How jong, duurt het zo lang als je zelfs via een professionele importeur werkt?
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Een 2e hands auto importeren en homologeren (UK, Japan, ...) Hoe ?
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Invoer wagen uit UK naar België
Ik sta op het punt een wagen uit de UK in te voeren en dit is m'n plan, na alles bestudeerd te hebben:
1) wagen ophalen en naar België rijden met de Engelse platen er nog op. Tot aan de grens ben ik gedekt door de verzekering van de verkoper, vanaf de grens dekt mijn eigen verzekering de wagen (verzekering op chassisnr., dus nr.plaat geen belang).
2) Met het "UK registration cert V5" dat bij de wagen is, en het factuur met betalingsbewijs, trek ik naar de douane voor formulier 700 enzoveel.
3) Daarna moet ik naar Mercedes voor een gelijkvormigheidsattest en waarschijnlijk nieuw typeplaatje onder de motorkap.
4) Vervolgens naar technische keuring waar hopelijk de wagen zonder problemen makkelijk doorgeraakt.
5) Naar DIV voor aanvraag nr.plaat, want verkeersbelasting is al beginnen lopen vanaf 2) douane!!
6) Gezien wagen wordt weggezet tot hij oldtimer is (mei 2013), onmiddellijk terug uitschrijven!
En dit alles liefst op een paar dagen... Iemand opmerkingen? Lijkt dit te kloppen?
Alvast bedankt voor de feedback van de ervaringsdeskundigen!1988 MB 500 SL R107 (245 PK) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=54051
1989 MB 500 SL R129 (326 PK) http://www.autoforum.be/showthread.p...-500-SL-(R129)
1992 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) zilver
1993 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) blauw
http://www.autoforum.be/showthread.php?t=28543
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bel2018 Bekijk BerichtenHallo iedereen,
Ben al een tijdje bezig met een US import van een nieuwe toyota, via een professionele importateur.
Wagen is mid februari in europa per boot aangekomen, ingeklaard en invoerrechten betaald.
Daarna heeft de wagen van de Duise TUV een Europese typegoedkeuring gekregen.
Vervolgens is de wagen begin April de Belgische homologatieprocedure gestart.
Naar het schijnt is alles prima verlopen en werd een maand geleden het gevraagde bedrag gestort.
Sindsdien is er niets meer gebeurt en het enige antwoord die wij krijgen bij de Dienst in Brussel is dat zij bezig zijn met het afronden van dit dossier.
Heeft iemand enig idee van hoe lang dit nog kan duren?
Alvast bedankt,
Tom
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door torchy Bekijk Berichtenen wat als je een wagen van daar wilt kopen maar niet inschrijven , dus echt bedoelt als circuit of drift wagen .
nu ben ik effectief bezig over de britse markt , duitsland is geen probleem is gewoon binnenrijden maar is dit ik groot-britannie anders ?
Ander vraagje: als je een wagen in dezelfde maand inschrijft bij de DIV en terug uitschrijft (plaat terugsturen), klopt het dat je dan geen verkeersbelasting betaalt?1988 MB 500 SL R107 (245 PK) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=54051
1989 MB 500 SL R129 (326 PK) http://www.autoforum.be/showthread.p...-500-SL-(R129)
1992 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) zilver
1993 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) blauw
http://www.autoforum.be/showthread.php?t=28543
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door torchy Bekijk Berichtenen wat als je een wagen van daar wilt kopen maar niet inschrijven , dus echt bedoelt als circuit of drift wagen .
nu ben ik effectief bezig over de britse markt , duitsland is geen probleem is gewoon binnenrijden maar is dit ik groot-britannie anders ?
Als je met de wagen zelf rijdt, zorg dan voor een verzekering en de correcte papieren (verkoopsovereenkomst, V5 etc)
Als de wagen op trailer staat moet je natuurlij kgeen verzekering hebben voor die gekochte wagen, en zelfs geen documenten, wel natuurlijk een verkoopsovereenkomst.
Inklaren bij de douane zou ik ZEKER NIET doen als het voor circuit-gebruik is, want gegarandeerd krijge je een paar maand erna anders een briefje van de wegenbelastingsdienst om te vragen waarom je de wagen nog niet hebt ingeschreven en waarom je geen wegenbelasting betaalt
Comment
-
Sinds deze week is mijn Landcruiser ook legaal op de baan. Er was geen Europees gelijkvormigheidsattest dus die is gegaan via een keuring alleenstaand geval. Ik heb al mijn stappen bijgehouden en post ze hier ter informatie:
15/05/2011 (dag 0): aankoop auto in Frankrijk
16/05/2011 (dag 1):
-- Langsgaan bij lokaal Douanekantoor met carte grise + aankoopfactuur. 10 eurocent betalen en vignet 705 in de plaats
-- Bellen naar keuring voor afspraak: 1 week wachten aub
23/05/2011 (dag :
-- Homologatiekeuring in Nazareth. Alles opmeten, remmen openmaken, etc... Vriendelijke mensen, maar toch: afgekeurd:
--- Reflectoren achter hangen te hoog
--- Spatlappen hangen te hoog
--- Originele toelating van de constructeur voor de ombouw naar kampeervoertuig ontbreekt (ik heb die in PDF ontvangen en afgedrukt, dat is dus niet voldoende)
-- 144,5€ mogen betalen
-- Constructeur van de mobilhome (Azalaï) heeft beloofd het document op te sturen...
