Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Recente Alfa 159 met remproblemen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #81
    Oorspronkelijk geplaatst door N-D-D-V-D-B Bekijk Berichten


    Al eens met een onafhankelijke (dus niet-merkgebonden) garagist gesproken over Alfa (en meer specifiek de 159)?
    Ik heb al verschillende verhalen gehoord over rem- en ophangingsproblemen.

    moest ik alle verhalen posten die ik hoor over allerei merken moet het forum ne nieuwe server kopen...

    Comment


    • #82
      Oorspronkelijk geplaatst door Stephane Bekijk Berichten
      JenTje is een van de goeien zo te zien...
      ik vreesde er namelijk al voor dat no matter what, hij u zowiezo in gebreke zou stellen omdat je 160 reed... maar dat zullen eerder die mannen van de verzekering zijn zeker?

      Respect voor JenTje omdat hij het wil oplossen er lopen vele andere rond
      - Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G Premium Edition - Sonic silver - 2016
      - VW Golf Variant 1.6 TDI Highline - Tungsten silver - 2014

      Comment


      • #83
        Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
        JenTje reed zelf ook 160 .
        Nee, dat maakt toch niets uit? Als ik zin heb om 200 te rijden, en de bijhorende boetes wil betalen, dan doe ik dat toch?
        mja, ook mijn idee, maar toch... daarmee dat Edith nog is komen zeggen dat ik mogelijk die mannen van de verzekering bedoelde...

        Comment


        • #84
          mooi lijstje timmie, ver al amerikanen. goe bezig

          waarom de abs stuurdoos vervangen? die kunnen toch ook gewoon geupdate worden

          Comment


          • #85
            DDKE,

            Via mijn dealer vernomen dat er een terugroep actie geweest is voor de 159 tussen bepaalde chassisnummers moesten de remleidingen vervangen worden wegens problemen ermee. Dealer kon zien aan de hand van de nummers van de remleiding als de wagen een probleem had.

            Comment


            • #86
              Toch echt vreemd... Als het de ABS niet is, wat dan wel?

              ESP?

              Comment


              • #87
                ik blijf erbij,probleem zit in ECU van differentieel
                BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                Comment


                • #89
                  Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
                  Wel...
                  Vanmorgen heb ik een mailtje van Alfa gekregen dat zei dat ze gevraagd hadden aan de dealer om de ABS-centrale te vervangen. De reden hiervoor zou zijn (volgens de dealer) dat ze in Italië gelijkaardige gevallen gehad hebben, en dat er nu een andere software-versie inzit.
                  Deze centrale komt normaal gezien morgen binnen.
                  Dat maakt dus dat morgenavond er zal vervangen zijn:
                  - ABS-Centrale
                  - Hoofdremcilinder
                  - Remleidingen voor
                  - Sensors (welke, geen idee)
                  - Remklauwen
                  - ABS-Centrale²


                  Ik ben net terug van bij de dealer, samen met JenTje (hij is de expert van de leasemaatschappij).
                  Volgens JenTje is het niet de ABS-centrale. Hij heeft dus de kabel hiervan losgetrokken, en we hebben een testrit gemaakt zonder ABS: Nog altijd het zelfde probleem!
                  Ook is de temp van de remschijven gemeten. Er zit een verschil van 30° tussn links en rechts.
                  Het hele probleem was trouwens bijna opgelost, want het scheelde een haar of we zaten in de betonnen scheidingsmuur op de R3 .
                  Dit betekend dus dat het hoogstwaarschijnlijk niet aan de ABS-ligt...

                  Wordt vervolgd!

                  Bedankt JenTje!
                  Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                  hebben ze de klauwtjes al vervangen.

                  Comment


                  • #90
                    hmmm, ik denk dat het in de remklauwen zit, misschien moet je eens vragen of die al vervangen zijn.




















                    die sensoren waar je geen idee van hebt, kan je toch eens navragen dewelke?
                    en ik zou gelijk ook eens beginnen denken aan dat Q2 gedoe omdat het op een manier als een esp gaat werken.
                    Maar het is "raar" dat die schijf 30° warmer zou hebben, moet toch voortkomen van een slepende klauw.

                    Comment


                    • #91
                      Heeft die wel Q2?

                      Comment


                      • #92
                        Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
                        Q2 kan er niets mee te maken hebben volgens u?
                        door deze vraag denk ik toch dat er een Q2 opzit
                        en wat er opzit kan kapotgaan

                        Comment


                        • #93
                          Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten


                          Nope, ook gedeactiveerd (is een E-Q2 = Electronisch)


                          Sensoren zijn 'Capteur d'embardé' = een sensor die voelt wanneer je stabiliteit verliest denk ik (sorry, was het even vergeten)
                          Rechtse schijf is 30° warmer hé, dat is de normale temp. Linkse remt dus minder dus auto duikt naar rechts.

                          als je esp afleft legt ie het Q2 ook af ofzo? wist niet dat die Q2 kon gedeactiveerd worden. (of trekken ze gewoon de stekker uit?)

                          bedoel je met abs centrale vervangen de stuurdoos of de Blok zelf waar de remleidingen in en uitgaan?

