Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Een 2e hands auto importeren en homologeren (UK, Japan, ...) Hoe ?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Oorspronkelijk geplaatst door Mr.ChronoM Bekijk Berichten
    Jou wagen zal inderdaad 99% zeker een CoC hebben. Alle wagens vanaf een bepaald jaar die verkocht werden in Europa hebben een CoC (was het 1994 of is dat die andere datum ?).

    Alleen in speciale gevallen kom je een wagen tegen die geen CoC geeft. Dus mijn wagen is iets die nooit door Mitsubishi in europa verkocht werd in alle landen. RalliArt kocht de wagens in japan, bouwde ze om en verkocht er +/- 250 in de UK.
    Deze wagens zijn dus zonder CoC en alleen gekeurd voor de UK. Zelfde probleem met Japanse wagens, die hebben normaal nooit een CoC.

    Met CoC attest moet je in principe gewoon naar de douane (vignet 705) en dan naar de tweedehands keuring dacht ik. Snel en simpel in een week of 2-3 moet alles in orde zijn
    (Als ik nog auto's importeer zullen het er zijn met CoC dus ... ik begin er geen 2 keer aan)
    Ok, dan weet ik waar ik me ongeveer aan kan verwachten. :-)

    Comment


    • #42
      Mijn roze kaart en nummerplaten zijn binnen.
      Dus sinds vandaag mag ik (eindelijk) met de wagen rijden na 6 maanden en 2 weken.

      Mijn nieuw gelijkvoormigheids attest is uiteraard nog niet binnen, maar voorlopig zou dat geen probleem mogen vormen om met de wagen te rijden.

      Comment


      • #43
        Oorspronkelijk geplaatst door Mr.ChronoM Bekijk Berichten
        Mijn roze kaart en nummerplaten zijn binnen.
        Dus sinds vandaag mag ik (eindelijk) met de wagen rijden na 6 maanden en 2 weken.

        Mijn nieuw gelijkvoormigheids attest is uiteraard nog niet binnen, maar voorlopig zou dat geen probleem mogen vormen om met de wagen te rijden.
        allez

        have fun!

        hier zijn we nog altijd in blijde verwachting...maar men geraakt daar subiet nog aan gewend..aan dat ministerie..
        als ik begin september niks binnen heb zal ik eens gaan kijken daar in brussel zelf.

        Comment


        • #44
          Oorspronkelijk geplaatst door Watisna Bekijk Berichten
          allez

          have fun!

          hier zijn we nog altijd in blijde verwachting...maar men geraakt daar subiet nog aan gewend..aan dat ministerie..
          als ik begin september niks binnen heb zal ik eens gaan kijken daar in brussel zelf.
          Misschien kan je ook eens proberen te bellen (zoals ik 2-3 weken geleden gedaan had). Met de smoes om te controlleren of ze mijn betaling wel degelijk ontvangen hebben. Misschien schieten ze dan een beetje in actie ofzo.
          Je zou alles proberen op den duur héhé

          Comment


          • #45
            Hallo,

            Ik heb een vraagje, is het nodig om de exportprocedure in de UK te volgen met de V5 formulieren? Of kan ik gewoon naar de UK, auto bekijken en met de auto terugrijden naar Belgie met de UK platen en het V5 zoals ik het daar krijg (afgezien van de verzekeringskwestie). De platen blijven in de UK als ik het goed begrijp normaal gesproken altijd bij de wagen. Kan ik met dat V5 zoals ik het krijg van de verkoper door de douane?

            De oldtimer VW die ik op het oog heb is LHD en een model dat hier op de markt is geweest dus ik veronderstel dat ik van D'Ieteren een gelijkvormigheidsattest kan bekomen?

            Alvast bedankt.

            Groetjes
            Last edited by ; 24/08/2009, 01:02.

            Comment


            • #46
              Oorspronkelijk geplaatst door Rambler Bekijk Berichten
              Hallo,

              Ik heb een vraagje, is het nodig om de exportprocedure in de UK te volgen met de V5 formulieren? Of kan ik gewoon naar de UK, auto bekijken en met de auto terugrijden naar Belgie met de UK platen en het V5 zoals ik het daar krijg (afgezien van de verzekeringskwestie). De platen blijven in de UK als ik het goed begrijp normaal gesproken altijd bij de wagen. Kan ik met dat V5 zoals ik het krijg van de verkoper door de douane?

