Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Een 2e hands auto importeren en homologeren (UK, Japan, ...) Hoe ?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #81
    Ik heb enkele weken geleden een 2004 Caterham gekocht in de U.K.
    Zaterdag brengt de verkoper/handelaar hem naar Calais waar ik hem ga afhalen.
    Na het lezen van jullie ervaringen zal ik dit maar met een trailer doen,kwestie van geen onnodige risico's te nemen.De verkoper is een werknemer bij Caterham en als bijberoep heeft hij een kleine handel in tweedehandswagens.De man was zo vriendelijk om reeds enkele aanpassingen uit te voeren.Europese koplampen,mist en achteruitrijlicht geswitcht,schakelaar met lampje voor mistlicht .Hij zorgt ook voor alle officiele Caterham documenten die ik nodig heb.De wagen is 2 weken geleden MOT goedgekeurd.
    Een symathieke en bereidwillige 7-liefhebber van de RCB-club Belgie wil het volledige import/homologatieverhaal op zich nemen,hij heeft reeds een 30-tal wagens op de baan gekregen maar hij spreekt toch ook van 4 a 5 maanden geduld.Ik zal zelf ook eerst nog enkele kleine aanpassingen moeten doen.Een 3e-remlicht monteren,ook de 4-puntsgordels en stalen remleidingen zouden problemen kunnen geven.De kilomtertreller heeft zowel miles als kilometeraanduiding en de miles-stand bedraagt ongeveer 10000 (16000km) Ik heb tevens gelijk een nieuwe kilometerteller aangekocht maar deze nog niet laten monteren.Kan dit een probleem geven als de kilomterstand 0 km bedraagt? want dat is natuurlijk het geval op een nieuwe kilometerteller.Hopelijk kan ik tegen het voorjaar/vroege-zomer rondtoeren met mijn droomkarretje.

    Gelukkig ga ik Zaterdag met de verkoper in Calais nog een toertje maken alvorens de wagen op de trailer te zetten.





    Comment


    • #82
      1 van mijn droomwagens!

      Met het wisselen van je teller zou ik wachten tot de homologatie in orde is ... kwestie van alle problemen te vermijden.
      1963 Land Rover Series IIa
      1994 Mercedes SL320
      2015 Land Rover Discovery SDV6
      2016 Porsche Cayenne GTS

      Comment


      • #83
        Ik zou zeker wachten met de kilometer teller te wisselen !

        Ik kan me niet precies meer herinneren op welke gegevens de douane precies werkt (zal wel niet op de wagen geweest zijn, maar bon), maar als je wagen bij het invoeren minder dan 6000km heeft, kan hij als nieuw gezien worden. En dat wil je niet qua BTW en dergelijke.

        Gewoon geen risico nemen !
        En inderdaad ook de stalen remleidingen en dergelijke moet je mee oppassen. Het ideale zou zijn als je ze kan laten zitten en op de homologatie vermeld dat dit standaard is. Dan mag je jaarlijks zo naar de keuring. In het andere geval word het steeds omwisselen ...

        veel suc6, prachtig machien !

        Comment


        • #84
          Net het volledig topic doorgelezen. Alvast thumps up voor het verzamelen en het delen van al deze wel heel interessante info!

          Ik sta op het punt om een Mini ( Oldtimer ) te kopen in UK.

          Iemand hier die daar ervaring met heeft?

          Een oldtimer invoeren is duidelijk verschillend van het invoeren van een niet oldtimer.

          Ik zou erom gaan met een trailer dus dat is al 1 probleem minder.

          Comment


          • #85
            Oorspronkelijk geplaatst door AMVDVD Bekijk Berichten
            Net het volledig topic doorgelezen. Alvast thumps up voor het verzamelen en het delen van al deze wel heel interessante info!

            Ik sta op het punt om een Mini ( Oldtimer ) te kopen in UK.

            Iemand hier die daar ervaring met heeft?

            Een oldtimer invoeren is duidelijk verschillend van het invoeren van een niet oldtimer.

            Ik zou erom gaan met een trailer dus dat is al 1 probleem minder.
            Goh, veel problemen zou dat in se niet met zich mogen meebrengen ... Als je plant van 'm hier in te schrijven op een gewone plaat kan het al wat complexer zijn; op een O-plaat zal dat twee keer niets inhouden
            1963 Land Rover Series IIa
            1994 Mercedes SL320
            2015 Land Rover Discovery SDV6
            2016 Porsche Cayenne GTS

            Comment


            • #86
              Oorspronkelijk geplaatst door AMVDVD Bekijk Berichten
              Net het volledig topic doorgelezen. Alvast thumps up voor het verzamelen en het delen van al deze wel heel interessante info!

