Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Een 2e hands auto importeren en homologeren (UK, Japan, ...) Hoe ?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • How jong, duurt het zo lang als je zelfs via een professionele importeur werkt?

    Comment


    • Blijkbaar is alles vlot verlopen behalve dan het Belgisch gedeelte....

      Comment


      • en hoeveel bedragen die kosten dan ?
        2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

        Comment


        • Invoer wagen uit UK naar België

          Ik sta op het punt een wagen uit de UK in te voeren en dit is m'n plan, na alles bestudeerd te hebben:

          1) wagen ophalen en naar België rijden met de Engelse platen er nog op. Tot aan de grens ben ik gedekt door de verzekering van de verkoper, vanaf de grens dekt mijn eigen verzekering de wagen (verzekering op chassisnr., dus nr.plaat geen belang).

          2) Met het "UK registration cert V5" dat bij de wagen is, en het factuur met betalingsbewijs, trek ik naar de douane voor formulier 700 enzoveel.

          3) Daarna moet ik naar Mercedes voor een gelijkvormigheidsattest en waarschijnlijk nieuw typeplaatje onder de motorkap.

          4) Vervolgens naar technische keuring waar hopelijk de wagen zonder problemen makkelijk doorgeraakt.

          5) Naar DIV voor aanvraag nr.plaat, want verkeersbelasting is al beginnen lopen vanaf 2) douane!!

          6) Gezien wagen wordt weggezet tot hij oldtimer is (mei 2013), onmiddellijk terug uitschrijven!

          En dit alles liefst op een paar dagen... Iemand opmerkingen? Lijkt dit te kloppen?
          Alvast bedankt voor de feedback van de ervaringsdeskundigen!
          1988 MB 500 SL R107 (245 PK) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=54051
          1989 MB 500 SL R129 (326 PK) http://www.autoforum.be/showthread.p...-500-SL-(R129)
          1992 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) zilver

          1993 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) blauw
          http://www.autoforum.be/showthread.php?t=28543

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door bel2018 Bekijk Berichten
            Hallo iedereen,
            Ben al een tijdje bezig met een US import van een nieuwe toyota, via een professionele importateur.
            Wagen is mid februari in europa per boot aangekomen, ingeklaard en invoerrechten betaald.
            Daarna heeft de wagen van de Duise TUV een Europese typegoedkeuring gekregen.
            Vervolgens is de wagen begin April de Belgische homologatieprocedure gestart.
            Naar het schijnt is alles prima verlopen en werd een maand geleden het gevraagde bedrag gestort.
            Sindsdien is er niets meer gebeurt en het enige antwoord die wij krijgen bij de Dienst in Brussel is dat zij bezig zijn met het afronden van dit dossier.

            Heeft iemand enig idee van hoe lang dit nog kan duren?
            Alvast bedankt,
            Tom
            als je 02/12 aan't rijden bent mag je van geluk spreken.

            Comment


            • en wat als je een wagen van daar wilt kopen maar niet inschrijven , dus echt bedoelt als circuit of drift wagen .
              nu ben ik effectief bezig over de britse markt , duitsland is geen probleem is gewoon binnenrijden maar is dit ik groot-britannie anders ?

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door torchy Bekijk Berichten
                en wat als je een wagen van daar wilt kopen maar niet inschrijven , dus echt bedoelt als circuit of drift wagen .
                nu ben ik effectief bezig over de britse markt , duitsland is geen probleem is gewoon binnenrijden maar is dit ik groot-britannie anders ?
                In principe kan je dit aangeven bij de douane als je hem invoert. Maar als je hem toch niet wil inschrijven, waarom zou je hem dan officieel invoeren? Dit kan je nog altijd op het moment dat je eventueel toch zou beslissen hem te willen inschrijven.

                Ander vraagje: als je een wagen in dezelfde maand inschrijft bij de DIV en terug uitschrijft (plaat terugsturen), klopt het dat je dan geen verkeersbelasting betaalt?
                1988 MB 500 SL R107 (245 PK) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=54051
                1989 MB 500 SL R129 (326 PK) http://www.autoforum.be/showthread.p...-500-SL-(R129)
                1992 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) zilver

                1993 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) blauw
                http://www.autoforum.be/showthread.php?t=28543

                Comment


                • Hoe is het gesteld met Zweden?
                  Is dit een land vergelijkbaar met Zwitserland, waarmee ik bedoel of er ook invoerrechten & BTW op moeten betaald worden?

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door torchy Bekijk Berichten
                    en wat als je een wagen van daar wilt kopen maar niet inschrijven , dus echt bedoelt als circuit of drift wagen .
                    nu ben ik effectief bezig over de britse markt , duitsland is geen probleem is gewoon binnenrijden maar is dit ik groot-britannie anders ?
                    Gewoon de grens oversteken met de wagen, is geen enkel probleem !