              De oldtimer VW die ik op het oog heb is LHD en een model dat hier op de markt is geweest dus ik veronderstel dat ik van D'Ieteren een gelijkvormigheidsattest kan bekomen?

              Alvast bedankt.

              Groetjes
              En als iemand weet wat ik precies van de verkoper moet krijgen van dat V5 document om hier niet voor verrassingen te staan, zou zeker ook helpen.

              Comment


              • #47
                Dit is nog een beetje anders dan wat ik en de meesten hier gedaan hebben, maar ik zal proberen te vertellen wat ik weet .


                In eerste instantie gaat het bij jou om een oldtimer. Dit maakt al een groot verschil uit bij het importeren van de wagen. Stel dat je via VW geen gelijkvormigheids-attest kan bekomen, dan is de gelijkvormigheids keuring normaal gezien een stuk eenvoudiger (auto voor 1993 of 1994).

                Als 2de punt natuurlijk de dingen die jij moet krijgen daar in de UK. Zoals je zelf al zei, de nummerplaten in de UK zijn gekoppeld aan de wagen. Dus als je een V5 document bij de wagen krijgt en de nummerplaten (je hebt de nummerplaten officieel gezien ook nodig !) kan je alles in principe al in orde krijgen.

                Samen gevat :
                - Je gaat naar de UK
                - Neemt de wagen mee met nummerplaten en V5
                - In Belgie ga je naar een willekeurig douane kantoor om een Vignet 705 op te halenn, daarvoor neem je alleen het V5 document mee.
                - Dan probeer je bij VW zelf of ze je een gelijkvormigheids attest willen geven.
                * indien ja, wees blij !
                * indien nee, dan zal je volgens mij toch een gelijkvormigheidskeuring moeten doen. Staat hier op andere plaatsen wel beschreven.
                - Als je een gelijkvormigheids document hebt bekomen, doe je nog een 2de handskeuring (of oldtimer keuring mss ?)

                Denk dat het zoiets zal moeten zijn in uw geval.

                En op uw 2de vraag, een V5 document is een A4 of soms 2 x A4 document aan elkaar (met zo'n afscheurstrook).
                Linkje : http://www.sjlprojects.info/scrapnew/index_files/v5.jpg

                Comment


                • #48
                  Oorspronkelijk geplaatst door Mr.ChronoM Bekijk Berichten
                  Goe nieuws !

                  Mijn PV tot 'keuring als alleenstaand geval' zat deze morgen bij de post (Bij mijn vorige berichtje hier vandaag was uk nog niet thuis geweest ) ! Dus op deze manier kunnen jullie ook een beetje een beeld maken van hoelang het in jullie geval nog kan duren !

                  In mijn geval is het dus morgen naar de keuring (keuring moet MET originele of Z-platen), dan langs de verzekeraar, dan achter de platen, ... (als alles goed gaat mag ik morgen rijden, in het andere geval ... niet - wish me luck !)

                  Hopelijk loopt het voor jullie ook vlotje nu, ik zal allesinds de nodige updates blijven doen.
                  Super nieuws, mr. ChronoM!!! Ik ben jaloers

                  Kan je bij benadering zeggen hoelang je hebt moeten wachten tussen je betaling van 170€ en je PV?
                  Thanxalot
                  1963 Land Rover Series IIa
                  1994 Mercedes SL320
                  2015 Land Rover Discovery SDV6
                  2016 Porsche Cayenne GTS

                  Comment


                  • #49
                    - 170€ betaalt op 29/06/2009 (30/06/2009 stond het op de betreffende rekening)
                    - PV in de brievenbus op 6/08/2009

                    Das heel precies zelfs
                    Kop 2 weken voor 6/08/2009 heb ik wel gebelt naar het ministerie voor te vragen hoe het nu eigenlijk in elkaar zat ...

