Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Een 2e hands auto importeren en homologeren (UK, Japan, ...) Hoe ?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door Roger BMW Bekijk Berichten
    maar hij is nog ni ingeschreven in BE?

    gij pakt risico's
    Was telkens in het kader van homologatie ...

    In de UK was hij steeds ingeschreven, MOT gekeurd, road tax in orde. In België was mijn verzekeraar op de hoogte

    Als je dan de pech hebt van tegengehouden te worden (which I had ) knijpt de politie een oogje dicht. Alles moet gewoon gekaderd blijven in het importverhaal en dan is er geen enkel probleem.

    Technisch gezien kan ik nu nog stééds rondrijden met de UK platen; maar dan is het enige probleem de verzekering. Politie zal er niet over vallen (immers, de auto is ingeschreven in de UK) maar als ik een ongeval heb, zelfs al ben ik niet in fout, dan is er een probleem.
    Maw: ik laat hem netjes in de garage staan en àls hij uitgehaald wordt rijdt er niemand anders mee.
    1963 Land Rover Series IIa
    1994 Mercedes SL320
    2015 Land Rover Discovery SDV6
    2016 Porsche Cayenne GTS

    Comment


    • #22
      @Alexanderr :

      Over de wacht-periodes ... Bij mij komt het ook altijd ongeveer op die periodes neer. Ook van een kennis die een wagen uit de UK gehaald heeft. Ons ministerie werkt gewoon zo traag of ingewikkeld ...
      Ik heb ondertussen ook al weer bijna 2 weken geleden betaald, hopelijk komt de papieren snel nu, maar zeker ben je nooit natuurlijk.

      @Iedereen :
      Ik pas net dezelfde techniek rond om met de wagen naar de keuring te kunnen rijden. In principe mag je met uw BE platen van en naar de keuring/garage/thuis rijden. Ik heb geen politie gezien gelukkig.
      (Mijn UK platen waren niet meer verzekert)

      Comment


      • #23
        ... als je alleen nog de definitieve papieren van het ministerie moet hebben (dus niet nog naar de keuring), kan het helpen om (met een vriendelijk gezicht) naar Brussel te gaan.

        Met de Audi liet men zich ook de tijd, terwijl we in de zomer naar GTI international UK zouden gaan.

        Uiteindelijk ben ik er heen gereden en na wat zoeken in de stapels op het bureau / wat stempels / zegels en een handtekening, kreeg ik uiteindelijk mijn formulier om de platen te halen meteen mee

        Comment


        • #24
          Nog wat extra info voor de liefhebbers (of wachtende medemensen) onder ons.

          Daarnet heb ik nog eens wat informatie ingewonnen bij de keuringschef van deerlijk (begin die vent goed te kennen héhé). Hij vertelde mij dat je met die betaling (voor attesten tot alleenstaand geval) zeker bent dat de homologatie goedgekeurd is in Brussel.

          Enige wat je dan nog kan doen is wachten, MAAR momenteel zitten ze daar met een serieuse achterstand. Hij had nog een dossier of 3-4 liggen die maar bleef aanslepen daar...

          Dus nogmaals ... geduld !

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door Alexanderr Bekijk Berichten
            Technisch gezien kan ik nu nog stééds rondrijden met de UK platen; maar dan is het enige probleem de verzekering. Politie zal er niet over vallen (immers, de auto is ingeschreven in de UK) maar als ik een ongeval heb, zelfs al ben ik niet in fout, dan is er een probleem.
            Maw: ik laat hem netjes in de garage staan en àls hij uitgehaald wordt rijdt er niemand anders mee.


            Alleen mag je als Belg(isch ingezetene) toch niet rijden met een voertuig dat in het buitenland is ingeschreven?

