Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Een 2e hands auto importeren en homologeren (UK, Japan, ...) Hoe ?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Mja een auto uit de EU of van erbuiten maakt niet zoveel uit. Het komt er altijd op neer dat je een CoC moet hebben of het is miserie. Zo'n CoC is een europese goedkeuring, maar dat bestaat ook nog niet zo héél lang...

En met FQ's en bijvoorbeeld Skylines heb je altijd problemen natuurlijk. Dat zijn auto's die nooit in België gereden hebben en veelal geen europese goedkeuring in zijn geheel hebben.

(Los van de theorie blijft Belgie een klote land om zo'n dingen te doen, das een feit )

Comment

• Daarnet zat er een brief in de bus van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer met uitnodiging tot betaling van € 170,00 voor 'Onderzoek van een nieuwe aanvraag om een individuele goedkeuring' en 'Afgifte van documenten voor een goedkeuring als alleenstaand geval'. Ik heb het natuurlijk onmiddelijk overgeschreven . Dus als alles goed gaat, zou ik over 4 à 5 weken mijn papieren moeten ontvangen?

Comment

• Ten vroegste denk ik, je moet rekening houden met veel factoren natuurlijk . Zolang je dit al gekregen hebt is het een grote stap vooruit. Het kan nog steeds zijn dat ze extra informatie opvragen in dit stadium.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Mr.ChronoM Bekijk Berichten
          Een tip (die ik zelf niet kende toen ik mijn wgaen kocht) : Als je de wagen koopt moet je ervoor zorgen dat je bij de wagen een nieuwe MOT (voor 1 jaar keuring) en verzekering krijgt van de verkoper. Die garages kunnen dit regelen en kunnen je 6 maand of een jaar verzekeren op naam + nummerplaat. Zo kan je met de wagen rijden, op Engelse platen in België.[/LIST]3. Ga naar de Douane
          Dit lukt mij precies niet, al verschillende kantoren gemaild en krijg als antwoord dat je UK resident moet zijn voor een verzekering. Wat doe ik verkeerd?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Spyker Bekijk Berichten
            Dit lukt mij precies niet, al verschillende kantoren gemaild en krijg als antwoord dat je UK resident moet zijn voor een verzekering. Wat doe ik verkeerd?
            Dit komt inderdaad dikwijls eens terug, blijkbaar is het toch niet zo gemakkelijk als het er in eerste instantie uitzag. Zoals vermeld heb ik het zelf ook niet kunnen uittesten, maar onder andere 'The Swede' hier op het forum die in de UK woont zei onlangs ook al dat het moeilijk geworden is als je niet in de UK woont :/

edit : heb het maar in de start post aangepast dat dit tegenwoordig niet meer lukt.
            Last edited by ; 03/03/2010, 22:38.

Comment

• Ik heb deze ochtend al een paar keer proberen bellen met 'FOD Mobiliteit en Vervoer - Dienst Voertuigen' maar op de rechtstreekse nummers (02 277 35 50 en 02 277 35 72) geraak ik daar langs geen kanten binnen. Die dame die de algemene telefoon (02 277 31 11) opneemt wist me wel te zeggen dat er volgende week het één en ander verandert. Op het nummer 02 277 30 50 zou je dan in een call center terecht komen en een menu voorgeschoteld krijgen, als je daar de juiste keuzes in maakt zou je terecht komen bij de personen die zich enkel met homologaties bezig houden waardoor het telefonisch verkeer een stuk soepeler zou verlopen. Ik ben eens benieuwd volgende week.

Comment

• Dat zou allesinds al een grote vooruitgang zijn, want zoals je zelf zegt, bellen naar die mannen is bijna onmogelijk. Met veel geduld ben ik er ook 1 keer binnen geraakt.

Comment

• Daarnet de Dienst Voertuigen aan de lijn gehad (bij mijn 2e poging reeds op één van de rechtstreekse nummers want het call center beperkt zich voorlopig nog tot homologatie van motorfietsen, caravans en mobile homes). De dame die ik aan de lijn had was nu niet echt vriendelijk om het zacht uit te drukken, maar ze zei me wel iets wat me blij maakt! Van zodra ze bericht ontvangen van mijn betaling sturen ze alles op naar mij, blijkbaar is behalve de betaling van € 170 alles in orde. Dus het zou nu niet al te lang meer kunnen duren.

