Mededeling

Collapse
No announcement yet.

auto gekocht: problemen inschrijven etc.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• auto gekocht: problemen inschrijven etc.

Hello!

Ik kocht een aantal weken geleden mijn eerste auto.

Op het eerste zicht alles in orde: keuringsbewijs, keuring voor verkoop, carpass.

Nu wil ik hem inschrijven en was dus net alles aan het nalezen.

blijkt dat de keuring en carpass nog dateert van de verkoop aan de vorige eigenaar.
    dus ter verduidelijking:

eigenaar 1: ingeschreven van aug. 2000 tot April 2006 (hier heb ik kentekenbewijs van)
    eigenaar 2: geen kentekenbewijs, wel keuringpapieren ( gekeurd op 11 maart 2009 )
    eigenaar 3: ingeschreven van 12 maart 2009 tot...

eigenaar 4: ben ik

dat houdt dus in dat ik geen keuringpapieren heb voor verkoop.want die dat ik heb zijn wel recent , maar voor de vorige verkoop.

de vraag is dus nu:

wat moet ik nu doen om hem op de baan te krijgen?

laten keuren door garage (volledige keuring of enkel keuring voor verkoop?)
    kan dit met papieren van vorige eigenaar?

wanneer dit gebeurt is, kan ik gewoon naar de verzekering stappen en die regelt de rest (inschrijving/verzekering)?

alvast bedankt!
    Last edited by ; 25/05/2009, 17:54.

Dus de 2de eigenaar heeft hem nooit ingeschreven? Een keuring is normaal toch 3 maanden geldig, hetzelfde voor de carpass. Dus begrijp niet goed waarom ze moeilijk doen...

Bel anders ff naar de keuring, zijn vriendelijke mannen die je normaal wel kunnen helpen!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dragonfly Bekijk Berichten
      Dus de 2de eigenaar heeft hem nooit ingeschreven? Een keuring is normaal toch 3 maanden geldig, hetzelfde voor de carpass. Dus begrijp niet goed waarom ze moeilijk doen...

Bel anders ff naar de keuring, zijn vriendelijke mannen die je normaal wel kunnen helpen!

de 2de eigenaar heeft hem wel ingeschreven, daar heb ik gewoon geen kentekenbewijs van

zij hebben hem ook laten keuren voor de verkoop aan de mens van wie ik hem kocht.

nu normaal als ge nen auto koopt, is die gekeurd voor verkoop en wordt u kentekenbewijs geperforeerd met nen datum, tot die datum is die nog geldig, idem voor keuring voor verkoop.

aangezien dat de keuringspapieren voor verkoop die ik heb, langer dan 2 maand geleden gemaakt zijn ( 11 maart 2009) zijn deze niet meer geldig...

Comment

wagen is door eigenaar 3 ingeschreven geweest en moet dus terug gekeurd worden voor verkoop

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door B4_avant Bekijk Berichten
          wagen is door eigenaar 3 ingeschreven geweest en moet dus terug gekeurd worden voor verkoop

uhu, maar kan ik dat nu zonder probleem doen? (laten doen door garage) met kentekenbewijs dat op vorige eigenaar zijn naam staat

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door B4_avant Bekijk Berichten
            Ah sorry dacht dat jij eigenaar 3 was. Ja sorry maar nogal een ferme blunder van jezelfe hé.

Heb je een factuur of aankoopbewijs? Eigenaar 3 moet jou een carpass bezorgen of anders kan je je geld terugvragen! Keuring kan je zelf doen, is in overleg maar normaal laat je de verkoper dat doen voor het geval er gebreken zijn

P.S.: eigenaar 3 verkoopt de wagen na 2 maanden en jij vindt dat niet abnormaal?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fizzy Bekijk Berichten
              dat houdt dus in dat ik geen keuringpapieren heb voor verkoop.want die dat ik heb zijn wel recent , maar voor de vorige verkoop.
              Welke keuringspapieren heb je dan gekregen?? Enkel de groene kaart?
              Je kan toch niet de aanvraag tot inschrijving van de vorige eigenaar meegekregen hebben?

Indien je GEEN aanvraag tot inschrijving hebt meegekregen ben je dom geweest.

Heb je een verkoopsovereenkomst waarop staat dat hij gekeurd is (zou moeten zijn) voor verkoop?
              Dan neem je contact op met de verkoper en moet hij de wagen alsnog keuren, indien niet dien je klacht in.

ps: wat is de nationaliteit van de verkoper?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door El Capitan Bekijk Berichten
                Welke keuringspapieren heb je dan gekregen?? Enkel de groene kaart?
                Je kan toch niet de aanvraag tot inschrijving van de vorige eigenaar meegekregen hebben?