27/05/2011 (dag 12)
-- Herkeuring met spatlappen en extra reflectoren en attest van Toyota: groene kaart
-- 11€ mogen betalen
14/06/2011 (dag 30)
-- Brief van FOD Mobiliteit en Vervoer: "Betalingsuitnodiging"
-- 1 stuk "Onderzoek van een nieuwe aanvraag om een individuele goedkeuring: voertuig M1, N1, inclusief afgifte van documenten van een goedkeuring"
-- 170€ mogen betalen
13/09/2011 (dag 91)
-- Brief van SBAT (autokeuring) gedateerd op 31 augustus --> die brief heeft er 2 weken over gedaan om toe te komen ?!?
-- Naar aanleiding van het behandelen van het homologatiedossier avn bovenvermeld voertuig heeft de Federale Overheidsdients Vervoer en Mobiliteite de volgende beslissing genomen: Een tafel ontbreekt
-- Ik moet weer naar keuring en dan gaan ze mijn dossier opnieuw doorsturen naar FOD voor verdere behandeling
05/10/2011 (dag 113)
-- Eindelijk tijd om naar de keuring te gaan. Niet moeten aanschuiven en direkt geholpen
-- Keuring heeft foto getrokken van de tafel die er nu wel in staat en ging dit doorsturen naar FOD
-- Niets moeten betalen
13/10/2011 (dag 121)
-- Telefoon van de keuring: Mijn gelijkvormigheidsattest en identificatieplaatje ligt klaar en ik mag er omkomen wanneer ik dat wil !!!! :dance: :clap:
-- Ze gaven mij direkt als tip om een afspraak te maken voor een tweedehandskeuring die dan nog diende te gebeuren
17/10/2011 (dag 125)
-- 2e hands keuring: Ik stond daar met platen van een andere landcruiser (dezelfde als waarmee ik al elke keer geweest ben): ineens is dat een probleem! Kan niet gekeurd worden daarmee. Enkel met Z platen. Gelukkig had ik nog de originele Franse platen in de auto liggen, daarmee mag het dan weer wel. Begrijpe wie begrijpe kan.
-- Afgekeurd omdat mijn tanken niet voor 90% gevuld zijn en voor een niet werkend stoplicht!!
-- Prijs weet ik niet meer (standaard tarief 2ehandskeuring)
19/10/2011 (dag 127)
-- 2e poging 2e handskeuring. Deze keer goedgekeurd.
-- Prijs standaard herkeuring
20/10/2011 (dag 12
-- Aanvraag naar DIV gestuurd voor nieuwe nummerlpaat
10/11/2011 (dag 14
-- Plaat binnengekomen (stomme achterstand bij DIV + naar verkeerd adres gestuurd + duplicaat is 'verloren' in de post!! )
-- 20€
16/11/2011 (dag 154)
-- Naar de keuring om nog eens te laten wegen.
-- 24€
-- Vanaf vandaag 100% legaal op de weg... eindelijk!
Comment
-
Hallo forummers ,
een paar vraagjes ; Ik ben nu aan het kijken voor een Integra Type R of Civic type R .
RHD is oké voor mij dus ben aan het zoeken in Engeland gezien het grote prijsverschil .
Na '96 is er een COC bij , en dat is voor mij redelijk belangrijk .
De CTR's zijn enkel in japan verkocht , die in engeland zijn dus ook invoer . Is er dan een COC bij gezien deze al zijn ingevoerd in UK ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door O.P.S. Bekijk BerichtenHallo forummers ,
een paar vraagjes ; Ik ben nu aan het kijken voor een Integra Type R of Civic type R .
RHD is oké voor mij dus ben aan het zoeken in Engeland gezien het grote prijsverschil .
Na '96 is er een COC bij , en dat is voor mij redelijk belangrijk .
De CTR's zijn enkel in japan verkocht , die in engeland zijn dus ook invoer . Is er dan een COC bij gezien deze al zijn ingevoerd in UK ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door O.P.S. Bekijk BerichtenIs dat niet de regel dat na '96 elke auto een COC heeft ? Dan ben ik verkeerd geïnformeerd...
Grijs geimporteerde voertuigen zullen nogaltijd geen Europees CoC hebben, tenzij ze zeer recent zijn ingeschreven.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door O.P.S. Bekijk BerichtenIs dat niet de regel dat na '96 elke auto een COC heeft ? Dan ben ik verkeerd geïnformeerd...
In de meeste landen moest je er vroeger expliciet om vragen.
In Duitsland bijvoorbeeld krijg je het pas standaard erbij sinds 2005 ofzo2021 Taycan 4S
2021 Lexus UX250h
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Vicious Bekijk BerichtenHoe is het gesteld met Zweden?
Is dit een land vergelijkbaar met Zwitserland, waarmee ik bedoel of er ook invoerrechten & BTW op moeten betaald worden?
Enige verschil is dat ze niet tot de eurozone behoren, dus je zal moeten in Zweedse kroon (SEK) betalen ipv in euro.
Zweden is niet interessant meer door de dure SEK, 2 jaar geleden was dit wel nog zo.2021 Taycan 4S
2021 Lexus UX250h
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk BerichtenBijlange niet.
In de meeste landen moest je er vroeger expliciet om vragen.
In Duitsland bijvoorbeeld krijg je het pas standaard erbij sinds 2005 ofzo
"Hi Michel
It is all registered with all UK papers and all the Japanese paperwork as well (the Jap deregistration document is a copy).
Thanks Duncan"
Ik vrees dat het er niet bij zit , heb hem gevraagd of hij dat even kan nagaan en misschien zelf bemachtigen ?
Comment
-
HOorspronkelijk geplaatst door O.P.S. Bekijk BerichtenOw oké , heb hem gevraagd of het erbij zit en dit was mijn antwoord :
"Hi Michel
It is all registered with all UK papers and all the Japanese paperwork as well (the Jap deregistration document is a copy).
Thanks Duncan"
Ik vrees dat het er niet bij zit , heb hem gevraagd of hij dat even kan nagaan en misschien zelf bemachtigen ?
Comment
Comment