                    Als je met de wagen zelf rijdt, zorg dan voor een verzekering en de correcte papieren (verkoopsovereenkomst, V5 etc)

                    Als de wagen op trailer staat moet je natuurlij kgeen verzekering hebben voor die gekochte wagen, en zelfs geen documenten, wel natuurlijk een verkoopsovereenkomst.

                    Inklaren bij de douane zou ik ZEKER NIET doen als het voor circuit-gebruik is, want gegarandeerd krijge je een paar maand erna anders een briefje van de wegenbelastingsdienst om te vragen waarom je de wagen nog niet hebt ingeschreven en waarom je geen wegenbelasting betaalt

                    Comment


                    • Sinds deze week is mijn Landcruiser ook legaal op de baan. Er was geen Europees gelijkvormigheidsattest dus die is gegaan via een keuring alleenstaand geval. Ik heb al mijn stappen bijgehouden en post ze hier ter informatie:

                      15/05/2011 (dag 0): aankoop auto in Frankrijk

                      16/05/2011 (dag 1):
                      -- Langsgaan bij lokaal Douanekantoor met carte grise + aankoopfactuur. 10 eurocent betalen en vignet 705 in de plaats
                      -- Bellen naar keuring voor afspraak: 1 week wachten aub

                      23/05/2011 (dag :
                      -- Homologatiekeuring in Nazareth. Alles opmeten, remmen openmaken, etc... Vriendelijke mensen, maar toch: afgekeurd:
                      --- Reflectoren achter hangen te hoog
                      --- Spatlappen hangen te hoog
                      --- Originele toelating van de constructeur voor de ombouw naar kampeervoertuig ontbreekt (ik heb die in PDF ontvangen en afgedrukt, dat is dus niet voldoende)
                      -- 144,5€ mogen betalen
                      -- Constructeur van de mobilhome (Azalaï) heeft beloofd het document op te sturen...

                      27/05/2011 (dag 12)
                      -- Herkeuring met spatlappen en extra reflectoren en attest van Toyota: groene kaart
                      -- 11€ mogen betalen

                      14/06/2011 (dag 30)
                      -- Brief van FOD Mobiliteit en Vervoer: "Betalingsuitnodiging"
                      -- 1 stuk "Onderzoek van een nieuwe aanvraag om een individuele goedkeuring: voertuig M1, N1, inclusief afgifte van documenten van een goedkeuring"
                      -- 170€ mogen betalen

                      13/09/2011 (dag 91)
                      -- Brief van SBAT (autokeuring) gedateerd op 31 augustus --> die brief heeft er 2 weken over gedaan om toe te komen ?!?
                      -- Naar aanleiding van het behandelen van het homologatiedossier avn bovenvermeld voertuig heeft de Federale Overheidsdients Vervoer en Mobiliteite de volgende beslissing genomen: Een tafel ontbreekt
                      -- Ik moet weer naar keuring en dan gaan ze mijn dossier opnieuw doorsturen naar FOD voor verdere behandeling


                      05/10/2011 (dag 113)
                      -- Eindelijk tijd om naar de keuring te gaan. Niet moeten aanschuiven en direkt geholpen
                      -- Keuring heeft foto getrokken van de tafel die er nu wel in staat en ging dit doorsturen naar FOD
                      -- Niets moeten betalen

                      13/10/2011 (dag 121)
                      -- Telefoon van de keuring: Mijn gelijkvormigheidsattest en identificatieplaatje ligt klaar en ik mag er omkomen wanneer ik dat wil !!!! :dance: :clap:
                      -- Ze gaven mij direkt als tip om een afspraak te maken voor een tweedehandskeuring die dan nog diende te gebeuren

                      17/10/2011 (dag 125)
                      -- 2e hands keuring: Ik stond daar met platen van een andere landcruiser (dezelfde als waarmee ik al elke keer geweest ben): ineens is dat een probleem! Kan niet gekeurd worden daarmee. Enkel met Z platen. Gelukkig had ik nog de originele Franse platen in de auto liggen, daarmee mag het dan weer wel. Begrijpe wie begrijpe kan.
                      -- Afgekeurd omdat mijn tanken niet voor 90% gevuld zijn en voor een niet werkend stoplicht!!
                      -- Prijs weet ik niet meer (standaard tarief 2ehandskeuring)

                      19/10/2011 (dag 127)
                      -- 2e poging 2e handskeuring. Deze keer goedgekeurd.
                      -- Prijs standaard herkeuring

                      20/10/2011 (dag 12
                      -- Aanvraag naar DIV gestuurd voor nieuwe nummerlpaat

                      10/11/2011 (dag 14
                      -- Plaat binnengekomen (stomme achterstand bij DIV + naar verkeerd adres gestuurd + duplicaat is 'verloren' in de post!! )
                      -- 20€

                      16/11/2011 (dag 154)
                      -- Naar de keuring om nog eens te laten wegen.
                      -- 24€
                      -- Vanaf vandaag 100% legaal op de weg... eindelijk!