              Ik sta op het punt om een Mini ( Oldtimer ) te kopen in UK.

              Iemand hier die daar ervaring met heeft?

              Een oldtimer invoeren is duidelijk verschillend van het invoeren van een niet oldtimer.

              Ik zou erom gaan met een trailer dus dat is al 1 probleem minder.
              Oorspronkelijk geplaatst door Alexanderr Bekijk Berichten
              Goh, veel problemen zou dat in se niet met zich mogen meebrengen ... Als je plant van 'm hier in te schrijven op een gewone plaat kan het al wat complexer zijn; op een O-plaat zal dat twee keer niets inhouden
              Ja dat vraag ik me dus af hè, als je 'n auto van de jaren 60 wil invoeren (bv Mustang), maar wel voor dagelijks gebruik, wat kan en mag er dan wel voor HOMOLOGATIE? E-gekeurde gordels bestonden toen nog niet, bijvoorbeeld, en een CoC ook niet...

              Is het niet zo dat je eerst een homologatie-keuring hebt, waarop de auto compleet "opgemeten" wordt, en als de wagen ouder dan 25j is, moet je naar de keuring voor ofwel oldtimer gebruik (remmen, lichten, ...) ofwel naar de keuring voor dagelijks gebruik (CO, remmen ,lichten, ophanging en de hele toestand)?
              ----------------------------------------------------------------------------------
              2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
              2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
              Pictures here: BMW 7 Series
              1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
              Pictures here: Diablo

              --------------------------------------------------------------------------------------------
              It's like being in command of the Battlestar Galactica:
              It might need half a starsystem to turn around,
              but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
              Cylons have respect for it...

              --------------------------------------------------------------------------------------------

              Comment


              • #87
                Over oldtimer imports weet ik bitter weinig ook, enkel een paar los staande feiten omdat er bij mijn homologatie een heel oude Aston achter mij stond (die rapper buiten was dan ik, ook al was hij een half uur later toegekomen ...)
                • Zowiezo moet je altijd een homologatie keuring doen.
                  Wat ze controlleren op zo'n keuring heeft echt te maken met de leeftijd van de auto zelf. Ik weet dat er voor auto's van voor en na 1993 al verschillen zijn. Voor oldtimers zijn die er ook nog eens.
                • Het opmeten van een wagen doen ze zowiezo altijd. Nieuwe, 2de hand of oldtimer. Dit om te voorkomen dat er spoorbreedte aangepast is enzo.
                • Er zijn voor bepaalde merken manieren om de homologatie rond te krijgen zonder steun van het merk in kwestie. Dit telt zeker voor merken die niet meer bestaan. Dan kan je wagen ingeschreven geraken door enkel de homologatie keuring en goedkeuring van het ministerie. (zowiezo moet je nog een gewone keuring erna doen, maar bon)
                Da ist zowat, voor de rest eens bellen naar de keuring ?
                Die keuringchef in Deerlijk bijvoorbeeld weet bijzonder goed hoe die zaakjes in elkaar passen normaal

                Comment


                • #88
                  Import auto's

                  Ik heb ook jullie pragmatische probleem.

                  Ik heb in november 2009 een nieuwe Chevy aangeschaft.
                  Ik heb hem nog steeds niet, terwijl hij al in Belgie was voor ik hem kocht.
                  De wetgeving aangaande import is bij het DIV weer eens verandert.
                  Gelukkig verzorgt de dealer alle formaliteiten, maar onze professional heeft door die nieuwe wetgeving wel tot 3 maal toe foute documenten bezorgd aan het DIV. En die ambtenaren zijn natuurlijk niet opgeleidt om de uiteindelijke gebruiker of de dealer te verwittigen als het dossier niet correct genoteerd staat. Nee, je mag hen zelf bellen als je vindt dat je te lang moet wachten, maar het DIV is dan ook nog praktisch nooit bereikbaar.

                  Ik sta nu 3,5 maanden te wachten op de homologatiepapieren en het dossier zou rond zijn. Er dient enkel nog een handtekening van een bevoegde directeur op m'n dossier geplaatst worden en ze mogen natuurlijk niet vergeten het dossier naar het correcte adres te versturen. Ik durf geloven dat ze zelfs durven om een dossier gedurende enkele weken in hun bureaulade te deponeren.

                  Maar er komt licht aan het einde van de tunnel....
                  Bijgevoegde Bestanden

                  Comment


                  • #89
                    3,5 maanden valt best nog mee .
                    Maar inderdaad het zijn altijd dezelfde problemen met die mannen. Communicatie is nieuw voor hen. 3 tot 5 keer papieren over en weer sturen is zeker geen uitzondering ...