                          Comment


                          • #94
                            Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
                            Ja, E-Q2 = standaard op MY08
                            Ah bon, wist ik niet

                            Comment


                            • #95
                              Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
                              Ja, heeft gewoon de stekker eruit getrokken (Cambus, kan dat?). ABS, VDC, EQ2 en alle andere 3-letterwoorden zijn daarmee uitgeschakeld (en ook de kilometerteller trouwens).
                              ABS stuurdoos en blok zijn vervangen.
                              Blinkt wel mooi onder de motorkap, al die nieuwe stukken...
                              nieuwe blokken, schijven, remleidingen, abs blok en module, hoofremcilinder,... nu nog het rempedaal en je hebt een compleet nieuwe remmenwinkel. waar kan de fout dan nog zitten??

                              Comment


                              • #96
                                Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
                                waar kan de fout dan nog zitten??
                                Ja, dit is precies de moeite. Heeft er al iemand testgereden met de computer eraan? Gewoon kijken wat die ABS/ESP/Q2 centrale doorkrijgt tijdens het bewuste remmaneuver. Gewoon waardes loggen, en achteraf analyseren. Daar zou toch iets uit moeten komen?

                                Het zou me trouwens niet verwonderen dat het inderdaad aan die Q2 logica gaat liggen. Da's spul dat toch minder courant is dan de rest van de ABS/ESP zever, en dus potentieel nog enkele bugs bevat.

                                Die 30° verschil kan je trouwens ook anders interpreteren he. Het kan zijn dat er een klauw blijft slepen, en daardoor warmer wordt. Maar voor hetzelfde geld stuurt de electronica 30% meer druk in de richting van de bewuste remklauw. Het kan dus nog steeds in de electronica zitten.

                                Comment


                                • #97
                                  Beste mensen meedenkers,
                                  Als je de stekker van de abs blok wegneemt, dan heb je dus geen enkel electronische regeling meer. Maw dan rem je op een klassiek remsysteem zoals 15 jaar terug op alle wagens zat. Op dat ogenblik hoef je je kop niet te breken over software of ingrijpen van een of ander duur drie letter woord. Breek alle stappen van het remmen in deeltjes en je houd over:
                                  - pedaal
                                  - rembooster
                                  - vacuumleiding ***
                                  - master cylinder ***
                                  - remleiding
                                  - remflexible ***
                                  - remklauw ***
                                  - remblokken ***
                                  - remschijf
                                  neem in acht dat al de *** vervangen zijn, en je remdruk op het pedaal is stabiel en voelt ten allen tijde correct aan. Bovendien voelt de dosering op het rempedaal zeer normaal aan en kun je perfekt remmen zonder al te grote krachten op het pedaal uit te oefenen.

                                  Ra ra ra waar ze het dan zitten?

                                  Wat betreft temperatuur, als je na een intensieve test terug op de parking een temp. meet van 72°C lijkt me dit niet op slepende remklauw. Mocht het 372°C zijn zou ik hier wel gaan twijfelen.

                                  Op de vraag van de snelheid (160km/u) is dat de keuze en de verantwoordelijkheid van de bestuurder ( we zijn hier om problemen op te lossen en niet om te bakkeleien over overtredingen of spelfouten, daar zijn andere forums voor) ik ken de weg naar het groene boekje heel goed, ik heb er zelf twee in men bezit.
                                  Dus geachte heren of dames, constructieve feedback is welkom, de rest gelieve zich te onthouden.

                                  Met dank voor uw begrip

                                  Comment


                                  • #98
                                    kan er iemand (Jentje?,Frekkel?,....) mij evt een beetje meer uitleg geven over de werking van het E-Q2 systeem? Ik zie dat de stekker naar de stuurdoos is afgekoppeld geweest....in welke stand werkt het systeem dan?
                                    BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                                    Comment


                                    • #99
                                      Oorspronkelijk geplaatst door JenTje Bekijk Berichten
                                      Beste mensen meedenkers,
                                      Als je de stekker van de abs blok wegneemt, dan heb je dus geen enkel electronische regeling meer. Maw dan rem je op een klassiek remsysteem zoals 15 jaar terug op alle wagens zat. Op dat ogenblik hoef je je kop niet te breken over software of ingrijpen van een of ander duur drie letter woord.
                                      Ben je daar zeker van. Het is niet omdat je een paar stekkers uittrekt dat er niets nog ingrijpt.
                                      Tegenwoordig zijn er zelfs systemen waarbij de pedaal en hoofdremcylinder mechanisch niet meer verbonden zijn maar dat je een electronisch pedaal hebt. (dacht ik toch)

                                      Als het echt mechanisch zou zijn dan kan het maar aan drie dingen liggen he. Hoofremcylinder,leiding,klauw. Aangezien alles al vervangen is???
                                      Tenzei er een gat in een van de schijven zit of je met verschillende blokjes rijd maar daar gaan we dus niet van uit

                                      Trouwens kan het ook niet aan een diff liggen (ik ben niet thuis in de Q2 dingen enzo dus ik weet niet of er een of ander specaal diff aanwezig is) maar als een differentiaal in een remmaneuver raar doet dan is er ook wat aan de hand

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
                                        Kan niet.. De examiner zou niet werken boven de 15km/u
                                        dan wordt het tijd om fantsoenlijke logging software aan te kopen
                                        wat heb je aan zo'n ding als het tijdens een echte situatie die je wil onderzoeken nutteloos is

                                        ik wil niets verkeerd zeggen he, ben ook aan het denken wat het zou kunnen zijn.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X