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
              Alleen mag je als Belg(isch ingezetene) toch niet rijden met een voertuig dat in het buitenland is ingeschreven?
              Niet als eerste voertuig, geloof ik ... in het kader van belastingsfraude e.d.
              Voor een weekendwagen zou ik van die regel nu niet echt wakker liggen.
              1963 Land Rover Series IIa
              1994 Mercedes SL320
              2015 Land Rover Discovery SDV6
              2016 Porsche Cayenne GTS

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door Alexanderr Bekijk Berichten
                Niet als eerste voertuig, geloof ik ... in het kader van belastingsfraude e.d.
                Voor een weekendwagen zou ik van die regel nu niet echt wakker liggen.

                Zeg gewoon dat je een vakantiehuisje in Goodwood hebt

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
                  Alleen mag je als Belg(isch ingezetene) toch niet rijden met een voertuig dat in het buitenland is ingeschreven?
                  Dat klopt.

                  Koninklijk besluit van 20 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen zegt het volgende:

                  (B.S. 08.08.2001)

                  HOOFDSTUK I: Algemene bepalingen.Afdeling 3: Voertuigen in het verkeer gebracht door personen verblijvend in België Artikel 3
                  §1. De personen die in België verblijven schrijven de voertuigen die zij wensen in het verkeer te brengen in in het repertorium van de voertuigen bedoeld in artikel 6, zelfs indien deze voertuigen reeds in het buitenland zijn ingeschreven.

                  Het verblijf in België houdt in dat deze personen voldoen aan één van de volgende voorwaarden :

                  a) ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters van een Belgische gemeente;

                  b) ingeschreven zijn in de Belgische Kruispuntbank van Ondernemingen als rechtspersoon;

                  c) als rechtspersoon opgericht zijn door of krachtens het internationaal of buitenlands recht en beschikken over een vaste verblijfplaats in België waar het voertuig beheerd of gebruikt wordt.



                  In de praktijk wordt deze regel nogal soepel toegepast (behalve door de WPR dan).
                  Het is maar als er sprake is van flagrant misbruik (ontduiking van Belgische BIV en verkeerstaksen) dat er echt tegen opgetreden wordt, inclusief fiscale boete.

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door Mr.ChronoM Bekijk Berichten
                    Nog wat extra info voor de liefhebbers (of wachtende medemensen) onder ons.

                    Daarnet heb ik nog eens wat informatie ingewonnen bij de keuringschef van deerlijk (begin die vent goed te kennen héhé). Hij vertelde mij dat je met die betaling (voor attesten tot alleenstaand geval) zeker bent dat de homologatie goedgekeurd is in Brussel.

                    Enige wat je dan nog kan doen is wachten, MAAR momenteel zitten ze daar met een serieuse achterstand. Hij had nog een dossier of 3-4 liggen die maar bleef aanslepen daar...

                    Dus nogmaals ... geduld !
                    hallo ik ben hier nieuw, heb in deze topic al uw postings gelezen en ik zit op één week na even ver or even diep in de belgische papiermolen als u...allang mijn 170€ betaald en nog steeds aant wachten...en inderdaad het is vakantie...
                    Nu moet ik zeggen dat ook ik voor de overheid werkt...maar mobiliteit dat slaat toch wel echt alles!
                    (zouden wij niet moeten proberen wat die mannen daar afwerken! of beter niet afwerken)
                    ik heb alle begrip voor personeels tekorten, slecht of weinig goei middelen enz (ik ken het ook) maar geen telefoons afnemen, geen faxen beantwoorden geen e-mails beantwoorden op één simpele vraag (die ik inmiddels zelf al heb opgelost)
                    das echt wel straf!

                    ach ja..ik heb een brief gekregen van "mobiliteit" jaja en ieder jaar prachtig op tijd...verkeersbelasting van mijn gewone personen wagen!

                    maar goed ook ik dus in "blijde verwachting"
                    Last edited by ; 05/08/2009, 13:30.

                    Comment


                    • #30
                      Ook ik heb mijn 170€ voor keuring alleenstaand geval betaald ... iemand een idee hoe lang het nu nog duurt?
                      1963 Land Rover Series IIa
                      1994 Mercedes SL320
                      2015 Land Rover Discovery SDV6
                      2016 Porsche Cayenne GTS

                      Comment


                      • #31
                        Is deze procedure enkel te doorlopen bij de aankoop van een wagen die niet rechtstreeks in België geleverd wordt/is geweest in deze configuratie?