Indien je GEEN aanvraag tot inschrijving hebt meegekregen ben je dom geweest.

Heb je een verkoopsovereenkomst waarop staat dat hij gekeurd is (zou moeten zijn) voor verkoop?
                Dan neem je contact op met de verkoper en moet hij de wagen alsnog keuren, indien niet dien je klacht in.

ps: wat is de nationaliteit van de verkoper?

ik heb gekregen: keuringspapieren= groen papier, 2 papieren met een checklist en carpass.

(ook nog gelijkvormigsheidsattest, kentekenbewijs van hem en van de eerste eigenaar (deze is geperforeerd)

ik heb idd geen aanvraag tot inschrijving meegekregen, is dit verplicht ?

niet gekeurd voor verkoop omdat hij pas gekeurd is, maar dit blijkt dan voor de vorige verkoop te zijn.

en ja nationaliteit: turk ofzo, dat maakt het natuurlijk helemaal fijn
                Last edited by ; 25/05/2009, 20:41.

Comment

ik heb gekregen: keuringspapieren= groen papier, 2 papieren met een checklist en carpass.

(ook nog gelijkvormigsheidsattest, kentekenbewijs van hem en van de eerste eigenaar (deze is geperforeerd)

ik heb idd geen aanvraag tot inschrijving meegekregen, is dit verplicht ?

niet gekeurd voor verkoop omdat hij pas gekeurd is, maar dit blijkt dan voor de vorige verkoop te zijn.

en ja nationaliteit: turk ofzo, dat maakt het natuurlijk helemaal fijn
                  Veel succes dan, en waarschijnlijk cash betaald?
                  Keuring is niet verplicht, carpass wel.

Je kan proberen om naar de keuring te gaan maar veel kans dat ze gaan moeilijk doen over de nummerplaat. Dan zal je moeten samen werken met een garage zodat je Z-platen kan gebruiken.

Je bent nog jong maar duidelijk een beetje in het zak gezet. Dus normaal

- keuringsbewijs (groen)
                  - aanvraag tot inschrijving
                  - carpass
                  - checklist van 2 pagina's
                  - inschrijvingsbewijs (rood)

en uiteraard de datum controleren van de documenten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dragonfly Bekijk Berichten
                    Veel succes dan, en waarschijnlijk cash betaald?
                    Keuring is niet verplicht, carpass wel.

Je kan proberen om naar de keuring te gaan maar veel kans dat ze gaan moeilijk doen over de nummerplaat. Dan zal je moeten samen werken met een garage zodat je Z-platen kan gebruiken.

Je bent nog jong maar duidelijk een beetje in het zak gezet. Dus normaal

- keuringsbewijs (groen)
                    - aanvraag tot inschrijving
                    - carpass
                    - checklist van 2 pagina's
                    - inschrijvingsbewijs (rood)

en uiteraard de datum controleren van de documenten
                    cash betaald ja, 200 E voorschot en 3300E wanneer de man hem bracht. staat zo ook op contract.

aanvraag tot inschijving moet ik blijkbaar bekomen bij verzekeringsagent:

ik citeer:

Waar vindt u dit formulier ?

Het formulier "aanvraag om inschrijving van een voertuig" kan gratis bekomen worden :

bij de FIRMA die het voertuig levert,

bij de VERZEKERINGSMAATSCHAPPIJ die de burgerlijke aansprakelijkheid dekt,

bij de stations voor AUTOMOBIELINSPECTIE,

bij de DIV zelf

nu is het dus zo:

ik heb de auto gekocht, met in het contract vermeld dat er geen keuring voor verkoop is geweest, omdat hij zei dat hij pas gekeurd is (voor verkoop aan hem zelf) met dan ook een carpass opgesteld.

wat wilt zeggen dat hij in die paar maanden het een en ander kan voorgehad hebben?
                    zonder dat ik nu dus een garantie heb dat dat niet gebeurt is.

als ik op de site van carpass kijk zie ik dit:

4. Wat zijn de gevolgen wanneer er geen CAR-PASS en/of
                    verkoopsdocument wordt afgeleverd bij de verkoop van een
                    tweedehandswagen?
                    Onder de punten 2 en 3 staat beschreven wanneer de verkoper een CAR-PASS moet afleveren
                    en een verkoopsdocument moet opstellen.

Wanneer niet wordt voldaan aan deze verplichtingen, kunnen de gevolgen verstrekkend zijn. De wetgeving voorziet immers dat de koper die geen CAR-PASS heeft gekregen, de ontbinding van de koopovereenkomst kan vragen. Wanneer hij zich daartoe tot de rechter wendt, zal
                    deze moeten besluiten tot de ontbinding van de koop.