Comment

• Gisteren een 'Proces-verbaal van goedkeuring als enig voertuig NR. X/XXXXX' ontvangen. Er staat op vermeld dat dit document het gelijkvormigheidsattest vervangt en steeds aan boord van het voertuig bewaard moet worden. Er staan nog enkele opmerkingen op over een identificatieplaatje en de veronderstelling dat de auto zich in zijn oorspronkelijke toestand bevond bij de identificatie door de bevoegde dienst.

Kan ik nu met dit papier mijn auto opnieuw laten keuren met Z-platen en daarna nummerplaten aanvragen?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Witten82 Bekijk Berichten
                      Gisteren een 'Proces-verbaal van goedkeuring als enig voertuig NR. X/XXXXX' ontvangen. Er staat op vermeld dat dit document het gelijkvormigheidsattest vervangt en steeds aan boord van het voertuig bewaard moet worden. Er staan nog enkele opmerkingen op over een identificatieplaatje en de veronderstelling dat de auto zich in zijn oorspronkelijke toestand bevond bij de identificatie door de bevoegde dienst.

Kan ik nu met dit papier mijn auto opnieuw laten keuren met Z-platen en daarna nummerplaten aanvragen?
                      Yep, das helemaal correct ! Proficiat !

Nu word je auto gezien als 'legaal op de weg' en kan je deze wagen gaan keuren (Keuring voor verkoop). Daarbij zal je dan alle gegevens ontvangen, zullen ze het identificatie plaatst printen en in de wagen kleven en dan kan je de nummerplaten gaan aanvragen !

(Aanvragen nummerplaten bel je best voor, want er moet iemand van de douane in het kantoor zijn om de boel nogmaals goed te keuren. Dat was ik vergeten en heb daar een uur gestaan, om ze dan toch niet mee te krijgen.)

Comment

• Ik ben daarnet naar de dichtst bijzijnde keuring geweest maar ze konden er daar niet zo goed aan uit en blijkbaar kan ik enkel in Zwijnaarde terecht, daarnet gebeld en 31 maart mag ik langs komen.
                        Dus ik heb vandaag een uur voor niets staan aanschuiven aan de keuring. Maar het wachten viel al bij al nog mee, links van mij stond er een Corvette Stingray en voor mij een Mustang cabrio en telkens als we een meterje opschoven startten die opnieuw hun auto.

Ik zal dus nog even geduld moeten hebben.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Witten82 Bekijk Berichten
                          Ik ben daarnet naar de dichtst bijzijnde keuring geweest maar ze konden er daar niet zo goed aan uit en blijkbaar kan ik enkel in Zwijnaarde terecht, daarnet gebeld en 31 maart mag ik langs komen.
                          Dus ik heb vandaag een uur voor niets staan aanschuiven aan de keuring. Maar het wachten viel al bij al nog mee, links van mij stond er een Corvette Stingray en voor mij een Mustang cabrio en telkens als we een meterje opschoven startten die opnieuw hun auto.

Ik zal dus nog even geduld moeten hebben.
                          Oeie ... sorry dat ik dat niet meer vermelde . Je kan inderdaad enkel terecht bij de keuringstations die homologaties doen, want ze moeten nog je identifacatie plaatje maken. Vandaar dat de andere keuringen er niets van snappen.

Best eens bellen zelfs voor je gaat wi, mij hebben ze in een apparte lijn gezet tijdens het maken/plaken van da plakkertje ! Was de man die iets kende van de 'homologatie' zelfs.

Maar inderdaad met zo'n gezelschap heb je nog veel geluk gehad !

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Mr.ChronoM Bekijk Berichten
                            Oeie ... sorry dat ik dat niet meer vermelde .
                            Geen probleem, ik had zelf maar op voorhand naar de keuring moeten bellen!

Kan je mij zeggen of ik met dat PV van goedkeuring als enig voertuig mijn nummerplaat al kan aanvragen of afhalen?

Comment

• Nee, dat kan niet. Daarvoor moet de auto nog gekeurd worden voor verkoop. Dan krijg je pas zo'n formulier waarmee je de nummerplaat kan laten aanvragen.
                              (Let wel, zoals paar post hoger gemeld, je belt best eerst naar de DIV want er moet iemand van de douane aanwezig zijn om je nummerplaat te kunnen krijgen !)