                        Of geldt dit voor alle voertuigen die je van buiten de EU invoert, ongeacht type/model/motorisatie/uitvoering?

                        Zoals ik het hier lees kan je bepaalde modificaties dus ook laten opnemen in het homologatierapport, echter heb je hiervoor ook de nodige attesten nodig van de gedane aanpassingen?

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door Watisna Bekijk Berichten
                          hallo ik ben hier nieuw, heb in deze topic al uw postings gelezen en ik zit op één week na even ver or even diep in de belgische papiermolen als u...allang mijn 170€ betaald en nog steeds aant wachten...en inderdaad het is vakantie...
                          Nu moet ik zeggen dat ook ik voor de overheid werkt...maar mobiliteit dat slaat toch wel echt alles!
                          (zouden wij niet moeten proberen wat die mannen daar afwerken! of beter niet afwerken)
                          ik heb alle begrip voor personeels tekorten, slecht of weinig goei middelen enz (ik ken het ook) maar geen telefoons afnemen, geen faxen beantwoorden geen e-mails beantwoorden op één simpele vraag (die ik inmiddels zelf al heb opgelost)
                          das echt wel straf!

                          ach ja..ik heb een brief gekregen van "mobiliteit" jaja en ieder jaar prachtig op tijd...verkeersbelasting van mijn gewone personen wagen!

                          maar goed ook ik dus in "blijde verwachting"
                          Hoi, blij om te horen dat ik zeker niet bij de enige ben die ondertussen al een stuk meer dan een maand aan het wachten is op zijn papieren van het ministerie van mobiliteit... Ik heb dus ondertussen nog steeds niets ontvangen (net als bij jou het geval is). MIjn betaling is de dag nadat ik ze heb uitgevoerd in het systeem van het ministerie toegekomen.
                          (Hiervoor heb ik rechtstreeks gebelt en 'ze zijn met mijn dossier bezig'.

                          Dus de wacht tijden zijn momenteel onvoorspelbaar en het enige wat je kan doen is wachten. Weken, maanden, niemand die het weet. Ik ben ondertussen de tel van het aantal weken alweer een tijdje kwijt...

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door Alexanderr Bekijk Berichten
                            Ook ik heb mijn 170€ voor keuring alleenstaand geval betaald ... iemand een idee hoe lang het nu nog duurt?
                            Euhm ... nee. Zoals in de vorige post, het kan weken, maanden, ... duren.
                            Ze hebben daar wat 'achterstand'. :/

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door brjefs Bekijk Berichten
                              Is deze procedure enkel te doorlopen bij de aankoop van een wagen die niet rechtstreeks in België geleverd wordt/is geweest in deze configuratie?

                              Of geldt dit voor alle voertuigen die je van buiten de EU invoert, ongeacht type/model/motorisatie/uitvoering?

                              Zoals ik het hier lees kan je bepaalde modificaties dus ook laten opnemen in het homologatierapport, echter heb je hiervoor ook de nodige attesten nodig van de gedane aanpassingen?
                              In principe moet deze homologatie keuring gebeuren voor iedere wagen die je invoerd zonder europese goedkeuring (het zo genaamde CoC Certificate of Conformity). Dus voor iedere wagen van buiten de EU en ook voor sommige die maar voor 1 land goedgekeurd werden (zoals de mijne alleen voor de UK).

                              IN principe kan je de wagen laten keuren in de staat waarin je hem koopt, dus ook als er aanpassingen gebeurd zijn. Als dit dan ook werkelijk goedgekeurd word en wat de voorwaarden zijn weet niemand. Volgens mij is het eerder 'goodwill' dan werkelijk een neergeschreven wet ergens.

                              Je moet er ook rekening meehouden dat je dan achteraf op de gewone keuring telkens miserie kan hebben omdat je inderdaad geen attesten hebt. Niet dat ze je kunnen afkeuring, maar veel gezever krijg je zeker...