De koop zal dus als onbestaande moeten worden beschouwd en de aankoopsom zal moeten
                    worden terugbetaald.

Dezelfde burgerrechterlijke sanctie bestaat wanneer het verkoopsdocument beschreven onder punt 3 in tegenstrijd met de wet niet werd afgeleverd, of wanneer het niet de verplichte
                    vermeldingen bevat.

dus ik ben eiegnlijk nog redelijk veilig aangezien ik de verkoop zou kunnen teniet doen..
                    moest er iets kapot zijn. (hij is wel van mechelen naar aarschot gereden met de auto)

wat raden jullie mij nu aan?

Comment

het roze inschrijvingsformulier is HET belangrijkste document.

Ben je zeker dat de 3e eigenaar hem heeft ingeschreven ?

Enige optie is een garagist het papierwerk laten opknappen maar dat zal je natuurlijk een
                      klein beetje geld kosten.

Comment

Ga morgen met al de papieren die je hebt naar de garage , zij zullen
                        het voertuig naar de keuring rijden en daarna ontvang jij een inschrijvingsformulier,
                        dit bezorg je dan aan je verzekeringsmakelaar.

Je bent dus wel degelijk in 't zak gezet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gillio Bekijk Berichten
                          het roze inschrijvingsformulier is HET belangrijkste document.

Ben je zeker dat de 3e eigenaar hem heeft ingeschreven ?

Enige optie is een garagist het papierwerk laten opknappen maar dat zal je natuurlijk een
                          klein beetje geld kosten.

het roze (kentekenbewijs) papier heb ik, op zijn naam.

dus hij is ingeschreven geweest ja.

nu is er eigenlijk toch niet echt een probleem , ofwel?

hij had een carpass moeten meegeven, maar is dit erg dat dit niet gebeurt is? hij heeft op 11 maart 2009 een keuring + voor verkoop gehad + carpass.

Comment

Ga morgen met al de papieren die je hebt naar de garage , zij zullen
                            het voertuig naar de keuring rijden en daarna ontvang jij een inschrijvingsformulier,
                            dit bezorg je dan aan je verzekeringsmakelaar.

Je bent dus wel degelijk in 't zak gezet

waarom ben ik in het zak gezet?

omdat ik nu zelf naar de keuring moet gaan?
                            inschrijvingsformulier kan ik bij de verzekeraar gaan halen blijkbaar

Comment

1) ofwel kan je hem vragen dat hij met zijn nummerplaten nog eens naar de keuring gaat
                              en nogmaals z'n voertuig voor verkoop aanbiedt. ( Hem zeggen dat dit maar 2 maand
                              geldig is )

2) wil hij dit niet meer doen -> naar de garage ermee

Comment

waarom ben ik in het zak gezet?

omdat ik nu zelf naar de keuring moet gaan?
                                inschrijvingsformulier kan ik bij de verzekeraar gaan halen blijkbaar
                                Normaal gezien zorg je er toch voor als je je voertuig verkoopt dat de nieuw eigenaar
                                de correcte documenten in z'n handen krijgt.

Je kan er van mij 100 krijgen als je wil , maar er zal geen vignet van de keuring ophangen
                                en zonder dit kan je hem niet inschrijven.

Comment

1) ofwel kan je hem vragen dat hij met zijn nummerplaten nog eens naar de keuring gaat
                                  en nogmaals z'n voertuig voor verkoop aanbiedt. ( Hem zeggen dat dit maar 2 maand
                                  geldig is )

2) wil hij dit niet meer doen -> naar de garage ermee

ok, maar nu heb ik dus wel het risico dat de auto eigenlijk motorisch niet in orde is?

Comment

Normaal gezien zorg je er toch voor als je je voertuig verkoopt dat de nieuw eigenaar
                                    de correcte documenten in z'n handen krijgt.

Je kan er van mij 100 krijgen als je wil , maar er zal geen vignet van de keuring ophangen
                                    en zonder dit kan je hem niet inschrijven.

hij is wel degelijk gekeurd he, tot volgend jaar Maart..

Comment

dat risico dat hij motorisch niet in orde is kan je met elke 2e hands wagen hebben hé.

Voor de rest een beetje werk aan de winkel

Comment

dat risico dat hij motorisch niet in orde is kan je met elke 2e hands wagen hebben hé.

Voor de rest een beetje werk aan de winkel
                                        haha, dat is waar , maar ik bedoel dat het kan zijn dat ik hem nu niet door de keuring krijg.

ik ga hem een mail sturen met een paar citaten van de carpass site, en hem vragen hem opnieuw te keuren.

hopelijk doet hij dit, anders zal ik naar de rechter moeten stappen, om de verkoop te niet te doen?

Comment

Working...
                                        X