                    Maar goed er zit duidelijk schot in de zaak, alvast veel plezier met je import !

                    Comment


                    • #90
                      Hi,

                      kan iemand de volgende zin toelichten aub:
                      "Een tip (die ik zelf niet kende toen ik mijn wgaen kocht) : Als je de wagen koopt moet je ervoor zorgen dat je bij de wagen een nieuwe MOT (voor 1 jaar keuring) en verzekering krijgt van de verkoper. Die garages kunnen dit regelen en kunnen je 6 maand of een jaar verzekeren op naam + nummerplaat. Zo kan je met de wagen rijden, op Engelse platen in België."


                      Ik heb een heleboel garages gecontacteerd en die wisten me te vertellen dat het geen probleem is om te genieten van de nog geldige MOT en keuring en die op mijn naam te zetten. Maar om de verzekering op je naam te zetten moet je een UK adres hebben. Geen van de 10 verzekeringsmaatschappijen die ik contacteerde verzekert non-uk-residents.

                      Ik kan dus enkel concluderen dat bedoelt wordt dat je dan hier in België rond rijdt met de wagen nog steeds op naam van de verkoper?

                      Dit vormt voor mij een probleem want het doel is door te rijden naar Kenia, na enkele voorbereidende klussen. En in dat geval kan ik Afrika niet binen omdat de wagen niet in mijn naam staat. Ook in Kenia staat het stuur rechts en dus ...
                      Duitse transit platen zijn geen optie omdat die slechts 5 dagen geldig zijn en we gaan via Turkije

                      Ervaringen ? Tips ? Alternatieve oplossingen ?

                      Frederik

                      Comment


                      • #91
                        Oorspronkelijk geplaatst door overland Bekijk Berichten
                        Hi,

                        Duitse transit platen zijn geen optie omdat die slechts 5 dagen geldig zijn en we gaan via Turkije

                        Ervaringen ? Tips ? Alternatieve oplossingen ?

                        Frederik
                        Er bestaan Duitse transitplaten met een langere geldigheid ook. Zeker tot 3 maand.

                        Comment


                        • #92
                          Oorspronkelijk geplaatst door Mr.ChronoM Bekijk Berichten
                          3,5 maanden valt best nog mee .

                          Maar goed er zit duidelijk schot in de zaak, alvast veel plezier met je import !
                          Ik heb vandaag de klokken horen luiden bij het DIV. De procedure is eindelijk rond, de papieren zijn vandaag ondertekend en de dealer is vandaag naar de keuring voor verkoop.

                          Ik ben blij dat ik niet zoals jullie tot makkelijk 6 maanden moet wachten. Ik heb medelijden met jullie. Maar uiteindelijk zullen jullie allen beloond worden met een prachtig roze papierke.

                          Comment


                          • #93
                            Oorspronkelijk geplaatst door overland Bekijk Berichten
                            Hi,

                            kan iemand de volgende zin toelichten aub:
                            "Een tip (die ik zelf niet kende toen ik mijn wgaen kocht) : Als je de wagen koopt moet je ervoor zorgen dat je bij de wagen een nieuwe MOT (voor 1 jaar keuring) en verzekering krijgt van de verkoper. Die garages kunnen dit regelen en kunnen je 6 maand of een jaar verzekeren op naam + nummerplaat. Zo kan je met de wagen rijden, op Engelse platen in België."


                            Ik heb een heleboel garages gecontacteerd en die wisten me te vertellen dat het geen probleem is om te genieten van de nog geldige MOT en keuring en die op mijn naam te zetten. Maar om de verzekering op je naam te zetten moet je een UK adres hebben. Geen van de 10 verzekeringsmaatschappijen die ik contacteerde verzekert non-uk-residents.

                            Ik kan dus enkel concluderen dat bedoelt wordt dat je dan hier in België rond rijdt met de wagen nog steeds op naam van de verkoper?

                            Dit vormt voor mij een probleem want het doel is door te rijden naar Kenia, na enkele voorbereidende klussen. En in dat geval kan ik Afrika niet binen omdat de wagen niet in mijn naam staat. Ook in Kenia staat het stuur rechts en dus ...
                            Duitse transit platen zijn geen optie omdat die slechts 5 dagen geldig zijn en we gaan via Turkije

                            Ervaringen ? Tips ? Alternatieve oplossingen ?

                            Frederik
                            Ik heb dit helaas ook nooit 100% kunnen natrekken, maar de mensen die het getest hebben zouden de verzekering op chassis nummer regelen ofzo. Zowiezo ga ik mij er niet verder over uitspreken, want het blijkt nogal moeilijk te zijn.