                    Comment


                    • #50
                      Oorspronkelijk geplaatst door Mr.ChronoM Bekijk Berichten
                      - 170€ betaalt op 29/06/2009 (30/06/2009 stond het op de betreffende rekening)
                      - PV in de brievenbus op 6/08/2009

                      Das heel precies zelfs
                      Kop 2 weken voor 6/08/2009 heb ik wel gebelt naar het ministerie voor te vragen hoe het nu eigenlijk in elkaar zat ...

                      en ze namen de telefoon op! aleluhja! amai hebde gij geluk ..op twee dagen had ik hen gebeld twee dagen na elkaar om het halfuur ....voor één vraag te stellen...NIKS! mail NIKS, Fax Niks!

                      ik begrijp echt wel dat die mannen daar veel werk hebben maar, zoiets! das straf!

                      ik werk ook voor de overheid, maar dat kan bij ons niet echt niet!
                      ik stel me zo voor dat mobiliteit op de serrie "de collega's" trekt..een bende prutsers van jewelste...maar goed nog altijd wachten..in september zal ik zelfs een bezoekje brengen aan het kantoor.

                      Comment


                      • #51
                        Het is er *echt* wel over inderdaad, zéér jammer voor de vele mensen die met zo'n dingen bezig zijn. Voor ik eraan begon dacht ik dat ik één van de weinigen was die zo'n dingen privé wilde proberen te ondernemen, ondertussen weet ik dat er hier op het forum een deel zijn en ken ik nog 2-3 man die UK en USA wagens aan het importeren zijn, dus ze mogen er toch echt iets aan beginnen doen ...
                        (vraag mij af hoe het zal uitdraaien met de mannen die een Ultima GTR hier proberen in orde te krijgen haha, word nog leuk)

                        Als het een troost mag zijn, de papieren van Alexanderr van hier op het forum zijn vandaag blijkbaar ook toegekomen. Hij heeft ook iemand aan de lijn kunnen krijgen daar (gisteren dacht ik).

                        Comment


                        • #52
                          Ik heb een UK wagen op het oog. Die heeft daar nog MOT en TAX tot 05/10.
                          Dus als ik het goed voor heb kan ik die gewoon gaan halen en er hier nog mee rondrijden tot de papierhandel in orde is ? Of moet de UK eigenaar dat op mijn naam laten zetten ? En ik moet mijn verzekering dan ook inlichten dat ik met een UK ingeschreven wagen ga rondrijden of hoe zit dat juist. Dat plaatje snap ik nog niet 100%

                          Comment


                          • #53
                            Zelf heb ik geen wagen met tax gekocht, dus daar weet ik het fijne niet echt van, maar voor zover ik informatie heb mag je zowiezo niet met engelse platen rijden als je belg bent. Er staan hier in de topics van The Swede al dingen over.

                            Het komt erop neer dat het zo een situatie is, die nooit 100% legaal kan zijn. Je moet al een verzekeraar vinden die een wagen op UK platen wil verzekeren voor een tijdje. Dat zal al niet/moeilijk lukken. Daarnaast is er ook een belgisch wet die zegt dat je uw wagens in belgie moet in schrijven (of zoiets).
                            Bijvoorbeeld : Vroeger reden directeurs van grote firma's met duitse platen ivm taxen enzo. Nu zie je dat al veel minder en mag het dus niet meer.

                            Mijn persoonlijke mening ... niet doen. Als je een wagen wil importeren uit de UK, moet je vooraf beseffen dat het veel tijd zal in beslag nemen (als het geen recente wagen is).

                            Comment


                            • #54
                              Oorspronkelijk geplaatst door Mr.ChronoM Bekijk Berichten
                              Zelf heb ik geen wagen met tax gekocht, dus daar weet ik het fijne niet echt van, maar voor zover ik informatie heb mag je zowiezo niet met engelse platen rijden als je belg bent. Er staan hier in de topics van The Swede al dingen over.

                              Het komt erop neer dat het zo een situatie is, die nooit 100% legaal kan zijn. Je moet al een verzekeraar vinden die een wagen op UK platen wil verzekeren voor een tijdje. Dat zal al niet/moeilijk lukken. Daarnaast is er ook een belgisch wet die zegt dat je uw wagens in belgie moet in schrijven (of zoiets).
                              Bijvoorbeeld : Vroeger reden directeurs van grote firma's met duitse platen ivm taxen enzo. Nu zie je dat al veel minder en mag het dus niet meer.

                              Mijn persoonlijke mening ... niet doen. Als je een wagen wil importeren uit de UK, moet je vooraf beseffen dat het veel tijd zal in beslag nemen (als het geen recente wagen is).