                              Comment


                              • #35
                                Goe nieuws !

                                Mijn PV tot 'keuring als alleenstaand geval' zat deze morgen bij de post (Bij mijn vorige berichtje hier vandaag was uk nog niet thuis geweest ) ! Dus op deze manier kunnen jullie ook een beetje een beeld maken van hoelang het in jullie geval nog kan duren !

                                In mijn geval is het dus morgen naar de keuring (keuring moet MET originele of Z-platen), dan langs de verzekeraar, dan achter de platen, ... (als alles goed gaat mag ik morgen rijden, in het andere geval ... niet - wish me luck !)

                                Hopelijk loopt het voor jullie ook vlotje nu, ik zal allesinds de nodige updates blijven doen.

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Mr.ChronoM Bekijk Berichten
                                  Goe nieuws !

                                  Mijn PV tot 'keuring als alleenstaand geval' zat deze morgen bij de post (Bij mijn vorige berichtje hier vandaag was uk nog niet thuis geweest ) ! Dus op deze manier kunnen jullie ook een beetje een beeld maken van hoelang het in jullie geval nog kan duren !

                                  In mijn geval is het dus morgen naar de keuring (keuring moet MET originele of Z-platen), dan langs de verzekeraar, dan achter de platen, ... (als alles goed gaat mag ik morgen rijden, in het andere geval ... niet - wish me luck !)

                                  Hopelijk loopt het voor jullie ook vlotje nu, ik zal allesinds de nodige updates blijven doen.
                                  ok GOOD LUCK hehe

                                  iets anders, de mijne komt uit Frankrijk en de Franse platen staan er nog op..kan ik die daarmee laten keuren dan? en de vraag is ook wil een Belgische Verzekering die wekl verzekeren? (zelf ben ik van Belgische nationaliteit voor alle duidelijkheid)

                                  Comment


                                  • #37
                                    Je vraagt daar zoiets ...

                                    Ik heb gisteren moeten bellen naar de verzekeraar en naar de keuring om erachter te komen hoe ik mijn wagen 'mocht' laten keuren.

                                    Normaal werkte ik zo :
                                    Ik plaats mijn gewone platen van mijn andere wagen op de import-auto. Dan bel ik de dag voordien naar de verzekeraar om te zeggen dat ik voor 1 dag wil met de import-auto met die platen wil rijden en ga je naar de keuring. Geen probleem.

                                    Nu voor een tweedehandskeuring :
                                    Moet je de wagen aanbieden met de nummerplaten van de vorige eigenaar (euhm UK platen ?) of met de Z-platen. Mijn systeem met de platen van mijn andere wagen mag dus NIET. Uiteindelijk bleek dat ik met de UK platen naar de keuring mocht, maar niet op de baan mag rijden (wegens verzekering).

                                    Wat je dus moet doen : Je gebruikt gewone platen van een andere wagen om naar de keuring te rijden, laat die verzekeren voor 1 dag. Dan ben je (redelijk) wettelijk op de baan. Op de parking van de keuring plaats je de UK, franse, ... platen op de wagen om binnen te rijden.

                                    Das 'de letter' van de wat naar uw voordeel gebruiken.
                                    Wat ik vanmorgen heb gedaan ... de uk platen in mijn koffer gesmeten en geeft nooit iemand iets van opmerking op gemaakt dat mijn platen niet mochten. *zucht*

                                    Met wat sjans en lef lukt alles op de keuring gaan we maar zeggen

                                    BTW : ik ben er door, heb een 'identificatieplaatje' voor mijn wagen gekregen, heb een inschrijvingspapier gekregen en ga NU de platen ophalen ! Binnen 2 uur kan ik op de baan volledig alles in orde !