                      Comment


                      • Bedankt. zeer interessante info. Het duurt wel even maar het is het wachten uiteindelijk wel waard.

                        Comment


                        • Engelengeduld heb je nodig ja. Chapeau. Pics?

                          Comment


                          • Hallo forummers ,

                            een paar vraagjes ; Ik ben nu aan het kijken voor een Integra Type R of Civic type R .
                            RHD is oké voor mij dus ben aan het zoeken in Engeland gezien het grote prijsverschil .

                            Na '96 is er een COC bij , en dat is voor mij redelijk belangrijk .
                            De CTR's zijn enkel in japan verkocht , die in engeland zijn dus ook invoer . Is er dan een COC bij gezien deze al zijn ingevoerd in UK ?

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door O.P.S. Bekijk Berichten
                              Hallo forummers ,

                              een paar vraagjes ; Ik ben nu aan het kijken voor een Integra Type R of Civic type R .
                              RHD is oké voor mij dus ben aan het zoeken in Engeland gezien het grote prijsverschil .

                              Na '96 is er een COC bij , en dat is voor mij redelijk belangrijk .
                              De CTR's zijn enkel in japan verkocht , die in engeland zijn dus ook invoer . Is er dan een COC bij gezien deze al zijn ingevoerd in UK ?
                              Je vraagt dit best na bij een verkoper, maar normaal zal die er niet bij zitten. Mijn Evo is ook van na 96 en is enkel gehomologeerd voor de UK... dus de kans is klein.

                              Comment


                              • Is dat niet de regel dat na '96 elke auto een COC heeft ? Dan ben ik verkeerd geïnformeerd...

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door O.P.S. Bekijk Berichten
                                  Is dat niet de regel dat na '96 elke auto een COC heeft ? Dan ben ik verkeerd geïnformeerd...
                                  Elke nieuw afgeleverde auto na een bepaalde bouwjaar (ik dacht dat het later was dan '96, maar niet zeker?).
                                  Grijs geimporteerde voertuigen zullen nogaltijd geen Europees CoC hebben, tenzij ze zeer recent zijn ingeschreven.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door O.P.S. Bekijk Berichten
                                    Is dat niet de regel dat na '96 elke auto een COC heeft ? Dan ben ik verkeerd geïnformeerd...
                                    Bijlange niet.
                                    In de meeste landen moest je er vroeger expliciet om vragen.
                                    In Duitsland bijvoorbeeld krijg je het pas standaard erbij sinds 2005 ofzo
                                    2021 Taycan 4S
                                    2021 Lexus UX250h

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Vicious Bekijk Berichten
                                      Hoe is het gesteld met Zweden?
                                      Is dit een land vergelijkbaar met Zwitserland, waarmee ik bedoel of er ook invoerrechten & BTW op moeten betaald worden?
                                      Zweden is Europese Unie he. Dus procedure is krak dezelfde als in bvb. Duitsland.
                                      Enige verschil is dat ze niet tot de eurozone behoren, dus je zal moeten in Zweedse kroon (SEK) betalen ipv in euro.
                                      Zweden is niet interessant meer door de dure SEK, 2 jaar geleden was dit wel nog zo.
                                      2021 Taycan 4S
                                      2021 Lexus UX250h

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
                                        Bijlange niet.
                                        In de meeste landen moest je er vroeger expliciet om vragen.
                                        In Duitsland bijvoorbeeld krijg je het pas standaard erbij sinds 2005 ofzo
                                        Ow oké , heb hem gevraagd of het erbij zit en dit was mijn antwoord :

                                        "Hi Michel

                                        It is all registered with all UK papers and all the Japanese paperwork as well (the Jap deregistration document is a copy).

                                        Thanks Duncan"

                                        Ik vrees dat het er niet bij zit , heb hem gevraagd of hij dat even kan nagaan en misschien zelf bemachtigen ?

                                        Comment


                                        • H
                                          Oorspronkelijk geplaatst door O.P.S. Bekijk Berichten
                                          Ow oké , heb hem gevraagd of het erbij zit en dit was mijn antwoord :

                                          "Hi Michel

                                          It is all registered with all UK papers and all the Japanese paperwork as well (the Jap deregistration document is a copy).

                                          Thanks Duncan"

                                          Ik vrees dat het er niet bij zit , heb hem gevraagd of hij dat even kan nagaan en misschien zelf bemachtigen ?
                                          Als de auto nooit langs hier uitgebracht is (en dat is niet het geval, want het stuur staat verkeerd) dan is de kans extreem klein. Veel succes ermee, maar de wet is echt niet gemaakt voor ons gemak zoals velen enken...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X