Mededeling

Collapse
No announcement yet.

btw bij verkoop aan Nederland

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• btw bij verkoop aan Nederland

Wanneer ik als btw-plichtige Belg mijn wagen verkoop aan een Nederlander, dan moet ik toch geen btw aanrekenen he of toch?

edit: ja sorry dit moest eigenlijk bij advies staan

Oorspronkelijk geplaatst door Konrad1 Bekijk Berichten
    Wanneer ik als btw-plichtige Belg mijn wagen verkoop aan een Nederlander, dan moet ik toch geen btw aanrekenen he of toch?

Gij kunt geen btw terugvorderen dus is altijd BTW inclus dacht ik...
    Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
    Motoren & Tjeurisme

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
      Gij kunt geen btw terugvorderen dus is altijd BTW inclus dacht ik...
      Ja tuurlijk kan ik niks terugvorderen want ik ben verkoper, vraag is of ik ze moet aanrekenen

Comment

Ja tuurlijk kan ik niks terugvorderen want ik ben verkoper, vraag is of ik ze moet aanrekenen
        Ja, en hoe ga je wagen zonder BTW verkopen? Gewoon voor minder verkopen? Ge kunt gij toch als particulier nix zonder BTW verkopen....
        Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
        Motoren & Tjeurisme

Comment

Comment

voorbeeldje zal verduidelijken

Ik verkoop mijn auto in België voor bijv. 10000 +21% btw = 12100
            netto hou ik dus slechts 10000 in mijn zakken want 2100 vliegt in het zwarte gat genaamd staatskas

ik verkoop mijn auto aan een Nederlander en moet dus (dacht ik?) geen btw aanrekenen. Kan dus voor een lagere prijs te koop stellen (bijv. 11000) en toch meer in mijn zakken houden gezien ik geen btw moet aanrekenen en doorstorten

Vraag is dus: klopt het dat ik die btw niet moet aanrekenen of niet?

Comment

....en toen werd het plots stil

Comment

voorbeeldje zal verduidelijken

Ik verkoop mijn auto in België voor bijv. 10000 +21% btw = 12100
                netto hou ik dus slechts 10000 in mijn zakken want 2100 vliegt in het zwarte gat genaamd staatskas

ik verkoop mijn auto aan een Nederlander en moet dus (dacht ik?) geen btw aanrekenen. Kan dus voor een lagere prijs te koop stellen (bijv. 11000) en toch meer in mijn zakken houden gezien ik geen btw moet aanrekenen en doorstorten

Vraag is dus: klopt het dat ik die btw niet moet aanrekenen of niet?
                Volgens mij is het belangrijk te weten of die kopende Nederlander een particulier is (jij moet BTW aanrekenen aan je Nederlander op de verworven goederen) of ook BTW-plichtig is. In dit laatste geval wordt het een intra-communautaire levering, waarbij jij netto mag factureren en de koper de BTW moet voldoen in het EU-land van bestemming...

Klopt dit, folks ? (ben geen boekhouder van opleiding ...)

Comment

je mag kiezen

Comment

Wat Turbofles schrijft, is correct.
                    Geen BTW aan te rekenen indien BTW-plichtige tegenpartij (intracommunautaire verwerving).

Comment

je verkoopt intracommunitair, dus zonder btw maar je moet die toch inboeken?
                      't is te zeggen in vakje 59 en 55.
                      wimoptiek.be op

Comment

In dit geval niet wisali, maar de verkoper moet wel op de factuur vermelden:
                        "Intracommunautaire levering -Vrij van BTW bij toepassing van artikel 39bis, 1° W.B.T.W.".
                        Ik raad wel aan om eerst het buitenlands BTW nr. te checken (dat kan via FOD Financiën).
                        Koper moet dan de BTW voldoen in zijn land (i.c. Nederland)

Comment

Working...
                        X