                              In de openingspost vertel je namelijk dit;
                              Oorspronkelijk geplaatst door Mr.ChronoM Bekijk Berichten
                              Een tip (die ik zelf niet kende toen ik mijn wgaen kocht) : Als je de wagen koopt moet je ervoor zorgen dat je bij de wagen een nieuwe MOT (voor 1 jaar keuring) en verzekering krijgt van de verkoper. Die garages kunnen dit regelen en kunnen je 6 maand of een jaar verzekeren op naam + nummerplaat. Zo kan je met de wagen rijden, op Engelse platen in België.
                              Best even aanpassen dan

                              Comment


                              • #55
                                Kwestie van het verzekeringsprobleem op te lossen voor UK platen --> Verzekeraar in BE zoeken die je BA kan verzekeren op chassisnummer Ze zijn er doorgaans niet happig op, maar met 'n goeie makelaar moet 't wel lukken
                                ----------------------------------------------------------------------------------
                                2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
                                2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
                                Pictures here: BMW 7 Series
                                1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
                                Pictures here: Diablo

                                --------------------------------------------------------------------------------------------
                                It's like being in command of the Battlestar Galactica:
                                It might need half a starsystem to turn around,
                                but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
                                Cylons have respect for it...

                                --------------------------------------------------------------------------------------------

                                Comment


                                • #56
                                  Indd, nooit problemen mee gehad.

                                  Makelaar bellen, zeggen dat je een nieuwe auto gaat halen, nummerplaten laten verzekeren op chassisnummer voor 1 of 2 dagen --> geen enkel probleem.
                                  Het enige probleem is dat je bij import buiten EU de wagen bij de douane moet presenteren, en of dat goed komt op zo'n platen, daar heb ik geen idee van.
                                  Ook bij de keuring tot nu toe altijd met Z-platen gegaan. Is dat eigenlijk verplicht?

                                  Comment


                                  • #57
                                    Oorspronkelijk geplaatst door DC2 Bekijk Berichten
                                    Ik heb een UK wagen op het oog. Die heeft daar nog MOT en TAX tot 05/10.
                                    Dus als ik het goed voor heb kan ik die gewoon gaan halen en er hier nog mee rondrijden tot de papierhandel in orde is ? Of moet de UK eigenaar dat op mijn naam laten zetten ? En ik moet mijn verzekering dan ook inlichten dat ik met een UK ingeschreven wagen ga rondrijden of hoe zit dat juist. Dat plaatje snap ik nog niet 100%
                                    Ik heb hetzelfde gedaan:

                                    Auto met MOT en Tax voor een eindje (nog tot 12/09 zelfs) geïmporteerd.
                                    Verzekeraar verwittigd, en laten verzekeren op chassisnummer voor een poosje.

                                    In principe mag je als Belg niet met Buitenlandse platen rijden; maar als je hiermee rijdt in het kader van een homologatiegebeuren én je verzekering is in orde, dan denk ik dat je veel pech moet hebben om een slechte flik tegen te komen bij een controle.
                                    1963 Land Rover Series IIa
                                    1994 Mercedes SL320
                                    2015 Land Rover Discovery SDV6
                                    2016 Porsche Cayenne GTS

                                    Comment


                                    • #58
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
                                      Indd, nooit problemen mee gehad.

                                      Makelaar bellen, zeggen dat je een nieuwe auto gaat halen, nummerplaten laten verzekeren op chassisnummer voor 1 of 2 dagen --> geen enkel probleem.
                                      Het enige probleem is dat je bij import buiten EU de wagen bij de douane moet presenteren, en of dat goed komt op zo'n platen, daar heb ik geen idee van.
                                      Ook bij de keuring tot nu toe altijd met Z-platen gegaan. Is dat eigenlijk verplicht?
                                      Bij de keuring moet de wagen voorgereden worden ofwel op Z-platen, ofwel op de platen waarop de wagen bij de vorige eigenaar ingeschreven was.
                                      1963 Land Rover Series IIa
                                      1994 Mercedes SL320
                                      2015 Land Rover Discovery SDV6
                                      2016 Porsche Cayenne GTS

                                      Comment


                                      • #59
                                        Aha, thx

                                        Comment


                                        • #60
                                          Wagens in Engeland zouden een SVA hebben, dat is een 'engels' COC.
                                          Als ze daar een SVA hebben zouden ze die speciale keuring hier niet moeten doen, klopt dit ?

                                          Comment

                                          Working...
                                          X