Comment

• Dag mensen allemaal.
                                Onze naam is Guy Van Puyvelde en Peggy Boeykens.
                                Wij zijn op onze manier heel aktief in de autowereld en lopen ook in onze kringen dikwijkls op gesloten deuren als het neerkomt op homologaties.
                                Wij hebben onze eigen facebook page opgericht om dit aan te kaarten.
                                Iedereen die lid wil worden mag gerust.
                                Het is voornamelijk over de homologatie problematieken en alles wat daar rond hangt.
                                Er worden ook verhalen en foto's geplaats die soms boeiend om volgen zijn.
                                De bedoeling is dit gans België rond te krijgen zodat er hopelijk eens een verbetering komt.
                                Wie zich geroepen voelt...
                                Groeten

Comment

• Naam van de groep is ook handig

Comment

• Ik denk dat je daar via de facebook zoekfunktie snel genoeg achterkomt.
                                    EDIT : Ik vind hun beider profiel maar geen groep als diegenen waarnaar ze hierboven refereren ?
                                    Last edited by ; 30/03/2010, 23:11.

Comment

• Wat jammer ! Ik ben hier voor het eerst en heb het hele topic gelezen. Ik zou graag lid worden van de Facebook groep, weet iemand of hij bestaat ?
                                      Ik ben Nederlandse en woon samen met mijn Engelse man. We hebben een 2e handse camionette uit de UK gehaald en kunnen daar al 5,5 maand geen kant mee op omdat de DIV het dossier nog altijd niet behandeld heeft. Enige jaren terug hebben we hetzelfde met een UK camionette in Nederland gedaan en het was binnen een week geregeld. Ik begrijp niet waarom het bij de DIV zo lang duurt.
                                      We doen nu alles met het openbaar vervoer en de fiets (wel gezond natuurlijk) maar binnenkort heb ik de wagen echt nodig voor een klus die jaarlijks terugkomt. En per 1 juli verlies ik mijn bonusrechten wegens 10 jaar schadevrij rijden.
                                      Tot mijn schrik zie ik ook dat de wagen naast de homologatiekeuring blijkbaar nog een keer gekeurd zal moeten worden voordat hij BE platen krijgt en de weg op mag. Is dat echt waar ? Wat is daar de logica van ?
                                      Naar Belgie verhuizen was de beste beslissing die we ooit hebben genomen. Maar ik zou er ook graag willen kunnen rijden.

Comment

• Ik denk dat het bovenstaande een opstoot van spam was, of een flauwe grap ten koste van Guy Van Puyvelde en Peggy Boeykens
                                        PS: je vraagt naar logica in Belgie?? Dit is het land van BHV vergeet dat niet

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door LDV400 Bekijk Berichten
                                          Wat jammer ! Ik ben hier voor het eerst en heb het hele topic gelezen. Ik zou graag lid worden van de Facebook groep, weet iemand of hij bestaat ?
                                          Ik ben Nederlandse en woon samen met mijn Engelse man. We hebben een 2e handse camionette uit de UK gehaald en kunnen daar al 5,5 maand geen kant mee op omdat de DIV het dossier nog altijd niet behandeld heeft. Enige jaren terug hebben we hetzelfde met een UK camionette in Nederland gedaan en het was binnen een week geregeld. Ik begrijp niet waarom het bij de DIV zo lang duurt.
                                          We doen nu alles met het openbaar vervoer en de fiets (wel gezond natuurlijk) maar binnenkort heb ik de wagen echt nodig voor een klus die jaarlijks terugkomt. En per 1 juli verlies ik mijn bonusrechten wegens 10 jaar schadevrij rijden.
                                          Tot mijn schrik zie ik ook dat de wagen naast de homologatiekeuring blijkbaar nog een keer gekeurd zal moeten worden voordat hij BE platen krijgt en de weg op mag. Is dat echt waar ? Wat is daar de logica van ?
                                          Naar Belgie verhuizen was de beste beslissing die we ooit hebben genomen. Maar ik zou er ook graag willen kunnen rijden.
                                          Welkom in België.
                                          Alles die met auto's te maken geeft is hier moeilijk/duur/...

Het enige wat we jullie kunnen toewensen is veel succes en hopelijk schieten ze bij de DIV nog in gang voor het te laat is. De kans is echter niet al te groot. Je kan proberen te bellen, maar of dat zal helpen valt nog te bezien ...

Comment

Working...
                                          X