                                    Iedereen hier ook nog veel suc6 en als er nog vragen zijn, laat maar iets weten é

                                    Comment


                                    • #38
                                      En dan net als je denkt dat het niet meer verkeerd kan lopen ...
                                      • Op mijn papierke van het ministerie waar ik dus (net als jullie) ZOOOO lang heb moeten op wachten. Staat een fout dat ze gezien gehebben in de DIV. De datum van eerst inschrijving is 20/11/2008 en het moet zijn 20/11/2002.
                                        Leuk om takst te betalen é ... bon, ze gaan het intern oplossen, maar ondertussen heb ik mijn document moeten terugsturen. Weer 2 maand wachten ?
                                      • Uw platen afhalen kan je maar doen bij de DIV zelf ALS er iemand van de douane zit. Dat had ik al eens gelezen, maar totaal niet meer aan gedacht (dat gebeurd na 6 maanden natuurlijk).
                                        Dus ze zullen mijn dossier nu dinsdag verwerken en woensdag zou ik in theorie (als alles goed is ... ) mijn platen in de bus moeten krijgen...
                                      We zullen wel zien dus ...

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Mr.ChronoM Bekijk Berichten
                                        In principe moet deze homologatie keuring gebeuren voor iedere wagen die je invoerd zonder europese goedkeuring (het zo genaamde CoC Certificate of Conformity). Dus voor iedere wagen van buiten de EU en ook voor sommige die maar voor 1 land goedgekeurd werden (zoals de mijne alleen voor de UK).

                                        IN principe kan je de wagen laten keuren in de staat waarin je hem koopt, dus ook als er aanpassingen gebeurd zijn. Als dit dan ook werkelijk goedgekeurd word en wat de voorwaarden zijn weet niemand. Volgens mij is het eerder 'goodwill' dan werkelijk een neergeschreven wet ergens.

                                        Je moet er ook rekening meehouden dat je dan achteraf op de gewone keuring telkens miserie kan hebben omdat je inderdaad geen attesten hebt. Niet dat ze je kunnen afkeuring, maar veel gezever krijg je zeker...
                                        Bedankt voor je zeer volledige antwoord. Echter is de wagen die ik op't oog heb ergens in 2007 van het vasteland naar de UK verhuisd, dus ik ga er vanuit dat er een CoC bijzit. Als dat geval is moet ik dus niet hetzelfde verhaal als bv het jouwe en dat van Alexanderr doorlopen, en kan ik gewoon invoeren op de "simpele" manier, juist? Waar hangt het trouwens van af of een wagen dat CoC heeft?

                                        Ik heb trouwens hetzelfde probleem gehad bij de DIV toen ik mijn uit Duitsland afkomstige 118d wilde inschrijven. Alle papieren in orde gebracht, echter stond één nummertje verkeerd op formulier blablabla, waardoor ik twee weken later heel de winkel terug in de brievenbus kreeg. Ik vervolgens naar de keuring om dat in orde te brengen, daarna vol kolere naar Kontich, en natuurlijk tegen de tijd dat ik daar aan kwam waren de hardwerkende douaniers al vertrokken.

                                        Comment


                                        • #40
                                          Jou wagen zal inderdaad 99% zeker een CoC hebben. Alle wagens vanaf een bepaald jaar die verkocht werden in Europa hebben een CoC (was het 1994 of is dat die andere datum ?).

                                          Alleen in speciale gevallen kom je een wagen tegen die geen CoC geeft. Dus mijn wagen is iets die nooit door Mitsubishi in europa verkocht werd in alle landen. RalliArt kocht de wagens in japan, bouwde ze om en verkocht er +/- 250 in de UK.
                                          Deze wagens zijn dus zonder CoC en alleen gekeurd voor de UK. Zelfde probleem met Japanse wagens, die hebben normaal nooit een CoC.

                                          Met CoC attest moet je in principe gewoon naar de douane (vignet 705) en dan naar de tweedehands keuring dacht ik. Snel en simpel in een week of 2-3 moet alles in orde zijn
                                          (Als ik nog auto's importeer zullen het er zijn met CoC dus ... ik begin er geen 2 keer aan)

                                          Comment

                                          Working...
                                          X