nu een andere software-versie inzit.
Deze centrale komt normaal gezien morgen binnen.
Dat maakt dus dat morgenavond er zal vervangen zijn:
- ABS-Centrale
- Hoofdremcilinder
- Remleidingen voor
- Sensors (welke, geen idee)
- Remklauwen
- ABS-Centrale²
Ik ben net terug van bij de dealer, samen met JenTje (hij is de expert van de leasemaatschappij).
Volgens JenTje is het niet de ABS-centrale. Hij heeft dus de kabel hiervan losgetrokken, en we hebben een testrit gemaakt zonder ABS: Nog altijd het zelfde probleem!
Ook is de temp van de remschijven gemeten. Er zit een verschil van 30° tussn links en rechts. Het hele probleem was trouwens bijna opgelost, want het scheelde een haar of we zaten in de betonnen scheidingsmuur op de R3.
Dit betekend dus dat het hoogstwaarschijnlijk niet aan de ABS-ligt...
hmmm, ik denk dat het in de remklauwen zit, misschien moet je eens vragen of die al vervangen zijn.
die sensoren waar je geen idee van hebt, kan je toch eens navragen dewelke?
en ik zou gelijk ook eens beginnen denken aan dat Q2 gedoe omdat het op een manier als een esp gaat werken.
Maar het is "raar" dat die schijf 30° warmer zou hebben, moet toch voortkomen van een slepende klauw.
Nope, ook gedeactiveerd (is een E-Q2 = Electronisch)
Sensoren zijn 'Capteur d'embardé' = een sensor die voelt wanneer je stabiliteit verliest denk ik (sorry, was het even vergeten)
Rechtse schijf is 30° warmer hé, dat is de normale temp. Linkse remt dus minder dus auto duikt naar rechts.
als je esp afleft legt ie het Q2 ook af ofzo? wist niet dat die Q2 kon gedeactiveerd worden. (of trekken ze gewoon de stekker uit?)
bedoel je met abs centrale vervangen de stuurdoos of de Blok zelf waar de remleidingen in en uitgaan?
Ja, heeft gewoon de stekker eruit getrokken (Cambus, kan dat?). ABS, VDC, EQ2 en alle andere 3-letterwoorden zijn daarmee uitgeschakeld (en ook de kilometerteller trouwens).
ABS stuurdoos en blok zijn vervangen.
Blinkt wel mooi onder de motorkap, al die nieuwe stukken...
nieuwe blokken, schijven, remleidingen, abs blok en module, hoofremcilinder,... nu nog het rempedaal en je hebt een compleet nieuwe remmenwinkel. waar kan de fout dan nog zitten??
Ja, dit is precies de moeite. Heeft er al iemand testgereden met de computer eraan? Gewoon kijken wat die ABS/ESP/Q2 centrale doorkrijgt tijdens het bewuste remmaneuver. Gewoon waardes loggen, en achteraf analyseren. Daar zou toch iets uit moeten komen?
Het zou me trouwens niet verwonderen dat het inderdaad aan die Q2 logica gaat liggen. Da's spul dat toch minder courant is dan de rest van de ABS/ESP zever, en dus potentieel nog enkele bugs bevat.
Die 30° verschil kan je trouwens ook anders interpreteren he. Het kan zijn dat er een klauw blijft slepen, en daardoor warmer wordt. Maar voor hetzelfde geld stuurt de electronica 30% meer druk in de richting van de bewuste remklauw. Het kan dus nog steeds in de electronica zitten.
Beste mensen meedenkers,
Als je de stekker van de abs blok wegneemt, dan heb je dus geen enkel electronische regeling meer. Maw dan rem je op een klassiek remsysteem zoals 15 jaar terug op alle wagens zat. Op dat ogenblik hoef je je kop niet te breken over software of ingrijpen van een of ander duur drie letter woord. Breek alle stappen van het remmen in deeltjes en je houd over:
- pedaal
- rembooster
- vacuumleiding ***
- master cylinder ***
- remleiding
- remflexible ***
- remklauw ***
- remblokken ***
- remschijf
neem in acht dat al de *** vervangen zijn, en je remdruk op het pedaal is stabiel en voelt ten allen tijde correct aan. Bovendien voelt de dosering op het rempedaal zeer normaal aan en kun je perfekt remmen zonder al te grote krachten op het pedaal uit te oefenen.
Ra ra ra waar ze het dan zitten?
Wat betreft temperatuur, als je na een intensieve test terug op de parking een temp. meet van 72°C lijkt me dit niet op slepende remklauw. Mocht het 372°C zijn zou ik hier wel gaan twijfelen.
Op de vraag van de snelheid (160km/u) is dat de keuze en de verantwoordelijkheid van de bestuurder ( we zijn hier om problemen op te lossen en niet om te bakkeleien over overtredingen of spelfouten, daar zijn andere forums voor) ik ken de weg naar het groene boekje heel goed, ik heb er zelf twee in men bezit.
Dus geachte heren of dames, constructieve feedback is welkom, de rest gelieve zich te onthouden.
kan er iemand (Jentje?,Frekkel?,....) mij evt een beetje meer uitleg geven over de werking van het E-Q2 systeem? Ik zie dat de stekker naar de stuurdoos is afgekoppeld geweest....in welke stand werkt het systeem dan?
Beste mensen meedenkers,
Als je de stekker van de abs blok wegneemt, dan heb je dus geen enkel electronische regeling meer. Maw dan rem je op een klassiek remsysteem zoals 15 jaar terug op alle wagens zat. Op dat ogenblik hoef je je kop niet te breken over software of ingrijpen van een of ander duur drie letter woord.
Ben je daar zeker van. Het is niet omdat je een paar stekkers uittrekt dat er niets nog ingrijpt.
Tegenwoordig zijn er zelfs systemen waarbij de pedaal en hoofdremcylinder mechanisch niet meer verbonden zijn maar dat je een electronisch pedaal hebt. (dacht ik toch)
Als het echt mechanisch zou zijn dan kan het maar aan drie dingen liggen he. Hoofremcylinder,leiding,klauw. Aangezien alles al vervangen is???
Tenzei er een gat in een van de schijven zit of je met verschillende blokjes rijd maar daar gaan we dus niet van uit
Trouwens kan het ook niet aan een diff liggen (ik ben niet thuis in de Q2 dingen enzo dus ik weet niet of er een of ander specaal diff aanwezig is) maar als een differentiaal in een remmaneuver raar doet dan is er ook wat aan de hand
Kan niet.. De examiner zou niet werken boven de 15km/u
dan wordt het tijd om fantsoenlijke logging software aan te kopen
wat heb je aan zo'n ding als het tijdens een echte situatie die je wil onderzoeken nutteloos is
ik wil niets verkeerd zeggen he, ben ook aan het denken wat het zou kunnen zijn.
Comment