                            Dus als die lange duur transitplaten geen optie zouden zijn, dan word het onbegonnen werk denk ik. Zelf zou ik het risico niet nemen om dan nog met zo'n wagen naar Kenia te rijden !

                            Comment


                            • #94
                              Bedankt voor alle info, dit is een heel nuttig topic.

                              Comment


                              • #95
                                Geen probleem, eigenlijk is het zowiezo het belangrijkste om eerst zeker te zijn dat er een CoC voor de wagen verkregen kan worden bij 'Colt Car Company' (UK invoerder van Mitsubishi) voor zo'n recente wagens. Dan ben je héél gemakkelijk om het hier op de baan te krijgen.

                                Comment


                                • #96
                                  kwam deze website tegen


                                  Dus kan je achteraf eigenlijk zo'n CoC aanvragen lijkt me?
                                  Heb het eens getest voor Mitsu en UK als land van 1ste ingebruiksname, en dat kost je 59€ zonder btw

                                  Comment


                                  • #97
                                    Ik ben momenteel deze procedure aan het doorlopen voor een auto vanuit Nederland te importeren. Half januari ben ik naar het keuringsstation in Zwijnaarde geweest voor 'keuring op gelijkvormigheid zonder demontage' en de miserie begon toen al. De keuring wou m'n dossier eerst niet op sturen omdat ze zeiden dat er niet de juiste banden onder lagen. Na enkele keren bellen met de keuring en Toyota Belgium zagen ze toch in dat de banden wel binnen de wettelijke speling vielen. Dus eind januari is mijn dossier opgestuurd naar de overheid en nu is het afwachten.

                                    Ondertussen staat mijn auto te wachten en rijd ik ongeveer elk weekend even rond bij m'n ouders in de tuin zodat hij af en toe warm draait.

                                    Comment


                                    • #98
                                      Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                                      kwam deze website tegen


                                      Dus kan je achteraf eigenlijk zo'n CoC aanvragen lijkt me?
                                      Heb het eens getest voor Mitsu en UK als land van 1ste ingebruiksname, en dat kost je 59€ zonder btw
                                      Dit valt gerust te proberen voor die prijs, maar houd er goed rekening mee dat het 99% zeker illegaal is. Ff wat googlen en er zijn hier en daar wel wat tegenstrijdige dingen te vinden. CoC moet door de officiele invoerder van het merk gemaakt worden. Voor een FQ is dat dus Colt Car Company.

                                      Aan de andere kant, als het op die manier zou lukken

                                      Comment


                                      • #99
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Witten82 Bekijk Berichten
                                        Ik ben momenteel deze procedure aan het doorlopen voor een auto vanuit Nederland te importeren. Half januari ben ik naar het keuringsstation in Zwijnaarde geweest voor 'keuring op gelijkvormigheid zonder demontage' en de miserie begon toen al. De keuring wou m'n dossier eerst niet op sturen omdat ze zeiden dat er niet de juiste banden onder lagen. Na enkele keren bellen met de keuring en Toyota Belgium zagen ze toch in dat de banden wel binnen de wettelijke speling vielen. Dus eind januari is mijn dossier opgestuurd naar de overheid en nu is het afwachten.

                                        Ondertussen staat mijn auto te wachten en rijd ik ongeveer elk weekend even rond bij m'n ouders in de tuin zodat hij af en toe warm draait.
                                        Waar ze al durven over moeilijk doen op zo'n keuringen eigenlijk, maar gelukkig hebben ze alles doorgestuurd. Dan kan het wachten pas echt beginnen. Van mij was het daar nog een paar maanden jammergenoeg...

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Mr.ChronoM Bekijk Berichten
                                          Dit valt gerust te proberen voor die prijs, maar houd er goed rekening mee dat het 99% zeker illegaal is. Ff wat googlen en er zijn hier en daar wel wat tegenstrijdige dingen te vinden. CoC moet door de officiele invoerder van het merk gemaakt worden. Voor een FQ is dat dus Colt Car Company.

                                          Aan de andere kant, als het op die manier zou lukken
                                          Hola, ik dacht dat dit 100% legaal was.. zal ik maar zo laten dan

                                          @Witten, ongelofelijk dat je zelfs voor een wagen uit de Benelux nog zo'n procedure moet volgen. Europa heeft soms toch nog serieus kleine kantjes
                                          Ok ik begrijp dat een wagen gekeurd moet worden, maar dat ze daar zo'n poeha van maken voor het kleinste detail...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X